Til Stortinget
Norges styreform er arvelig monarkisk. Det innebærer
at det formelle statsoverhodet innehas av en person som har arvet
denne posisjonen, og ikke er gitt den av folket gjennom valg. Ifølge
Grunnloven står Kongen over det folkevalgte parlamentet.
Enhver stilling som hviler på nedarvede rettigheter,
er en anakronisme i demokratiske samfunn. Monarkiet er en fortidslevning
fra et autoritært styre, og egner seg derfor dårlig som demokratisk
symbol. Sist, men ikke minst, en overgang til republikk vil være
det naturlige sluttpunktet på den demokratiseringen som startet
i 1814, og som var sluttført da Stortinget fratok Kongen, ved unionsoppløsningen, de
siste restene av formell makt.
Republikk er i dag den mest vanlige styreformen i
verden. Forslagsstillerne ønsker å endre Grunnloven, slik at også
Norge får et statsoverhode som er valgt – en president, som erstatter
for dagens kongehus. Derfor foreslås konkrete endringer i Grunnloven,
slik at Norge kan endre sin formelle styreform fra arvelig monarkisk
til republikansk.
Forslagsstillerne ønsker å endre Grunnloven,
slik at også Norge får et statsoverhode som er valgt av folket,
det vil si en president. Et sentralt spørsmål er hva slags republikk
som skal innføres. Blant de mest sentrale spørsmålene er hvilken
makt en president skal ha, sett i forhold til makten til regjering
og storting, og hvordan presidenten skal velges. Andre spørsmål
er blant annet hvem som er valgbar som president, hvor lenge en
president kan sitte og hvor mange ganger på rad man kan velges som
president. I tillegg kommer spørsmål om hva som skjer med dagens
medlemmer av kongehuset, og en rekke formelle og praktiske spørsmål.
Forslagsstillerne vil derfor i tillegg til grunnlovsforslaget
her fremme et representantforslag med forslag om at Stortinget ber
regjeringen utrede ulike alternativer for innføring av republikk
som styreform i Norge, og legge vurderinger av de ulike alternativene
fram for Stortinget slik at de foreligger i god tid før Stortingets
behandling i neste valgperiode av det nærværende grunnlovsforslaget
om innføring av republikk. Dersom et slikt representantforslag blir vedtatt
og utredningen gjennomføres, vil Stortinget ha et godt grunnlag
for å kunne ta stilling til sentrale spørsmål knyttet til republikk
som statsform innen grunnlovsforslaget her skal opp til behandling
i løpet av de tre første sesjonene i neste stortingsperiode.
Endring av styreformen for den norske staten
er av stor viktighet for folket og landet. Innføring av republikk
som ny styreform bør derfor bare gjennomføres dersom et flertall
av folket stemmer ja til dette ved en folkeavstemning der valget
står mellom å innføre republikk, eller fortsatt ha en arvelig monarkisk
styreform.
En slik folkeavstemning bør gjennomføres etter at
Stortinget har vedtatt de nødvendige grunnlovsendringene for innføring
av republikk som styreform. For at folkeavstemningen skal få betydning, må
grunnlovsendringene gjøres betinget av at de får tilslutning i den
etterfølgende folkeavstemningen. Forslagsstillerne har derfor tatt
inn i grunnlovsforslaget en bestemmelse om at grunnlovsendringene
bare trer i kraft dersom innføring av republikk som styreform i
Norge får flertall ved en etterfølgende folkeavstemning. Ikrafttredelsestidspunktet
settes til 1. januar i året etter at en slik folkeavstemning avholdes,
for å gi noe tid til praktiske forberedelser for iverksettelse av
den nye styreformen.
Det foreslås også å sette som betingelse at
en slik folkeavstemning avholdes innen utgangen av neste stortingsperiode,
slik at det grunnlovsvedtaket Stortinget eventuelt fatter i neste
periode ikke kan «vekkes til live» ved en folkeavstemning i en senere
periode.
Rekkefølgen på behandlingen av forslaget om
å innføre republikk som ny styreform blir dermed:
1 Stortinget vedtar
å be regjeringen utrede ulike alternativer for innføring av republikk,
og fremme forslag om hovedpunktene i en republikansk styreform.
