I Stortingets møte 23. april 2013 ble det gjort slikt
I lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon
gjøres følgende endringer:
§ 1-2 første ledd skal lyde:
Loven gjelder virksomhet knyttet til elektronisk kommunikasjon
og tilhørende utstyr. Forvaltning og bruk av det elektromagnetiske
frekvensspekteret og nummer, navn og adresser er omfattet. Det samme gjelder
all utstråling av elektromagnetiske bølger fra elektronisk kommunikasjon
og all utilsiktet utstråling av elektromagnetiske bølger som kan
forstyrre elektronisk kommunikasjon. Innholdstjenester
som faktureres sammen med den elektroniske kommunikasjonstjenesten,
omfattes.
§ 1-3 første ledd skal lyde:
Loven gjelder også for norske skip og luftfartøy og for
anlegg og innretninger av enhver art med tilknytning til petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen eller for utnyttelse av fornybare
energiressurser til havs innenfor havenergilovas virkeområde.
§ 1-5 skal lyde:
§ 1-5 Definisjoner
1. elektronisk kommunikasjon: kommunikasjon
ved bruk av et elektronisk kommunikasjonsnett.
2. elektronisk kommunikasjonsnett: system
for signaltransport som muliggjør overføring av lyd, tekst,
bilder eller andre data ved hjelp av elektromagnetiske signaler
i fritt rom eller kabel der radioutstyr, svitsjer, annet koplings-
og dirigeringsutstyr, tilhørende utstyr eller funksjoner inngår,
herunder nettverkselementer som ikke er aktive.
3. elektronisk kommunikasjonstjeneste: tjeneste som
helt eller i det vesentlige omfatter formidling av signaler
i elektronisk kommunikasjonsnett og som normalt ytes mot
vederlag.
4. offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste: elektronisk
kommunikasjonstjeneste som er tilgjengelig for allmennheten eller
beregnet til bruk for allmennheten.
5. offentlig telefontjeneste: elektronisk kommunikasjonstjeneste
som direkte eller indirekte oppretter og mottar nasjonale eller
nasjonale og internasjonale taleforbindelser ved hjelp av ett eller flere
numre i en nasjonal eller internasjonal telefonnummerplan og som
er tilgjengelig for allmennheten eller beregnet til bruk for allmennheten.
6. tilhørende fasilitet: fysisk infrastruktur og
annen innretning eller element i tilknytning til et elektronisk
kommunikasjonsnett og/eller en elektronisk kommunikasjonstjeneste,
som muliggjør og/eller støtter eller kan støtte tilbud av elektronisk kommunikasjonstjeneste
via slikt nett og/eller tjeneste.
7. tilhørende tjeneste: tjeneste i tilknytning
til elektronisk kommunikasjonsnett og/eller elektronisk kommunikasjonstjeneste,
som muliggjør og/eller støtter tilbud av tjenester via slikt nett
og/eller tjeneste eller har potensial til å gjøre det.
8. nettermineringspunkt: tilkoplingspunkt
mellom elektronisk kommunikasjonsnett og terminalutstyr.
9. radioutstyr: produkt eller deler av
produkt som tilsiktet utstråler eller mottar elektromagnetiske bølger
overført i fritt rom, med unntak av produkt som bare mottar kringkasting.
10. skadelig interferens: interferens som setter
radionavigasjonstjeneste eller annen nød- eller sikkerhetstjeneste
i fare eller som alvorlig reduserer kvaliteten på, hindrer eller
gjentatte ganger avbryter radiokommunikasjon som drives i samsvar med
fastsatte krav.
11. overføringskapasitet: elektronisk
kommunikasjonstjeneste i form av fast etablert kapasitet for signaltransport
som innsatsfaktor for produksjon av tjeneste eller som transport
mellom ulike geografiske adresser for sluttbrukere.
12. terminalutstyr: produkt eller deler
av produkt som kan nyttes til elektronisk kommunikasjon og som er
beregnet for direkte eller indirekte tilknytning til nettermineringspunkt
i elektronisk kommunikasjonsnett.
13. samtrafikk: funksjon som tilrettelegger
for formidling av trafikk mellom tilbydere slik at sluttbrukere
kan kommunisere med hverandre og ha tilgang til offentlig elektronisk
kommunikasjonstjeneste uavhengig av tilbydertilknytning.
14. bruker: enhver fysisk eller juridisk
person som bruker elektronisk kommunikasjonsnett eller -tjeneste
til egen bruk eller som innsatsfaktor for produksjon av andre tjenester.
15. sluttbruker: enhver fysisk eller
juridisk person som inngår avtale om tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett
eller -tjeneste til eget bruk eller utlån.
16. tilbyder: enhver fysisk eller juridisk
person som tilbyr andre tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett
eller -tjeneste.
17. samlokalisering: felles bruk av infrastruktur
eller andre tilhørende fasiliteter som brukes eller kan bli brukt til
plassering av utstyr for elektronisk kommunikasjon.
18. fellesfakturert tjeneste: forhåndsbetalt
og etterskuddsbetalt innholdstjeneste som tilbys over elektronisk
kommunikasjonsnett og som faktureres sammen med elektronisk kommunikasjonstjeneste.
19. mobilregulert sone: et begrenset geografisk
område der kommunikasjon i elektronisk kommunikasjonsnett til bruk
for offentlig mobilkommunikasjon påvirkes eller hindres ved hjelp
av lovlig identitetsfanging og/eller jamming.
