I Stortingets møte torsdag 29. november 2012 ble det gjort slikt
I lov 15. juni 2001 nr. 93 om helseforetak m.m. gjøres
følgende endringer:
§ 2 tredje ledd første punktum skal lyde:
Helseforetak er virksomhet som eies av ett eller flere
regionale helseforetak eller helseforetak og som er opprettet
i medhold av § 9.
Ny § 2a skal lyde:
§ 2a Regionale helseforetaks ansvar og oppgaver
Regionale helseforetak har et overordnet ansvar for
å iverksette den nasjonale helsepolitikken i helseregionen. Regionale
helseforetak skal planlegge, organisere, styre og samordne virksomhetene
i helseforetakene som de eier. I forbindelse med langsiktig planlegging
skal regionale helseforetak vurdere om deler av tjenestene skal
ytes gjennom inngåelse av avtale med private eller offentlige virksomheter
som de ikke eier selv.
§ 7 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Når flere foretak eier virksomhet sammen, blir
samtlige eiere ansvarlige for virksomhetens forpliktelser.
§ 7 annet ledd annet og tredje punktum skal lyde:
En fordringshaver som har krevd foretaket for klar og forfalt
gjeld som ikke er betryggende sikret, kan gjøre kravet gjeldende
mot en eier. For å gjøre kravet gjeldende mot en
eier må fordringshaveren tidligst fire uker etter første
påkrav sende ytterligere et påkrav til den opprinnelige skyldneren
med betalingsfrist på minst fire uker, og betaling må ikke være
mottatt innen utløpet av fristen.
§ 9 første ledd annet punktum skal lyde:
Styret selv i regionale helseforetak eller
helseforetak treffer vedtak om å opprette helseforetak.
§ 9 annet ledd skal lyde:
Helseforetaket er stiftet når styret i eiende
foretak har truffet vedtak etter første ledd. Dersom
flere foretak stifter et helseforetak for å eie det sammen, må styrene
dessuten inngå en skriftlig selskapsavtale.
§ 10 nr. 7 skal lyde:
bestemmelser om låneopptak, jf. § 33,
§ 11 nr. 2 skal lyde:
foretak som eier helseforetaket,
§ 11 nr. 8 skal lyde:
bestemmelser om låneopptak, jf. § 33,
§ 14 annet ledd annet punktum skal lyde:
Styret skal innen rimelig tid varsle foretakets
eier, eller foretakets eiere, gi en redegjørelse
for foretakets økonomiske stilling og foreslå tiltak som vil gi
foretaket en forsvarlig egenkapital.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Eierstyring. Foretaksmøtets myndighet mv.
Eiere utøver den øverste myndighet i foretak i foretaksmøte. Eier kan
ikke utøve eierstyring i foretak utenom foretaksmøte.
Eier kan avholde felles foretaksmøte for foretak med
en eier.
Eiere kan utenfor foretaksmøte tildele
foretak bevilgning og sette vilkår for tildelingen.
Departementet skal årlig avholde foretaksmøte
i løpet av årets to første måneder for å fastsette økonomiske og
organisatoriske krav og rammer for regionale helseforetak.
Ny § 16a skal lyde:
§ 16a Departementets innhenting av opplysninger fra
regionale helseforetak
Departementet skal holde seg orientert om foretakenes
virksomhet og om virksomheten drives i samsvar med de krav som er
stilt i foretaksmøter og de vilkår som er satt for tildeling av
bevilgning. Departementet skal innhente skriftlige opplysninger fra
regionale helseforetak og avholde rapporteringsmøter. Rapporteringsmøte
kan holdes utenom foretaksmøte.
§ 18 nytt tredje ledd skal lyde:
Eiere kan bestemme at foretaksmøtet holdes som video-
eller telefonmøte.
Tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
§ 19 nytt første og annet ledd skal lyde:
Foretaksmøtet ledes av eieren. Eieren kan overlate
til styrets leder å lede foretaksmøtet.
Foretaksmøter for helseforetak ledes av styrets leder.
