I Stortingets møte 12. juni 2013 ble det gjort slikt
I lov 9. mai 1997 nr. 26 om Statens investeringsfond
for næringsvirksomhet i utviklingsland gjøres følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov om Statens investeringsfond for næringsvirksomhet
i utviklingsland
(Norfundloven).
§ 1 tredje ledd skal lyde:
Fondet kan samarbeide med andre for å oppnå sitt formål,
herunder blant annet delta i norske og utenlandske selskaper. Fondet
kan etablere og utøve sin virksomhet gjennom datterselskaper. Generalforsamlingen
kan i vedtektene etter § 8 fastsette nærmere betingelser og retningslinjer
for slik etablering og utøvelse av virksomhet gjennom datterselskaper.
Ny § 2 skal lyde:
§ 2 Konsern
Fondet utgjør sammen med et datterselskap eller datterselskaper
et konsern.
Fondet er morselskap hvis det på grunn av avtale eller
som eier av aksjer eller selskapsandeler har bestemmende innflytelse
over et annet selskap. Fondet skal alltid anses å ha bestemmende
innflytelse hvis fondet:
1. eier så mange aksjer eller andeler i
et annet selskap at det representerer flertallet av stemmene i det
andre selskapet, eller
2. har rett til å velge eller avsette et flertall
av medlemmene i det andre selskapets styre.
Et selskap som står i forhold som nevnt i annet ledd
til fondet anses som datterselskap.
Ved beregningen av stemmerettigheter og rettigheter
til å velge eller avsette styremedlemmer skal rettigheter som fondet
og fondets datterselskaper innehar, regnes med. Det samme gjelder
rettigheter som innehas av noen som handler i eget navn, men for morselskapets
eller et datterselskaps regning.
Nåværende §§ 2 til 4 blir nye §§ 3 til 5.
Ny § 6 skal lyde:
§ 6 Registrering i Foretaksregisteret
Fondet skal registreres i Foretaksregisteret.
Nåværende § 5 blir ny § 7.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Vedtekter
Generalforsamlingen kan fastsette vedtekter for fondets
saksbehandling, organisasjon og virksomhet.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Fondets styre
Fondet skal ha et styre med minst tre medlemmer. Medlemmene
av styret velges av generalforsamlingen, som også bestemmer om det
skal velges varamedlemmer. Daglig leder kan ikke være medlem av
styret.
Reglene i aksjeloven § 20-6 om representasjon
av begge kjønn i styret gjelder tilsvarende.
Styremedlemmene tjenestegjør i to år. I vedtektene
kan det fastsettes kortere eller lengre tjenestetid, likevel ikke
lengre enn fire år. Ved suppleringsvalg kan kortere tjenestetid
fastsettes. Tjenestetiden regnes fra valget når noe annet ikke er
bestemt. Den opphører ved utløpet av den ordinære generalforsamlingen
i det år tjenestetiden utløper. Selv om tjenestetiden er utløpt,
skal styremedlemmet bli stående i vervet inntil et nytt medlem er
valgt.
Tredje ledd gjelder ikke styremedlem som er valgt etter
§ 10.
Et styremedlem har rett til å tre tilbake før
tjenestetiden er ute dersom særlig grunn foreligger. Styret og den
som har valgt styremedlemmet, skal gis rimelig forhåndsvarsel. Et
styremedlem kan avsettes av den som har valgt styremedlemmet. Dette
gjelder ikke et styremedlem valgt etter § 10.
Godtgjørelse til styremedlemmer, varamedlemmer
og observatører fastsettes av generalforsamlingen.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Ansattes rett til å velge styremedlemmer
Har fondet flere enn 30 ansatte, kan et flertall
av de ansatte kreve at ett styremedlem og en observatør med vararepresentanter
velges av og blant de ansatte.
Har fondet flere enn 50 ansatte, kan et flertall
av de ansatte kreve at inntil en tredel og minst to av styrets medlemmer
med vararepresentanter velges av og blant de ansatte.
Har fondet flere enn 200 ansatte, skal de ansatte velge
ett styremedlem med varamedlem eller to observatører med varamedlemmer
i tillegg til den representasjon som følger av annet ledd.
Kongen kan gi forskrift om beregningen av antall ansatte,
herunder om bruk av gjennomsnittstall. Kongen kan også gi forskrift
om valget, herunder om vilkår for stemmerett og valgbarhet, valgmåten
og om avgjørelse av tvister om valget. Kongen kan gjøre unntak fra
første, annet eller tredje ledd.