2 Stortinget vedtar hovedpunktene for hva
slags republikk Norge bør ha.
3 Grunnlovsendringer som innfører republikk
som styreform vedtas, men trer først i kraft 1. januar året etter
at innføring av republikk som styreform har fått flertall i en folkeavstemning
om dette.
4 En folkeavstemning som nevnt avholdes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Overskriften skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
Norges Riges Grundlov
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
Norges rikes grunnlov
–
Noregs rikes grunnlov
§ 1 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 1
Norge er en fri, selvstændig, udelelig og
uafhændelig Republik.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 1
Norge er en fri, selvstendig, udelelig og uavhendelig republikk.
–
§ 1
Noreg er ein fri, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg republikk.
Overskriften til kapittel B skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
B. Om den udøvende Magt
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
B. Om den utøvende makt
–
B. Om den utøvande makta
§ 3 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 3
Den udøvende Magt er hos Regjeringen og
Præsidenten. Nærmere Bestemmelser om Præsidenten fastsættes ved
Lov.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 3
Den utøvende makt er hos regjeringen og presidenten. Nærmere
bestemmelser om presidenten fastsettes ved lov.
–
§ 3
Den utøvande makta er hos regjeringa og presidenten. Nærare føresegner
om presidenten blir fastsette i lov.
§§ 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 11 oppheves.
§ 12 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 12
Regjeringen skal bestaa af en Statsminister
og i det mindste syv andre Medlemmer. Alle Regjeringens Medlemmer
skulle være stemmeberettigede norske Borgere.
Regjeringen fordeler Forretningerne iblandt sine Medlemmer, saaledes
som den det for tjenligt eragter. Til at deltage i Regjeringsmøder
kan Regjeringen ved overordentlige Leiligheder, foruden de sedvanlige
Medlemmer, tilkalde andre norske Borgere, kun ingen Medlemmer af
Storthinget, eller Præsidenten.
Ægtefæller, Forældre og Børn eller to Søskende maa ei paa samme
Tid være Medlemmer af Regjeringen.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 12
Regjeringen skal bestå av en statsminister og minst syv andre
medlemmer. Alle regjeringens medlemmer skal være stemmeberettigede
norske borgere.
Regjeringen fordeler gjøremålene blant sine medlemmer slik den
finner det tjenlig. Til å delta i regjeringsmøter ved siden av de
faste medlemmer kan regjeringen i særlige tilfeller tilkalle andre
norske borgere, men ikke presidenten eller medlemmer av Stortinget.
Ektefeller, foreldre og barn eller to søsken må ikke på samme
tid være medlemmer av regjeringen.
–
§ 12
I regjeringa skal det vere ein statsminister og minst sju andre
medlemmer. Alle medlemmene av regjeringa skal vere røysteføre norske
borgarar.
Regjeringa fordeler gjeremåla mellom medlemmene slik ho meiner
det er tenleg. Til å delta i regjeringsmøte ved sida av dei faste
medlemmene kan regjeringa i særlege høve kalle inn andre norske borgarar,
men ikkje presidenten eller medlemmer av Stortinget.
Ektefolk, foreldre og born eller to sysken må ikkje samstundes
vere medlemmer av regjeringa.
§ 13 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 13
Regjeringens Forretninger afgjøres
ved Stemmegivning, hvorved, i Tilfælde at Stemmerne ere lige, Statsministeren
eller, i dennes Fraværelse, det første af de tilstedeværende Medlemmer
af Regjeringen har tvende Stemmer.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 13
Regjeringens saker avgjøres ved stemmegivning. Ved stemmelikhet
har statsministeren eller, i dennes fravær, den første av de tilstedeværende
statsråder to stemmer.
–
§ 13
Sakene til regjeringa blir avgjorde med røysting. Står røystene
likt, har statsministeren eller, om han er borte, den fyrste av
statsrådane som er til stades, to røyster.
§ 14 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 14
Regjeringen kan beskikke Statssekretærer
til at bistaa Regjeringens Medlemmer
under Udførelsen af deres Forretninger udenfor Regjeringsmødene.
Den enkelte Statssekretær handler paa Vegne af det Medlem af Regjeringen, til hvem han er knyttet,
i den Udstrækning Vedkommende bestemmer.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 14
Regjeringen kan utnevne statssekretærer til å bistå regjeringens
medlemmer i utførelsen av deres gjøremål utenfor regjeringsmøtene.
