År 1998 den 23. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Lovens virkeområde
Loven gjelder for interkommunalt selskap. Med interkommunalt
selskap menes et selskap hvor alle deltakerne er kommuner, fylkeskommuner
eller interkommunale selskaper. Loven gjelder likevel ikke for selskap
hvor samtlige deltakere har et begrenset ansvar for selskapsforpliktelsene.
§ 2 Partsstilling
Interkommunalt selskap kan ha rettigheter, forpliktelser
og partsstilling overfor domstol og andre myndigheter.
§ 3 Deltakeransvar
Den enkelte deltaker hefter ubegrenset for en prosent-
eller brøkdel av selskapets forpliktelser. Til sammen skal
delene utgjøre selskapets samlede forpliktelser. Den enkelte
deltakers ansvar for selskapsforpliktelser svarer til deltakerens
eierandel i selskapet med mindre annet fremgår av selskapsavtalen.
En selskapskreditor må først gjøre
sitt krav gjeldende mot selskapet. Dersom kreditor ikke oppnår dekning
av selskapet innen 14 dager regnet fra påkrav, kan kreditor
kreve den enkelte deltakeren direkte for deltakerens andel av forpliktelsen.
En deltaker som helt eller delvis har dekket en fordring
på selskapet, kan straks søke tilbake sitt utlegg av
selskapet.
§ 4 Selskapsavtale
For interkommunalt selskap skal det opprettes en skriftlig
selskapsavtale. For de enkelte deltakere skal kommunestyret eller
fylkestinget selv vedta avtalen. For deltaker som er interkommunalt
selskap, vedtas selskapsavtalen av representantskapet. Vedtaket
krever tilslutning fra samtlige medlemmer av representantskapet
med mindre annet er fastsatt i selskapsavtalen for det deltakende
selskap.
Endringer i selskapsavtalen som gjelder forhold som omtalt
i tredje ledd, skal skje på samme måte. Andre
endringer vedtas av representantskapet med tilslutning fra minst
to tredeler av de avgitte stemmer med mindre det er avtalt at også slike
endringer skal vedtas i samsvar med regelen i første punktum.
Selskapsavtalen skal i det minste angi følgende:
1. selskapets firma;
2. angivelse av deltakerne;
3. selskapets formål;
4. den kommune der selskapet har sitt hovedkontor;
5. antall styremedlemmer;
6. deltakernes innskuddsplikt og plikt til å foreta
andre ytelser overfor selskapet;
7. den enkelte deltakers eierandel i selskapet og den enkelte
deltakers ansvarsandel i selskapet dersom denne avviker fra eierandelen;
8. antall medlemmer av representantskapet og hvor mange
medlemmer den enkelte deltaker oppnevner;
9. annet som etter lov skal fastsettes i selskapsavtalen.
§ 5 Deltakernes innskuddsplikt
Den enkelte deltaker plikter ikke å gjøre
innskudd i selskapet i større utstrekning enn det som følger
av selskapsavtalen eller av loven her.
Når ikke annet er avtalt, forfaller forpliktelser
til å yte innskudd straks.
§ 6 Representantskapet og dets
sammensetning
Selskapet skal ha et representantskap hvor samtlige deltakere
er representert med minst én representant. Vedkommende
kommunestyre eller fylkesting oppnevner selv sine representanter.
Er et interkommunalt selskap deltaker, oppnevner selskapets representantskap
dets representanter. Det skal oppnevnes minst like mange varamedlemmer
som faste medlemmer. Hvis ikke annet er fastsatt i selskapsavtalen,
velger representantskapet selv sin leder og nestleder.
Kommunestyret eller fylkestinget bestemmer selv om dets
representanter skal velges ved forholdsvalg eller flertallsvalg.
Daglig leder kan ikke velges til medlem av representantskapet.
Representantskapets medlemmer velges for fire år om
ikke annet er fastsatt i selskapsavtalen. Den enkelte deltaker kan
foreta nyvalg av sine representantskapsmedlemmer
i valgperioden. Nyvalg skjer for den gjenværende del av
valgperioden.
§ 7 Representantskapets myndighet
Deltakerne utøver sin myndighet i selskapet gjennom
representantskapet. Representantskapet er selskapets øverste
myndighet og behandler selskapets regnskap, budsjett og økonomiplan
og andre saker som etter loven eller selskapsavtalen skal behandles
i representantskapet.