Når fondet tilhører et konsern, kan Kongen etter søknad
fra konsernet, fra fagforeninger som omfatter to tredeler av dets
ansatte, eller fra et flertall av de ansatte i konsernet, bestemme
at de ansatte i konsernet ved anvendelse av første, annet eller
tredje ledd skal regnes som ansatt i fondet.
Kongen kan bestemme at femte ledd skal gjelde for
deler av et konsern.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Styrets myndighet
Forvaltningen av fondet hører under styret. Styret skal
sørge for forsvarlig organisering av fondets virksomhet.
Styret skal i nødvendig utstrekning fastsette
planer og budsjetter for fondets virksomhet. Styret kan også fastsette
retningslinjer for virksomheten.
Styret skal holde seg orientert om fondets økonomiske
stilling og plikter å påse at dets virksomhet, regnskap og formuesforvaltning
er gjenstand for betryggende kontroll.
Styret skal føre tilsyn med den daglige ledelse og selskapets
virksomhet for øvrig.
Styret kan fastsette instruks for den daglige ledelse.
Styret fastsetter styreinstruks. Instruksen skal blant
annet inneholde regler om hvilke saker som skal styrebehandles og
daglig leders arbeidsoppgaver og plikter overfor styret. Instruksen
skal også inneholde regler for innkalling og møtebehandling.
Styret iverksetter de undersøkelser det finner
nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver. Styret skal iverksette
slike undersøkelser dersom dette kreves av ett eller flere av styremedlemmene.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Vedtaksførhet og flertallskrav
Styret er vedtaksført når mer enn halvdelen av samtlige
styremedlemmer er til stede.
Som styrets beslutning gjelder det som flertallet blant
de møtende har stemt for eller ved stemmelikhet det som
møtelederen har stemt for.
Ved valg eller tilsetting anses den valgt eller tilsatt som
får flest stemmer. Styret kan på forhånd bestemme at det skal holdes
ny avstemning dersom ingen får flertall av de avgitte stemmer. Står
stemmene likt ved valg av møteleder, avgjøres valget ved loddtrekning.
Nåværende § 6 blir ny § 14 og skal lyde:
§ 14 Taushetsplikt
Styremedlemmer, tilsatte og personer
som utfører oppdrag for fondet, har taushetsplikt om det de i stillings
medfør får kjennskap til om andres forretningsmessige eller private
forhold, med mindre de etter lov har plikt til å gi opplysningene.
Taushetsplikten gjelder ikke meddelelser som styret eller noen som
har fullmakt fra styret, gir på vegne av fondet til departementet.
Nåværende § 7 blir ny § 15 og skal lyde:
§ 15 Forbud mot å motta gaver m.m.
Styremedlemmer, tilsatte og personer
som utfører oppdrag for fondet, må ikke for seg selv eller
andre motta gaver, provisjoner, tjenester eller andre ytelser fra
andre enn fondet som er egnet til, eller av giveren ment, å påvirke
deres handlinger for fondet.
Gaver, tjenester eller andre ytelser som nevnt i første
ledd må heller ikke mottas av vedkommendes ektefelle, person som
vedkommende lever sammen med, noen som er beslektet eller besvogret
med dem i rett opp- eller nedadstigende linje, eller av selskap hvor
noen som nevnt i første ledd har en framtredende interesse.
Den som har mottatt ytelser i strid med forbudet i paragrafen
her, plikter å betale fondet et beløp som tilsvarer det som urettmessig
er mottatt.
Nåværende § 14 blir ny § 16.
Nåværende § 15 blir ny § 17 og skal lyde:
§ 17 Daglig leders myndighet
Daglig leder står for den daglige ledelse av fondets
virksomhet og skal følge de retningslinjer og pålegg styret
har gitt.
Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter fondets
forhold er av uvanlig art eller stor betydning.
Daglig leder kan ellers avgjøre en sak etter fullmakt
fra styret i det enkelte tilfellet eller når styrets beslutning
ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for fondet. Styret skal
snarest underrettes om avgjørelsen.
Daglig leder skal sørge for at fondets regnskap
er i samsvar med lov og forskrifter, og at formuesforvaltningen
er ordnet på en betryggende måte.
Styret kan til enhver tid kreve at daglig leder
gir styret en nærmere redegjørelse om bestemte saker. Slik redegjørelse
kan også kreves av det enkelte styremedlem.