Den enkelte statssekretær handler på vegne av det medlem av regjeringen
som hun eller han er knyttet til, i den utstrekning dette medlem
bestemmer.
–
§ 14
Regjeringa kan utnemne statssekretærar til å hjelpe medlemmene
av regjeringa med gjeremåla deira utanfor regjeringsmøtene. Kvar
statssekretær handlar på vegner av den medlemmen av regjeringa som
ho eller han er knytt til, så langt denne medlemmen fastset.
§ 15 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 15
EthvertMedlem
af Regjeringen er pligtig til at fratræde
sitt Embede, efter at Storthinget har fattet Beslutning om
Mistillid til vedkommende alene eller til den samlede Regjering.
Naar Storthinget har fattet Beslutning om Mistillid, kunne bare
de Forretninger udføres, som ere nødvendige for en forsvarlig Embedsførsel.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 15
Ethvert medlem av regjeringen har plikt til å fratre sitt embete
etter at Stortinget har fattet vedtak om mistillit til vedkommende
alene eller til den samlede regjering.
Når Stortinget har fattet vedtak om mistillit, kan det bare utføres
gjøremål som er nødvendige for en forsvarlig embetsførsel.
–
§ 15
Kvar medlem av regjeringa har plikt til å gå av etter at Stortinget
har gjort vedtak om mistillit til vedkommande åleine eller til heile
regjeringa.
Når Stortinget har gjort vedtak om mistillit, kan det berre utførast
slike gjeremål som trengst for forsvarleg embetsførsle.
I §§ 17, 18, 19 og 22 annet ledd gjøres følgende endringer:
Alternativ A (originalspråk):
«Kongen» erstattes med «Regjeringen».
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
«kongen» erstattes med «regjeringen» på bokmål og med «regjeringa»
på nynorsk.
§ 20 første ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Regjeringen har Ret til i Regjeringsmøde at benaade Forbrydere,
efterat Dom er falden. Forbryderen har Valget, om han vil modtage Regjeringens Naade, eller underkaste sig
den ham tildømte Straf.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Regjeringen har i regjeringsmøte rett til å benåde forbrytere
etter at dom er falt. Forbryteren kan velge å motta regjeringens
nåde eller underkaste seg den idømte straff.
–
Regjeringa har i regjeringsmøte rett til å gje forbrytarar nåde
etter at dom er fallen. Forbrytaren kan velje å ta imot nåden frå
regjeringa eller ta den idømde straffa.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Præsidenten har Ret til
at benaade Forbrydere, efterat Dom er falden. Forbryderen
har Valget, om han vil modtage Præsidentens Naade,
eller underkaste sig den ham tildømte Straf.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Presidenten har rett til å benåde forbrytere etter at dom er
falt. Forbryteren kan velge å motta presidentens nåde eller underkaste
seg den idømte straff.
–
Presidenten har rett til å gje forbrytarar nåde etter at dom
er fallen. Forbrytaren kan velje å ta imot nåden frå presidenten
eller ta den idømde straffa.
§ 21 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 21
Regjeringen vælger og beskikker
alle civile og militære Embedsmænd. Disse skulle, før Beskikkelse
finder Sted, sværge eller, hvis de ved Lov ere fritagne for Edsaflæggelse,
høitideligen tilsige Konstitutionen Lydighed og
Troskab; dog kunne de Embedsmænd, der ei ere norske Borgere, ved
Lov fritages for denne Pligt.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 21
Regjeringen velger og utnevner alle sivile og militære embetsmenn.
Før innsettelsen skal de sverge eller, hvis de ved lov er fritatt
for edsavleggelse, høytidelig love lydighet og troskap til konstitusjonen.
De embetsmenn som ikke er norske borgere, kan ved lov fritas for
denne plikt.
–
§ 21
Regjeringa vel og utnemner alle sivile og militære embetsmenn.
Før innsetjinga skal dei sverje eller, om dei ved lov er fritekne
frå å gjere eid, høgtidleg love lydnad og truskap til konstitusjonen. Embetsmenn
som ikkje er norske borgarar, kan ved lov få fritak frå denne plikta.
