Tilfeldige utgifter og inntekter, finansadministrasjon, utbytte, 90-poster, Statens pensjonsfond utland
Prop. 1 S (2021-2022), Innst. 5 S (2021-2022)
Vedtak 311
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
2309 |
Tilfeldige utgifter |
|||
1 |
Driftsutgifter |
4 750 155 000 |
||
Totale utgifter |
4 750 155 000 |
|||
Inntekter |
||||
5309 |
Tilfeldige inntekter |
|||
29 |
Ymse |
400 000 000 |
||
Totale inntekter |
400 000 000 |
Vedtak 312
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan gi Kystverket fullmakt til å postere a konto innbetalinger som Kystverket mottar knyttet til oljevernaksjoner mv. mot mellomværendet med statskassen. Når endelig oppgjør er avklart, gjøres mellomværendet opp og inntektsføres på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse.
Vedtak 313
§ 1 Fra 1. januar 2022 kan det med hjemmel i lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon § 12-2 kreves vederlag til statskassen ved tildeling av tillatelser.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet kan gi forskrift om beregning og betaling av beløpet.
§ 2 Fra 1. januar 2022 kan det med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 79 om akvakultur § 7 kreves vederlag til statskassen ved tildeling av tillatelser.
Nærings- og fiskeridepartementet kan gi forskrift om beregning og betaling av beløpet.
Vedtak 314
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
41 |
Stortinget |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 018 485 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
2 400 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
147 400 000 |
||
50 |
Sannhets- og forsoningskommisjonen |
10 000 000 |
||
70 |
Tilskudd til partigruppene |
210 600 000 |
||
72 |
Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek |
1 500 000 |
||
73 |
Kontingenter, internasjonale delegasjoner |
16 500 000 |
||
74 |
Reisetilskudd til skoler |
5 400 000 |
||
1600 |
Finansdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
415 521 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
101 700 000 |
||
70 |
Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet |
13 900 000 |
||
1602 |
Finanstilsynet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
439 960 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
35 300 000 |
||
1605 |
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
|||
1 |
Driftsutgifter |
899 309 000 |
||
22 |
Opplæringskontoret OK stat |
9 248 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
17 500 000 |
||
1610 |
Tolletaten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 622 307 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
166 700 000 |
||
1618 |
Skatteetaten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
7 210 611 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
264 800 000 |
||
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
616 800 000 |
||
23 |
Spesielle driftsutgifter, a-ordningen |
97 638 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
143 400 000 |
||
70 |
Tilskudd |
6 433 000 |
||
1619 |
Skatteklagenemnda |
|||
1 |
Driftsutgifter |
72 090 000 |
||
1620 |
Statistisk sentralbyrå |
|||
1 |
Driftsutgifter |
647 753 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
244 194 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
3 600 000 |
||
1632 |
Kompensasjon for merverdiavgift |
|||
61 |
Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning |
28 900 000 000 |
||
72 |
Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning |
2 280 000 000 |
||
1633 |
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift |
|||
1 |
Driftsutgifter, overslagsbevilgning |
9 100 000 000 |
||
1645 |
Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter |
|||
23 |
Spesielle driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for små og mellomstore bedrifter |
4 000 000 |
||
1650 |
Statsgjeld, renter mv. |
|||
89 |
Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
10 250 600 000 |
||
Totale utgifter |
64 975 649 000 |
|||
Inntekter |
||||
3041 |
Stortinget |
|||
1 |
Salgsinntekter |
5 700 000 |
||
3 |
Leieinntekter |
2 300 000 |
||
4600 |
Finansdepartementet |
|||
2 |
Diverse refusjoner |
200 000 |
||
4602 |
Finanstilsynet |
|||
3 |
Saksbehandlingsgebyr |
12 800 000 |
||
86 |
Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv. |
500 000 |
||
4605 |
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring |
|||
1 |
Økonomitjenester |
183 800 000 |
||
2 |
Opplæringskontoret OK stat |
14 300 000 |
||
4610 |
