I Stortingets møte 30. mai 2013 ble det gjort slikt
I lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker
gjøres følgende endringer:
§ 15 a skal lyde:
§ 15 a (elektronisk kommunikasjon)
Et forvaltningsorgan kan benytte elektronisk kommunikasjon
når det henvender seg til andre. Dette gjelder ikke når annet følger
av lov eller forskrift gitt i medhold av lov.
Alle som henvender seg til et forvaltningsorgan kan
benytte elektronisk kommunikasjon dersom forvaltningsorganet har
lagt til rette for dette, det skjer på den anviste måten og ikke
annet følger av lov eller forskrift gitt i medhold av lov.
Kongen kan gi forskrift om elektronisk kommunikasjon
mellom forvaltningen og publikum og elektronisk saksbehandling og
kommunikasjon i forvaltningen, herunder blant annet om:
a) hvilken elektronisk kommunikasjonsform
som kan benyttes,
b) registrering av kontaktinformasjon for privatpersoner
mv. og deres fullmaktsforhold,
c) rett for privatpersoner mv. til å reservere
seg mot elektronisk kommunikasjon og om registrering av reservasjoner,
d) hvordan fristregler i forvaltningsloven og
annen lovgivning skal anvendes ved elektronisk kommunikasjon,
e) signering, autentisering, sikring av integritet
og konfidensialitet,
f) krav til de produkter, tjenester og standarder som
kan benyttes,
g) forvaltningens rett til å sperre for brukere
som misbruker data ment for signering, autentisering, sikring av
integritet eller konfidensialitet, og om hva som skal regnes som
misbruk.
§ 16 andre ledd tredje punktum oppheves. Nåværende
fjerde punktum blir tredje punktum.
§ 27 første ledd femte punktum oppheves. Nåværende sjette til
åttende punktum blir femte til syvende punktum.
§ 30 første punktum skal lyde:
For at klage skal være fremsatt i tide, er det nok at erklæringen
før utløpet av fristen er avgitt til postoperatør som skal sørge
for å få sendingen frem til forvaltningsorganet eller til offentlig
tjenestemann som har fullmakt til å ta imot erklæringen.
§ 32 fjerde ledd oppheves.
Dag Terje Andersen |
president |