20. identitetsfanging: manipulering av kommunikasjon
i elektronisk kommunikasjonsnett til bruk for offentlig mobilkommunikasjon
ved mottak og sending av radiosignaler i den hensikt å avdekke elektronisk
identitet til terminalutstyr.
21. jamming: aktiv utsending av radiosignaler i
den hensikt å hindre bestemte radiokommunikasjonssystemer eller
deler av disse i å virke i et begrenset geografisk område.
§ 2-1 skal lyde:
§ 2-1 Registreringsplikt
Myndigheten kan gi forskrifter om registreringsplikt for
tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett eller offentlig elektronisk
kommunikasjonstjeneste dersom det er nødvendig for å føre tilsyn
med markedet.
§ 2-2 skal lyde:
§ 2-2 Måling og informasjon om kvalitet
Tilbyder med leveringsplikt etter § 5-1 første
ledd skal måle og informere om kvalitet på nett
og tjeneste som tilbys til sluttbruker.
Myndigheten kan pålegge tilbyder av offentlig elektronisk
kommunikasjonstjeneste som ikke omfattes av første ledd å måle og
informere om kvalitet på tjeneste som tilbys til sluttbruker i samsvar
med de kriterier, definisjoner og målemetoder som myndigheten fastsetter.
Myndigheten kan gi forskrifter om måling og informasjon.
§ 2-3 overskrift og første ledd skal lyde:
§ 2-3 Krav til nett, tjeneste, tilhørende utstyr og
fasiliteter
Myndigheten kan stille krav til elektronisk kommunikasjonsnett,
-tjeneste, tilhørende utstyr og fasiliteter og
bruk av standarder for å sikre samvirke mellom nett og tjeneste,
kvalitet, effektiv utnyttelse av kapasitet i nett som nyttes av
flere tilbydere, sikre liv og helse eller unngå skadelig interferens.
§ 2-4 skal lyde:
§ 2-4 Leveringsvilkår og avtale
Tilbyder av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste
til sluttbruker kan pålegges å utarbeide og offentliggjøre leveringsvilkår
for slikt tilbud og tilby sluttbruker avtale for offentlig
elektronisk kommunikasjonstjeneste, herunder forhåndsbetalt offentlig elektronisk
kommunikasjonstjeneste.
Tilbyder av offentlig telefontjeneste skal ved
inngåelse, endring eller opphør av avtalen sikre at sluttbruker
er entydig identifisert. Tilbyder skal kunne dokumentere identitetskontrollen.
Tilbyder av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste
skal varsle sluttbruker om endring i eller opphør av avtalen. Endring
i eller opphør av avtale kan tidligst tre i kraft en måned etter
at varsel er sendt sluttbruker. Sluttbruker som ikke godtar
nye avtalevilkår, kan uten ekstra kostnader heve
avtalen med virkning fra det tidspunktet endringen trer
i kraft. I varselet til sluttbruker skal
det informeres om retten til å heve avtalen.
Avtale mellom tilbyder av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste
og sluttbruker skal ikke være bindende for en lengre periode enn
12 måneder. I særlige tilfeller kan det avtales lengre bindingstid,
likevel ikke lengre enn 24 måneder. Vilkår om bindingstid forutsetter
at tilbyder gir sluttbruker en økonomisk fordel. Tilbyder skal vederlagsfritt
opplyse sluttbruker om operatørlåskode når bindingstiden utløper.
Sluttbruker som ikke godtar nye avtalevilkår for abonnementsavtale
med bindingstid, kan heve avtalen etter tredje ledd når endringen
er til ugunst for sluttbruker.
Tredje og fjerde ledd kan fravikes utenfor forbrukerforhold.
Tilbyder av offentlig telefontjeneste skal tilby
avtale som bortfaller etter 12 måneder.
Myndigheten kan gi forskrifter om leveringsvilkår og
avtale med sluttbruker, herunder entydig identifisering av sluttbruker.
Ny § 2-4 a skal lyde:
§ 2-4 a Formidlingsplikt
Tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett
og -tjeneste skal sikre at sluttbruker, med mindre B-abonnent
har valgt å begrense tilgang fra A-abonnenter lokalisert i særskilte
geografiske områder, kan få forbindelse med alle nummer:
1. i nasjonal nummerplan, herunder stedsuavhengige
nummer
2. i den europeiske nummerserien +3883 (European
Telephony Numbering Space (ETNS))
3. i nummerserien +800 (Universal International Freephone
Number (UIFN) (internasjonale grønne nummer))
4. i andre EØS-lands nummerplaner, herunder stedsuavhengige
nummer
Formidlingsplikten etter nr. 2 til 4 gjelder ikke dersom
formidlingsplikten ikke er teknisk eller økonomisk mulig for tilbyder.
Myndigheten kan pålegge tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett
eller -tjeneste å sperre tilgang til nummer eller tjeneste når det
foreligger overtredelse av markedsføringsloven kapittel 2 og 3.
Myndigheten kan også pålegge tilbyder å holde tilbake relevante samtrafikkinntekter
eller andre relevante inntekter.
Myndigheten kan gi forskrifter om formidling av samtaler
etter første ledd, om sperring og sanksjoner etter annet ledd, og
om formidling av nummer til og fra andre internasjonale geografiske
områder enn nevnt i første ledd.
§ 2-5 femte til syvende ledd skal lyde:
Bruksbegrensning som følge av betalingsmislighold
krever ikke tillatelse fra myndigheten.
I andre tilfeller enn nevnt i annet, tredje og femte ledd
krever gjennomføring av bruksbegrensning tillatelse fra myndigheten.