Tolletaten |
|||
1 |
Særskilt vederlag for tolltjenester |
7 600 000 |
||
2 |
Andre inntekter |
2 200 000 |
||
4 |
Diverse refusjoner |
1 100 000 |
||
5 |
Refusjon fra Avinor AS |
26 300 000 |
||
85 |
Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr |
23 000 000 |
||
4618 |
Skatteetaten |
|||
1 |
Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr |
37 300 000 |
||
3 |
Andre inntekter |
6 300 000 |
||
5 |
Gebyr for utleggsforretninger |
107 800 000 |
||
7 |
Gebyr for bindende forhåndsuttalelser |
4 500 000 |
||
11 |
Gebyr på kredittdeklarasjoner |
3 000 000 |
||
85 |
Inngått på tapsførte lån mv. |
240 000 000 |
||
86 |
Bøter, inndragninger mv. |
1 853 000 000 |
||
87 |
Trafikantsanksjoner |
60 000 000 |
||
88 |
Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret |
230 000 000 |
||
89 |
Overtredelsesgebyr |
6 100 000 |
||
4620 |
Statistisk sentralbyrå |
|||
2 |
Oppdragsinntekter |
253 194 000 |
||
85 |
Tvangsmulkt |
10 000 000 |
||
5351 |
Overføring fra Norges Bank |
|||
85 |
Overføring |
10 113 000 000 |
||
5491 |
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift |
|||
30 |
Avskrivninger |
1 613 000 000 |
||
5603 |
Renter av statens kapital i statens forretningsdrift |
|||
80 |
Renter av statens faste kapital |
1 969 450 000 |
||
5605 |
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer |
|||
81 |
Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta |
200 000 |
||
82 |
Av innenlandske verdipapirer |
925 000 000 |
||
83 |
Av alminnelige fordringer |
120 000 000 |
||
84 |
Av driftskreditt til statsbedrifter |
334 450 000 |
||
86 |
Renter av lån til andre stater |
100 000 |
||
89 |
Garantiprovisjon |
43 500 000 |
||
Totale inntekter |
18 209 694 000 |
Vedtak 315
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan:
-
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 41 post 1
kap. 3041 post 1
kap. 1600 postene 1 og 21
kap. 4600 post 2
kap. 1605 post 1
kap. 4605 post 1
kap. 1605 postene 1 og 22
kap. 4605 post 2
kap. 1610 post 1
kap. 4610 postene 1, 4 og 5
kap. 1618 post 1
kap. 4618 post 3
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
2. overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter.
Ubrukte merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med ved utregning av overførbart beløp på posten.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1.
Vedtak 316
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1610 |
Tolletaten |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
40 mill. kroner |
|
1618 |
Skatteetaten |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold |
35 mill. kroner |
Vedtak 317
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan gjennomføre investeringsprosjekter innenfor kostnadsrammer som vist nedenfor:
Betegnelse |
Etat |
Samlet ramme |
Dialogbasert skattemelding (Sirius) |
Skatteetaten |
772,8 mill. kroner |
Nytt IT-system for merverdiavgift (Memo) |
Skatteetaten |
646,6 mill. kroner |
OTP og deling av data |
Skatteetaten m.fl. |
137,3 mill. kroner |
Modernisering av innkreving – steg 1 |
Skatteetaten m.fl. |
1 864,0 mill. kroner |
Treff-prosjektet |
Tolletaten |
838,3 mill. kroner |
Fullmaktene gjelder også forpliktelser som pådras for senere budsjettår og innenfor kostnadsrammene for prosjektene. Finansdepartementet gis fullmakt til å prisjustere kostnadsrammene i senere år.
Vedtak 318
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan gi garanti for grunnkapitalen til Den nordiske investeringsbank innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 1 617 872 455 euro.
Vedtak 319
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan bestemme at det under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo pådras forpliktelser utover gitte bevilgninger, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 44,9 mill. kroner. Utbetalinger dekkes av bevilgningen under kap. 1618 Skatteetaten, post 21 Spesielle driftsutgifter.
Vedtak 320
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 i enkeltsaker kan korrigere uoppklarte differanser i regnskapene og feilposteringer i statsregnskapet som gjelder tidligere års regnskaper, ved postering over konto for forskyvninger i balansen i statsregnskapet i det inneværende års regnskap. Fullmakten gjelder inntil 1 mill. kroner.
Vedtak 321
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan trekke direkte utgifter i forbindelse med auksjonssalg fra salgsinntektene før det overskytende inntektsføres under kap. 4610 Tolletaten, post 2 Andre inntekter.
