I Stortingets møte 10. juni 2013 ble det gjort slikt
§ 1 Formål
Lovens formål er å fremme likestilling uavhengig av kjønn.
Likestilling innebærer:
Loven tar særlig sikte på å bedre kvinners stilling.
§ 2 Lovens saklige virkeområde
Loven gjelder på alle områder i samfunnet.
Kongen kan gi forskrift om at kvinners tjeneste i Forsvaret
helt eller delvis skal unntas fra lovens virkeområde.
§ 3 Lovens stedlige virkeområde
Loven gjelder i hele landet, herunder på Svalbard og Jan
Mayen. Loven gjelder også på faste og flyttbare installasjoner i
virksomhet på norsk kontinentalsokkel, på norske skip og norske
luftfartøyer.
Kongen gir forskrift om lovens anvendelse for utsendte
arbeidstakere, jf. arbeidsmiljøloven § 1- 7.
§ 4 Ufravikelighet
Bestemmelsene i denne loven kan ikke fravikes ved avtale.
§ 5 Hovedregel om forbud mot diskriminering
Diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Diskriminering
på grunn av graviditet og permisjon ved fødsel eller adopsjon regnes
som diskriminering på grunn av kjønn. Forbudet gjelder diskriminering
på grunn av en persons faktiske, antatte, tidligere eller fremtidige
graviditet eller permisjon. Forbudet gjelder også diskriminering
på grunn av kjønn til en person som den som diskrimineres har tilknytning
til.
Med diskriminering menes direkte og indirekte forskjellsbehandling
som ikke er lovlig etter § 6 eller § 7. Med direkte forskjellsbehandling
menes en handling eller unnlatelse som har som formål eller virkning at
en person blir behandlet dårligere enn andre i tilsvarende situasjon,
og at dette skyldes kjønn. Med indirekte forskjellsbehandling menes
enhver tilsynelatende nøytral bestemmelse, betingelse, praksis,
handling eller unnlatelse som fører til at personer stilles dårligere
enn andre, og at dette skjer på grunn av kjønn.
§ 6 Lovlig forskjellsbehandling
Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 5
når:
a) den har et saklig formål,
b) den er nødvendig for å oppnå formålet og
c) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå
og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som
stilles dårligere.
§ 7 Positiv særbehandling
Positiv særbehandling av det ene kjønn er ikke i strid
med forbudet i § 5 dersom:
a) særbehandlingen er egnet til å fremme lovens formål,
b) det er et rimelig forhold mellom det man ønsker å oppnå
og hvor inngripende forskjellsbehandlingen er for den eller de som
stilles dårligere og
c) særbehandlingen opphører når formålet med den er oppnådd.
Kongen kan gi forskrift om hvilke former for særbehandling
som tillates i medhold av denne loven, herunder bestemmelser om
særbehandling av menn i forbindelse med undervisning av og omsorg
for barn.
§ 8 Forbud mot trakassering
Trakassering på grunn av kjønn og seksuell trakassering
er forbudt.
Med trakassering på grunn av kjønn menes handlinger, unnlatelser
eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende,
skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Med seksuell
trakassering menes uønsket seksuell oppmerksomhet som er plagsom
for den oppmerksomheten rammer.
§ 9 Forbud mot gjengjeldelse
Det er forbudt å gjøre gjengjeld mot noen som har fremmet
klage om brudd på denne loven, eller som har gitt uttrykk for at
klage kan bli fremmet. Dette gjelder ikke dersom klageren har opptrådt
grovt uaktsomt. Forbudet gjelder også overfor vitner i en klagesak.
Det er forbudt å gjøre gjengjeld mot noen som unnlater
å følge en instruks som er i strid med § 10.
§ 10 Forbud mot instruks
Det er forbudt å instruere noen om å diskriminere, trakassere
eller gjøre gjengjeld i strid med denne loven.
§ 11 Forbud mot medvirkning
Det er forbudt å medvirke til å diskriminere, trakassere,
gjøre gjengjeld eller instruere i strid med denne loven.
§ 12 Offentlige myndigheters plikt til aktivt
likestillingsarbeid
Offentlige myndigheter skal arbeide aktivt, målrettet og
planmessig for likestilling mellom kjønnene.
§ 13 Kjønnsbalanse i offentlige utvalg
Når et offentlig organ oppnevner eller velger utvalg, styrer,
råd, nemnder, delegasjoner mv., skal begge kjønn være representert
på følgende måte:
a) Har utvalget to eller tre medlemmer, skal
begge kjønn være representert.
b) Har utvalget fire eller fem medlemmer, skal hvert kjønn
være representert med minst to.
c) Har utvalget seks til åtte medlemmer, skal hvert kjønn
være representert med minst tre.
d) Har utvalget ni medlemmer, skal hvert kjønn være representert
med minst fire.
e) Har utvalget flere medlemmer, skal hvert kjønn være
representert med minst 40 prosent.
