Skriftleg spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1967 (2021-2022)
Innlevert: 03.05.2022
Sendt: 03.05.2022
Svart på: 13.05.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Økt innblanding av avansert biodrivstoff i luftfart er et virkemiddel som kan gi raske utslippsreduksjoner fra dagens flypark.
Hvordan ser statsråden for seg at den videre økningen frem mot 2030 bør være og hvordan bør dette regelverket harmoniseres med ReFuelEU Aviation, og kan vi forvente videre økning i omsetningskravet fra 1. januar 2023?

Grunngiving

FN lanserte 4. april sin siste klimarapport. Den viser at vi har langt dårligere tid til å unngå en klimakatastrofe enn man så langt har trodd. Ifølge rapporten må toppen for globale klimagassutslipp være nådd senest i 2025 dersom temperaturøkningen skal holdes under 1,5 grader. Etter 2025 må utslippene stupe, ifølge FNs klimapanel.
Norge var først i verden med et krav om 0,5 prosent avansert biodrivstoff i luftfart fra 1. januar 2020, men det er ikke foreslått en videre økning. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/3439vv/zero-regjeringens-politikk-bommer-grovt-paa-klimamaalet. I klimaplanen ble det vist til at regjeringen skulle se an erfaringene med omsetningskrav i luftfart og deretter vurdere videre opptrapping. Som oppfølging av dette har Miljødirektoratet levert et notat som oppsummerer erfaringene, men videre arbeid er så vidt oss bekjent ikke satt i gang av departementet.
I våre naboland går utviklingen raskt, og EU har foreslått ambisiøse planer i initiativet ReFuelEU Aviation som har vært på høring. Vi er avhengige av tydelige mål og en forutsigbar plan for biodrivstoff i luftfart slik at vi sikrer utslippsreduksjoner og legger til rette for mulig produksjon av avansert biodrivstoff fra norsk skogsråstoff.
En tydelig satsing er også i tråd med Hurdalsplattformen der regjeringen vil «stimulere til økt bruk av biodrivstoff og skjerpe kravene til andregenerasjons biodrivstoff for alle relevante transportformer» og «etablere storstilt satsing på norsk bioenergi og avansert biodrivstoff i transportsektoren og legge frem en plan for en helhetlig og industriell verdikjede for bruk av norske bioressurser».

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Bruk av biodrivstoff er et tiltak med umiddelbar klimaeffekt, og for noen sektorer som luftfart er det i dag den eneste modne teknologien for å kutte betydelige utslipp raskt. Norge innførte som første land i verden et omsetningskrav på 0,5 % avansert biodrivstoff for luftfart i 2020. Miljødirektoratet har evaluert dette, og funnet at det i hovedsak har vært vellykket. På bakgrunn av dette fikk direktoratet i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet i mars 2022 å utrede en økning i omsetningskravet (mellom 1 % og 5 %) med frist 1. juli 2022. Her ser de også på konsekvensene for norsk omsetningskrav av ReFuelEU Aviation.
Etter Norge innførte omsetningskrav har Frankrike og Sverige innført lignende krav på hhv. 1 % og ca. 2 %, og andre land planlegger å følge etter. I tillegg har Europakommisjonen, som del av sin Fit for 55-pakke, foreslått ReFuelEU Aviation, som omfatter et innblandingskrav for bærekraftig drivstoff til luftfarten. Den foreslår å begynne med krav om 2 % innblanding fra 2025, 5 % i 2030 og gradvis opptrapping til 63 % i 2050. Kommisjonen foreslår også et delkrav til syntetisk drivstoff som begynner på 0,7 % i 2030. I november 2021 sendte Norge innspill til EU-kommisjonens høring basert på våre erfaringer med omsetningskrav basert på massebalanseprinsippet, framfor et fast innblandingskrav.
Økt omsetningskrav til luftfart må vurderes i sammenheng med andre omsetningskrav for biodrivstoff, ettersom de i stor grad legger beslag på de samme begrensede bioressursene. Miljødirektoratet har hatt på høring en økning i omsetningskrav til veitrafikk og innføring av omsetningskrav til ikke-veigående maskiner, som er til vurdering i Klima- og miljødepartementet. Miljødirektoratet utreder også, på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet, omsetningskrav til skipsfart. Det er viktig at avansert biodrivstoff brukes der det ikke finnes gode alternativer, slik at man totalt sett oppnår størst mulig utslippskutt.
Behovet for bidrag til utslippskutt fra biodrivstoff må veies mot pris, tilgjengelighet for biodrivstoff, risiko for avskoging, Norges folkerettslige forpliktelser og handelspolitiske interesser. Jeg er opptatt av å skape forutsigbarhet både for omsettere som skal planlegge innkjøpene sine og for investorer som trenger sikkerhet for sine investeringer.
Regjeringen er opptatt av å få ned utslippene fra luftfarten ved å stimulere til bruk av de mest miljøvennlige fly- og drivstofftypene. Luftfarten er en global næring, så nasjonale tiltak må sees i sammenheng med både utviklingen i EU og globalt. Som kjent skal regjeringen legge frem en stortingsmelding om en nasjonal luftfartsstrategi til høsten. Der skal vi blant annet vurdere om det er behov for nye statlige luftfartsspesifikke tiltak for å kutte utslipp fra luftfarten, og eventuelt hvordan slike tiltak kan innrettes.
Det er viktig å ha et godt faglig grunnlag når vi gjør justeringer. Departementet vil vurdere Miljødirektoratets utredning når den leveres i juli. Deretter vil et eventuelt forslag til økt omsetningskrav sendes på offentlig høring og varsles før en mulig opptrapping, slik at omsetterne får anledning til å planlegge innkjøpene sine.