I Stortingets møte 16. juni 2014 ble det gjort
slikt
§ 44 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende endringer
i andre lover:
1. Lov 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt
og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted
oppheves.
2. I lov 31. mai 1918 nr. 4 om avslutning av avtaler,
om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer gjøres følgende endringer:3. I lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag
skal § 39 b første ledd lyde:
(1) Dersom en betalingsmottaker krever
gebyr eller gir rabatt for bruk av et bestemt betalingsinstrument,
skal betaleren opplyses om dette før en betalingstransaksjon iverksettes.
Institusjonen kan ikke hindre betalingsmottakeren i å kreve gebyr
eller gi rabatt som nevnt. Dersom en betalingsmottaker
krever gebyr for bruk av et bestemt betalingsinstrument fra en forbruker,
kan gebyret ikke overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad
ved bruk av betalingsinstrumentet. Kongen kan i forskrift
forby eller begrense retten til å kreve gebyrer som nevnt
i første og tredje punktum for å fremme konkurranse og
bruk av effektive betalingsinstrumenter.
4. I lov 21. juni 2002 nr. 34 om forbrukerkjøp gjøres
følgende endringer:
§ 6 første ledd skal lyde:
Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen
30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.
§ 14 nytt fjerde ledd skal lyde:
Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når
forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke
er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen
går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren,
dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget,
og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet.
Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.
Nåværende fjerde ledd blir nytt femte ledd.
§ 23 skal lyde:
§ 23 Heving
Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med
§ 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig
tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen
denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.
Første ledd gjelder ikke hvis selgeren har nektet
å levere varene, hvis levering innen avtalt tid er avgjørende for
inngåelsen av avtalen, eller hvis forbrukeren før inngåelsen av
avtalen har underrettet selgeren om at levering innen eller på et
bestemt tidspunkt er avgjørende. Har selgeren i slike tilfeller
ikke levert i tide i samsvar med § 6, kan forbrukeren umiddelbart heve
avtalen.
Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende
innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.
5. I lov 9. januar 2009 nr. 2 om kontroll med markedsføring
og avtalevilkår mv. gjøres følgende endringer:
§ 11 nytt tredje og fjerde ledd skal lyde:
I næringsvirksomhet er det forbudt å henvise forbrukere
som skal ta kontakt med den næringsdrivende i forbindelse med en
inngått avtale, til et telefonnummer som belaster forbrukeren med
en høyere kostnad enn grunntakst.
Før en avtale blir inngått, skal den næringsdrivende
innhente forbrukerens uttrykkelige samtykke til enhver betaling
utover vederlaget for hovedytelsen. Dersom slikt samtykke ikke er
innhentet, men er lagt til grunn ved bruk av standardløsninger som
forbrukeren må velge bort for å unngå tilleggsbetaling, har forbrukeren
rett til å få tilbakeført tilleggsbetalingen.
Nåværende tredje ledd blir nytt femte ledd.
§ 16 annet ledd skal lyde:
Ved uanmodet markedsføring på telefon til forbrukere skal
den næringsdrivende straks presentere seg og opplyse om at henvendelsen
skjer i markedsføringshensikt. Dersom henvendelsen skjer
på vegne av en annen, skal dette opplyses. Den næringsdrivende skal
informere om reservasjonsretten etter § 12. Det skal legges til
rette for at mottakeren enkelt og gebyrfritt kan reservere seg hos
den næringsdrivende.
§ 43 første ledd skal lyde:
Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av forskrift
gitt i medhold av § 6 femte ledd, § 10, forskrift gitt i medhold
av § 10, § 11, § 12, § 13, § 14, § 15, § 16, § 17, § 18 første ledd
eller § 20 annet ledd, som enten anses som vesentlig eller har skjedd
gjentatte ganger, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr
som den som vedtaket retter seg mot, skal betale.
6. I lov 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister
skal § 1 første ledd bokstav b og c lyde:
b) tvister om håndverkertjenester
som faller inn under reglene i lov 16. juni 1989 nr. 63, jf. dens
§ 1,
c) tvister om avtaler som faller inn under lov om opplysningsplikt
og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler (angrerettloven).
§ 1 Virkeområde
Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker,
når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen
inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.
Lovens kapittel 2 til 5 og §§ 41 og 42 gjelder også den
som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende
selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.
Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Departementet
kan likevel i forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke
skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.
§ 2 Unntak fra lovens virkeområde
Loven gjelder ikke for:
a) avtaler om salg av varer og andre tjenester
enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler,
b) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom og avtaler
som gjelder rettigheter i fast eiendom, med unntak av utleie. Som
salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet
leierett eller borett i bolig,
c) avtaler som omfattes av lov om avtaler om deltidsbruksrett
og langtidsferieprodukter mv. (tidspartloven),
d) avtaler som omfattes av lov om pakkereiser og reisegaranti
(pakkereiseloven),
e) avtaler om persontransporttjenester. Kravene i § 16 får
likevel anvendelse,
f) avtaler som er inngått med ekomtilbyder gjennom offentlig
tilgjengelige betalingstelefoner for bruk av disse, eller som er
inngått for bruk av én enkelt telefon-, Internett-, eller telefaksforbindelse
opprettet av en forbruker,
g) avtaler om salg av varer og andre tjenester enn finansielle
tjenester utenom faste forretningslokaler når den samlede kontraktssummen,
inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale,
er 300 kr eller mindre.
§ 3 Ufravikelighet
Loven kan ikke fravikes ved avtale til ulempe for en forbruker.
§ 4 Forholdet til annet regelverk
Loven medfører ingen begrensninger i opplysningsplikt eller
krav til avtalen som følger av andre regler.