Frakopling og andre bruksbegrensninger skal straks
varsles til myndigheten. Tilbyder som bruksbegrensningen
som nevnt i femte ledd rettes mot, skal varsles senest én måned
før frakopling. Slik tilbyder skal straks varsle berørte tilbydere
og sluttbrukere. Myndigheten kan i særlige tilfeller informere berørt tilbyder
og sluttbruker på egnet måte om varslede bruksbegrensninger.
Nåværende sjette og åttende ledd blir åttende og
nytt niende ledd.
§ 2-6 skal lyde:
§ 2-6 Anrop til nødmeldingstjeneste og geografisk lokalisering
av nødanrop
Tilbyder som tilbyr sluttbruker en elektronisk kommunikasjonstjeneste
som gir mulighet for å foreta innenlandsk anrop til ett eller flere
nummer i den nasjonale nummerplanen, skal sikre at sluttbruker kan foreta
anrop til nødetatenes nødmeldingstjeneste.
Anrop til nødetatenes nødmeldingstjeneste skal kunne
foretas uten vederlag og uten bruk av mynt, kort, kode eller annet
tilgangsmiddel. Nummer til nødmeldingstjeneste skal være oppslått
og godt synlig i eller ved allment tilgjengelig terminal for telefontjeneste.
Tilbyder som nevnt i første ledd og tilbyder av elektroniske
kommunikasjonsnett som brukes til levering av tjeneste
som nevnt i første ledd, skal for egen regning sikre at telefonnummer,
sluttbrukers navn og nødvendige opplysninger for geografisk
lokalisering av nødanrop overføres for alle anrop til nødetatene. Det
samme skal gjelde selv om sluttbruker har avtale om hemmelig telefonnummer
eller har reservert seg mot fremvisning av anropende nummer hos
oppringt sluttbruker.
Tilbyder kan etter søknad gis tidsbegrenset unntak fra
plikten til å tilby nødvendige opplysninger for geografisk
lokalisering av nødanrop, såkalt opprinnelsesmarkering.
Myndigheten kan gi forskrifter om anrop til nødmeldingstjeneste, herunder
om plikt til å videreformidle anrop ved bruk av SMS, og om geografisk
lokalisering av nødanrop.
§ 2-7 skal lyde:
§ 2-7 Vern av kommunikasjon og data
Tilbyder skal gjennomføre nødvendige sikkerhetstiltak for vern
av kommunikasjon og data i egne elektroniske
kommunikasjonsnett og -tjenester. Ved særlig risiko for brudd på
sikkerheten og dersom sikkerhetsbrudd vil kunne skade eller
ødelegge lagrede data eller krenke personvernet til abonnent eller
bruker, skal tilbyder straks varsle abonnent
eller bruker om dette.
Varsling av abonnent eller bruker etter første
ledd er ikke nødvendig der tilbyder overfor kompetent myndighet
kan vise at tilfredsstillende tekniske beskyttelsestiltak er gjennomført
for dataene omfattet av sikkerhetsbruddet.
Trafikkdata, lokaliseringsdata og data nødvendige
for å identifisere abonnenten eller brukeren skal slettes
eller anonymiseres så snart de ikke lenger er nødvendig:
1. til kommunikasjons- eller faktureringsformål
2. for å oppfylle plikten etter § 2-7 a til å lagre
data eller
3. for å oppfylle andre krav fastsatt i medhold
av lov.
Annen behandling av slike data krever samtykke fra
bruker. Myndigheten kan gi forskrifter om vern
av kommunikasjon og data.
Ny § 2-7 b skal lyde:
§ 2-7 b Bruk av informasjonskapsler/cookies
Lagring av opplysninger i brukers kommunikasjonsutstyr,
eller å skaffe seg adgang til slike, er ikke tillatt uten at brukeren
er informert om hvilke opplysninger som behandles, formålet med
behandlingen, hvem som behandler opplysningene, og har samtykket til
dette. Første punktum er ikke til hinder for teknisk lagring av
eller adgang til opplysninger:
§ 2-9 første ledd tredje punktum skal lyde:
Opplysningene kan heller ikke utover lovlige behandlingsformål nyttes
i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre, med unntak
av statistiske opplysninger om nettrafikk som er anonymisert og ikke
gir informasjon om innretninger eller tekniske løsninger.
§ 2-9 sjette ledd skal lyde:
Myndigheten kan gi forskrifter om taushetsplikt, om
unntak fra taushetsplikt ved effektiv ruting av trafikk, om
omfanget av unntaket etter tredje ledd og opplysningsplikten etter
fjerde ledd.
§ 2-10 skal lyde:
§ 2-10 Sikkerhet og beredskap
Tilbyder skal tilby elektronisk kommunikasjonsnett og -tjeneste
med forsvarlig sikkerhet for brukerne i fred,
krise og krig. Tilbyder skal opprettholde nødvendig beredskap, og
viktige samfunnsaktører skal prioriteres ved behov. Tilbyder skal
formidle viktig melding fra statsmyndighet. Myndigheten
kan treffe enkeltvedtak for å sikre at tilbyder iverksetter tiltak som
gir forsvarlig sikkerhet og nødvendig beredskap. Tilbyder skal dekke
kostnadene ved oppfyllelsen av dette.
Myndigheten kan treffe enkeltvedtak eller inngå avtale
om at tilbyder skal gjennomføre tiltak for å sikre oppfyllelse av
nasjonale behov for sikkerhet, beredskap og funksjonalitet i elektronisk
kommunikasjonsnett og -tjeneste utover det som følger av første ledd.