§ 19 annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 21 første ledd skal lyde:
Styret skal ha minst fem medlemmer. I helseforetak
skal styret ha minst syv medlemmer når de ansatte har representasjon
i henhold til § 23 annet ledd. Reglene i aksjeloven § 20-6 om representasjon av
begge kjønn i styret gjelder tilsvarende.
Ny § 21a skal lyde:
§ 21a Styrets revisjonsutvalg
Styret i regionalt helseforetak velger blant sine medlemmer
minst tre personer til styrets revisjonsutvalg. Begge kjønn skal
være representert. Styreleder kan ikke velges. Minst ett av medlemmene
skal ha kunnskap om regnskap eller revisjon.
Styret tilsetter leder for internrevisjonen og
fastsetter instruks og årsplaner for internrevisjonen.
§ 22 annet ledd nytt annet punktum skal lyde:
I vedtektene kan det fastsettes at de av styrets
medlemmer som er valgt etter første ledd, ikke deltar i behandlingen
av saker som gjelder arbeidsgivers forberedelse til forhandlinger
med arbeidstakere, arbeidskonflikter, rettstvister med arbeidstakerorganisasjoner
eller oppsigelse av tariffavtaler.
§ 25 nytt tredje ledd skal lyde:
I forbindelse med omorganisering av foretak kan det
foretas nytt valg eller suppleringsvalg av styremedlem som er valgt
etter §§ 22 eller 23. Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
bestemmelser om slike valg.
Ny § 26a skal lyde:
§ 26a Åpne styremøter
Styremøter i foretak skal holdes for åpne dører hvis
ikke annet følger av lovbestemt taushetsplikt eller av vedtak etter
annet ledd.
Dersom det foreligger et reelt og saklig behov, kan
styret vedta å behandle en sak for lukkede dører i følgende tilfeller:
1. Av hensyn til personvernet. Personalsaker
skal alltid behandles for lukkede dører.
2. Orientering om sak som er på et forberedende stadium
i saksbehandlingen i foretaket.
3. Informasjon om lovbrudd, saksanlegg eller av hensyn
til foretakets partsstilling i sak for norsk domstol.
4. Av hensyn til forsvarlig gjennomføring av økonomi-,
lønns-, eller personalforvaltningen til foretaket.
5. Saker som gjelder tilbud og protokoll etter
regelverket om offentlige anskaffelser til valget av leverandør
er gjort.
Vurderingen av om møtet eller deler av møtet skal foregå
for lukkede dører, skal gjøres på møtetidspunktet.
§ 30 skal lyde:
§ 30 Saker av vesentlig betydning
Foretaksmøtet i regionalt helseforetak treffer vedtak i
saker som antas å være av vesentlig betydning for foretakets virksomhet
eller løsningen av fastsatte målsettinger eller oppgaver. Det samme
gjelder vedtak i andre saker som antas å ha prinsipielle sider av
betydning eller som antas å kunne ha vesentlige samfunnsmessige
virkninger, som:
1. Vedtak som kan endre virksomhetens karakter
2. Vedtak om nedleggelse av sykehus.
3. Omfattende endringer i sykehusstrukturen i
helseregionen.
4. Omfattende endringer i tjenestetilbudet.
5. Vedtak om endringer i antallet helseforetak
i helseregionen.
6. Vedtak om vesentlige endringer i opptaksområdet
for helseforetak.
Hvilke saker foretaksmøtet i regionalt helseforetak skal
fatte vedtak i etter denne bestemmelsen, kan det fastsettes nærmere
bestemmelser om i vedtektene.
Saker som nevnt i første og annet ledd skal forelegges
departementet av styret i det regionale helseforetaket.
§ 31 annet ledd første punktum skal lyde:
Når foretaksmøte i helseforetak skal fatte vedtak etter
denne bestemmelsen, skal saken legges fram for departementet før
vedtak fattes.
§ 33 første ledd skal lyde:
Foretak kan ikke ta opp lån med mindre det er særskilt
fastsatt i vedtektene at det skal ha slik adgang. Nærmere
bestemmelser om låneopptak fastsettes i vedtektene.
§ 37 fjerde ledd skal lyde:
Daglig leder skal sørge for at foretakets registrering
og dokumentasjon av regnskapsopplysninger er i samsvar med lov og
forskrifter og at formuesforvaltningen er ordnet på betryggende
måte.