§ 5 Definisjoner
I loven menes med:
a) forbruker: fysisk person
som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet,
b) fjernsalg: avtale inngått ved organisert
ordning for salg eller tjenesteyting uten at den næringsdrivende
og forbrukeren er fysisk til stede samtidig, og der inngåelse av
avtale skjer utelukkende ved bruk av fjernkommunikasjonsmidler,
c) faste forretningslokaler: sted for
detaljsalg der den næringsdrivende utøver sin faste virksomhet, eller
flyttbare forretningslokaler for detaljsalg der den næringsdrivende
vanligvis utøver sin virksomhet,
d) avtale inngått utenom faste forretningslokaler: avtale
der forbrukeren inngår avtale eller fremsetter tilbud i nærvær av
den næringsdrivende på annet sted enn dennes faste forretningslokaler, samt
avtale inngått i den næringsdrivendes faste forretningslokaler eller
gjennom et fjernkommunikasjonsmiddel umiddelbart etter en personlig og
individuelt rettet henvendelse til forbrukeren i en situasjon som
omfattes av første alternativ,
e) finansiell tjeneste: banktjeneste,
kredittjeneste, forsikringstjeneste, individuell pensjonstjeneste, investeringstjeneste,
eller betalingstjeneste,
f) varig medium: enhver innretning som
gjør forbrukeren eller den næringsdrivende i stand til å lagre opplysninger
på en slik måte at opplysningene i fremtiden er tilgjengelige i
uendret form,
g) tilknyttet avtale: avtale der forbrukeren
mottar varer eller tjenester i forbindelse med en fjernsalgsavtale
eller en avtale inngått utenom faste forretningslokaler, og der
varene leveres eller tjenestene ytes av den næringsdrivende eller
en tredjeperson på grunnlag av en ordning mellom en tredjeperson
og den næringsdrivende,
h) offentlig auksjon: salgsmetode der
varer eller tjenester tilbys av den næringsdrivende til forbrukere,
der forbrukeren er personlig til stede eller har mulighet til å
være til stede, ved en åpen, konkurransebasert budprosedyre som
ledes av en auksjonarius, og der budgiveren som får tilslaget, må kjøpe
varene eller tjenestene,
i) digitalt innhold: data som blir fremstilt
og levert i digital form.
§ 6 Fristberegning
Når en frist uttrykt i dager skal beregnes fra det tidspunkt
en hendelse inntreffer eller en handling finner sted, skal den dag
hendelsen inntreffer eller handlingen finner sted, ikke anses som
en del av fristen.
Alle kalenderdager medregnes i en frist. Ender en frist
på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges den til nærmeste
virkedag.
§ 7 Bevisbyrde
Den næringsdrivende har bevisbyrden for at opplysningsplikten
i §§ 8 til 16 og § 18 er oppfylt.
§ 8 Opplysningsplikt før avtaleinngåelse
Før det blir inngått en avtale om fjernsalg eller avtale
utenom faste forretningslokaler, skal den næringsdrivende på en
klar og forståelig måte gi forbrukeren opplysninger om:
a) varenes eller tjenestenes viktigste egenskaper,
i den utstrekning kommunikasjonsmåten og varene eller tjenestene
er egnet til dette,
b) der dette er relevant, funksjonaliteten, herunder relevante
tekniske beskyttelsestiltak, for digitalt innhold,
c) det digitale innholds evne til å virke sammen med maskinvare
og programvare som den næringsdrivende kjenner til eller med rimelighet
kan forventes å kjenne til,
d) den næringsdrivendes identitet, slik som foretaksnavn,
geografisk adresse og eventuelt telefonnummer, telefaksnummer og
elektronisk postadresse, samt identitet og geografisk adresse til
næringsdrivende det opptres på vegne av og som forbrukeren kan rette
eventuelle klager til,
e) den samlede prisen for varen eller tjenesten medregnet
avgifter, eller, dersom varens eller tjenestens art gjør at prisen
ikke med rimelighet kan forhåndsberegnes, metoden for beregning
av prisen, samt eventuelle tilleggskostnader til frakt, levering,
porto eller annet, eller, dersom disse ikke med rimelighet kan forhåndsberegnes,
at slike tilleggskostnader kan forekomme. For avtaler uten tidsbegrensning
og for abonnementsavtaler skal den samlede prisen omfatte de kostnadene per
avregningsperiode, og ved betaling med fast beløp, også de samlede
månedlige kostnadene, og om de samlede kostnadene ikke kan forhåndsberegnes,
metoden for beregning av prisen,
f) kostnadene for bruk av fjernkommunikasjonsmiddelet, når
disse ikke beregnes etter grunntakst,
g) ordningene for betaling, levering, oppfyllelse, leveringsfrist
og hvordan den næringsdrivende håndterer reklamasjoner,
h) at det foreligger angrerett og standardisert skjema for
bruk av angrerett (angreskjema), samt vilkårene, tidsfristene og
fremgangsmåtene for å bruke angreretten jf. § 20 første og annet
ledd,
i) at forbrukeren må bære kostnadene ved å returnere varene
dersom angreretten brukes. Dersom varene etter sin natur normalt
ikke kan returneres med post, skal kostnadene ved å returnere varene opplyses,
j) at forbrukeren som bruker angreretten, etter å ha bedt
om oppstart av tjenesteleveringen i henhold til §§ 12 eller 19,
skal ha ansvar for rimelige kostnader, jf. § 26 første ledd,
k) dersom avtalen omfattes av unntakene fra angrerett i
§ 22, skal det opplyses om dette, eventuelt om under hvilke omstendigheter
angreretten kan tapes,
l) den rettslige forpliktelsen til å levere en kontraktsmessig
vare, eventuell ettersalgsservice og eventuelle kommersielle garantier,
samt vilkårene for disse,
m) relevante atferdsregler og hvor disse kan finnes,
n) der dette er relevant, avtalens varighet og eventuell
minste bindingstid, eller, for avtaler som er uten tidsbegrensning
eller forlenges automatisk, vilkårene for å si opp avtalen,
o) eventuelle depositum eller andre økonomiske garantier
betalt eller stilt av forbrukeren og vilkårene for disse,
p) der dette er relevant, utenrettslig klage- og erstatningsordning
som den næringsdrivende er tilknyttet, samt fremgangsmåten for å
få tilgang til denne.