Første ledd gjelder også ved valg av varamedlemmer.
Departementet kan gi dispensasjon når det foreligger særlige
forhold som gjør det åpenbart urimelig å oppfylle kravene.
Første ledd gjelder ikke for utvalg mv. som etter lov bare
skal ha medlemmer fra direkte valgte forsamlinger. For utvalg mv.
valgt av folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner, gjelder
bestemmelsene i kommuneloven.
Kongen gir forskrift om håndheving og rapportering. Kongen
kan også gi forskrift med utfyllende bestemmelser etter denne bestemmelsen.
§ 14 Arbeidslivets organisasjoners aktivitetsplikt
Arbeidslivets organisasjoner skal arbeide aktivt, målrettet
og planmessig for å fremme lovens formål innenfor sitt virkefelt.
§ 15 Organisasjoners og utdanningsinstitusjoners plikt
til å forebygge og forhindre trakassering
Ledelsen i organisasjoner og utdanningsinstitusjoner skal
innenfor sitt ansvarsområde forebygge og søke å hindre at det forekommer
trakassering i strid med § 8.
§ 16 Læremidlers innhold
I skoler og andre undervisningsinstitusjoner skal læremidlene
bygge på likestilling uavhengig av kjønn.
§ 17 Diskrimineringsforbudet i arbeidsforhold
Forbudene i kapittel 2 gjelder alle sider av et ansettelsesforhold.
Dette omfatter blant annet:
a) utlysning av stilling,
b) ansettelse, omplassering og forfremmelse,
c) opplæring og kompetanseutvikling,
d) lønns- og arbeidsvilkår og
e) opphør av ansettelsesforholdet.
Første ledd gjelder tilsvarende for arbeidsgivers valg
og behandling av selvstendig næringsdrivende og innleide arbeidstakere.
§ 18 Forbud mot innhenting av opplysninger ved
ansettelse
En arbeidsgiver må ikke i ansettelsesprosessen, herunder
under intervju eller på annen måte, innhente opplysninger om graviditet,
adopsjon eller planer om å få barn.
§ 19 Arbeidsgivers opplysningsplikt overfor
arbeidssøker
En arbeidssøker som mener seg forbigått i strid med denne
loven, kan kreve at arbeidsgiveren skriftlig gir opplysninger om
den som ble ansatt. Arbeidsgiver skal opplyse om utdanning, praksis
og andre formelle kvalifikasjoner.
§ 20 Arbeidstakeres rettigheter ved
foreldrepermisjon
En arbeidstaker som er eller har vært i foreldrepermisjon
etter arbeidsmiljøloven § 12-5 har rett til å:
a) vende tilbake til samme, eventuelt tilsvarende, stilling,
b) nyte godt av forbedringer av arbeidsvilkårene som arbeidstakeren
ellers ville vært berettiget til under fraværet og
c) fremme lønnskrav og å bli vurdert i lønnsforhandlinger
på samme måte som de øvrige arbeidstakerne i virksomheten.
Første ledd regulerer ikke fastsettelse eller endringer
av lønns- og arbeidsvilkår som er en følge av andre forhold enn
foreldrepermisjon.
Paragrafen her gjelder tilsvarende ved andre permisjoner
knyttet til graviditet og fødsel, jf. arbeidsmiljøloven § 12-2 til
§ 12-8.
§ 21 Lik lønn for arbeid av lik verdi
Kvinner og menn i samme virksomhet skal ha lik lønn for
samme arbeid eller arbeid av lik verdi. Lønnen skal fastsettes på
samme måte for kvinner og menn uten hensyn til kjønn.
Retten til lik lønn for samme arbeid eller arbeid av lik
verdi gjelder uavhengig av om arbeidene tilhører ulike fag eller
om lønnen reguleres i ulike tariffavtaler.
Om arbeidene er av lik verdi, avgjøres etter en helhetsvurdering
der det legges vekt på den kompetanse som er nødvendig for å utføre
arbeidet og andre relevante faktorer, som for eksempel anstrengelse,
ansvar og arbeidsforhold.
Med lønn menes det alminnelige arbeidsvederlag samt alle
andre tillegg eller fordeler eller andre goder som ytes av arbeidsgiveren.
Kongen kan i forskrifter gi nærmere regler om hva som regnes
som samme virksomhet i stat og kommune.