§ 22 første ledd første og annet punktum skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
Statsministeren og de øvrige Medlemmer af Regjeringen samt
Statssekretærerne kunne, uden foregaaende Dom, afskediges af Regjeringen. Det samme gjælder for de
Embedsmænd, som ere ansatte ved Regjeringens Kontorer
eller ved Diplomatiet eller Konsulatvæsenet, civile Overøvrigheds-Personer,
Regimenters og andre militære Korpsers Chefer, Kommandanter i Fæstninger
og Høistbefalende paa Krigsskibe.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
Statsministeren, de øvrige medlemmer av regjeringen og statssekretærene
kan uten dom avskjediges av regjeringen. Det samme gjelder for de
embetsmenn som er ansatt ved regjeringens kontorer eller i utenrikstjenesten,
sivile overøvrighetspersoner, sjefer for regimenter og andre militære
korps, kommandanter på festninger og høystbefalende på krigsskip.
–
Statsministeren, dei andre medlemmene av regjeringa og statssekretærane
kan utan dom avsetjast av regjeringa. Det same gjeld for dei embetsmennene som
er tilsette ved regjeringskontora eller i utanrikstenesta, sivile
overøvrigheitspersonar, sjefar for regiment og andre militære korps,
kommandantar på festningar og høgstbefalande på krigsskip.
§ 23 første ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Regjeringen kan meddele Ordener til
hvem den for godt befinder, til Belønning
for udmærkede Fortjenester, der offentligen maa kundgjøres; men
ei anden Rang og Titel, end den, ethvert Embede medfører. Ordenen
fritager Ingen for Statsborgernes fælles Pligter og Byrder, ei heller
medfører den fortrinlig Adgang til Statens Embeder. Embedsmænd,
som i Naade afskediges, beholde deres havte Embeders Titel og Rang.
Dette gjælder dog ikke Medlemmer af Regjeringen eller
Statssekretærerne.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Regjeringen kan dele ut ordener til hvem den vil, til belønning
for utmerkede fortjenester, som må kunngjøres offentlig. Regjeringen
kan ikke tildele annen rang eller tittel enn den et embete medfører. Ordenen
fritar ingen for statsborgernes felles plikter og byrder, og gir
heller ikke fortrinnsrett til statlige embeter. Embetsmenn som avskjediges
i nåde, beholder den tittel og rang de hadde i embetet. Dette gjelder
ikke regjeringens medlemmer eller statssekretærene.
–
Regjeringa kan gje ordenar til kven den vil, til påskjøning for
framifrå gagnsverk, som må kunngjerast offentleg. Regjeringa kan
ikkje tildele annan rang og tittel enn den eit embete fører med
seg. Ordenen fritek ingen for dei plikter og bører som er sams for
statsborgarane, og gjev heller ikkje førerett til statlege embete.
Embetsmenn som får avskil i nåde, får ha den tittelen og rangen
dei hadde i embetet. Dette gjeld ikkje medlemmene av regjeringa
eller statssekretærane.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Præsidenten kan meddele Ordener til
hvem han for godt befinder, til Belønning for udmærkede Fortjenester,
der offentligen maa kundgjøres; men ei anden Rang og Titel, end
den, ethvert Embede medfører. Ordenen fritager Ingen for Statsborgernes
fælles Pligter og Byrder, ei heller medfører den fortrinlig Adgang
til Statens Embeder. Embedsmænd, som i Naade afskediges, beholde
deres havte Embeders Titel og Rang. Dette gjælder dog ikke Medlemmer af Regjeringen eller Statssekretærerne.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Presidenten kan dele ut ordener til hvem den vil, til belønning
for utmerkede fortjenester, som må kunngjøres offentlig. Presidenten
kan ikke tildele annen rang eller tittel enn den et embete medfører. Ordenen
fritar ingen for statsborgernes felles plikter og byrder, og gir
heller ikke fortrinnsrett til statlige embeter. Embetsmenn som avskjediges
i nåde, beholder den tittel og rang de hadde i embetet. Dette gjelder
ikke regjeringens medlemmer eller statssekretærene.