Den næringsdrivende skal anses for å ha gitt opplysninger
etter første ledd bokstav h, i og j dersom denne har gitt forbrukeren
korrekt utfylt skjema om opplysninger om angreretten.
Når næringsdrivende retter sin markedsføring mot norske
forbrukere, skal opplysningene etter første ledd gis på norsk.
Ved offentlige auksjoner er det tilstrekkelig at opplysningene
i første ledd bokstav d erstattes av tilsvarende opplysninger om
auksjonarius.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
standardisert angreskjema, samt om hvordan opplysningsplikten skal
oppfylles, herunder at opplysninger om angreretten skal gis ved
bruk av et standardisert skjema for opplysninger om angrerett.
§ 9 Virkningen av brudd på visse opplysningsplikter
Har den næringsdrivende ikke opplyst om tilleggskostnader
eller andre kostnader som omhandlet i § 8 første ledd bokstav e
og i, skal forbrukeren ikke bære disse kostnadene.
§ 10 Uanmodet telefonsalg
Før det blir inngått en avtale som følge av at den næringsdrivende
uanmodet har fremsatt et tilbud på telefon, skal den næringsdrivende
bekrefte tilbudet skriftlig på et varig medium etter at telefonsamtalen
er avsluttet. Forbrukeren blir ikke bundet før tilbudet er akseptert
skriftlig, noe den næringsdrivende skal opplyse om i bekreftelsen
nevnt i første punktum. Den næringsdrivende skal kunne dokumentere
forbrukerens aksept.
Første ledd gjelder ikke ved salg av avisabonnement eller
salg fra frivillige organisasjoner.
Departementet kan i forskrift stille krav om registrering
i frivillighetsregisteret etter frivillighetsregisterloven for å
bli regnet som frivillig organisasjon.
§ 11 Avtalen
Avtaler inngått utenom faste forretningslokaler skal inneholde
opplysningene fastsatt i § 8 første ledd. Opplysningene skal regnes
som en del av avtalen og skal ikke endres, med mindre partene uttrykkelig
avtaler noe annet. Opplysningene skal være lett leselige og på et
enkelt og forståelig språk. Er opplysningene gitt på norsk, skal
avtalen utformes på norsk.
Den næringsdrivende skal gi forbrukeren et eksemplar av
undertegnet avtale eller bekreftelse av avtalen på papir eller,
dersom forbrukeren samtykker, på annet varig medium. Har forbrukeren
samtykket i nedlastning av digitalt innhold og erkjent at angrerett dermed
bortfaller, jf. § 22 bokstav n, skal dette også fremgå av avtalen
eller bekreftelsen.
§ 12 Krav om oppstart av levering innen utløpet av angrefristen
Ønsker forbrukeren at levering av tjenester starter før
utløpet av angrefristen, jf. § 21, skal den næringsdrivende kreve
at forbrukeren uttrykkelig ber om dette på et varig medium.
§ 13 Tjenesteavtaler som ikke overstiger 1500 kr
Dersom forbrukeren uttrykkelig ber om å få utført reparasjoner
eller vedlikehold, partene umiddelbart utfører sine forpliktelser
etter avtalen og kontraktssummen ikke overstiger 1500 kr, er det
tilstrekkelig at den næringsdrivende gir forbrukeren opplysningene
i § 8 første ledd bokstav d, jf. § 11 annet ledd, og opplysninger
om prisen eller hvordan prisen skal beregnes, samt et anslag over
den samlede prisen. Opplysningene omhandlet i § 8 første ledd bokstav
a, h og k kan gis muntlig, dersom forbrukeren uttrykkelig samtykker
i dette.
Bekreftelsen av avtalen, jf. § 11 annet ledd, skal inneholde
opplysningene fastsatt i § 8 første ledd.
§ 14 Fjernsalgsavtalen
Avtaler inngått ved fjernsalg skal inneholde opplysningene
fastsatt i § 8 første ledd eller så skal opplysningen gjøres tilgjengelig
for forbrukeren på et enkelt og forståelig språk på en måte som
er tilpasset fjernkommunikasjonsmiddelet. Opplysningene skal regnes
som en del av avtalen og skal ikke endres, med mindre partene uttrykkelig
avtaler noe annet. Dersom opplysningene gis på et varig medium,
skal de være lett leselige.
§ 15. Informasjonsbegrensninger
Når avtale inngås gjennom et fjernkommunikasjonsmiddel
som har begrenset plass eller tid til å vise opplysninger, skal
den næringsdrivende gi opplysninger etter § 8 første ledd bokstav
a, d, e, h og n før avtale inngås.
Øvrige opplysninger i § 8 første ledd gis på en måte som
er tilpasset fjernkommunikasjonsmiddelet, jf. § 14.
§ 16 Bruk av elektronisk kommunikasjon
Når en avtale som skal inngås elektronisk forplikter forbrukeren
til å betale, skal den næringsdrivende tydelig og i fremhevet form
gjøre forbrukeren oppmerksom på opplysningene fastsatt i § 8 første
ledd bokstav a, e, og n umiddelbart før forbrukeren foretar bestillingen.
Den næringsdrivende skal påse at forbrukeren uttrykkelig
erkjenner at bestillingen medfører en forpliktelse til å betale.
Utføres bestillingen ved å aktivere en knapp eller annen funksjon,
skal knappen eller funksjonen være merket på en lett leselig måte
med «bestilling med forpliktelse til å betale» eller tilsvarende.