Det kan fastsettes i selskapsavtalen at visse arter saker
som ellers vil høre under styret, jf. § 13, må godkjennes
av representantskapet. Slik bestemmelse kan bare gjøres
gjeldende overfor en tredjeperson når bestemmelsen er registrert
i Foretaksregisteret, eller når tredjepersonen kjente eller
burde kjent bestemmelsen.
§ 8 Innkalling til møte
i representantskapet
Representantskapets leder innkaller til møte i
representantskapet når det er nødvendig for behandling av
en sak som etter loven her eller selskapsavtalen skal behandles
av representantskapet, og når det ellers er nødvendig
for behandling av en bestemt sak. Representantskapets leder plikter å innkalle
representantskapet til møte når styret, revisor,
minst en av deltakerne eller minst en tredel av representanskapets medlemmer
krever det for behandling av en bestemt angitt sak.
Innkalling til representantskapsmøte skal skje med
minst fire ukers varsel og skal inneholde sakliste. De enkelte deltakere
skal med samme frist varsles om innkallingen og saklisten.
Representantskapets leder kan innkalle representantskapet
med kortere frist i tilfeller hvor dette er påtrengende
nødvendig.
§ 9 Saksbehandlingen i representantskapet
Hver representant har én stemme med mindre annet
er fastsatt i selskapsavtalen. Representantskapet er beslutningsdyktig
når minst halvdelen av medlemmene er til stede, og disse
representerer minst to tredeler av stemmene.
Saker som ikke er meddelt representantene etter de regler
som gjelder for innkalling, kan ikke behandles av representantskapet
med mindre samtlige representanter samtykker. Foruten de som har
rett til å kreve representantskapet innkalt etter § 8
første ledd annet punktum, kan styrets leder og daglig
leder foreslå en sak tatt opp til behandling etter første
punktum.
Representantskapsmøtet ledes av leder eller, i dennes
fravær, av nestleder. Dersom ingen av disse er til stede,
velges en møteleder.
Med mindre annet er fastsatt i loven her eller i selskapsavtalen,
gjelder som representantskapets vedtak det som flertallet av stemmene
er avgitt for. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme
avgjørende.
Ved valg eller ansettelse anses den eller de valgt eller
ansatt som får flest stemmer. Representantskapet kan på forhånd
bestemme at det skal holdes ny avstemning dersom ingen får
flertall av de avgitte stemmer. Står stemmetallet likt,
treffes avgjørelse om ansettelse av møtelederen,
mens valg avgjøres ved loddtrekning.
Om ikke representantskapet for den enkelte sak bestemmer
noe annet, har styrets medlemmer og daglig leder rett til å være
til stede i representantskapets møter og til å uttale
seg. Styrets leder og daglig leder har plikt til å være
til stede med mindre det er åpenbart unødvendig
eller det foreligger gyldig forfall. I sistnevnte tilfelle skal
det utpekes en stedfortreder.
Møtelederen skal sørge for at det føres
protokoll fra møtet. Protokollen underskrives av møtelederen og
to av representantskapets medlemmer som velges ved møtets
begynnelse. Styrets medlemmer og daglig leder har rett til å få sitt
syn på en sak innført i protokollen.
Representantskapets møter holdes for åpne dører, med
mindre representantskapet fastsetter at møtene skal holdes
for lukkede dører, eller at behandlingen av visse typer
saker skal skje for lukkede dører.
§ 10 Styret og styrets sammensetning
Selskapet skal ha et styre på minst tre medlemmer.
Dersom de ansatte skal velge styremedlemmer etter åttende
eller niende ledd i paragrafen her, skal styret ha minst fem medlemmer.
Dersom de ansatte skal velge styremedlemmer etter tiende ledd i
paragrafen her, skal styret ha minst syv medlemmer.
Styremedlemmene velges av representantskapet med de unntak
som er nevnt i denne paragrafen. Representantskapet kan når
som helst fjerne et styremedlem som det selv har valgt.
Representantskapet velger styrets leder og nestleder med
mindre det er fastsatt i selskapsavtalen at valget foretas av styret
selv.
Daglig leder eller representantskapsmedlem kan ikke være
medlem av styret.
Styremedlemmene velges for to år med mindre annet
er avtalt. Valgperioden kan ikke settes lengre enn til fire år.