Tilbyders merkostnader ved levering av slike tiltak skal kompenseres
av staten med basis i fyllestgjørende dokumentasjon som fremskaffes
av tilbyder.
Tilbyder kan nektes tilgang til markedet dersom dette er
nødvendig av hensyn til offentlig sikkerhet, helse eller andre særlige
forhold.
Myndigheten kan pålegge tilbyder å inngå samarbeid med
annen nasjonal eller internasjonal virksomhet når dette følger av
internasjonal avtale.
Myndigheten kan gi forskrifter om oppfyllelsen
av pliktene etter paragrafen her, herunder om finansiering. Myndigheten
kan i forskrift fastsette at bestemmelsen gjelder andre enn tilbydere.
§ 2-11 annet ledd skal lyde:
Myndigheten skal føre tilsyn med planene
og kan sette krav til innhold. Myndigheten kan frita tilbyder av
elektronisk kommunikasjonsnett og -tjeneste fra plikten til å utarbeide
planer.
§ 2-14 annet ledd skal lyde:
Eier og tilbyder av tilgang til elektronisk
kommunikasjonsnett skal nytte installatør som nevnt i første ledd
ved installasjon, vedlikehold og sammenkopling av nett.
Ny § 2-15 skal lyde:
§ 2-15 Hemmelig nummer
Tilbyder skal på anmodning fra sluttbruker tilby tjenesten
hemmelig nummer.
Myndigheten kan gi forskrifter om tjenesten hemmelig
nummer og kan ved enkeltvedtak frita tilbyder fra plikten til å
tilby denne tjenesten.
§ 3-3 annet ledd skal lyde:
Myndigheten skal notifisere markedsanalyser i henhold
til frister angitt i § 9-3 annet ledd.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
Ny § 3-5 skal lyde:
§ 3-5 Frivillig utskillelse av aksessnett
Tilbyder med sterk markedsstilling skal informere myndigheten
dersom tilbyder planlegger å overføre rådigheten over hele eller
vesentlige deler av sitt aksessnett til annet eierskap eller til
forretningsenhet organisert på tilsvarende måte som ved funksjonelt
skille etter § 4-9 a. Tilbyder skal også informere myndigheten om
endringer i slike planer og om det endelige resultatet av prosessen.
Varsel om planlagt overføring etter første ledd skal
gis på et tidspunkt som gir myndigheten mulighet til å vurdere virkningene
av den planlagte utskillelsen for reguleringen i det relevante marked.
Myndigheten skal foreta markedsanalyser av de markeder som berøres.
§ 4-1 annet ledd tredje punktum skal lyde:
I vurderingen av om en anmodning er rimelig skal det i
tillegg tas hensyn til:
1. tilgjengelig kapasitet
2. tilbyders investeringer og investeringsrisiko, herunder
eventuelle offentlige støtte- og tilskuddsordninger
3. bærekraftig konkurranse
4. behov for å ivareta nettets integritet
5. immaterielle rettigheter og
6. etablering av felles-europeiske tjenester.
§ 4-1 femte ledd skal lyde:
Myndigheten kan gi forskrifter om tilgang, herunder om
fast forvalg og forvalg ved bruk av prefiks. Myndigheten kan også
fastsette tekniske og administrative vilkår for tilgang.
§ 4-4 skal lyde:
§ 4-4 Samlokalisering
Myndigheten kan pålegge tilbyder som får rett til ekspropriasjon
etter § 12-3 plikt til å gi annen tilbyder uten tilsvarende rett
adgang til samlokalisering.
Myndigheten kan pålegge enhver kabeleier plikt til felles
utnyttelse av kabler i bygning, eller til første konsentrasjons-
eller distribusjonspunkt hvor dette er plassert utenfor bygning,
når duplisering av slik infrastruktur er vanskelig å gjennomføre
eller ikke er samfunnsøkonomisk effektivt.
Myndigheten kan pålegge tilbyder plikt til samlokalisering
når hensynet til effektiv bruk av ressurser, hensynet til helse,
miljø, sikkerhet eller andre samfunnsmessige hensyn tilsier at duplisering
av infrastruktur bør unngås.
Myndigheten kan pålegge tilbyder med sterk markedsstilling
plikt til å imøtekomme rimelig anmodning om samlokalisering
innenfor det marked der tilbyderen har sterk markedsstilling,
når dette er egnet til å fremme bærekraftig konkurranse.
Tilbyder med sterk markedsstilling i marked
for produktene full og delt tilgang til fast aksessnett skal tilby
samlokalisering til annen tilbyder ved rimelig anmodning om slik
tilgang.
I vurderingen av om en anmodning er rimelig etter
fjerde og femte ledd skal det foretas
en avveining i samsvar med § 4-1 annet ledd. Tilbyder med sterk markedsstilling
skal dokumentere og begrunne avslag på anmodning om samlokalisering.
Pålegg etter første til fjerde ledd skal
følge prosedyren i § 9-2.
Myndigheten kan pålegge tilbyder og eier av privat
elektronisk kommunikasjonsnett å gi opplysninger om type, tilgjengelighet
og plassering av tilhørende fasiliteter.
Myndigheten kan gi forskrifter om samlokalisering.
§ 4-5 annet ledd skal lyde:
Tilbyder med sterk markedsstilling på marked for produktene
full og delt tilgang til fast aksessnett skal gi
tilgang til informasjons- og støttesystemer.
§ 4-6 tredje ledd første punktum skal lyde:
Tilbyder med sterk markedsstilling på marked for produktene
full og delt tilgang til fast aksessnett skal utarbeide
et standardtilbud om tilgang til fast aksessnett.