Overholder ikke den næringsdrivende bestemmelsen i annet
ledd, blir forbrukeren ikke bundet av avtalen eller bestillingen.
§ 17Leveringsbegrensninger og
betalingsmidler
Nettsteder for elektronisk handel skal klart og tydelig
og senest på det tidspunktet bestillingsprosessen begynner, opplyse
om eventuelle leveringsbegrensninger. Det skal også opplyses om
hvilke betalingsmidler som aksepteres.
§ 18 Bekreftelse på inngått avtale
Den næringsdrivende skal innen rimelig tid etter avtaleinngåelsen,
og senest på leveringstidspunktet for varene eller før levering
av tjenesten begynner, gi forbrukeren skriftlig bekreftelse på den
inngåtte avtalen på et varig medium.
Bekreftelsen skal inneholde opplysninger nevnt i § 8 første
ledd, dersom disse ikke tidligere er gitt forbrukeren på et varig
medium, og opplysning om at forbrukeren har gitt slikt samtykke
som nevnt i § 22 bokstav n.
§ 19 Oppstart av levering før utløpet av
angrefristen
Ønsker forbrukeren at levering av tjenester starter opp
før utløpet av angrefristen, jf. § 21, skal den næringsdrivende
kreve at forbrukeren uttrykkelig ber om dette.
§ 20 Rett til å gå fra avtalen (angrerett)
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved
å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen,
jf. § 21. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før
utløpet av fristen.
Meldingen kan fremsettes ved bruk av utfylt angreskjema
eller ved fremsettelse av annen utvetydig erklæring.
Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren adgang til å
gi melding etter annet ledd elektronisk, skal den næringsdrivende
umiddelbart bekrefte på et varig medium at meldingen er mottatt.
Bevisbyrden for at melding er gitt, påhviler forbrukeren.
§ 21 Angrefristen
Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste
ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse.
Dette er:
a) ved varer bestilt samlet og levert ved flere
forsendelser, den dag forbrukeren får den siste varen i fysisk besittelse,
b) ved varer som består av flere partier eller deler, den
dag forbrukeren får det siste partiet eller den siste delen i fysisk
besittelse,
c) ved avtaler om regelmessig levering av varer, den dag
forbrukeren får den første av varene i fysisk besittelse.
Likt med forbrukeren regnes annen tredjeperson enn fraktføreren,
som forbrukeren har utpekt i sitt sted.
Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om
angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen
12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første
ledd.
Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren opplysninger
om angreretten etter § 8 første ledd bokstav h innen 12 måneder
fra dagen omhandlet i første ledd, utløper angrefristen 14 dager
etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.
§ 22 Unntak fra angreretten
Angreretten gjelder ikke avtaler om:
a) levering av varer som på grunn av sin art blandes med
andre varer etter levering på en slik måte at de ikke kan skilles
fra hverandre,
b) levering av varer som forringes eller raskt går ut på
dato,
c) tjeneste etter at tjenesten er levert, dersom levering
har begynt med forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke, og forbrukeren
har erkjent at angreretten vil gå tapt når den næringsdrivende har
oppfylt sine forpliktelser etter avtalen,
d) levering av varer eller tjenester der prisen er avhengig
av svingninger i finansmarkedet som kan skje innen utløpet av angrefristen
og som ikke kan kontrolleres av den næringsdrivende,
e) levering av varer som er fremstilt etter forbrukerens
spesifikasjoner, eller som har fått et tydelig personlig preg,
f) levering av legemidler, jf. legemiddelloven § 2, og medisinsk
utstyr, jf. lov om medisinsk utstyr § 3,
g) levering av forseglede varer som av hensyn til helsevern
eller hygiene ikke er egnet for retur, og der forseglingen er blitt
brutt etter levering,
h) levering av alkoholholdige drikker til en pris som ble
avtalt på avtaletidspunktet, og levering først kan skje etter 30
dager, og der den faktiske verdien avhenger av svingninger i markedet
som ikke kontrolleres av den næringsdrivende,
i) reparasjoner eller tjenester som det haster å få utført
der forbrukeren uttrykkelig ber den næringsdrivende om å besøke
forbrukeren. Tilleggstjenester eller tilleggsvarer som ytes samtidig,
og som ikke dekkes av første punktum, omfattes ikke av unntaket
fra angreretten,
j) levering av forseglede lyd- eller bildeopptak eller forseglet
programvare som forbrukeren har brutt forseglingen på,
k) levering av en avis, et tidsskrift eller et magasin, med
unntak av abonnementsavtaler for levering av slike publikasjoner,
l) varer eller tjenester som er inngått ved offentlig auksjon,
m) levering av innkvarteringstjenester for andre formål
enn boligformål, transport av varer, bilutleietjenester, catering
og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er
fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen
av slike tjenester,
n) levering av digitalt innhold som ikke leveres på et fysisk
medium, dersom leveringen er begynt med forbrukerens uttrykkelige
samtykke og forbrukeren erkjenner at angreretten dermed går tapt.
§ 23 Virkningene av at angreretten brukes
Ved bruk av angreretten bortfaller partenes forpliktelser
til å oppfylle avtalen. I tilfeller der forbrukeren har gitt et
tilbud, bortfaller tilbudet.
§ 24 Den næringsdrivendes forpliktelser når
angreretten brukes
Den næringsdrivende skal tilbakeføre alle betalinger som
er mottatt fra forbrukeren. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt
en annen type levering enn standardleveringen som den næringsdrivende
tilbød, skal den næringsdrivende likevel ikke betale tilleggskostnadene
dette medførte.
Tilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest
14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens
beslutning om å benytte angreretten etter § 20. Med mindre noe annet
uttrykkelig er avtalt med forbrukeren, skal tilbakebetalingen skje ved
bruk av samme betalingsmiddel som forbrukeren benyttet. Forbrukeren
skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.