Styremedlemmer tjenestegjør inntil nye medlemmer er valgt,
selv om tjenestetiden er gått ut. Bestemmelsene i første
og annet punktum gjelder ikke for styremedlemmer som er valgt av
de ansatte etter åttende, niende eller tiende ledd i paragrafen
her.
Når særlige forhold foreligger, har et
styremedlem rett til å tre tilbake før valgperioden
er ute. Om tilbaketreden skal det gis rimelig forhåndsvarsel
til styret og til representantskapet.
I selskap som har 30 eller færre ansatte, har
representanter for de ansatte i selskapet tilsvarende møterett
i styret som etter kommuneloven § 26 nr. 1.
I selskap som har flere enn 30 ansatte, kan et flertall
av de ansatte kreve at ett styremedlem og en observatør
med varamedlemmer velges av og blant de ansatte.
I selskap som har flere enn 50 ansatte, kan et flertall
av de ansatte kreve at inntil en tredel, men minst to, av styrets
medlemmer med varamedlemmer velges av og blant de ansatte.
Har selskapet flere enn 200 ansatte, skal de ansatte velge
et styremedlem og varamedlem i tillegg til den representasjon som
følger av niende ledd. Det kan inngås avtale mellom
selskapet og fagforening som omfatter to tredeler av de ansatte
eller et flertall av de ansatte, om at de ansatte istedenfor dette
styremedlemmet skal velge to observatører og varamedlemmer.
Hvis selskapet har myndighet til å treffe enkeltvedtak
eller fastsette forskrifter, jf. forvaltningsloven § 2,
skal de ansattes representanter i styret ikke delta i behandlingen
av disse sakene.
Kongen kan gi forskrift om beregningen av antall ansatte,
herunder om bruk av gjennomsnittstall. Kongen kan også gi
forskrift om valget, herunder om vilkår for stemmerett
og valgbarhet, valgmåten og om avgjørelse av tvister
om valget, samt om bortfall av verv som styremedlem. Kongen kan
gjøre unntak fra syvende, åttende, niende og tiende
ledd.
§ 11 Innkalling til styremøte
Styrets leder sørger for at styret holder møter
så ofte som det trengs. Medlem av styret og daglig leder kan
kreve at styret sammenkalles. Om styret ikke for det enkelte tilfelle
bestemmer noe annet, har daglig leder rett til å være
til stede og til å uttale seg på styremøtene.
Styrets leder innkaller til styremøte. Innkallingen skal
skje med rimelig varsel og skal, så langt mulig, inneholde
en sakliste utarbeidet av styrelederen.
§ 12 Saksbehandlingen i styret
Styret er beslutningsdyktig når minst halvparten av
medlemmene er tilstede.
Styremøtet ledes av leder eller, i dennes fravær,
av nestleder. Dersom ingen av disse er til stede, velges en møteleder.
Som styrets beslutning gjelder det som flertallet av de
møtende har stemt for dersom ikke annet er fastsatt i selskapsavtalen.
De som stemmer for et forslag, må likevel utgjøre
mer enn en tredel av samtlige styremedlemmer for at forslaget skal
anses som vedtatt. Ved stemmelikhet er møtelederens stemme
avgjørende.
Det skal føres protokoll fra møtet. Protokollen skal
underskrives av samtlige tilstedeværende styremedlemmer.
Styremedlem eller daglig leder som er uenig i styrets beslutning,
kan kreve å få sin oppfatning innført
i protokollen.
§ 13 Styrets myndighet
Forvaltningen av selskapet hører under styret, som
har ansvar for en tilfredsstillende organisasjon av selskapets virksomhet.
Styret skal påse at virksomheten drives i samsvar med selskapets
formål, selskapsavtalen, selskapets årsbudsjett
og andre vedtak og retningslinjer fastsatt av representantskapet,
og skal sørge for at bokføringen og formuesforvaltningen
er gjenstand for betryggende kontroll.
Styret skal føre tilsyn med daglig leders ledelse
av virksomheten.
§ 14 Daglig leder
Selskapet skal ha en daglig leder som ansettes av styret
med mindre det er fastsatt i selskapsavtalen at daglig leder ansettes
av representantskapet.
Daglig leder forestår den daglige ledelse av selskapet
og skal følge de retningslinjer og pålegg som styret
har gitt.
Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter selskapets
forhold er av uvanlig art eller av stor betydning. Slike saker kan
den daglige leder bare avgjøre når styret i den
enkelte sak har gitt daglig leder myndighet til det, eller når
styrets beslutning ikke kan avventes uten vesentlig ulempe for selskapets
virksomhet. Styret skal i så fall snarest mulig underrettes
om saken.
§ 15 Inhabilitet
Om inhabilitet for selskapets ansatte og medlemmer av selskapets
styrende organer gjelder kommuneloven § 40 nr. 3 tilsvarende.
§ 16 Selskapets representasjon
Styret representerer selskapet utad og tegner dets firma.
Styret kan gi styremedlem eller daglig leder rett til å tegne
selskapets firma og kan bestemme at de som har slik rett, må utøve
den i fellesskap.
Daglig leder representerer selskapet utad i saker som faller
inn under dennes myndighet etter § 14.
§ 17 Overskridelse av representasjonsretten
Bestemmelse om signaturrett som nevnt i § 16 annet
ledd kan bare gjøres gjeldende overfor en tredjeperson
når opplysning om beslutningen er registrert i Foretaksregisteret
eller når tredjepersonen kjente eller burde kjent begrensningen.
Har noen som representerer selskapet utad ved handling
på vegne av selskapet overskredet sin myndighet, er handlingen
ikke bindende for selskapet dersom medkontrahenten innså eller
burde innsett at myndigheten ble overskredet, og det derfor ville
stride mot redelighet og god tro å gjøre rett
etter handlingen gjeldende.
§ 18 Årsbudsjettet
Representantskapet skal vedta selskapets budsjett for kommende
kalenderår.
Årsbudsjettet skal settes opp slik at det gir
et realistisk bilde av virksomheten og det forventede økonomiske
resultat av driften.
Dersom selskapets budsjett forutsetter tilskudd fra deltakerne,
er budsjettet ikke endelig før kommune- eller fylkeskommunedeltakernes
budsjetter er behandlet etter kommuneloven § 45 nr. 4,
for såvidt angår tilskuddet.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om årsbudsjettet
for interkommunale selskaper, herunder om dekking av tidligere års
underskudd, og om delegasjon av representantskapets myndighet i
budsjettsaker.
§ 19 Budsjettavvik
Er det grunn til å anta at det blir vesentlig
svikt i inntektene eller en vesentlig økning i utgiftene
i forhold til budsjettet, skal selskapets styre straks gi melding
om forholdet til representantskapets medlemmer. Representantskapets
leder skal sørge for at det avholdes møte i representantskapet
til behandling av saken. På møtet skal styret
redegjøre for grunnen til budsjettavviket og legge frem
forslag til revidert budsjett.
§ 20 Økonomiplan
Representantskapet skal en gang i året vedta selskapets økonomiplan.
Den skal legges til grunn ved selskapets budsjettarbeid og øvrige
planleggingsarbeid. Økonomiplanen skal omfatte de fire
neste budsjettår og gi en realistisk oversikt over sannsynlige inntekter,
forventede utgifter og prioriterte oppgaver, herunder investeringsplaner
og finansieringen av disse i denne perioden. I økonomiplanen
skal det inngå en oversikt over selskapets samlede gjeldsbyrde
og garantiansvar, og over utgifter til renter og avdrag i planperioden.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om økonomiplanens
innhold.
§ 21 Realiserte verdier
Midler som innkommer ved salg av eiendeler som nevnt i § 25,
kan ikke brukes til å dekke løpende utgifter.
Departementet kan i særlige tilfeller dispensere fra forbudet.
§ 22 Låneopptak og garantitilsagn
Selskapet kan ikke ta opp lån med mindre det er særskilt
fastsatt i selskapsavtalen at selskapet skal ha slik adgang. Dersom
selskapet har adgang til å ta opp lån, skal det
i selskapsavtalen være fastsatt en høyeste ramme
for selskapets samlede låneopptak.
Selskapet kan bare ta opp lån til kapitalformål
og til konvertering av eldre gjeld. Det kan også ta opp
lån til likviditetsformål. Slikt lån
må gjøres opp før regnskapsavslutning
for vedkommende budsjettår. Foreligger det regnskapsunderskudd
som etter økonomiplanen skal dekkes over flere år,
kan motsvarende lån tilbakebetales over samme tidsrom.
Selskapet kan ikke stille garanti eller pantsette sine
eiendeler til sikkerhet for andres økonomiske forpliktelser.
Selskapets vedtak om å oppta lån må godkjennes av
departementet.