Ny § 4-9 a skal lyde:
§ 4-9 a Funksjonelt skille
Myndigheten kan pålegge vertikalt integrert tilbyder
med sterk markedsstilling å innføre funksjonelt skille når:
1. det foreligger viktige og vedvarende
konkurranseproblemer eller markedssvikt ved grossistsalg i markeder
for aksessprodukter
2. pålagte plikter ikke har ført til bærekraftig
konkurranse
3. det er ingen eller liten mulighet for at bærekraftig infrastrukturbasert
konkurranse vil oppnås innenfor en rimelig tidshorisont og
4. funksjonelt skille vil være det mest effektive
virkemiddelet for å avhjelpe aktuelle konkurranseproblemer eller
markedssvikt.
Med funksjonelt skille menes at aktiviteter knyttet til
relevante aksessprodukter og -tjenester skilles ut i en driftsmessig
uavhengig forretningsenhet atskilt fra tilbyders øvrige virksomhetsområder.
Den atskilte forretningsenhet skal tilby aksessprodukter og -tjenester
til alle tilbydere, inkludert den vertikalt integrerte tilbyders
øvrige forretningsenheter, på samme vilkår, til samme tidsfrister
og ved bruk av samme systemer og prosesser.
Pålegg etter første ledd skal følge prosedyrene
i §§ 9-2 og 9-3.
Myndigheten kan gi forskrifter om funksjonelt skille.
§ 4-11 oppheves.
§ 4-12 oppheves.
§ 5-1 første ledd skal lyde:
Myndigheten kan inngå avtale med eller ved pålegg utpeke,
en eller flere tilbydere av elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester
for å sikre tilbud av følgende leveringspliktige tjenester:
1. tilgang til offentlig telefontjeneste og digitalt elektronisk
kommunikasjonsnett over hele landet
2. offentlige betalingstelefoner og andre tilgangspunkter
til offentlig telefontjeneste
3. nummeropplysningstjeneste
4. telefonkatalog
5. særlige tjenester til funksjonshemmede og andre sluttbrukere
med spesielle behov.
Ny § 5-4 skal lyde:
§ 5-4 Avhendelse av aksessnettet
Tilbyder med leveringsplikt etter § 5-1 første
ledd skal informere myndigheten dersom tilbyder planlegger å overføre
rådigheten over hele eller vesentlige deler av sitt aksessnett til
annet eierskap. Tilbyder skal også informere myndigheten om endringer
i slike planer og om det endelige resultatet av prosessen.
Varsel om planlagt overføring etter første ledd skal
gis på et tidspunkt som gir myndigheten mulighet til å vurdere konsekvensen
av den planlagte avhendelsen for tjenester etter § 5-1 første ledd
nr. 1.
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2 Tillatelse til bruk av frekvenser
Frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret kan
ikke tas i bruk uten at det foreligger tillatelse fra myndigheten.
Tildeling av frekvenser skal skje gjennom åpne, objektive,
transparente, ikke-diskriminerende og forholdsmessige prosedyrer. Ved
tildeling av frekvenser skal det tas hensyn til effektiv bruk av
samfunnets ressurser gjennom bærekraftig konkurranse, fri bevegelighet
for tjenester, teknologi- og tjenestenøytralitet og
harmonisert bruk av frekvenser.
Myndigheten kan sette forholdsmessige og ikke-diskriminerende
krav til valg av teknologi for elektroniske kommunikasjonstjenester
for å unngå skadelig interferens, beskytte liv og helse, sikre tjenestekvalitet, sikre
effektiv bruk av frekvenser eller for å oppfylle andre allmenne
hensyn som fremgår av femte ledd.
Myndigheten kan sette forholdsmessige og ikke-diskriminerende
krav til hva slags elektronisk kommunikasjonstjeneste som kan tilbys
på basis av de frekvensressurser som gjøres tilgjengelig.
Myndigheten kan blant annet kreve at en elektronisk
kommunikasjonstjeneste tilbys i nærmere avgrensede frekvensbånd
for å sikre liv og helse, frekvenser til samfunnsviktige kringkastingsformål,
effektiv bruk av frekvenser og for å fremme sosial samhørighet.
Av hensyn til å beskytte nød- og sikkerhetstjenester, og i særlige
tilfeller for å sikre andre allmenne hensyn, kan myndigheten nekte
bruk av annet enn én bestemt elektronisk kommunikasjonstjeneste
i et særskilt frekvensbånd.
Myndigheten kan nekte å gi tillatelse etter første ledd
når det følger av hensyn som angitt i annet ledd.
Myndigheten kan gi forskrifter om bruk av frekvenser.
Ny § 6-2 a skal lyde:
§ 6-2 a Mobilregulert sone
Politiet kan uten tillatelse fra myndigheten ta
i bruk frekvenser som er tildelt andre, dersom vilkårene for identifisering
av kommunikasjonsanlegg etter straffeprosessloven § 216 a tredje
ledd annet punktum, § 216 b annet ledd bokstav c eller § 222 d er
oppfylt, eller vilkårene for bruk av tvangsmidler i forebyggende
øyemed etter politiloven § 17 d foreligger. Nasjonal sikkerhetsmyndighet
kan i særskilte tilfeller og i korte tidsrom uten tillatelse fra
myndigheten ta i bruk frekvenser som er tildelt andre når dette
er et nødvendig tiltak for forsvarlig sikring av konferanserom,
jf. sikkerhetsloven § 16.