Ny § 37a skal lyde:
§ 37a Internrevisjon
De regionale helseforetakene skal etablere en uavhengig
og objektiv internrevisjon.
Internrevisjonen skal gjennom en systematisk og strukturert
metode og avgivelse av bekreftelse bidra til forbedringer i risikostyring,
internkontroll og virksomhetsstyring. Internrevisjonen skal rapportere funksjonelt
til styret og administrativt til daglig leder. Internrevisjonen
skal også omfatte helseforetakene som det regionale helseforetaket
eier, og inngåelse og oppfølging av avtaler med andre tjenesteytere.
Internrevisjonen skal gjennomføres i henhold til anerkjente
standarder og løpende følge virksomheten.
Internrevisjonen kan, uten hinder av taushetsplikt,
kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og
foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre
oppgavene. Opplysningene skal så langt det er mulig gis uten individualiserende
kjennetegn. Reglene om taushetsplikt gjelder tilsvarende for den
som mottar opplysningene.
§ 41 første ledd annet punktum skal lyde:
Foretaket skal også samarbeide med andre
når dette er egnet til å fremme de oppgaver og målsettinger foretaket
skal ivareta.
§ 42 skal lyde:
§ 42 Ansvarsform for virksomhet eid av foretak
Foretak kan ikke eie hele eller deler av virksomhet som
yter spesialisthelsetjenester og som er organisert med begrenset
ansvar. Virksomhet som yter spesialisthelsetjenester skal
organiseres som helseforetak.
Foretak kan ikke eie virksomhet som yter spesialisthelsetjenester
sammen med andre enn foretak. Dersom flere foretak eier virksomhet
som yter spesialisthelsetjenester sammen, skal virksomheten
organiseres som helseforetak eller som ansvarlig selskap i medhold
av selskapsloven.
Når det er egnet til å fremme foretakets formål, kan foretak
eie virksomhet som ikke yter spesialisthelsetjenester alene eller
sammen med andre. Kun virksomhet som er en nødvendig og
sentral forutsetning for at det kan ytes spesialisthelsetjenester,
kan organiseres som helseforetak. Annen virksomhet skal organiseres
som selskaper med begrenset ansvar.
§ 48 første ledd skal lyde:
Etter at foretaket er avviklet, svarer i regionalt helseforetak
staten og i helseforetak det foretaket eller de foretakene som
eide helseforetaket, overfor kreditorer som ikke
har fått dekning.
§ 50 skal lyde:
§ 50 Omdanning
Fylkeskommunal, kommunal og statlig
virksomhet eller del av slik virksomhet kan overføres til regionalt
helseforetak eller helseforetak ved at eiendeler, rettigheter, herunder
offentlige tillatelser, og forpliktelser som er knyttet til virksomheten,
overføres som en helhet til foretaket.
Overføring til foretaket av forpliktelser knyttet til fylkeskommunen, kommunen og
staten har frigjørende virkning for denne. Fordringshavere og andre rettighetshavere
kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre gjeldende at overføringen
utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
Det skal ikke betales dokumentavgift etter § 6 i lov 12.
desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift, omregistreringsavgift etter
§ 1 i lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende kjøretøy og
båter eller rettsgebyr etter § 21 i lov 17. desember
1982 nr. 86 om rettsgebyr i forbindelse med omdanninger i medhold av
denne bestemmelsen.
Det som er bestemt i paragrafen her, gjelder tilsvarende
ved overføring av virksomhet til foretak etter loven her fra heleid
fylkeskommunalt, kommunalt og statlig selskap
eller foretak.
Bestemmelsene i paragrafen her gjelder også ved overføring
av virksomhet mellom foretak etter loven her.
Forrige punktum medfører ingen begrensninger i ansvaret etter §
7.
I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasient- og brukerrettigheter
gjøres følgene endring:
§ 2-4 første ledd annet punktum skal lyde:
Det er en forutsetning at institusjonen
eies av et regionalt helseforetak eller har avtale med et regionalt helseforetak.
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Dag Terje Andersen |
president |