Avtale i strid med bestemmelsene i første, tredje eller
fjerde ledd, er ugyldig.
Departementet kan gi nærmere forskrifter til utfylling
av bestemmelsene i denne paragraf.
§ 23 Utlegg, arrest, konkurs m.v.
Selskapets eiendeler kan ikke være gjenstand for utlegg
eller arrest. Konkurs og gjeldsforhandling etter lov av 8. juni
1984 nr. 58 om gjeldsforhandling og konkurs kan ikke åpnes
i selskapet.
§ 24 Betalingsvansker
Har styret grunn til å tro at selskapet ikke kan
oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller, skal det
straks sende representantskapet melding om forholdet. Tilsvarende
melding skal sendes deltakerne. Med mindre representantskapet fremlegger
en plan for fortsatt drift som vil gi fordringshaverne dekning ved
forfall, og som deltakerne slutter seg til, skal selskapet oppløses
og virksomheten avvikles, jf. §§ 32 flg.
I de første seks måneder etter at melding
etter første ledd er sendt til representantskapet og deltakerne, kan
det ikke avholdes tvangssalg eller gjennomføres annen tvangsrealisasjon
av selskapets eiendeler.
§ 25 Salg av selskapets faste eiendommer
m.v.
Vedtak om
1. å avhende eller
pantsette fast eiendom eller andre større kapitalgjenstander
eller
2. å foreta investeringer som er av vesentlig
betydning for selskapet eller en eller flere av deltakerne,
må treffes av representantskapet etter forslag
fra
styret.
§ 26 Eierskifte
Selskapsandel kan bare overdras til ny deltaker med samtykke
fra alle de øvrige deltakerne.
Ved eierskifte trer erververen inn i overdragerens samtlige
rettigheter og forpliktelser overfor de øvrige deltakere.
Erververen er på samme måte som overdrageren bundet
av de beslutninger og disposisjoner som selskapet har truffet før
eierskiftet, og selskapet og de øvrige deltakere kan bringe
i motregning mot erververen fordringer som de ifølge selskapsforholdet
har på overdrageren.
For forpliktelser som påhvilte selskapet ved eierskiftet,
hefter overdrageren og erververen en for begge og begge for en inntil
kreditor må anses å ha fritatt overdrageren for
ansvar. Dersom overdrageren må oppfylle en selskapsforpliktelse,
kan han straks søke sitt utlegg dekket av selskapet i tråd
med bestemmelsen i § 3. Dersom overdrageren ikke oppnår
dekning av selskapet innen 14 dager etter påkrav, kan han
søke sitt utlegg dekket av erververen, dersom avtalen mellom
dem ikke er til hinder for det.
Overdrageren kan skriftlig anmode selskapets kreditorer
om å bli fritatt for ansvar. Svarer en kreditor ikke på en
slik anmodning innen 3 måneder etter at anmodningen er
kommet frem, anses kreditor for å ha fritatt overdrageren
for ansvar.
§ 27 Selskapets regnskap
Selskapet har regnskapsplikt etter regnskapsloven. Det
kan i selskapsavtalen bestemmes at selskapet i stedet skal avgi
regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper.
Regnskapet fastsettes av representantskapet.
For selskaper som fører regnskap etter regnskapsloven
kan departementet gi de bestemmelser som er nødvendige
for å tilpasse dette regnskapet til lovens bestemmelser
om interkommunale selskapers økonomiforvaltning.
§ 28 Selskapets revisjon
Selskapet skal ha revisor som velges av representantskapet.
§ 29 Utdelinger
Utdeling av selskapets midler besluttes av representantskapet
etter forslag fra styret eller med styrets samtykke etter at regnskapet
for siste regnskapsår er fastsatt.
Utdeling kan bare besluttes dersom midlene ikke trengs
til betaling av selskapsforpliktelser eller til selskapets virksomhet.
Utdeling kan ikke foretas til deltaker med forfalt innskuddsforpliktelse.
§ 30 Uttreden
Den enkelte deltaker kan med ett års skriftlig
varsel si opp sitt deltakerforhold i selskapet og kreve seg utløst
av dette. I selskapsavtalen kan det fastsettes en annen oppsigelsestid.
Det kan også bestemmes i selskapsavtalen at partene ikke
skal kunne si den opp i et nærmere angitt tidsrom.
