Skriftleg spørsmål fra Marius Arion Nilsen (FrP) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:2478 (2022-2023)
Innlevert: 08.06.2023
Sendt: 09.06.2023
Svart på: 15.06.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Marius Arion Nilsen (FrP)

Spørsmål

Marius Arion Nilsen (FrP): Regjeringen øker subsidierammen til havvind i Sørlige Nordsjø II fra 15 til 23 milliarder kroner, en økning på omtrent 60 %. Framtidig kostnadsreduksjon på havvind er usikker, med høy sannsynlighet for fortsatte subsidier.
For å redusere subsidietrykket de kommende tiårene til et minimum, når store mengder ny lavutslippsenergi skal utvikles, vil regjeringen legge til rette for konkurranse mellom ulike energikilder om de samme midlene, i stedet for å forhåndskvalifisere utvalgte teknologier som i dag?

Grunngiving

Med Sørlige Nordsjø II sin forventede årsproduksjon fra 7 TWh, og med en stipulert subsidieramme på 23 milliarder kroner, innebærer dette en forpliktet støtte på nesten 3,3 milliarder per TWh, i beste tilfelle, før systemkostnader for nett og balansekraft er regnet med. Med tilsvarende investeringer kan eksempelvis regulerbar vannkraft utvikles, fullfinansiert og uten behov for slike subsidier. Regulerbar kjernekraft likeså.
Det meste av havvindproduksjonen vil sammenfalle med tilsvarende vindkraftproduksjon i land som er tilknyttet samme strømnett som Norge, hvilket innebærer at inntekter fra havvind i stor grad vil kunne inntreffe i perioder med lave strømpriser, og dermed få lav inntjening og et høyt subsidienivå, slik subsidieordningen er utformet. Landvind oppnår allerede i dag en strømpris omtrent 10 % lavere enn spot, en dynamikk som forventelig vil forsterkes med mer utbygging av havvind.
En installert kapasitet på 1 500 MW og stipulert årsproduksjon på 7 TWh, tilsvarer en optimistisk kapasitetsfaktor på godt over 50 %. Den forventede stabile produksjonen fra havvind, altså andelen av installert kapasitet som kan regnes som pålitelig, vil være betydelig lavere enn kapasitetsfaktoren. Industrien som skal bygges på bakgrunn av strøm fra havvinden må derfor begrenses til kun en liten andel av den installerte kapasiteten, betydelig mindre enn 7 TWh. Dette gir økt systemkompleksitet og systemkostnader.
Det internasjonale energibyrået, IEA, anslår mangler på viktige mineraler for det grønne skiftet frem mot 2040 på opp mot flere tusen prosent, og opplyser samtidig om at det tar 16 år i gjennomsnitt globalt å åpne en ny gruve. Dette er mineraler som også er av stor betydning for havvind, der råvarer allerede representerer majoriteten av investeringskostnadene. Dette resulterer i stor usikkerhet ang reduksjoner i det totale kostnadsbildet for havvind, hvor det muligens heller kan finne sted kostnadsøkninger.
Statnett og NVE påpeker samtidig at det er den regulerbare andelen kraftproduksjon, altså den typen kraftproduksjon som er mindre avhengig av været som er mest kritisk å bygge ut for å ivareta Norges forsyningssikkerhet fremover. Regjeringens strategi virker her å være prioritering av spesifikk teknologi, framfor funksjon og resultat.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Energikommisjonen (NOU 2023: 3) peker på at analysemiljøene er samstemte i sine forventninger om at kraftbruken framover vil øke betydelig. Regjeringen har derfor en ambisjon om å tildele prosjektområder tilsvarende 30 GW havvind innen 2040. Regjeringens ambisjon vil tilsvare rundt 75 pst. av kapasiteten i det norske kraftsystemet i dag. Havvindsatsingen skal samtidig bidra til at vi når flere mål; økt fornybar kraftproduksjon, utvikling av industri og innovasjon og teknologiutvikling.
Tidligere i år lyste departementet ut de første konkurransene om prosjektområder for havvind på norsk kontinentalsokkel. Jeg er glad for at flertallet på Stortinget har gitt en fullmakt til å inngå en tosidig differansekontrakt for støtte til fornybar energiproduksjon for første fase av Sørlige Nordsjø II. Det innebærer at flertallet på Stortinget legger til rette for at det kan produseres mer fornybar kraft til det norske markedet. Regjeringen har også varslet at det vil fremmes en proposisjon for Stortinget med forslag til tilsagnsfullmakt for statsstøtte til fornybar energiproduksjon til havs i Utsira Nord.
Øvrig støtte til teknologiutvikling i kraftsektoren og energieffektivisering gis gjennom det eksisterende virkemiddelapparatet, som f.eks. Enova.