Vedtak 322
Stortinget samtykker i at Finansdepartementet i 2022 kan gi Skatteetaten fullmakt til å:
-
1. inntektsføre statens andel av skatteinngangen i statsregnskapet i samme periode som dette blir rapportert fra skatteregnskapet, og mot skatteregnskapets mellomværende med statskassen. Mellomværendet utlignes i påfølgende periode når oppgjøret blir overført fra skatteregnskapet.
-
2. føre uplasserte innbetalinger mot mellomværendet med statskassen. Etter at kravene er fastsatt og registrert i regnskapssystemet, blir innbetalingene resultatført i statsregnskapet og mellomværendet utlignet.
-
3. føre midler Skatteetaten har krevet inn på vegne av andre aktører, mot mellomværendet med statskassen i de tilfeller Skatteetaten sender midlene videre. Mellomværendet utlignes i perioden Skatteetaten sender midlene videre til aktuell aktør.
Vedtak 323
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Inntekter |
||||
5616 |
Kommunalbanken AS |
|||
85 |
Aksjeutbytte |
646 000 000 |
||
5625 |
Renter og utbytte fra Innovasjon Norge |
|||
80 |
Renter på lån fra statskassen |
190 000 000 |
||
81 |
Rentemargin, innovasjonslåneordningen |
21 000 000 |
||
82 |
Låneordning for pakkereisearrangører - renter |
2 400 000 |
||
85 |
Utbytte, lavrisikolåneordningen |
100 000 000 |
||
5631 |
Aksjer i AS Vinmonopolet |
|||
85 |
Statens overskuddsandel |
146 400 000 |
||
86 |
Utbytte |
2 000 |
||
5652 |
Statskog SF - renter og utbytte |
|||
85 |
Utbytte |
16 750 000 |
||
5656 |
Aksjer under Nærings- og fiskeridepartementets forvaltning |
|||
85 |
Utbytte |
25 690 800 000 |
||
5680 |
Statnett SF |
|||
85 |
Utbytte |
975 000 000 |
||
5685 |
Aksjer i Equinor ASA |
|||
85 |
Utbytte |
13 000 000 000 |
||
5692 |
Utbytte av statens kapital i Den nordiske investeringsbank |
|||
85 |
Utbytte |
104 100 000 |
||
5693 |
Utbytte av aksjer i diverse selskaper mv. |
|||
85 |
Utbytte fra Folketrygdfondet |
300 000 |
||
Totale inntekter |
40 892 752 000 |
Vedtak 324
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
2800 |
Statens pensjonsfond utland |
|||
50 |
Overføring til fondet |
277 511 000 000 |
||
Totale utgifter |
277 511 000 000 |
|||
Inntekter |
||||
5800 |
Statens pensjonsfond utland |
|||
50 |
Overføring fra fondet |
300 076 486 000 |
||
Totale inntekter |
300 076 486 000 |
Vedtak 325
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
90 |
Lån til norske borgere i utlandet |
360 000 |
||
162 |
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|||
95 |
Norfund - grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland |
1 239 864 000 |
||
96 |
Norfund klimainvesteringsfond - kapitalinnskudd |
750 000 000 |
||
505 |
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|||
90 |
Utlån, overslagsbevilgning |
11 400 000 000 |
||
922 |
Romvirksomhet |
|||
95 |
Egenkapital Space Norway AS |
82 700 000 |
||
950 |
Forvaltning av statlig eierskap |
|||
90 |
Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS |
325 000 000 |
||
91 |
Kapitalinnskudd, Investinor AS |
92 000 000 |
||
92 |
Lån til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
85 000 000 |
||
2410 |
Statens lånekasse for utdanning |
|||
90 |
Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning |
34 954 868 000 |
||
2412 |
Husbanken |
|||
90 |
Nye lån, overslagsbevilgning |
21 131 000 000 |
||
2421 |
Innovasjon Norge |
|||
90 |
Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning |
61 600 000 000 |
||
2429 |
Eksportkredittordningen |
|||
90 |
Utlån |
6 000 000 000 |
||
2460 |
Eksportfinansiering Norge |
|||
90 |
Utbetaling ifølge trekkfullmakt - alminnelig garantiordning |
3 000 000 000 |
||
2800 |
Statens pensjonsfond utland |
|||
96 |
Finansposter overført til fondet |
70 000 000 000 |
||
Totale utgifter |
210 660 792 000 |
|||
Inntekter |
||||
3100 |
Utenriksdepartementet |
|||
90 |
Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet |
318 000 |
||
3505 |
Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse |
|||