Den enkelte deltaker kan tre ut med øyeblikkelig virkning
når deltakerens rett er blitt krenket ved vesentlig mislighold
av selskapsforholdet.
Utløsningssummen fastsettes til andelens nettoverdi
ved oppsigelsesfristens utløp. Utløsningssummen
kan likevel ikke overstige verdien av deltakerens innskudd. Utløsningssummen
skal utbetales straks. Bestemmelsen i dette ledd kan fravikes ved
avtale.
Hvor utløsning er krevd etter annet ledd, fastsettes utløsningssummen
til andelens nettoverdi umiddelbart før utløsningsgrunnen
forelå. Bestemmelsen i dette ledd kan fravikes ved avtale.
Er deltakerens andel negativ, er dette deltakerens tap
som skal innbetales, om ikke annet er avtalt.
Den uttredende deltaker fortsetter å hefte overfor kreditorene
for sin andel av selskapsforpliktelsene på uttredelsestidspunktet
inntil den uttredende deltaker må anses for å være
fritatt av kreditor, jf. § 26 fjerde ledd som gjelder tilsvarende
ved uttreden. For deltaker som må innfri andel av selskapsforpliktelser
etter uttreden, gjelder § 3 siste ledd tilsvarende.
Representantskapet eller hver av de øvrige deltakerne
kan bringe spørsmålet om uttreden inn for departementet
innen en måned etter at selskapet har mottatt melding om
uttreden. I representantskapet har den som ønsker å tre
ut, ikke stemmerett i spørsmålet om å forelegge
spørsmålet for departementet. Departementet kan,
også selv om vilkår for øyeblikkelig
uttreden finnes å være til stede, gi pålegg
om at deltakerforholdet skal fortsette i et nærmere bestemt
tidsrom, eller inntil videre, hvis samfunnsmessige interesser, herunder
hensynet til publikum i en eller flere av de deltakende kommuner
eller fylkeskommuner, eller hensynet til de enkelte deltakere, tilsier
dette.
Er et interkommunalt selskap deltaker, skal det også legges
vekt på hensynet til de kommuner eller fylkeskommuner som
er deltakere i dette selskapet.
§ 31 Utelukkelse
Dersom en deltaker vesentlig misligholder sine forpliktelser
i selskapsforholdet, kan de øvrige deltakere enstemmig
beslutte at vedkommende deltaker skal utelukkes fra selskapet. Den
som er besluttet utelukket, skal underrettes skriftlig, og deltakerens
representanter i representantskapet må umiddelbart fratre.
Deltakere som det er truffet vedtak om betalingsinnstilling
for, jf. kommuneloven § 56, kan så lenge betalingsinnstillingen
er i kraft, ikke utelukkes på grunn av mislighold av betalingsforpliktelser
overfor selskapet.
Den deltaker som utelukkes, har krav på utløsning i
selskapet etter reglene i § 30 tredje ledd. Verdien av deltakerens
andel skal i tilfelle fastsettes på grunnlag av selskapets
nettoverdi umiddelbart før det forhold oppsto som førte
til krav om utelukkelse. Er andelens verdi negativ, er dette deltakerens
tapsandel som skal innbetales. Bestemmelsen i dette ledd kan fravikes ved
avtale.
Den utelukkede deltaker fortsetter å hefte for
sin andel av forpliktelser som påhviler selskapet på det tidspunkt
kravet om utelukkelse ble reist, inntil deltakeren eventuelt er
fritatt eller kan anses fritatt av kreditor, jf. § 26 fjerde
ledd som får tilsvarende anvendelse.
Den deltaker som utelukkes kan bringe spørsmålet
om utelukkelse inn for departementet innen en måned etter
at deltakeren har mottatt melding om utelukkelse.
§ 32 Oppløsning
Selskapet kan oppløses dersom deltakerne er enige
om det. Det enkelte kommunestyre eller fylkesting treffer selv vedtak
i saken. Er et interkommunalt selskap deltaker, treffes vedtaket
av dets representantskap.
Den enkelte deltaker kan kreve selskapet oppløst dersom
deltakerens rett er blitt krenket ved vesentlig mislighold av selskapsforholdet
og henvisning til uttreden etter § 30 ikke ville være
rimelig.
Selskapet skal oppløses dersom deltakerantallet blir
redusert til én på grunn av uttreden eller utelukkelse.
Oppløsning av selskapet må godkjennes
av departementet. Departementet kan gi nærmere bestemmelser
om gjennomføringen av avviklingen.