Politiet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet skal varsle
myndigheten uten ugrunnet opphold etter at frekvenser som er tildelt
andre, er tatt i bruk. Varsel skal angi frekvensområde, tidsrom
og sted. Myndigheten avgjør i samråd med politiet eller Nasjonal
sikkerhetsmyndighet om og i tilfelle når rettighetshavere skal underrettes.
Myndigheten kan i særskilte tilfeller etter søknad gi
tillatelse til Forsvaret og politiet til bruk av frekvenser som
er tildelt andre, for etablering av mobilregulert sone for øvingsformål.
Tillatelsene skal være avgrenset i tid og bare gis for nærmere avgrenset
område. Tillatelser til Forsvaret kan bare gis til øvelser innenfor
Forsvarets permanente øvingsområder. Rettighetshaverne skal underrettes
i god tid før Forsvaret og politiet i henhold til slik tillatelse
tar i bruk frekvenser som er tildelt andre.
Myndigheten kan etter søknad gi Kriminalomsorgen
tillatelse til bruk av frekvenser som er tildelt andre for etablering
av mobilregulert sone i og i tilknytning til fengsel med høyt sikkerhetsnivå.
Myndigheten skal konsultere relevante tilbydere.
Frekvensbruken etter første til fjerde ledd skal skje
på en måte som i minst mulig grad griper inn i rettigheter som følger
av allerede tildelte frekvenstillatelser.
Myndigheten kan gi forskrifter om mobilregulert sone.
§ 6-3 skal lyde:
§ 6-3 Vilkår for frekvenstillatelser
Det kan knyttes vilkår til tillatelser om bruk av frekvenser
i det elektromagnetiske frekvensspekteret. Slike vilkår kan kun gjelde:
1. angivelse av tjeneste, nettype eller teknologi
frekvensene skal brukes til
2. faktisk og effektiv bruk av frekvensene
3. geografisk og befolkningsmessig dekning
4. tekniske og operasjonelle forhold for å unngå skadelig
interferens og for å begrense risikoen ved elektromagnetisk stråling
5. tillatelsens varighet, under hensyntagen til
tilstrekkelig tilbakebetalingstid for den aktuelle tjeneste
6. retten til å overdra tillatelse
7. vederlag for tillatelse
8. individuelle forpliktelser i samsvar med tilbud
9. forpliktelser i henhold til relevante internasjonale overenskomster
om bruk av frekvenser
10. forpliktelser knyttet til prøvedrift, forskning
og annen eksperimentell bruk av frekvenser.
Myndigheten kan etter søknad endre teknologi-
eller tjenestespesifikke restriksjoner, jf. første ledd nr. 1. Myndigheten
kan etter søknad fjerne begrensninger i retten til å overdra tillatelse,
jf. nr. 6.
§ 6-4 nytt tredje ledd skal lyde:
Myndigheten kan når det er nødvendig gi tillatelse til
bruk av frekvenser til særskilte allmennyttige formål, herunder
til bruk i nød- og beredskapstjeneste, til Forsvaret og til forskningsformål
uten at prosedyren i første ledd kommer til anvendelse. Direktetildelte
frekvenstillatelser kan ikke overdras etter § 6-5. Når myndigheten
anser at det ikke lenger er behov for å anvende direktetildelte
frekvenser, kan tillatelse trekkes tilbake.
Ny § 6-4 a skal lyde:
§ 6-4 a Frekvenstillatelser til kringkasting
I frekvensbånd som etter nasjonal frekvensplan
er avsatt til kringkasting, kan myndigheten uten at prosedyren i
§ 6-4 første ledd kommer til anvendelse, på objektive, transparente
og ikke-diskriminerende vilkår tildele frekvenstillatelse til virksomheter
som i medhold av kringkastingsloven §§ 2-1 og 2-2 har adgang til
opprettelse og drift av anlegg for kringkasting.
Frekvenstillatelse gjelder for samme geografiske område
som tillatelse gitt etter kringkastingsloven. Direktetildelte frekvenstillatelser
kan ikke overdras etter § 6-5. Myndigheten kan trekke tillatelsen
tilbake når tildelte frekvenser ikke lenger nyttes etter sitt formål
eller dersom tillatelsen etter kringkastingsloven bortfaller.
§ 6-5 skal lyde:
§ 6-5 Overdragelse ved salg eller ved utleie av
tillatelse til bruk av frekvenser
Myndigheten kan fatte enkeltvedtak som gir innehaver av
tillatelse til bruk av frekvenser i det elektromagnetiske frekvensspekteret
rett til å overdra tillatelsen ved salg eller ved utleie.
Før salg finner sted, skal innehaver
underrette myndigheten om den planlagte overdragelsen. Myndigheten
kan gi pålegg om at overdragelsen skal skje i samsvar med fastlagte
prosedyrer, samt på en måte som bidrar til å sikre konkurransen
og harmonisert bruk av frekvensene i tråd med nasjonal frekvensplan. Myndigheten
kan nekte salg av frekvenser for å hindre konkurranseskadelig virkning.
Myndigheten skal offentliggjøre informasjon om overdragelse ved
salg av tillatelse til bruk av frekvenser i det elektromagnetiske
frekvensspekteret.
Innehaver skal underrette myndigheten om planlagt
utleie av frekvenser som kan ha vesentlig betydning for konkurransen.
Myndigheten kan nekte utleie av frekvenser for å hindre konkurranseskadelig
virkning.
Myndigheten kan gi forskrifter om adgang til og vilkår
for overdragelse ved salg og ved utleie av tillatelse
til bruk av frekvenser.