§ 22 Arbeidsgivers opplysningsplikt om lønn
En arbeidstaker som har mistanke om diskriminering ved
lønnsfastsettelsen, kan kreve at arbeidsgiver skriftlig opplyser
om lønnsnivå og kriteriene for fastsettelsen av lønn for den eller
de vedkommende sammenlikner seg med.
Den som mottar opplysninger om lønn i medhold av denne
bestemmelsen har taushetsplikt og skal underskrive en taushetserklæring.
Dette gjelder ikke opplysninger som omfattes av offentleglova.
Arbeidsgiver som utleverer lønnsopplysninger om en ansatt
etter denne bestemmelsen skal samtidig informere vedkommende om
hvilke opplysninger som er utlevert, og til hvem.
§ 23 Arbeidsgivers aktivitetsplikt
Arbeidsgivere skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig
for å fremme lovens formål innenfor sin virksomhet. Aktivitetsplikten
omfatter blant annet rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse,
utviklingsmuligheter og beskyttelse mot trakassering.
§ 24 Arbeidsgivers redegjørelsesplikt
Arbeidsgivere skal redegjøre for:
Redegjørelsesplikten gjelder for virksomheter som i lov
er pålagt å utarbeide årsberetning. Disse skal ta redegjørelsene
inn i virksomhetens årsberetning.
Redegjørelsesplikten gjelder også for offentlige myndigheter
og offentlige virksomheter som ikke er pålagt å utarbeide årsberetning.
Disse skal ta redegjørelsene inn i årsbudsjettet.
§ 25 Arbeidsgivers plikt til å forebygge og forhindre trakassering
Arbeidsgivere skal forebygge og søke å hindre at det forekommer
trakassering i strid med § 8.
§ 26 Håndheving av loven
Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings-
og diskrimineringsnemnda skal håndheve og medvirke til gjennomføringen
av denne loven, jf. diskrimineringsombudsloven. Ombudet og nemnda skal
likevel ikke håndheve reglene om:
a) seksuell trakassering i § 8,
b) aktivt likestillingsarbeid i kapittel 3 og § 23,
c) behandling av lønnsopplysninger i § 22 andre ledd og
d) oppreisning og erstatning i § 28.
Ombudet og nemnda skal ikke håndheve forbudet mot diskriminering
i familieliv og andre rent personlige forhold.
§ 27 Bevisbyrde
Det skal legges til grunn at diskriminering har funnet
sted hvis:
Dette gjelder ved påståtte brudd på bestemmelsene i kapittel
2 og §§ 17, 18, 20 og 21.
§ 28 Oppreisning og erstatning
Den som er blitt diskriminert kan kreve oppreisning og
erstatning. Dette gjelder ved brudd på bestemmelsene i kapittel
2 og §§ 17, 18, 20 og 21.
I ansettelsesforhold gjelder ansvaret uavhengig av om arbeidsgiveren
kan bebreides for diskrimineringen. På andre samfunnsområder gjelder
ansvaret dersom den som har diskriminert kan bebreides for dette.
Erstatningen skal dekke økonomisk tap som følge av diskrimineringen.
Oppreisning for ikke-økonomisk skade fastsettes til det som er rimelig
ut fra skadens omfang og art, partenes forhold og omstendighetene for
øvrig.
Disse reglene begrenser ikke personens rett til å kreve
oppreisning og erstatning etter alminnelige erstatningsregler.
§ 29 Organisasjoners adgang til å opptre som
fullmektig
I saker som behandles av Likestillings- og diskrimineringsombudet
og Likestillings- og diskrimineringsnemnda, kan en organisasjon
som helt eller delvis har til formål å arbeide mot diskriminering
brukes som fullmektig.
I saker for domstolene kan en person utpekt av og med tilknytning
til en organisasjon som helt eller delvis har til formål å arbeide
mot diskriminering, brukes som prosessfullmektig. Dette gjelder
ikke for Høyesterett. Retten kan nekte å godta en prosessfullmakt hvis
det etter rettens skjønn er fare for at prosessfullmektigen ikke
har tilstrekkelige kvalifikasjoner til å ivareta partens interesser
på en tilfredsstillende måte. En prosessfullmektig skal ved siden
av fullmakt som nevnt i tvisteloven § 3-4 til samme tid fremlegge skriftlig
orientering fra organisasjonen om prosessfullmektigens kvalifikasjoner.
§ 30 Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Fra samme tid
oppheves lov 9. juni 1978 nr. 45 om likestilling mellom kjønnene.
§ 31 Videreføring av forskrifter
Forskrifter gitt i medhold av lov 9. juni 1978 nr. 45 om
likestilling mellom kjønnene § 2 fjerde ledd gjelder også etter
at loven her har trådt i kraft.
Dag Terje Andersen |
president |