Statsbudsjettet 2022 (kapitler fordelt til utenriks- og forsvarskomiteen)
Prop. 1 S (2021-2022), Innst. 7 S (2021-2022)
Vedtak 90
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
2 386 875 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
43 422 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
23 424 000 |
||
70 |
Erstatning av skader på utenlandske ambassader |
1 186 000 |
||
71 |
Hjelp til norske borgere i utlandet |
201 000 |
||
103 |
Regjeringens representasjon |
|||
1 |
Driftsutgifter |
55 591 000 |
||
104 |
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
10 505 000 |
||
115 |
Næringsfremme, kultur og informasjon |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71 |
13 454 000 |
||
70 |
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
37 051 000 |
||
71 |
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
18 830 000 |
||
116 |
Internasjonale organisasjoner |
|||
70 |
Pliktige bidrag |
1 477 200 000 |
||
117 |
EØS-finansieringsordningene |
|||
77 |
EØS-finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres |
2 745 000 000 |
||
78 |
Den norske finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres |
2 375 000 000 |
||
118 |
Utenrikspolitiske satsinger |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73 |
96 831 000 |
||
70 |
Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
221 771 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
11 068 000 |
||
72 |
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
30 273 000 |
||
73 |
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
12 714 000 |
||
74 |
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv. |
48 450 000 |
||
140 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 676 320 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
135 583 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
35 294 000 |
||
141 |
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
294 390 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
37 772 000 |
||
144 |
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
54 809 000 |
||
70 |
Utvekslingsordninger, kan overføres |
133 477 000 |
||
150 |
Humanitær bistand |
|||
70 |
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres |
3 938 789 000 |
||
71 |
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres |
400 000 000 |
||
72 |
Flyktninger og fordrevne, kan overføres |
2 000 000 000 |
||
151 |
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid |
|||
70 |
Fred og forsoning, kan overføres |
420 260 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres |
180 060 000 |
||
72 |
Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres |
864 829 000 |
||
73 |
FN og globale utfordringer, kan overføres |
318 138 000 |
||
74 |
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres |
365 990 000 |
||
152 |
Menneskerettigheter |
|||
70 |
Menneskerettigheter, kan overføres |
671 617 000 |
||
71 |
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres |
197 000 000 |
||
159 |
Regionbevilgninger |
|||
70 |
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres |
752 011 000 |
||
71 |
Europa og Sentral-Asia, kan overføres |
656 634 000 |
||
72 |
Afghanistan, kan overføres |
475 241 000 |
||
75 |
Afrika, kan overføres |
2 552 693 000 |
||
76 |
Asia, kan overføres |
483 503 000 |
||
77 |
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres |
192 339 000 |
||
160 |
Helse |
|||
70 |
Helse, kan overføres |
3 877 297 000 |
||
71 |
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres |
235 500 000 |
||
72 |
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres |
45 000 000 |
||
161 |
Utdanning, forskning og faglig samarbeid |
|||
70 |
Utdanning, kan overføres |
1 366 798 000 |
||
71 |
Forskning, kan overføres |
208 846 000 |
||
72 |
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres |
1 003 214 000 |
||
162 |
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|||
70 |
Næringsutvikling og handel, kan overføres |
364 536 000 |
||
71 |
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres |
1 451 966 000 |
||
72 |
Fornybar energi, kan overføres |
816 500 000 |
||
73 |
Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres |
46 700 000 |
||
75 |
Norfund - tapsavsetting |
438 288 000 |
||
76 |
Norfund klimainvesteringsfond - risikokapital |
250 000 000 |
||
163 |
Klima, miljø og hav |
|||
70 |
Miljø og klima, kan overføres |
1 564 431 000 |
||
71 |
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres |
256 967 000 |
||
164 |
Likestilling |
|||
70 |
Likestilling, kan overføres |
183 319 000 |
||
71 |
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres |
100 300 000 |
||
72 |
FNs befolkningsfond (UNFPA) |
589 600 000 |
||
170 |
Sivilt samfunn |
|||
70 |
Sivilt samfunn, kan overføres |
2 480 665 000 |
||
171 |
FNs utviklingsarbeid |
|||
70 |
FNs utviklingsprogram (UNDP) |
464 400 000 |
||
71 |
FNs barnefond (UNICEF) |
490 600 000 |
||
72 |
FNs fellesfond for bærekraftig utvikling, kan overføres |
15 000 000 |
||
73 |
Internasjonale rekrutteringer og tilskudd til andre tiltak i FN, kan overføres |
59 099 000 |
||
172 |
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette |
|||
70 |
Verdensbanken, kan overføres |
1 074 350 000 |
||
71 |
Regionale banker og fond, kan overføres |
932 100 000 |
||
72 |
Strategisk samarbeid, kan overføres |
5 000 000 |
||
73 |
Gjeldslette, kan overføres |
396 000 000 |
||
179 |
Flyktningtiltak i Norge |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
573 029 000 |
||
480 |
Svalbardbudsjettet |
|||
50 |
Tilskudd |
449 536 000 |
||
481 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
1 |
Driftsutgifter |
57 103 000 |
||
Totale utgifter |
46 241 739 000 |
|||
Inntekter |
||||
3100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene |
25 200 000 |
||
2 |
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene |
157 800 000 |
||
5 |
Refusjon spesialutsendinger mv. |
45 040 000 |
||
3481 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
1 |
Refusjoner og andre inntekter |
6 637 000 |
||
Totale inntekter |
234 677 000 |
Vedtak 91
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 |
kap. 3100 post 5 |
kap. 140 post 1 |
kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 92
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan:
-
1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS- finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 520 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med inntil 5 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken med inntil 10 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
4. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 19 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
Vedtak 93
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Vedtak 94
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Vedtak 95
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
4 080 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
4 059 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
3. tilskudd til Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, post 70 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene har fra 2019 kunnet gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
4. tilskudd til Det grønne klimafondet med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
5. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI).
