Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2648 (2021-2022)
Innlevert: 15.08.2022
Sendt: 16.08.2022
Svart på: 23.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Man bør kunne forvente at statsråden begrunner hvorfor Ap i regjering gjør det stikk motsatte av hva Aps nestleder og Aps nåværende fylkesordfører i Rogaland lovet i oppkjøringen til valgkampen 2017.
Kan statsråden vennligst gjøre det?

Grunngiving

Det vises til svar på skriftlig spørsmål 2540 om hvordan AP i regjering nå tillater økt bompengebelastning i byene. Ved en inkurie synes statsråden å ha glemt å berøre det sentrale momentet i det opprinnelige spørsmålet, og jeg tillater meg derfor å presisere spørsmålet. I Stavanger Aftenbladet 24/2-2017 hevdet to sentrale AP politikere at bompengebelastningen i Stavanger var over smertegrensen, og de ga inntrykk av at dersom AP fikk makten ville de statlige bevilgningene til bypakken for Nord Jæren øke slik at bompengenivået kunne gå ned. Nå ser vi tvert imot at når AP har kommet i regjering, tillater AP/SP økte bompenger uten at staten øker sine netto bevilgninger. Dette er stikk i strid med politikken som FrP førte i regjering, hvor man aktivt jobbet for å holde bompengetakstene lavere gjennom økte statlige bevilgninger. Dette er riktignok en politikk som AP gjentatte ganger stemte imot – både i behandlingen av bompengereformen i stortinget i 2015 og i mange årlige statsbudsjett i samme periode. Jeg konstaterer at samferdselsministeren unnlater å forholde seg til substansielle fakta i denne debatten og i stedet tyr til lettvint semantikk.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bompengeopplegget på Nord-Jæren er ikke likt i dag som det var i februar 2017. Staten, Rogaland fylkeskommune og kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg inngikk i september 2017 en byvekstavtale for perioden 2017–2023, og i oktober året etter ble bompengeopplegget på Nord-Jæren lagt om i tråd med Prop. 47 S (2016–2017) Finansiering av Bypakke Nord-Jæren i Randaberg, Sandnes, Sola og Stavanger kommunar i Rogaland og Innst. 214 S (2016–2017).
I 2019 var det lokalpolitisk enighet på Nord-Jæren om et justert bompengeopplegg som blant annet innebar avvikling av rushtidsavgiften (tidsdifferensierte takster) og innføring av betaling for nullutslippskjøretøy. Gjennom lokale vedtak ga lokale parter også tilslutning til ikke å opprettholde gjennomsnittstaksten som var lagt til grunn i Prop. 47 S (2016–2017), men å redusere den til 12 kr (2020-prisnivå). Dette er nærmere omtalt i Prop. 1 S (2020-2021).
Ny byvekstavtale for Nord-Jæren for perioden 2019–2029 trådte i kraft i august 2020. Det justerte bompengeopplegget inngår som en del av byvekstavtalen. De første årene av den gjeldende byvekstavtalen for Nord-Jæren er preget av at reiseadferden har vært endret i pandemiperioden. Smittevernstiltak har hatt særlig store konsekvenser for kollektivtransporten, mens biltrafikken har tatt seg opp igjen. Regjeringen gjør derfor grep for å styrke kollektivtransporten sin konkurransekraft. Som omtalt i Prop. 111 S (2021-2022) Nokre saker om veg, særskilde transporttiltak og transport i byområda mv, og som jeg redegjorde for i mitt svar på skriftlig spørsmål nr. 2540, åpner regjeringen opp for at tilskudd gjennom byvekstavtalene som fram til nå har vært øremerket reduserte bompenger, kan brukes til tiltak for bedre kollektivtransport hvis lokale myndigheter ønsker det. Dette er altså frivillig for byområdene. Jeg er opptatt av at byområdene og lokale myndigheter skal kunne bruke bompenger som et virkemiddel for å kunne dempe trafikkvekst og nå nullvekstmålet, i tillegg til at det er en viktig del av finansieringen av byvekstavtalene.