Skriftleg spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:818 (2021-2022)
Innlevert: 05.01.2022
Sendt: 06.01.2022
Svart på: 12.01.2022 av olje- og energiminister Marte Mjøs Persen

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan statsråden dokumentere kva forventa straumforbruk som vil bli brukt årleg for at alle offentlig bilar skal kunne blir nullutslipp i 2022, lett varebil frå 2023 og bybuss frå 2025, samt kostnadane med ladestasjonar som må til for å betjene dette, og kva forventa auke i straumprisane vil måtte bli etter eit så betydeleg auka straumforbruk frå det offentlege?

Grunngiving

Regjeringen ved samferdselsministeren har vore ute i media og informert om at det frå den nye regjeringa blir stilt krav om at alle offentlige biler vert nullutslipp i 2022, lette varebilar frå 2023 og bybuss frå 2025. Eit slikt krav vil sjølvsagt føre til vesentlig auka straumforbruk samt behov for eit betydeleg antall med nye ladestasjonar i alle landets kommunar.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: For å beregne det forventete strømforbruket representanten spør om, må det gjøres en rekke forutsetninger og forenklinger. Det er foretatt beregninger for kjøretøy eid og leaset av stat, fylke, kommuner og interkommunale selskaper. Noen av disse kjøretøyene er allerede elektriske, men de fleste er drevet av bensin eller diesel per 2021. Det er totalt snakk om nær 30 000 kjøretøy.
I henhold til beregninger gjort av NVE vil det årlige strømforbruket ved overgang til elektriske kjøretøy for denne flåten utgjøre om lag 175 GWh. Beregningen er basert på en rekke forutsetninger, herunder årlig kjørelengde og forbruk per kilometer kjørt.
Til sammenligning var samlet kraftforbruk i Norge i 2021 på nær 140 000 GWh. Estimert strømbruk til denne flåten utgjør således om lag 0,13 pst. av kraftbruken i 2021. Det er derfor grunn til å anta at elektrifisering av offentlig eide kjøretøy isolert sett ikke vil gi signifikante effekter på kraftprisen.
I Klimakur 2030 ble det lagt til grunn en kostnad for ladeinfrastruktur på 16 000 kroner (+ mva.) i investeringskostnader pr. elbil og elvarebil, og 800 000 pr. elbuss. Disse tallene er gamle og basert på svært usikre estimat. I ettertid ser NVE at den reelle kostnaden trolig blir lavere. Spesielt gjelder dette for elbusser, der ladeanleggene så langt har vært basert på mange ulike løsninger med mye teknologilæring.