Skriftleg spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2084 (2021-2022)
Innlevert: 18.05.2022
Sendt: 18.05.2022
Svart på: 24.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Røldal-Seljestad på E134 er prioritert i NTP med byggestart i 2023, både nåværende regjeringspartier og den forrige regjeringen var tydelige på at dette prosjektet er viktig under behandlingen av NTP i fjor. Statens Vegvesen trekker frem dette som topprioritert for rask oppstart. Basert på kommunikasjonen fra statsråden og hans partikolleger i det siste, er det grunn til å stille spørsmål ved viljen til å starte prosjektet.
Kan statsråden bekrefte at dette skal startes opp raskt og angi når proposisjon om dette fremmes Stortinget?

Grunngiving

Mange er utålmodige for oppstart av dette prosjektet, NTP fra i fjor og stortingets merknader er ikke til å misforstå. Likevel har samferdselsministeren klart å skape usikkerhet om fremdriften i prosjektet. Vi er kjent med at proposisjonen er klar til behandling og det er således politiske handlekraft som skal til for å få fremgang i saken nå.
Basert på diverse oppslag i media er det grunn til å anta at prosjektet er til ny vurdering, i spørretimen 18/5-22 var ikke statsråden tydelig på at de gryteferdige prosjektene var opplagte likevel og alt skulle opp til ny vurdering, Dette skaper usikkerhet og behovet for oppklaring er stort, derfor forventer jeg et tydelig svar fra samferdselsministeren.
E134 har en tungbilandel på 22 %, det normale er ca. 10 %. Årlig fraktes det varer for 135 milliarder over Haukeli, dette utgjør 375 millioner pr dag. E134 vil på sikt, med bedre vinterregularitet og forutsigbarhet, sikre at varene kommer frem og gjøre hverdagen enklere for bedrifter i øst og vest. En opprustet E134 vil bedre konkurransevilkårene og sikre arbeidsplasser langs veien. Klimaregnskapet for bedrifter og samfunnet vil forbedres etterhvert som E134 blir oppgradert. Med en mer forutsigbar fjellovergang kan vi unngå omkjøring via Sørlandet. Det alene vil spare oss for masse drivstoff og CO2-utslipp.
Med ny Røldalstunnel, der en sparer mange høydemeter, reduseres dieselforbruket med 30-35 liter per vei. Dermed går CO2-utslippene fra 130 kg til 13 kg per mil for tungtransport.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: om det framgår av Prop. 78 S (2021-2022) om økonomiske tiltak som følge av krigen i Ukraina er norsk økonomi nå i en høykonjunktur, med utsikter til tiltagende lønns- og prisvekst og renteoppgang. Økt offentlig pengebruk i en situasjon med høy aktivitet i økonomien og mangel på tilgjengelige ressurser vil forsterke presset på priser og lønninger.
Jeg mener det er viktig å bidra til å skape trygghet i en urolig tid, men dette må skje gjennom ansvarlige prioriteringer og ikke gjennom garantier om oppstart av store samferdselsprosjekter.
I Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 (NTP) blei det lagt opp til at regjeringen tar sikte på en gradvis innfasing av ressursene i planen. Ressursbruken i det enkelte budsjettår vil bli tilpasset det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettet, innenfor rammene som følger av handlingsregelen og tilstanden i norsk økonomi. Det heter også at endringer i det budsjettmessige handlingsrommet framover vil kunne påvirke innfasing og gjennomføring av planen. Vi ser nå hvorfor dette er et viktig premiss i NTP og det er derfor jeg har sagt at vi må se på prioriteringene på nytt, også innenfor samferdselssektoren.
Regjeringen har i Meld. St. 2 (2021-2022) Revidert nasjonalbudsjett 2022 varslet at den fram mot høstens statsbudsjett vil gjennomgå planene for samferdselsinvesteringer, jf. avsnittet over. I Prop 115 S (2021 –2022) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2022 er det presisert at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en vurdering av samferdselsprosjekter i forslag til statsbudsjett for 2023. Målet er å redusere kostnadene til slike prosjekter, få bedre kostnadskontroll og unngå ytterligere press i norsk økonomi.
Jeg vil minne om at Statens vegvesen nylig har vurdert porteføljen sin av vegprosjekter. I vurderinga til Statens vegvesen er prosjektet E134 Røldal – Seljestad høyt prioritert. Det er et tydelig, faglig signal som vi tar med oss i det videre arbeidet. Jeg vil likevel ikke nå gi noen garanti til planlagte prosjekter om at de ikke kan bli berørt av arbeidet med å prioritere offentlig ressursbruk innenfor en samlet ansvarlig økonomisk ramme.