Skriftleg spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2999 (2021-2022)
Innlevert: 25.09.2022
Sendt: 26.09.2022
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Svart på: 05.10.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Har kommunene lovhjemmel til å pålegge alle husstander pipesensor, og mener statsråden at det holder med en slik setning som Halden kommune har i forskriftene uten at personvern og hensiktsmessighet er drøftet?

Grunngiving

Halden kommune har nylig inngått en avtale med teknologiselskapet airMont AS om montering av 12 000 pipesensorer i boligene til folk i kommunen. Kommunen har flere begrunnelser for hvorfor de vil pålegge innbyggerne. De hevder også på sine nettsider at man ikke kan nekte dette da de mener følgende setning i deres lokale forskrift pålegger innbyggerne dette uten unntak:

"Vurdering av feie- og tilsynsbehov kan gjennomføres med ny sensorteknologi innen skorsteinsmonitorering"

Selv om en slik sensor åpenbart har gode intensjoner så må slike inngrep i folks privathjem også vurderes opp mot hensynet til personvern, hensiktshetmessighet, faren for misbruk osv.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Brann- og redningsvesenet skal sørge for feiing og tilsyn med fyringsanlegg, jf. brann- og eksplosjonsvernloven § 11. Denne plikten er utdypet i forskrift om brannforebygging § 17 der det står følgende:

«Kommunen skal sørge for at røykkanaler i fyringsanlegg som brukes til oppvarming av byggverk, blir feiet ved behov. Feiingen skal utføres på en faglig tilfredsstillende måte som medfører minst mulig ulempe for eiere og brukere. Etter feiingen skal feieren sørge for at all sot blir fjernet og brakt til egnet sted.
Kommunen skal sørge for at det ved behov blir ført tilsyn med fyringsanlegg som brukes til oppvarming av byggverk. Kommunen skal sørge for at det blir ført tilsyn med fyringsanlegget etter brann eller eksplosjon i eller i tilknytning til fyringsanlegget.»

Regelverket regulerer ikke hvordan kommunen skal kartlegge behovet for feiing og tilsyn med fyringsanlegg som brukes til oppvarming av byggverk. I Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskaps veiledning til forskrift om brannforebygging § 17 er det vist til at hyppighet og gjennomføring av feiing og tilsyn skal være basert på risiko. Byggverket og bygningsmiljøets karakter, kvaliteten på fyringsanlegget og fyringsmønster kan være eksempler på vurderingskriterier for risiko. Det er svært viktig at kommunene driver et godt brannforebyggende arbeid.
Sensorteknologi for å vurdere sotmengde og/eller fyringsmønster kan være et hjelpemiddel i vurderingen av risiko, men brann- og eksplosjonsvernloven og forskrift om brannforebygging behandler ikke denne problemstillingen eksplisitt. Det er tre steder i brannregelverket hvor det er adgang for kommunen til å utforme en lokal forskrift. Det er brann- og eksplosjonsvernloven § 13 fjerde ledd (særskilte brannobjekter), § 28 andre ledd (gebyr for feiing og tilsyn) og forskrift om brannforebygging § 3 fjerde ledd (om å gjøre opp ild i skog og annen utmark).