–
Presidenten kan gje ordenar til kven den vil, til påskjøning
for framifrå gagnsverk, som må kunngjerast offentleg. Presidenten
kan ikkje tildele annan rang og tittel enn den eit embete fører
med seg. Ordenen fritek ingen for dei plikter og bører som er sams for
statsborgarane, og gjev heller ikkje førerett til statlege embete.
Embetsmenn som får avskil i nåde, får ha den tittelen og rangen
dei hadde i embetet. Dette gjeld ikkje medlemmene av regjeringa
eller statssekretærane.
§ 24 oppheves.
§ 25 første ledd første punktum skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Regjeringen har høieste Befaling over
Rigets Land- og Sømagt.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Regjeringen har høyeste befaling over rikets forsvarsmakt.
–
Regjeringa har høgste befalinga over forsvarsmakta til riket.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Præsidenten har høieste Befaling over
Rigets Land- og Sømagt.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Presidenten har høyeste befaling over rikets forsvarsmakt.
–
Presidenten har høgste befalinga over forsvarsmakta til riket.
§ 26 første ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Regjeringen har Ret til at sammenkalde
Tropper, begynde Krig til Landets Forsvar og slutte Fred, indgaa
og ophæve Forbund, sende og modtage Gesandter.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Regjeringen har rett til å sammenkalle tropper, begynne krig
til forsvar av landet og slutte fred, inngå og oppheve folkerettslige
avtaler og sende og motta sendemenn.
–
Regjeringa har rett til å kalle saman troppar, byrje krig til
forsvar av landet og slutte fred, inngå og seie opp folkerettslege
avtaler og sende og ta imot sendemenn.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Præsidenten har Ret til at sammenkalde
Tropper, begynde Krig til Landets Forsvar og slutte Fred. Regjeringen har Ret til at indgaa og ophæve
Forbund, og sende og modtage Gesandter.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Presidenten har rett til å sammenkalle tropper, begynne krig
til forsvar av landet og slutte fred. Regjeringen har rett til å
inngå og oppheve folkerettslige avtaler og sende og motta sendemenn.
–
Presidenten har rett til å kalle saman troppar, byrje krig til
forsvar av landet og slutte fred. Regjeringa har rett til å inngå
og seie opp folkerettslege avtaler og sende og ta imot sendemenn.
§ 27 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 27
Alle Regjeringens Medlemmer skulle,
naar de ikke have lovligt Forfald, være nærværende i Regjeringsmøder, og maa ingen Beslutning
tages der, naar ikke over det halve Antal Medlemmer ere tilstede.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 27
Alle regjeringens medlemmer skal møte i regjeringsmøter når de
ikke har lovlig forfall. Ingen beslutning må tas der når ikke over
halvparten av medlemmene er til stede.
–
§ 27
Alle regjeringsmedlemmene skal møte i regjeringsmøte når dei
ikkje har lovleg forfall. Inga avgjerd må takast der når ikkje over
helvta av medlemmene er til stades.
§ 28 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 28
Forestillinger om Embeders Besættelse og andre Sager af Vigtighed
skulle foredrages i Regjeringsmøde af
det Medlem af Regjeringen, til hvis Fag
de høre, og Sagerne af ham expederes overensstemmende med den af Regjeringen fattede Beslutning. Dog
kunne egentlige militære Kommando-Sager i saadan Udstrækning, som Regjeringen bestemmer, undtages fra Behandling
i Regjeringsmøde.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 28
Tilrådinger om embetsutnevnelser og andre viktige saker skal
foredras i regjeringsmøte av det medlem av regjeringen hvis fagområde
de tilhører. Hun eller han skal ekspedere sakene i overensstemmelse med
regjeringens beslutning. Egentlige militære kommandosaker kan likevel
unntas fra behandling i regjeringsmøte i den utstrekning regjeringen
bestemmer.