Den næringsdrivende kan holde tilbakebetalingen tilbake
til varene er mottatt, eller til forbrukeren har lagt frem dokumentasjon
på at varene er sendt tilbake. Dette gjelder ikke når den næringsdrivende
har tilbudt seg å hente varene.
Ved avtaler inngått utenom faste forretningslokaler, og
der varene er levert til forbrukerens hjem på avtaletidspunktet,
skal den næringsdrivende for egen regning hente varene, om disse
etter sin art normalt ikke kan returneres med alminnelig postgang.
Er det avtalt at varene skal hentes hos forbrukeren, og
dette ikke skjer innen tre måneder fra den dagen da den næringsdrivende
fikk melding etter § 20, tilfaller varen forbrukeren vederlagsfritt.
§ 25 Forbrukerens forpliktelser
når angreretten
brukes ved avtale om levering av varer
Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager
fra melding etter § 20 ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere
dem til den næringsdrivende dersom den næringsdrivende ikke har
tilbudt seg å hente varene.
Forbrukeren skal bare betale de direkte kostnadene ved
å returnere varene. Den næringsdrivende skal likevel dekke disse
kostnadene hvis denne har påtatt seg å betale disse eller ikke har
opplyst forbrukeren om at forbrukeren skal betale returkostnadene.
Den næringsdrivende kan kreve at forbrukeren erstatter
verdireduksjon som følge av forbrukerens håndtering av varene som
ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og
funksjon. Dette gjelder bare dersom forbrukeren har mottatt opplysninger
om angrerett, jf. § 8 første ledd bokstav h.
§ 26 Forbrukerens forpliktelser når angreretten
brukes ved avtaler om levering av tjenester
Ved bruk av angreretten ved tjenester som forbrukeren uttrykkelig
har bedt den næringsdrivende om å begynne levering av, skal forbrukeren
betale et beløp som står i forhold til det som er levert frem til
det tidspunkt forbrukeren gir melding om bruk av angreretten. Er
den samlede prisen urimelig høy, skal det forholdsmessige beløpet
beregnes på grunnlag av markedsverdien av det som er levert.
Forbrukerens betalingsplikt faller bort når:
a) den næringsdrivende ikke har gitt opplysninger
i samsvar med § 8 første ledd bokstav h og j,
b) forbrukeren ikke uttrykkelig har bedt om at leveringen
skal begynne innen utløpet av angrefristen i samsvar med §§ 12 eller
19, eller
c) levering av digitalt innhold som ikke kan leveres på
et fysisk medium, er begynt uten forbrukerens uttrykkelige forhåndssamtykke
og erkjennelse av at angreretten dermed går tapt, eller uten at
den næringsdrivende har gitt bekreftelse i samsvar med § 11 annet
ledd og § 18 annet ledd.
§ 27 Virkninger for tilknyttede avtaler av at angreretten
brukes
Dersom forbrukeren bruker sin angrerett, faller alle tilknyttede
avtaler bort uten kostnad for forbrukeren. §§ 24 til 26 gjelder
tilsvarende.
Etter å ha mottatt forbrukerens melding om bruk av angrerett
skal den næringsdrivende straks gi beskjed til tredjeperson som
har inngått en tilknyttet avtale med forbrukeren.
§ 28 Opplysningsplikt før avtaleinngåelse ved
fjernsalg av finansielle tjenester
I rimelig tid før det blir inngått en fjernsalgsavtale som
gjelder finansielle tjenester, skal den næringsdrivende gi forbrukeren
opplysninger om:
a) den næringsdrivendes navn, organisasjonsnummer
og ervervsmessige hovedaktivitet og den næringsdrivendes geografiske
adresse. Har en utenlandsk næringsdrivende en representant her i landet,
eller for øvrig representeres overfor forbrukeren av en annen næringsdrivende,
skal forbrukeren ha tilsvarende opplysninger om representanten,
b) eventuelle godkjenningsordninger som virksomheten er
underlagt og opplysninger om den relevante tilsynsmyndigheten,
c) den finansielle tjenestens viktigste egenskaper,
d) eventuelle særskilte risikoer knyttet til det finansielle
instrumentet eller til operasjoner som skal utføres. Er tjenestens
pris avhengig av svingninger i finansmarkedene, skal det opplyses
om dette og om at historisk verdiutvikling og avkastning ikke kan
brukes som indikator på framtidig utvikling og avkastning,
e) den samlede prisen forbrukeren skal betale, inklusive
provisjoner, gebyrer og alle skatter og avgifter som betales gjennom
den næringsdrivende, og spesifikasjon av alle enkeltelementer i
prisen. Kan det ikke opplyses om nøyaktig pris, skal det opplyses
om utregningsgrunnlaget,
f) at det kan finnes andre avgifter og/eller kostnader som
ikke betales gjennom eller blir pålagt gjennom den næringsdrivende,
g) eventuelle grenser for hvor lenge opplysningene er gyldige,
h) ordninger for betaling og for oppfylling av avtalen,
i) eventuelle særlige tilleggskostnader som belastes forbrukeren
ved bruk av fjernkommunikasjonsmetoden,
j) hvorvidt forbrukeren har angrerett eller ikke, den eventuelle
angrefristens lengde, vilkår for å bruke angreretten, herunder hvilket
beløp forbrukeren kan bli avkrevd ved bruk av angreretten,
k) hvordan angreretten kan brukes, blant annet hvilken adresse
melding om bruk av angreretten kan sendes til, samt om følgene av
å ikke bruke angreretten,
l) avtalens korteste varighet for avtaler om løpende eller
tilbakevendende finansielle tjenester,
m) eventuelle rettigheter avtalen gir partene til førtidig
eller ensidig å avslutte avtaleforholdet, herunder eventuelle vederlag
som pålegges i henhold til avtalen i slike tilfelle,
n) navnet på den medlemsstaten eller medlemsstatene hvis
lover er brukt av den næringsdrivende som grunnlag for å kontakte
forbrukeren før avtalen inngås,
o) eventuelle lovvalgs- eller vernetingsbestemmelser i avtalen,
p) på hvilket eller hvilke språk avtalevilkårene og forhåndsopplysningene
nevnt i denne bestemmelsen finnes, samt på hvilket eller hvilke
språk den næringsdrivende, med samtykke fra forbrukeren, forplikter
seg til å kommunisere så lenge avtalen løper,
q) muligheten for å få løst eventuelle tvister med den næringsdrivende
utenfor domstolene og hvordan forbrukere eventuelt kan bruke ordningene,
r) garantifond eller erstatningsordninger som ikke er omfattet
av direktiv 94/19/EF om innskuddsgarantiordninger og direktiv 97/9/EF
om erstatningsordninger for investorer.