90 |
Tilbakebetaling av lån |
10 300 000 000 |
||
3732 |
Regionale helseforetak |
|||
90 |
Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007 |
632 300 000 |
||
3950 |
Forvaltning av statlig eierskap |
|||
90 |
Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS |
17 900 000 |
||
96 |
Salg av aksjer |
25 000 000 |
||
4312 |
Avinor AS |
|||
90 |
Avdrag på lån |
444 400 000 |
||
4322 |
Svinesundsforbindelsen AS |
|||
91 |
Aksjekapital |
135 000 |
||
5310 |
Statens lånekasse for utdanning |
|||
90 |
Redusert lån og rentegjeld |
12 806 848 000 |
||
93 |
Omgjøring av utdanningslån til stipend |
7 284 547 000 |
||
5312 |
Husbanken |
|||
90 |
Avdrag |
12 832 000 000 |
||
5325 |
Innovasjon Norge |
|||
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
60 800 000 000 |
||
92 |
Låneordning for pakkereisearrangører - avdrag |
20 000 000 |
||
5329 |
Eksportkredittordningen |
|||
90 |
Avdrag på utestående fordringer |
9 900 000 000 |
||
5341 |
Avdrag på utestående fordringer |
|||
95 |
Avdrag på lån til andre stater |
700 000 |
||
5460 |
Eksportfinansiering Norge |
|||
90 |
Avdrag på utestående utbetaling ifølge trekkfullmakt |
1 000 000 |
||
5999 |
Statslånemidler |
|||
90 |
Lån |
95 595 644 000 |
||
Totale inntekter |
210 660 792 000 |
Vedtak 326
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan overskride bevilgningen under kap. 100 Utenriksdepartementet, post 90 Lån til norske borgere i utlandet, ved behov for bistand fra aktuelle transportselskaper ved evakuering av norske borgere i kriserammede land. Fullmakten gjelder i de tilfeller og på de betingelser som gjelder for denne typen bistand.
Vedtak 327
Stortinget samtykker i at Kommunal- og distriktsdepartementet i 2022 kan utgiftsføre uten bevilgning:
-
1. inntil 350 mill. kroner på kap. 571 Rammetilskudd til kommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2023 til kommuner.
-
2. inntil 150 mill. kroner på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 90 Forskudd på rammetilskudd som forskudd på rammetilskudd for 2023 til fylkeskommuner.
Vedtak 328
Stortinget samtykker i at Husbanken i 2022 kan gi tilsagn om lån for 21 mrd. kroner. Lånene vil bli utbetalt i 2022 og senere år.
Vedtak 329
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan:
-
1. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under alminnelig garantiordning overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 18 000 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 90 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – alminnelig garantiordning.
-
2. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under byggelånsgarantiordningen overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 600 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 91 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – byggelånsgarantiordning.
-
3. foreta utbetalinger til Eksportfinansiering Norge uten bevilgning i den utstrekning behovet for utbetalinger under Garantiordning for kjøp av skip fra verft i Norge til bruk i Norge (skipsgarantiordningen) overstiger innestående likvide midler tilknyttet ordningen, men slik at saldoen for nytt og gammelt trekk på trekkfullmaktskontoen ikke overstiger 150 mill. kroner. Utbetalinger på trekkfullmakten posteres under kap. 2460 Eksportfinansiering Norge, post 92 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – skipsgarantiordning.
Vedtak 330
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan:
-
1. overskride bevilgningen under kap. 2429 Eksportkredittordningen, post 90 Utlån, men slik at utlån i 2022 ikke overstiger 26 mrd. kroner.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 922 Romvirksomhet, post 95 Egenkapital Space Norway AS innenfor en totalramme på 101 mill. USD.
Vedtak 331
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2022 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, post 90 Lån til Norpipe Oil AS, inntil 25 mill. kroner til utlån til Norpipe Oil AS.