–
§ 28
Tilrådingar om embetsutnemningar og andre viktige saker skal
målberast i regjeringsmøte av den medlemmen av regjeringa som har
det fagområdet dei høyrer til. Ho eller han skal ekspedere sakene
i samsvar med avgjerda til regjeringa. Det kan likevel gjerast unntak
frå behandling i regjeringsmøte for eigentlege militære kommandosaker
i den mon regjeringa fastset.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 28
Forestillinger om Embeders Besættelse og andre Sager af Vigtighed
skulle foredrages i Regjeringsmøde af
det Medlem af Regjeringen, til hvis Fag
de høre, og Sagerne af ham expederes overensstemmende med den af Regjeringen fattedeBeslutning.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 28
Tilrådinger om embetsutnevnelser og andre viktige saker skal
foredras i regjeringsmøte av det medlem av regjeringen hvis fagområde
de tilhører. Hun eller han skal ekspedere sakene i overensstemmelse med
regjeringens beslutning.
–
§ 28
Tilrådingar om embetsutnemningar og andre viktige saker skal
målberast i regjeringsmøte av den medlemmen av regjeringa som har
det fagområdet dei høyrer til. Ho eller han skal ekspedere sakene
i samsvar med avgjerda til regjeringa.
§ 29 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 29
Forbyder lovligt Forfald etMedlem af Regjeringen at møde og foredrage
de Sager, som henhøre under hans Fag, skulle disse foredrages af et andetMedlem, som Regjeringen dertil konstituerer.
Hindres saa mange ved lovligt Forfald fra at møde, at ikke flere
end Halvparten af det bestemte Antal Medlemmer ere tilstede, skulle
andre Mænd eller Kvinder i fornødent Antal konstitueres til at deltage i Regjeringsmødet.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 29
Hindrer lovlig forfall et medlem av regjeringen fra å møte og
foredra de saker som tilhører hennes eller hans fagområde, skal
disse saker foredras av et annet medlem, som regjeringen konstituerer
til det.
Hindrer lovlig forfall så mange fra å møte at ikke flere enn
halvparten av det bestemte antall medlemmer er til stede, skal så
mange andre personer som nødvendig konstitueres til å delta i regjeringsmøtet.
–
§ 29
Hindrar lovleg forfall ein medlem frå å møte og målbere saker
som høyrer til hennar eller hans fagområde, skal sakene målberast
av ein annan medlem, som kongen konstituerer til det.
Hindrar lovleg forfall så mange frå å møte at ikkje fleire enn
helvta av det fastsette talet på medlemmer er til stades, skal så
mange andre personar som naudsynt konstituerast til å delta i regjeringsmøtet.
§ 30 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 30
I Regjeringsmøde føres Protokol over
alle de Sager, som der forhandles. De diplomatiske Sager, som af Regjeringen besluttes hemmeligholdte,
indføres i en egen Protokol. Paa samme Maade forholdes med de militære
Kommando-Sager, som af Regjeringen besluttes
hemmeligholdte.
Enhver, som deltager i Regjeringsmøde,
er pliktig til med Frimodighed at sige sin Mening.
Finder noget Medlem af Regjeringen, at Regjeringens Beslutning er stridende mod
Statsformen eller Rigets Love, er det Pligt at gjøre kraftige Forestillinger
derimod samt at tilføie sin Mening i Protokollen. Den, der ikke
saaledes har protesteret, ansees at have været enig i
Regjeringens Beslutning, og er ansvarlig derfor, saaledes
som siden bestemmes, og kan af Storthinget sættes under Tiltale
for Rigsretten.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 30
I regjeringsmøtet føres det protokoll over alle de saker som
behandles der. De diplomatiske saker som regjeringen beslutter å
hemmeligholde, føres inn i en egen protokoll. Det samme gjelder
de militære kommandosaker som regjeringen beslutter å hemmeligholde.
Enhver som deltar i regjeringsmøte, har plikt til å si sin mening
med frimodighet. Mener noe medlem av regjeringen at regjeringens
beslutning strider mot statsformen eller landets lover, har hun
eller han plikt til å gjøre kraftige motforestillinger og tilføye
sin mening i protokollen. Den som ikke har protestert på denne måte,
anses for å ha vært enig i regjeringens beslutning og er ansvarlig
for det, slik som det siden blir bestemt, og kan av Stortinget settes
under tiltale for Riksretten.
–
§ 30
I regjeringsmøtet blir det ført protokoll over alle saker som
blir behandla der. Dei diplomatiske sakene som regjeringa vedtek
å halde løynde, blir førte inn i ein særskild protokoll. Det same
gjeld dei militære kommandosakene som regjeringa vedtek å halde
løynde.
