Skriftleg spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2077 (2021-2022)
Innlevert: 16.05.2022
Sendt: 16.05.2022
Svart på: 24.05.2022 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Vil statsråden innrømme at koronastøtteordningene til kulturlivet har vært preget av løse rammer og vært mer generøse enn for det øvrige næringslivet og i noen tilfeller i tillegg blitt grovt utnyttet?

Grunngiving

VG har avslørt at store deler av mottakerne av koronastøtten for kulturlivet har opplevd større overskudd under koronaen, enn i årene tidligere. For eksempel har mange konserter blitt spilt for praktisk talt tomme saler, men fått støtte som om de var utsolgt. Det er på sin plass å minne om at få artister opplever utsolgte hus i den utstrekning som det har blitt søkt om støtte for. Det kan fremstå som at ordningen av enkelte også er blitt grovt utnyttet.
FrP har tidligere påpekt at støtteordningene for kulturlivet har vært mer generøse enn for det øvrige næringsliv. Blant annet i VG 23. februar i fjor. Der forsvarte daværende statsråd støtten og tok ikke initiativ til bedre kontrollordninger. Nå peker statsråden kun på at Kulturrådet kan gjennomgå den utbetalte støtten.
Øvrige deler av næringslivet har ikke kunnet søke om støtte på like gode betingelser som kultursektoren. Det hadde vært langt bedre med en likestilt støtteordning, slik at også kultursektoren kunne mottatt riktig støtte. Nå risikerer både sektoren et omdømmeproblem, og å måtte tilbakebetale støtte.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mrll6g/kulturraadets-pengebinge?fbclid=IwAR3bqxciw07CpnlZHrGEsX_9ko_EfNl3sXdvQPss6vBeOGGlthC-250Z0yA

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: Representanten viser til ordninger gjennomført av forrige regjering, med støtte fra blant andre Fremskrittspartiet. Da denne regjeringen tiltrådte iverksatte vi umiddelbare endringer i kompensasjonsordningen både for å treffe mer riktig, men også for å sikre gode kontrollmekanismer. Ordningene slik de ble innført i 2020 av regjeringen Solberg hadde åpenbare svakheter, i kompensasjonsordningen eksempelvis knyttet til utbytte. Ordningen trengte forbedringer, noe regjeringen innførte i ny kompensasjonsordning gjeldende fra 1. november 2021.
Misbruk er naturligvis aldri akseptabelt og blir selvsagt fulgt opp. Men vi kan ikke la være å kompensere dem som faktisk har krav på kompensasjon, eller gi stimuleringsmidler til gjennomføring av kulturarrangementer, fordi vi er redde for at noen svært få aktører er uredelige. Søknadsbeløp og støttebeløp ligger åpent tilgjengelig på Kulturrådets og Lotteri- og stiftelsestilsynets nettsider, og på denne måten sikres transparens.
Som helhet mener jeg de to ordningene har gjort akkurat det de skal gjøre: de har hjulpet kultursektoren gjennom krisa og sørget for et kulturtilbud til publikum både gjennom og nå etter pandemien. Det var også målet med den særskilte koronastøtten til kultur, og det er jeg glad for at vi har lyktes med. Uten koronastøtten ville det i svært mange tilfeller ikke vært økonomisk mulig å sette opp teaterforestillinger, spille konserter eller vise kino innenfor de strenge smittevernstiltakene vi periodevis måtte ha.
Kultur er en næring med arbeidstakere som har behov for gode løsninger som alle andre arbeidstakere, men det er også så veldig mye mer. I fjor spurte NRK folk om hva de gleder seg til etter korona. Det desidert flest gledet seg til, var to ting: Det var å klemme – og det var å gå på festivaler og konserter. Kultur er viktig for folk, og for fellesskap og samhold. Regjeringa leverer, og skal fortsette å levere på kultur.