Hvis fjernsalgsavtalen gjelder betalingstjenester som definert
i finansavtaleloven § 11, skal den næringsdrivende istedenfor opplysninger
som nevnt i første ledd bokstav a, b, c, e, l, m, o, p og q gi opplysningene
nevnt i finansavtaleloven § 15 annet ledd, eventuelt opplysningene
nevnt i finansavtaleloven § 23 første ledd hvis det gjelder en enkeltstående
betalingstransaksjon som ikke er omfattet av en rammeavtale.
Opplysningene skal gis på en klar og forståelig måte og
i en form som er tilpasset den fjernkommunikasjonsmetoden som er
brukt. Det skal tas særskilt hensyn til behovet for beskyttelse
av personer uten rettslig handleevne, som for eksempel mindreårige. Der
markedsføringen er rettet til norske forbrukere, skal opplysningene
være på norsk. Hvis den næringsdrivende ikke gir alle opplysningene
i markedsføringen, skal det opplyses om hvor forbrukeren kan få dem.
Forutsatt at forbrukeren uttrykkelig har gitt sitt samtykke
til dette, kan den næringsdrivende i telefonsamtaler nøye seg med
å gi opplysningene nevnt i første ledd bokstav a, c, d, e, f og
j. Den næringsdrivende skal i så fall informere forbrukeren om at
flere opplysninger er tilgjengelige på forespørsel, og hva slags opplysninger
dette er. Den næringsdrivende skal uansett gi fullstendige opplysninger
etter første ledd skriftlig på varig medium på det tidspunktet som
følger av reglene i § 30 første ledd.
Hvis det utføres flere separate transaksjoner av samme
type mellom de samme partene uten at det foreligger noen innledende
avtale om tjenesten, gjelder bestemmelsen her bare for den første
transaksjonen. Hvis det går mer enn ett år mellom transaksjonene,
skal opplysningene likevel gis på nytt.
Ved uanmodet tilbud fremsatt på telefon blir forbrukeren
ikke bundet før han eller hun har akseptert tilbudet skriftlig.
Dette skal den næringsdrivende gi forbrukeren skriftlig opplysning
om før denne blir bundet av en fjernsalgsavtale. Dette gjelder ikke
ved fjernsalg av betalingstjenester som definert i finansavtaleloven
§ 11.
§ 29 Forskrift
Departementet kan i forskrift fastsette at den næringsdrivende
plikter å gi ytterligere opplysninger enn de som er angitt i § 28.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
hvordan opplysningsplikten etter § 28 skal oppfylles.
§ 30 Opplysninger og avtalevilkår på varig medium ved
fjernsalg av finansielle tjenester
I rimelig tid før avtale blir inngått skal den næringsdrivende
gi forbrukeren alle avtalevilkår og alle opplysninger etter § 28
første ledd skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over.
Hvis avtalen inngås på forbrukerens oppfordring og det brukes en fjernkommunikasjonsmetode
som ikke gjør det mulig å gi avtalevilkår og opplysninger på varig
medium før avtaleinngåelsen, skal den næringsdrivende oppfylle sine
forpliktelser straks etter at avtalen er inngått.
§ 28 fjerde ledd gjelder tilsvarende.
§ 31 Rett for forbrukeren til ved fjernsalg av
finansielle tjenester å få avtalevilkår på papir og til å bytte
fjernkommunikasjonsmetode
Forbrukeren kan når som helst under avtaleforholdet be
om å få avtalevilkårene på papir.
Forbrukeren har rett til å bytte til en annen fjernkommunikasjonsmetode,
med mindre dette er i strid med avtalen eller den typen finansiell
tjeneste som ytes.
§ 32 Opplysninger på varig medium ved salg av
finansielle tjenester utenom faste forretningslokaler
I forbindelse med inngåelse av en avtale om finansielle
tjenester utenom faste forretningslokaler, skal den næringsdrivende
gi forbrukeren opplysninger som nevnt i § 28 første ledd bokstav
j og k skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over.
§ 33 Forskrift
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser
om krav til oppfyllelse av opplysningsplikten etter §§ 30 og 32,
herunder at opplysninger om angreretten skal gis ved bruk av et
angreskjema fastsatt av departementet.
§ 34 Angreretten ved fjernsalg
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved
å gi melding til den næringsdrivende før utløpet av angrefristen,
jf. annet ledd. For avtaler om livsforsikring og individuelle pensjonsavtaler
er fristen 30 dager. For andre avtaler er fristen 14 dager.
Fristen løper fra avtalen er inngått eller, ved livsforsikringsavtaler,
fra forbrukeren har fått melding om at avtalen er inngått, forutsatt
at avtalevilkårene og opplysningene som kreves i § 30 første ledd
er mottatt på foreskreven måte. Dersom opplysningsplikten først oppfylles
etter avtaleinngåelsen eller melding om at en livsforsikringsavtale
er inngått, løper fristen fra det tidspunktet opplysningsplikten
er oppfylt.
