Skriftleg spørsmål fra Irene Ojala (PF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1370 (2022-2023)
Innlevert: 14.02.2023
Sendt: 15.02.2023
Svart på: 23.02.2023 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Irene Ojala (PF)

Spørsmål

Irene Ojala (PF): Hvorfor må kritisk syke pasienter i Vest-Finnmark sendes omveien til sykehuset i Hammerfest selv om det i utgangspunktet er klart at de trenger operasjon på UNN i Tromsø, og mener statsråden at Vest-Finnmarks befolkning har god nok tilgang på sykehustjenester når ambulansefly ikke kan lande i Hammerfest flere dager på rad, og tilførselsveier i tillegg er stengt?

Grunngiving

Det bor rundt 47 000 mennesker i Vest-Finnmark. Når vær- og føreforhold gjør at veier er stengt og fly ikke lander, er rundt 36 000 mennesker helt uten sykehus, mens befolkningen i Hammerfest på rundt 11 300 innbyggere har sykehus, men ikke akutt-tjenester innen hjerte-, hjerne- og lungesykdommer.
I artikkelen «Vind stoppet ambulansefly i fem døgn» skriver Altaposten om to pasienter som ble sendt fra hhv Alta og oljefeltet Goliat til sykehuset i Hammerfest, som hadde behov for hjerteoperasjon på UNN i Tromsø. Disse pasientene måtte vente i flere døgn på at ambulanseflyet kunne lande i Hammerfest, og etter fem dager med daglige lovnader om transport, skrev pasientene seg ut på eget ansvar og tok rutefly til UNN.
Pasientene og deres familier reagerer på at de sendes til et sykehus der de vet at det ikke kan gis behandling, og påpeker at det betyr tidstap uansett vær. Videre medførte dårlig vær at ambulansefly ikke kom ned i Hammerfest, noe som gir ekstra og farlig tidstap. Pasientene reagerer på at de ikke fikk ambulansetransport til UNN til tross for at det ble daglig lovet, at de ikke fikk god nok informasjon, og at de ikke fikk hjelp med bagasje og dekket reisen til UNN når ambulanseflyet ikke kunne fly.
Luftambulansetjenesten har i svar til Altaposten om saken informert om at:

«Hammerfest lufthavn er en utfordrende flyplass å fly til når været er dårlig. Flyplassen ligger nært et fjell som kan gi spesielle vindforhold rundt flyplassen. Dette medfører at det av sikkerhetshensyn er lagt inn noen flere begrensninger for flyvning til denne flyplassen. Dette betyr at hvis vinden blåser fra spesielle vindretninger kan vindstyrken ikke være sterkere en 25 knop. Skulle den i tillegg være variabel (at vinden varierer på retningen den blåser fra) kan den ikke være sterkere en 15 knop på landing og 20 knop på take- off. Nå på vinteren må man i tillegg ta høyde for bremse effekt og hvordan vinden treffer rullebanen. Jo mer vinden dreier seg bort fra rullebanens retning jo mer vil den begrenes hvor mye vind flyet kan lande/ta av med. Dette er noen av de generelle begrensingene våre ambulansefly har i Hammerfest, men det blir alltid en vurdering i hvert enkelt tilfelle. (…).»

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Helse- og omsorgsdepartementet har innhentet innspill fra Helse Nord RHF i anledning representanten Ojalas spørsmål. I innspillet framgår det at Hammerfest sykehus som akuttsykehus for Vest-Finnmark, har et nært samarbeid med UNN Tromsø. Hammerfest sykehus’ oppgave som akuttsykehus er blant annet å foreta livreddende behandling, diagnostisk utredning og å stabilisere pasienter før eventuell videre transport til universitetssykehuset. UNN Tromsø kan dermed uten opphold gå i gang med videre behandling som er mer spesialisert.
Helse Nord RHF opplyser at det foreligger prosedyrer for samarbeid ved ulike typer lidelser. Dette gjelder blant annet håndtering og behandling av akutte hjerteinfarkt. I 2015 etablerte hjertespesialister og indremedisinere fra Finnmarkssykehuset og UNN Tromsø en omforent prosedyre for hvilke pasienter som skal sendes direkte fra Finnmark til UNN Tromsø uten innleggelse på lokalsykehus. Prosedyren har blitt oppdatert flere ganger, og utvelgelsen av hvilke pasienter som skal til universitetssykehus og hvilke som skal til lokalsykehus, følger nasjonale og regionale retningslinjer.
Av hensynet til taushetsplikten er det ikke naturlig å kommentere de konkrete sakene representanten Ojala viser til i spørsmålet sitt. Mer generelt opplyser Helse Nord RHF at pasienter som åpenbart har behov for et høyere behandlingsnivå som hovedregel vil bli transportert direkte til et større sykehus. Unntaket er situasjoner der det vurderes at pasienten har behov for utredning eller stabiliserende behandling så raskt som mulig, og transporttiden til lokalsykehus er vesentlig kortere enn til nærmeste større sykehus.
Innbyggerne i Vest-Finnmark har tilgang til akuttsykehus som kan behandle pasienter med både hjertesykdommer, lungesykdommer og hjerneslag. De fleste pasientene, rundt 95 prosent, blir ferdigbehandlet ved lokalsykehus, og kan reise hjem. Som andre lokalsykehus, har ikke Hammerfest sykehus tilbud om nevrokirurgi og PCI/hjertekirurgi.
Pasienter som må til videre behandling etter diagnostikk og stabiliserende behandling, får uten unødvendig opphold, rekvirert luftambulanse til UNN Tromsø. Ved stengt flyplass i Hammerfest vil pasienter i Vest-Finnmark kunne transporteres til Kirkenes eller Tromsø. Sykehuset har også anledning til å bruke helikopter dersom ambulansefly ikke kan lande på grunn av vindstyrke og vindretning.
Medisinsk koordinering ambulansefly (MKA) i Tromsø, Ålesund og Lørenskog har ansvaret for å vurdere medisinsk transportbehov og prioritere ambulanseflyoppdragene. MKA ved UNN Tromsø aksepterer alltid operative og værmessige begrensinger for ambulansefly-tjenesten. Ved tidskritiske hendelser vil MKA/AMK-lege sammen med rekvirent og lokal AMK (akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) vurdere bruk av alternative ressurser som redningshelikopter eller ambulansehelikopter dersom de operative forholdene tilsier dette. Hastegrad settes ut ifra pasientens kliniske tilstand, og i dialog med rekvirent enes det om hvor raskt pasientene skal transporteres. Dersom pasientens tilstand endrer seg, vil også hastegrad kunne justeres. I den vurderingen inngår også muligheten for alternativ destinasjon, ifølge Helse Nord RHF.