Skriftleg spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:866 (2021-2022)
Innlevert: 11.01.2022
Sendt: 12.01.2022
Svart på: 19.01.2022 av forsvarsminister Odd Roger Enoksen

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Hva er status for utredningen av innleide sivile helikoptre, og hvilke andre tiltak er iverksatt for å bedre NH90-kapasiteten?

Grunngiving

I Prop. 123 S (2020-2021) orienterte regjeringen Solberg Stortinget om oppfølgingen av anmodningsvedtak 502 av 7. mai 2019, om «NH90 – oppfølging og vurdering av alternative helikoptre». Regjeringen Solberg viste i proposisjonen til følgende:

«Ettersom Forsvaret nå vurderer at det er mogleg at andre helikopter kan være formålstenleg for å dekke deler av Forsvarets behov for maritim helikopterkapasitet gjennom ei løysing med innleie av helikopterkapasitet, vil regjeringa undersøke ei slik løysning nærare. Dette vil være eit supplement til NH90 og gjeld delar av behovet som ikkje krev ei like spesialisert og høgteknologisk plattform som NH90. Stortinget vil bli halde orientert om dette arbeidet på egna vis.»

Odd Roger Enoksen (Sp)

Svar

Odd Roger Enoksen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 12. januar 2022 med spørsmål fra stortingsrepresentant Hårek Elvenes om hva status er for utredningen av innleide sivile helikoptre, og hvilke andre tiltak som er iverksatt for å bedre NH90-kapasiteten.
Det er fortsatt utfordringer med NH90-anskaffelsen og den operative tilgjengeligheten på helikoptrene. Det pågår en utredning om mulig innleie av helikopterkapasitet for å dekke deler av det maritime helikopterbehovet.
Det er gjennomført grundige vurderinger internt i Forsvaret for å se på muligheten for å benytte innleid helikopterkapasitet som et supplement til NH90. Disse vurderingene har reist nye spørsmål som det er nødvendig å få avklart gjennom en dialog med markedet. Forsvaret, støttet av Forsvarsmateriell, har på oppdrag fra Forsvarsdepartementet gjennomført en markedsundersøkelse for å samle informasjon om det er aktuelle tilbydere som kan tilby tilfredsstillende løsninger til bruk i Forsvaret. Det er avgjørende at en innleid helikopterkapasitet er operativt tilgjengelig når Forsvaret har behov for den, og at den kan operere under krevende klimatiske og værmessige forhold i de områdene Forsvaret opererer.
Forsvaret skal i løpet av første kvartal 2022 fremme en vurdering basert på resultatene av markedsundersøkelsen. Deretter vil Forsvarsdepartementet ta stilling til om det skal iverksettes innleie av maritim helikopterkapasitet, som et supplement til NH90.
Det er iverksatt en rekke tiltak de siste årene for å bedre NH90-kapasiteten og disse følges opp gjennom programstyret for NH90-anskaffelsen. Jeg er opptatt av at dette arbeidet videreføres. Tiltakene og oppfølgingen i Forsvaret og Forsvarsmateriell har en helhetlig tilnærming til anskaffelsen, innfasingen av NH90 i Forsvaret og videre oppbygging av den maritime helikopterkapasiteten. Norge har mottatt 13 av 14 helikopter. Seks helikoptre var levert i en foreløpig versjon, disse skal oppgraderes til endelig versjon. Forsvarsdepartementet vurderer at raskest mulig leveranse av det siste bestilte NH90 og de oppgraderte helikoptrene, samt forbedret tilgang til reservedeler er avgjørende for å bedre NH90-kapasiteten. Stadige forsinkelser fra leverandørens side har dessverre vanskeliggjort Forsvarets planlegging og gjennomføring av innfasing og oppbygging av kapasitet med NH90.
Både arbeidet med å bedre NH90 kapasiteten og arbeidet med mulig innleie av helikopterkapasitet må ses i sammenheng. Jeg følger denne saken nøye og ser fram til å motta Forsvarets anbefalinger. Stortinget vil bli holdt orientert om utviklingen i denne saken på egnet vis.