§ 35 Unntak fra angreretten ved fjernsalg
Angreretten gjelder ikke for:
a) tjenester der prisen avhenger av svingninger
i finansmarkedet som den næringsdrivende ikke har innflytelse på
og som kan forekomme i angreperioden,
b) avtaler om reise- og reisegodsforsikring eller andre
forsikringsavtaler med kortere varighet enn en måned,
c) avtaler som etter forbrukerens uttrykkelige anmodning
er blitt oppfylt av begge parter før forbrukeren utøver sin angrerett,
d) kreditt som er sikret ved pant i fast eiendom eller i
rettighet knyttet til fast eiendom.
§ 36 Gjennomføring av angreretten ved fjernsalg
Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle
avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt deler av avtalen,
skal det skje en tilbakeføring.
Ved bruk av angreretten kan forbrukeren kun pålegges å
betale for den tjenesten som faktisk er levert. Det beløpet forbrukeren
skal betale skal stå i rimelig forhold til omfanget av den tjenesten
som allerede er levert sammenlignet med avtalens fulle oppfyllelse.
Rett til betaling forutsetter at oppfyllelse av avtalen
er påbegynt etter forbrukerens anmodning, og at forbrukeren er blitt
opplyst om det beløpet som skal betales i henhold til reglene i
§ 28 bokstav j, jf. § 30 første ledd.
Den næringsdrivende skal snarest mulig, og senest innen
30 dager, tilbakebetale ethvert beløp som er mottatt fra forbrukeren
i forbindelse med avtalen, med unntak av eventuelle beløp etter
annet ledd. Fristen løper fra den dagen den næringsdrivende mottar
melding om bruk av angreretten.
Forbrukeren skal snarest mulig, og senest innen 30 dager,
tilbakeføre ethvert beløp eller annet formuesgode som han eller
hun har mottatt. Fristen løper fra den dagen forbrukeren sender
melding om bruk av angreretten.
§ 37 Oppheving av visse tilknyttede avtaler ved
fjernsalg
Hvis det til en finansiell tjeneste er knyttet en annen
fjernsalgsavtale om tjenester som skal leveres av den næringsdrivende,
oppheves den andre avtalen uten at det kan kreves vederlag for opphevelsen
dersom forbrukeren bruker angreretten etter § 34.
Første ledd gjelder tilsvarende når den tilknyttede tjenesten
ytes av en annen enn den som yter den finansielle tjenesten på grunnlag
av avtale mellom dem. Den som yter den finansielle tjenesten, skal
i så fall gi melding til den andre næringsdrivende umiddelbart etter
at melding om bruk av angreretten er mottatt fra forbrukeren.
§ 38 Angreretten ved salg utenom faste forretningslokaler
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen ved å gi melding
til den næringsdrivende innen 14 dager etter at de opplysningene
som kreves etter § 32 er mottatt på foreskreven måte. Bestemmelsene
i § 20 første og tredje ledd og § 6 gjelder tilsvarende.
Departementet kan i forskrift fastsette særlige regler
om angreretten, herunder gjøre unntak fra angreretten for bestemte
typer tjenester.
§ 39 Gjennomføring av angreretten ved salg utenom faste
forretningslokaler
Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle
avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler
av avtalen, skal det skje en tilbakeføring.
Den næringsdrivende plikter å tilbakebetale det forbrukeren
har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader,
senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er
mottatt.
Har forbrukeren mottatt varer i forbindelse med tjenesteavtalen,
gjelder følgende:
a) returkostnader bæres av den næringsdrivende,
b) forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller
hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende
returkostnader fra den næringsdrivende,
c) når forbrukeren har mottatt det den næringsdrivende skal
betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til den næringsdrivende
innen rimelig tid,
d) er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig
fraktfører, skal den sendes tilbake på tilsvarende måte. Dersom
den næringsdrivende ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning,
gjelder bestemmelsen i bokstav e,
e) er varen levert på annen måte, skal den stilles til den
næringsdrivendes rådighet for avhenting på det stedet varen ble
mottatt. Er varen i disse tilfellene levert på et annet sted enn
i forbrukerens hjem, kan det avtales at varen skal sendes eller
leveres på en annen måte som ikke medfører urimelig ulempe for forbrukeren,
f) forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare
før den returneres til den næringsdrivende, men kan i stedet be
den som leverer varen, om å returnere den til den næringsdrivende,
og
g) dersom forbrukeren har gitt melding til den næringsdrivende
om at varen kan hentes i henhold til bokstav e, og dette ikke skjer
innen tre måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren
vederlagsfritt.
Bestemmelsene i § 27 første ledd første punktum og annet
ledd gjelder tilsvarende.
§ 40 Angrerett ved kredittavtaler
For angrerett ved kredittavtaler etter finansavtaleloven
gjelder finansavtaleloven § 51 b.
§ 41 Tilsyn og håndheving
Forbrukerombudet skal føre tilsyn med at bestemmelser i,
eller bestemmelser gitt i medhold av, denne lov overholdes.
Ved Forbrukerombudets og Markedsrådets saksbehandling gjelder
markedsføringsloven §§ 33, 34 annet ledd første punktum, 35, 37
og 38 tilsvarende.
Dersom Forbrukerombudet finner at en handling eller en
unnlatelse er i strid med bestemmelsene som nevnt i § 42 femte ledd,
er det ikke nødvendig å søke å oppnå frivillig ordning etter markedsføringsloven § 35
annet ledd. Det samme gjelder dersom handlingen eller unnlatelsen
i det vesentlige er identisk med handlinger eller unnlatelser som
Markedsrådet tidligere har nedlagt forbud mot eller påbud om, eller
den næringsdrivende handler i strid med en skriftlig bekreftelse
etter markedsføringsloven § 35 annet ledd.