Ny § 6-5 a skal lyde:
§ 6-5 a Frekvenshamstring
Innehaver av tillatelse til bruk av frekvenser
skal utnytte tildelte frekvensressurser effektivt og på en slik måte
at det ikke er til skade for konkurransen.
Myndigheten kan gi pålegg om tilbakekall, salg eller
utleie av frekvenser for å hindre konkurranseskadelig virkning.
Myndigheten kan gi forskrifter om frekvenshamstring.
§ 6-6 Overskriften og første ledd skal lyde:
§ 6-6 Satellittnettverk
Etter anmodning skal myndigheten på åpne, transparente,
objektive og ikke-diskriminerende vilkår gjennomføre innmelding
av satellittnettverk til internasjonalt register.
§ 6-7 Overskriften og annet ledd skal lyde:
§ 6-7 Regressansvar for skade voldt av romgjenstand
Den som direkte anmoder om oppskyting
av romgjenstand må stille sikkerhet gjennom forsikring
eller garanti for erstatningsforpliktelse som den norske stat kan
pådra seg etter internasjonal overenskomst som Norge har sluttet
seg til.
Tredje ledd oppheves.
§ 7-3 nytt annet ledd skal lyde:
Myndigheten kan ved enkeltvedtak pålegge tilbyder
å yte kompensasjon til sluttbruker ved tilbyderportering eller ved
misbruk av portering.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 9-2 første ledd annet og tredje punktum skal lyde:
Det samme gjelder for enkeltvedtak etter § 4-4 første til fjerde ledd.
Høringen gjelder ikke for enkeltvedtak som fattes med hjemmel i
§ 9-3 fjerde ledd eller §§ 11-2
og 11-3.
§ 9-3 nytt annet ledd skal lyde:
Myndigheten skal sende et begrunnet forslag til
ny markedsanalyse av det relevante markedet innen tre år fra dato
for gjeldende vedtak i markedet. I særlige tilfeller kan fristen
forlenges med tre år. Fristen for analyse av marked som ikke tidligere
er notifisert til EFTAs overvåkingsorgan er to år fra EFTAs overvåkingsorgan
har vedtatt ny anbefaling om relevante markeder.
Nåværende annet og tredje ledd blir tredje og nytt fjerde
ledd.
§ 9-6 annet ledd første punktum skal lyde:
Organet som mottar informasjon etter første ledd skal ikke
uten skriftlig samtykke fra avsenderorganet gi innsyn i informasjon
som på tidspunktet for utveksling var unntatt offentlighet av avsenderorganet
etter offentleglova §§ 12, 14, 15 eller §§ 20 til 26.
§ 10-2 Overskriften og annet ledd skal lyde:
§ 10-2 Instruksjonsadgang
Post- og teletilsynet kan ikke instrueres, verken generelt
eller vedrørende den enkelte sak, ved behandling av saker etter
§§ 3-1 til 3-5, §§ 4-1 til 4-10 og §§ 11-1
til 11-3.
§ 10-3 annet og tredje ledd skal lyde:
Tilbyder skal på forespørsel fra myndigheten gi opplysninger,
herunder sikkerhetsgraderte opplysninger om elektroniske kommunikasjonsnett
og -tjenester, tilhørende fasiliteter og om infrastruktur
knyttet til drifts- og styringssystemene. Dette omfatter
også opplysninger om fremtidige endringer i elektroniske kommunikasjonsnett
og -tjenester som kan ha betydning for tjenester som tilbys konkurrenter.
Opplysningene kan kreves utlevert skriftlig eller muntlig
innen en fastsatt frist. Tilbyder kan kreve begrunnelse
for pålegget om å utlevere informasjon.
§ 10-8 første ledd skal lyde:
Myndigheten kan kalle tilbake tillatelse gitt i medhold
av kapittel 6 og 7 ved alvorlige eller gjentatte brudd på vilkår
i tillatelsen når det er gitt pålegg etter §§ 10-6 eller 10-7
uten at brudd på vilkårene for tillatelsen er opphørt. Myndigheten
kan trekke tilbake tillatelse gitt i medhold av kapittel 6 og 7
ved manglende betaling av gebyr eller avgift etter §§ 12-1 og 12-2,
og ved manglende betaling av overtredelsesgebyr etter § 10-13.
Myndigheten kan kalle tilbake radioamatørlisens når innehaver har
opptrådt i strid med forskrift om radioamatørlisens.
§ 10-9 første ledd nytt annet punktum skal lyde:
Manglende betaling av overtredelsesgebyr etter § 10-13
kan også føre til stenging.
§ 10-9 tredje ledd skal lyde:
Myndigheten kan kreve bistand fra tilbydere som tilbyr
andre tilgang til elektronisk kommunikasjonsnett og -tjeneste, og
kan pålegge disse å gjennomføre stenging. Myndigheten
kan kreve bistand fra politiet når det er nødvendig for å gjennomføre
stengingen.