§ 33 Avviklingsstyre
Dersom departementet samtykker i oppløsning av selskapet,
oppnevner representantskapet straks et avviklingsstyre. Avviklingsstyret
velges av representantskapet, men den enkelte deltaker hvis representant ikke
har stemt for representantskapets valg av avviklingsstyre, kan innen
14 dager etter valget kreve at valg av avviklingsstyre i stedet
foretas av departementet. Selskapets styre trer ut av funksjon når
avviklingsstyret er valgt.
Avviklingsstyret velges med ubestemt tjenestetid, men med
en oppsigelsesfrist på tre måneder eller annen
frist som representantskapet eller departementet fastsetter.
Avviklingsstyret velger selv sin leder og nestleder.
Straks avviklingsstyret er oppnevnt, plikter det å sende
melding om oppløsningsvedtaket og oppnevningen
av avviklingsstyre til Foretaksregisteret. Det skal fremgå av
meldingen at departementet har godkjent oppløsningen. Foretaksregisteret
skal samtidig med at registrering finner sted, kunngjøre
beslutningen og varsle selskapets kreditorer om at de må melde seg
til selskapet innen seks måneder fra siste kunngjøring.
Kunngjøringen skal rykkes inn to ganger med minst en ukes
mellomrom i Norsk Lysingsblad og en avis som er alminnelig lest
på stedet.
Avviklingsstyret har myndighet til å foreta de
disposisjoner som trengs for å avvikle selskapet.
Avviklingsstyret representerer selskapet utad.
Om innkalling og saksbehandlingen i avviklingsstyret gjelder §§ 11
og 12 tilsvarende.
§ 34 Avviklingen
Avviklingsstyret skal oppta fortegnelse over selskapets
eiendeler og forpliktelser og gjøre opp balanse med sikte
på avviklingen.
Selskapets virksomhet kan fortsettes i den utstrekning
avviklingsstyret finner det hensiktsmessig.
Selskapets midler skal omgjøres i penger om ikke samtlige
deltakere er enige om naturaldeling eller annet følger
av bestemmelse departementet har fastsatt for avviklingen, jf. § 32
tredje ledd.
Dersom midlene skal omgjøres i penger, kan den enkelte
deltaker kreve at skifteretten avgjør hvordan dette skal
skje. Skifterettens avgjørelse treffes ved kjennelse som
kan påkjæres.
Avviklingsstyret skal sørge for at selskapets
forfalte og uomtvistede fordringer betales av selskapets midler
for så vidt ikke kreditor frafaller sitt krav eller samtykker
i å ta en annen debitor i stedet. Andre forpliktelser sikres
ved at det avsettes et tilstrekkelig beløp til dekning
av forpliktelsene.
Når selskapets forpliktelser er betalt eller sikret etter
forrige ledd, skal avviklingsstyret utarbeide forslag til avviklingsoppgjør
som legges frem for representantskapet til godkjennelse. Forslaget
skal også inneholde forslag til fordeling av eventuelt
likvidasjonsutbytte. Deltaker hvis representanter ikke representerer
flertallet i sak om fordeling av likvidasjonsutbytte, kan bringe
spørsmålet om fordelingen inn for skifteretten
som fastsetter fordelingen i kjennelse som kan påkjæres.
Når avviklingsoppgjør er vedtatt og utbetaling
av likvidasjonsoppgjør er foretatt, skal avviklingsstyret straks
sende melding til Foretaksregisteret om at selskapet er avviklet.
§ 35 Sikrede midler
Dersom det er avsatt midler til dekning av fremtidige forpliktelser,
bestemmer avviklingsstyret med representantskapets godkjennelse
hvem som skal forvalte og utbetale de avsatte midler på deltakernes
vegne.
§ 36 Deltakernes ansvar etter avvikling
Dersom det er avsatt midler til dekning av selskapets forpliktelser,
jf. § 34 femte ledd, skal kreditor først søke
dekning av disse midler. Overfor kreditor som ikke har fått
dekning, har deltakerne samme ansvar som tidligere. Bestemmelsen
i § 3 annet og tredje ledd gjelder tilsvarende.