§ 42 Forbrukerombudets og Markedsrådets vedtak
Forbrukerombudet og Markedsrådet kan, dersom de finner
at hensyn som nevnt i markedsføringsloven § 34 annet ledd første
punktum tilsier dette, fatte enkeltvedtak om
a) forbud mot handlinger som strider mot bestemmelser
i eller gitt i medhold av denne lov,
b) påbud som finnes nødvendige for å sikre at bestemmelser
i eller gitt i medhold av denne lov overholdes,
c) tvangsmulkt etter fjerde ledd,
d) overtredelsesgebyr etter femte ledd.
Markedsrådets vedtak kan ikke påklages.
Vedtak kan også rettes mot medvirkere.
For å sikre at vedtak etter bokstav a og b her overholdes,
skal det fastsettes en tvangsmulkt som den vedtaket retter seg mot,
skal betale dersom vedkommende overtrer vedtaket. Fastsettelse av
tvangsmulkt kan unnlates dersom særlige grunner tilsier det. Markedsføringsloven
§ 42 annet til fjerde ledd gjelder tilsvarende.
Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av § 8 første
og tredje ledd, forskrift gitt i medhold av § 8, § 10 første ledd,
§ 11, § 14, § 15, § 16 første og annet ledd, § 17, § 18, § 24 første
ledd, § 28, forskrift gitt i medhold av § 29, § 30, § 32, § 36 fjerde
ledd eller § 39 annet ledd som enten anses som vesentlig eller har skjedd
gjentatte ganger, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr som den
som vedtaket retter seg mot, skal betale. Ved vedtak om overtredelsesgebyr
gjelder markedsføringsloven § 43 annet og tredje ledd tilsvarende.
Kongen kan ved forskrift gi nærmere regler om ileggelse
av tvangsmulkt og utmåling av overtredelsesgebyr.
§ 43 Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Loven får bare virkning for markedsføringstiltak og betalinger
foretatt etter lovens ikrafttredelse, samt avtaler som inngås etter
at loven trer i kraft.
Lov 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett
m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted og forskrifter
fastsatt i medhold av den, gjelder for avtaler som er inngått før
oppheving av loven.
§ 38 a Virkeområde
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder for avtaler som
inngås mellom en næringsdrivende og en forbruker, med mindre annet
følger av lov eller av bestemmelser gitt i medhold av lov. Bestemmelsene
kan ikke ved avtale fravikes til ugunst for en forbruker.
Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig
handler som ledd i næringsvirksomhet. Med næringsdrivende menes
en fysisk eller juridisk person som handler, herunder ved fullmektig,
som ledd i næringsvirksomhet.
§ 38 b Informasjonskrav i forbrukeravtaler
Før det blir inngått avtale skal den næringsdrivende
gi forbrukeren følgende opplysninger på en klar og forståelig måte,
såfremt opplysningene ikke allerede går frem av sammenhengen:
1. varens eller tjenestens viktigste egenskaper,
i den utstrekning kommunikasjonsmåten og varen eller tjenesten er
egnet til dette,
2. den næringsdrivendes identitet, slik som foretaksnavn,
geografisk adresse og eventuelt telefonnummer, telefaksnummer og
elektronisk postadresse samt identitet og geografisk adresse til
næringsdrivende det opptres på vegne av,
3. den samlede prisen for varen eller tjenesten
medregnet avgifter, eller, dersom varens eller tjenestens art gjør
at prisen ikke med rimelighet kan forhåndsberegnes, metoden for
beregning av prisen, samt eventuelle tilleggskostnader til frakt, levering,
porto eller annet, eller, dersom disse ikke med rimelighet kan forhåndsberegnes,
at slike tilleggskostnader kan forekomme. For avtaler uten tidsbegrensning
og for abonnementsavtaler skal den samlede prisen omfatte de samlede
kostnadene per avregningsperiode, og ved betaling med fast beløp
også de samlede månedlige kostnadene, og om de samlede kostnadene
ikke kan forhåndsberegnes, metoden for beregning av prisen,
4. ordningene for betaling, levering, oppfyllelse
og leveringsfrist samt hvordan den næringsdrivende håndterer reklamasjoner,
5. den rettslige forpliktelsen til å levere en
kontraktsmessig vare, eventuell ettersalgsservice og eventuelle
kommersielle garantier samt vilkårene for disse,
6. avtalens varighet, eller, for avtaler som er
uten tidsbegrensning eller forlenges automatisk, vilkårene for å
si opp avtalen,
7. der dette er relevant, funksjonaliteten, herunder tekniske
beskyttelsestiltak, for digitalt innhold og det digitale innholdets
evne til å virke sammen med maskinvare og programvare så langt den næringsdrivende
kjenner til eller med rimelighet kan forventes å kjenne til dette.
Bestemmelsene i første ledd gjelder ikke
1. avtaler om dagligdagse transaksjoner
som oppfylles umiddelbart ved avtaleinngåelsen,
2. avtaler om finansielle tjenester,
3. avtaler som er omfattet av pakkereiseloven,
4. avtaler som er omfattet av tidspartloven,
5. avtaler om oppføring av bygninger,
6. avtaler om persontransporttjenester,
7. avtaler som er inngått med ekomtilbyder gjennom
offentlig tilgjengelige betalingstelefoner for bruk av disse, eller
som er inngått for bruk av én enkelt telefon-, Internett-, eller
telefaksforbindelse opprettet av en forbruker,
8. avtaler om levering av næringsmidler, drikkevarer
eller andre varer som er beregnet på løpende forbruk i husholdningen,
og som leveres fysisk av en næringsdrivende på hyppige og regelmessige runder
til forbrukerens hjem, bolig eller arbeidsplass.
Første ledd gjelder heller ikke avtaler om fjernsalg
og avtaler inngått utenom faste forretningslokaler. For slike avtaler
gjelder angrerettloven.
Olemic Thommessen |
president |