-
6. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
7. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
8. tilskudd til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) med inntil 3 700 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning.
Vedtak 96
Stortinget samtykker i at Kongen i 2022 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Vedtak 97
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Vedtak 98
Stortinget samtykker i at Kongen i 2022 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 830 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Vedtak 99
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finanseringsstrategi og regelverk.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 70 Næringsutvikling og handel kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Vedtak 100
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Vedtak 101
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.
-
2. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.
-
3. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 38,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2025 som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).
-
4. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 1 040 mill. kroner i perioden 1. juli 2022– 30. juni 2025. Innbetalingene belastes blant annet kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
5. Norge deltar i den 12. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-12) med et bidrag på inntil 508 mill. kroner for perioden 2022–2024, innbetalt i to bidrag på 170 mill. kroner per år i 2022–2023 og 168 mill. kroner i 2024. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
6. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
7. Norge deltar i den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene for fireårsperioden 2021–2024, med 201,1 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
8. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022-2031.
-
9. Norge deltar i påfyllingsforhandlingene i det multilaterale fondet under Montrealprotokollen for perioden 2021–2023, og vil støtte fondet med et beløp som ikke overskrider støtten for forrige treårsperiode. Støtten for forrige treårsperiode var på totalt 54,6 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
Vedtak 102
Stortinget samtykker til at Utenriksdepartementet i 2022 kan:
-
1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværende med statskassen.
-
2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer mot mellomværende med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige boligmarkeder.
Vedtak 103
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2022 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 481 post 1 |
kap. 3481 post 1 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 104
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger til skredsikring i Longyearbyen, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 35 mill. kroner på Justis- og beredskapsdepartementets kap. 480, post 50, jf. Svalbardbudsjettets kap. 0007 Tilfeldige utgifter, post 30 Skred- og boligtiltak.
Vedtak 105
På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
969 178 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning |
140 719 000 |
||
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres |
9 936 000 |
||
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
80 078 000 |
||
73 |
Forskning og utvikling, kan overføres |
158 078 000 |
||
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres |
437 520 000 |
||
1710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
5 161 669 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres |
3 532 802 000 |
||
1716 |
Forsvarets forskningsinstitutt |
|||
51 |
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt |
249 780 000 |
||
1720 |
Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
32 137 891 000 |
||
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
40 165 000 |
||
1735 |
Etterretningstjenesten |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
2 580 633 000 |
||
1760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 |
1 950 015 000 |
||
44 |
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres |
132 669 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
20 346 486 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres |
350 000 000 |
||
75 |
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 |
111 931 000 |
||
1791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
661 021 000 |
||
Totale utgifter |
69 050 571 000 |
|||
Inntekter |
||||
4700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
52 627 000 |
||
4710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsinntekter |
4 503 281 000 |
||
47 |
Salg av eiendom |
17 540 000 |
||
4720 |
Forsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
768 453 000 |
||
4760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsinntekter |
32 543 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter |
101 760 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, inntekter |
350 036 000 |
||
4791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
548 937 000 |
||
4799 |
Militære bøter |
|||
86 |
Militære bøter |
500 000 |
||
Totale inntekter |
6 375 677 000 |
Vedtak 106
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kapittel 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 107
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
01
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Forsvaret
01
Driftsutgifter
9 020 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
01
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
220 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
104 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
470 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
01
Driftsutgifter
60 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Vedtak 108
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1700 |
Forsvarsdepartementet |
||
73 |
Forskning og utvikling |
320 mill. kroner |
Vedtak 109
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kapittel 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter, og kapittel 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Vedtak 110
Stortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2022 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2021–2022).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Vedtak 111
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan:
-
1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:
Prosjekt
Kostnadsramme
P9360 Stridsvognskapasitet til Hæren
19 439 mill. kroner
Program Mime – leveransebølge 1
2 916 mill. kroner
Fullmakten gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammen i senere år.
-
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2021–2022), herunder endrede kostnadsrammer.
-
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
4. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
5. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2021–2022).
-
6. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
7. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge-, anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
8. inkludere gjennomføringskostnader i eiendom-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
Vedtak 112
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022:
-
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging.
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Vedtak 113
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Vedtak 114
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kapittel 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kapittel 481.
Vedtak 115
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2022 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.