§ 37 Foreldelse
Alle krav foreldes etter senest 3 år regnet fra
det tidspunkt da selskapets avvikling ble registrert i Foretaksregisteret,
jf. § 34 syvende ledd. Bestemmelsen i første punktum
gjelder bare krav som forfaller før utløpet av
denne foreldelsesfristen. Slike krav foreldes likevel ikke før
seks måneder etter forfall.
§ 38 Erstatningsansvar
Deltaker, medlem av representantskapet, styremedlem, daglig
leder og medlem av avviklingsstyret, plikter å erstatte
skade som vedkommende forsettlig eller uaktsomt volder selskapet,
den enkelte deltaker eller andre.
Erstatningsansvar etter første ledd kan lempes
for såvidt dette finnes rimelig under hensyn til utvist skyld,
skadens størrelse, økonomisk evne og forholdene
ellers.
§ 39 Ikraftsetting
Denne lov trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
§ 40 Tilpassing av interkommunalt
selskap med ubegrenset deltakeransvar til loven
Interkommunalt selskap som er organisert etter selskapsloven,
må innen fire år etter lovens ikrafttredelse være
organisert som interkommunalt selskap etter loven her. Bestemmelsen
i selskapsloven § 1-1 femte ledd er ikke til hinder for
at kommune eller fylkeskommune som ved lovens ikrafttreden var deltaker i
selskap etter selskapsloven sammen med andre enn kommuner eller
fylkeskommuner, fortsetter deltakerforholdet.
Interkommunalt selskap som før lovens ikrafttreden
er stiftet med eget styre etter kommuneloven § 27 og som
er eget rettssubjekt, må innen fire år etter lovens
ikrafttreden være organisert som interkommunalt selskap
etter loven her.
Representantskapet eller tilsvarende organ hvor deltakerne
utøver sin myndighet i selskapet, kan med flertall av de
avgitte stemmer beslutte at selskapet skal organiseres som interkommunalt
selskap, samt vedta slike endringer i selskapets vedtekter som er
nødvendig for å bringe vedtektene i samsvar med
loven.
Ved omorganisering av interkommunalt selskap etter bestemmelsene
i denne paragraf, overføres selskapets eiendeler, rettigheter,
herunder offentlige tillatelser m.v., og forpliktelser til det interkommunale selskapet.
Fordringshavere og øvrige rettighetshavere kan ikke motsette
seg overføringen eller gjøre gjeldende at den
utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
Omregistrering i grunnbok og andre offentlige registre
i forbindelse med omorganiseringen skjer ved navneendring.
§ 41 Tilpassing av interkommunalt
selskap med begrenset deltakeransvar til loven
Interkommunalt selskap med begrenset ansvar som ikke er
organisert som aksjeselskap eller unntatt fra aksjeloven i medhold
av § 18-2 første ledd nr. 2 og 3, må innen
fire år etter lovens ikrafttreden være organisert
som aksjeselskap eller som selskap etter loven her.
Med mindre deltakerne er enige om å organisere selskapet
som selskap etter loven her, kan selskapets representantskap eller
tilsvarende organ hvor deltakerne utøver sin myndighet
i selskapet, med flertall av de avgitte stemmer beslutte at selskapet
skal organiseres som aksjeselskap hvor deltakerne får aksjer,
samt treffe de vedtak som i denne forbindelse er nødvendig. Aksjekapitalen
skal fordeles på deltakerne etter samme forhold som de
eier selskapsformuen i det interkommunale selskapet.
Omorganisering skjer ved vedtektsendring, likevel slik
at kravet til revisorerklæring i aksjeloven § 2-9
annet ledd gjelder tilsvarende.
Ved omorganisering etter bestemmelsene i denne paragraf,
overføres selskapets eiendeler, rettigheter, herunder offentlige
tillatelser m.v., og forpliktelser til det nye selskapet. Interkommunalt
selskap som nevnt i første ledd med eiendomsrett eller
bruksrett til vannfallsrettigheter som omfattes av lov av 14. desember 1917
nr. 16 om erverv av vannfall, bergverk og annen fast eiendom m.v.,
skal ved omorganisering til aksjeselskap likevel være gjenstand
for konsesjonsbehandling etter nevnte lov.
Fordringshavere og øvrige rettighetshavere kan ikke
motsette seg overføringen eller gjøre gjeldende
at den utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.
Omregistrering i grunnbok og andre offentlige registre
i forbindelse med omorganiseringen skjer ved navneendring.
Jorunn Ringstad, |
Olav Gunnar Ballo, |
president. |
sekretær. |