Nåværende § 16 blir ny § 18 og skal lyde:
§ 18 Fondets representasjon utad
Styret representerer fondet utad. Styret kan bestemme at
styremedlem eller daglig leder alene eller flere i fellesskap kan
forplikte fondet. Vedtekter etter § 8 kan begrense
styrets myndighet etter annet punktum og også selv gi bestemmelser
om adgangen til å forplikte fondet.
Daglig leder representerer fondet utad i saker som omfattes
av daglig leders myndighet etter § 17.
Nåværende § 17 blir ny § 19 og skal lyde:
§ 19 Overskridelse av representasjonsretten
Har noen som etter § 18 representerer
fondet utad, ved handlinger på vegne av fondet overskredet sin myndighet,
er handlingen ikke bindende for fondet dersom medkontrahenten innså
eller burde innse at myndigheten er overskredet, og at det derfor
ville stride mot redelighet å gjøre rett etter handlingen gjeldende.
I nytt kapittel 3 skal §§ 20 til 24 lyde:
§ 20 Generalforsamlingens myndighet og rett og plikt til å
være til stede på generalforsamlingen
Gjennom generalforsamlingen utøver departementet
den øverste myndighet i fondet.
Rett til å være til stede i generalforsamlingen
og til å uttale seg har, i tillegg til departementet, fondets styre,
daglig leder og revisor. Daglig leder og styrets leder har plikt
til å være til stede med mindre dette er åpenbart unødvendig eller
det foreligger gyldig forfall. I sistnevnte tilfelle skal utpekes
en stedfortreder. Fondets revisor har plikt til å være til stede
for så vidt de saker som skal behandles er av en slik art at hans nærvær
kan anses nødvendig.
§ 21 Ordinær generalforsamling
Ordinær generalforsamling avholdes innen 6 måneder
etter utgangen av hvert regnskapsår.
På den ordinære generalforsamlingen skal følgende
saker behandles og avgjøres:
1. Godkjennelse av fondets årsregnskap
og årsberetning, herunder anvendelse av årsoverskudd eller dekning
av årsunderskudd.
2. Godkjennelse av konsernregnskap.
3. Andre saker som etter loven eller vedtektene
hører under generalforsamlingen.
Årsregnskapet, årsberetningen og revisjonsberetningen
skal vedlegges innkallingen til ordinær generalforsamling.
§ 22 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling avholdes når departementet,
styret eller revisor finner det nødvendig.
§ 23 Innkalling til generalforsamling
Departementet står for innkallingen til både ordinær
og ekstraordinær generalforsamling og bestemmer innkallingsmåten.
Innkallingen skal være sendt senest én uke før møtet skal avholdes,
med mindre kortere varsel i særlige tilfelle er helt nødvendig.
Til møtet innkalles de som etter § 20 annet ledd har
rett til å være til stede på generalforsamlingen. I tillegg innkalles
Riksrevisjonen.
Innkallingen skal bestemt angi de saker som skal behandles
på møtet. Saker som ikke er meddelt dem som har krav på innkalling
etter annet ledd, kan bare avgjøres av generalforsamlingen når de
møtende medlemmer av styret enstemmig samtykker i det. Er daglig
leder eller et medlem av styret uenig i den beslutningen som treffes
av departementet i generalforsamlingen, skal vedkommende kreve sin
dissens tilført protokollen.
§ 24 Møteledelse og protokollasjon
Generalforsamlingen ledes av styrets leder eller av
den styret har utpekt.
Møtelederen skal sørge for at det føres protokoll for
generalforsamlingen. I protokollen skal generalforsamlingens beslutninger
inntas. Protokollen skal underskrives av møtelederen og en annen
person valgt av generalforsamlingen blant dem som er til stede.
Nåværende kapittel 3 blir nytt kapittel 4.
I nytt kapittel 4 blir nåværende § 18 ny § 25 og skal lyde:
§ 25 Regnskap og revisjon
Fondet er regnskapspliktig etter regnskapsloven.
Fondet skal ha statsautorisert revisor
som velges av generalforsamlingen. Revisors godtgjørelse
skal godkjennes av generalforsamlingen.
Nåværende § 19 blir ny § 26 og skal lyde:
§ 26 Årsrapport
Fondet skal hvert år utarbeide en årsrapport om sin virksomhet,
som inneholder årsregnskap og årsberetning for morselskap og konsern.
I nytt kapittel 4 blir nåværende § 20 ny § 27.
Nåværende kapittel 4 blir nytt kapittel 5.
I nytt kapittel 5 blir nåværende §§ 21 til 24 nye §§ 28 til
31.
Loven gjelder fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
Dag Terje Andersen |
president |