§ 10-13 skal lyde:
§ 10-13 Overtredelsesgebyr
Myndigheten kan pålegge en fysisk person eller et foretak overtredelsesgebyr dersom
personen, foretaket eller noen som handler på vegne av foretaket
forsettlig eller uaktsomt:
1. overtrer § 2-2 første ledd, §§ 2-4
til 2-10, § 2-14, § 3-5, § 4-1
tredje ledd, § 4-2 første eller tredje ledd, § 4-3
første ledd, § 4-4 femte eller sjette ledd, § 4-5
annet ledd, § 4-6 tredje ledd, § 4-7 tredje
ledd, § 4-8 annet eller sjette ledd, § 4-13, § 5-4, § 6-2,
§ 6-5 a, § 7-1 annet ledd, § 7-3
første ledd, § 7-4 første ledd, § 8-1
annet ledd eller § 10-4
2. overtrer forskrift gitt med hjemmel i §§ 2-1 til 2-9,
§ 2-10 sjette ledd, §§ 2-12, 2-14, 2-15, §§
4-1 til 4-8, § 4-14, § 5-1, § 6-2, § 6-5, §§ 7-1
til 7-4, § 8-1, § 10-3 eller § 10-5
3. overtrer enkeltvedtak fastsatt med hjemmel i §§ 2-3 til
2-5, § 2-7a annet ledd, § 2-10 annet ledd, § 4-1, § 4-2
annet ledd, § 4-4 første til fjerde ledd, § 4-5
første ledd, § 4-6 første, annet eller fjerde
ledd, § 4-7 første eller annet ledd, § 4-8 første,
tredje til femte ledd, §§ 4-9 a første ledd, § 4-10, § 5-3, § 6-2, § 6-5
annet ledd, § 7-2, § 7-5, § 8-1, §
10-3, § 10-4, § 10-6
eller § 10-10
4. overtrer beslutning fastsatt med hjemmel i § 10-3
5. gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til myndigheten
eller
6. medvirker til overtredelser som nevnt i nr.
1 til 5.
Ved fastsettelse av overtredelsesgebyrets størrelse skal
det særlig legges vekt på overtredelsens grovhet, overtredelsens
varighet, utvist skyld og foretakets omsetning. Overtredelsesgebyr forfaller
til betaling to måneder etter vedtaksdato. Vedtak om overtredelsesgebyr er
tvangsgrunnlag for utlegg. Dersom det anlegges søksmål mot staten
for å prøve vedtaket, suspenderes tvangskraften. Retten kan prøve
alle sider av saken.
Adgangen til å pålegge overtredelsesgebyr foreldes
etter fem år. Fristen avbrytes når myndigheten meddeler
en fysisk person eller et foretak at vedkommende er mistenkt for
overtredelse av loven eller vedtak fastsatt med hjemmel i loven.
Myndigheten kan gi forskrifter om utmåling av overtredelsesgebyr.
Ny § 10-14 skal lyde:
§ 10-14 Inndragning av utstyr
Myndigheten kan inndra utstyr ved alvorlige eller gjentatte
brudd på vedtak fattet med hjemmel i §§ 10-6 og 10-9.
Inndragning kan skje uten forutgående varsel dersom
bruken utgjør en umiddelbar fare for liv, helse og sikkerhet, og
det ikke er sannsynlig at andre sanksjoner etter kapittel 10 forhindrer
ulovlig bruk. Myndigheten kan kreve bistand fra politiet når det
er nødvendig for å gjennomføre inndragning.
Ved avgjørelse om inndragning skal foretas, skal det
legges vekt på om inndragning er forholdsmessig. Det skal særlig
tas hensyn til alvorlighetsgrad og varighet av den rettsstridige
handlingen.
Myndigheten kan tilintetgjøre det inndratte utstyret
tidligst seks måneder etter at vedtaket om inndragning ikke lenger
kan påklages, og vedtaket ikke har blitt gjenstand for omgjøring
eller domstolskontroll.
§ 11-5 første ledd første punktum skal lyde:
Brukerklagenemnda skal behandle klager fra sluttbruker
vedrørende tvister mellom sluttbruker og tilbyder av elektronisk
kommunikasjonstjeneste, når sluttbruker er en fysisk person eller en
liten bedrift.
§ 11-7 tredje ledd skal lyde:
I saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning
kan Kongen i statsråd omgjøre vedtak i samsvar med forvaltningsloven §
35 tredje og femte ledd.
Fjerde ledd oppheves.
§ 12-4 første ledd skal lyde:
Med bøter eller fengsel inntil seks måneder straffes den
som forsettlig eller uaktsomt:
1. overtrer § 2-5 annet ledd jf. åttende ledd,
eller syvende ledd, § 2-6 første eller annet
ledd, §§ 2-7 til 2-9, § 2-13,
§ 4-7 tredje ledd, § 4-8 sjette ledd eller § 6-2, § 7-1
eller § 8-1
2. overtrer forskrift gitt med hjemmel i § 2-3, §§ 2-7
til 2-9, § 2-10 annet og sjette ledd, eller
§ 2-13, § 6-2, § 7-1
eller § 8-1
3. overtrer enkeltvedtak fastsatt med hjemmel i § 2-3, § 2-5
første ledd, § 2-10 annet ledd, § 3-4, § 4-1, § 4-2
annet ledd, § 4-4 første til fjerde ledd, § 4-5
første ledd, § 4-6 første, annet eller fjerde ledd,
§ 4-7 første eller annet ledd, § 4-8
første, eller tredje til femte ledd, § 4-9 første
til tredje ledd, § 4-10, § 6-2, § 7-1, § 7-2, § 8-1
eller § 10-6 eller
4. gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til myndigheten,
jf. § 10-3.
1. Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til
forskjellig tid.
2. For tilbyder med sterk markedsstilling skal forpliktelser
etter tidligere § 4-11 første ledd med tilhørende forskrift opprettholdes
inntil nytt vedtak i sluttbrukermarkedet for fasttelefoniabonnement
(Marked 1) er fattet.
3. Kongen kan gi nærmere overgangsregler.
Dag Terje Andersen |
president |