Kvar den som deltek i regjeringsmøte, har plikt til å seie si
meining med frimod. Meiner nokon medlem av regjeringa at avgjerda
til regjeringa strir mot statsforma eller lovene i landet, har ho
eller han plikt til å ta kraftig til motmæle og skrive si meining
i protokollen. Den som ikkje har protestert såleis, blir rekna for
å ha vore samd i avgjerda til regjeringa og er ansvarleg for det,
slik som det sidan blir fastsett, og Stortinget kan setje vedkommande
under tiltale for Riksretten.
§ 31 skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
§ 31
Alle RegjeringensBeslutninger
udfærdiges i dens Navn og undertegnes af Statsministeren eller,
om han ikke har været tilstede, af det første af Regjeringens tilstedeværende
Medlemmer.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
§ 31
Alle regjeringens beslutninger utferdiges i dens navn og undertegnes
av statsministeren eller, om statsministeren ikke har vært til stede,
av det første av statsrådets tilstedeværende medlemmer.
–
§ 31
Alle avgjerdene til regjeringa blir ferda ut i namnet til regjeringa
og blir underskrivne av statsministeren eller, om statsministeren
ikkje var til stades i statsrådet, av den fyrste av dei medlemmene
som var det.
§§ 32, 34, 35, 36, 37, 39, 40, 41, 43, 44, 45, 46, 47 og 48
oppheves.
§ 62 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 62
De Tjenestemænd, der ere ansatte ved Regjeringens Kontorer,
Statssekretærerne og de politiske Raadgivere dog undtagne, kunne
ikke vælges til Repræsentanter. Det samme gjælder Høiesterets Medlemmer,
og Tjenestemænd, der ere ansatte ved Diplomatiet eller Konsulatvæsenet.
Regjeringens Medlemmer kunne ikke
møde paa Storthinget som Repræsentanter, saalænge de ere Medlemmer af Regjeringen. Ei heller
kunne Statssekretærerne møde som Repræsentanter, saalænge de beklæde
deres Embeder, og de politiske Raadgivere ved Regjeringens Kontorer
kunne ikke møde paa Storthinget, saalænge de indehave deres Stillinger.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 62
De tjenestemenn som er ansatt ved regjeringens kontorer, bortsett
fra statssekretærer og de politiske rådgivere, kan ikke velges til
representanter. Det samme gjelder Høyesteretts medlemmer og tjenestemenn
som er ansatt i utenrikstjenesten.
Regjeringens medlemmer kan ikke møte på Stortinget som representanter
så lenge de er medlemmer av regjeringen. Heller ikke statssekretærene
kan møte som representanter så lenge de er i embetet, og de politiske
rådgivere ved regjeringens kontorer kan ikke møte på Stortinget
så lenge de innehar sine stillinger.
–
§ 62
Tenestemenn som er tilsette ved regjeringskontora, bortsett frå
statssekretærar og politiske rådgjevarar, kan ikkje veljast til
representantar. Det same gjeld medlemmene av Høgsterett og tenestemenn som
er tilsette i utanrikstenesta.
Medlemmer av regjeringa kan ikkje møte på Stortinget som representantar
så lenge dei er medlemmer av regjeringa. Heller ikkje statssekretærane
kan møte som representantar så lenge dei er i embetet, og dei politiske
rådgjevarane ved regjeringskontora kan ikkje møte på Stortinget
så lenge dei har stillingane sine.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 62
De Tjenestemænd, der ere ansatte ved Regjeringens Kontorer,
Statssekretærerne og de politiske Raadgivere dog undtagne, kunne
ikke vælges til Repræsentanter. Det samme gjælder Høiesterets Medlemmer, Tjenestemænd, der ere ansatte
ved Diplomatiet eller Konsulatvæsenet, og Tjenestemænd,
der ere ansatte ved Præsidentens Kontor.
Regjeringens Medlemmer kunne ikke
møde paa Storthinget som Repræsentanter, saalænge de ere Medlemmer af Regjeringen. Det samme gjælder Præsidenten, saa lenge han
ere Præsident. Ei heller kunne Statssekretærerne møde som
Repræsentanter, saalænge de beklæde deres Embeder, og de politiske Raadgivere
ved Regjeringens og Præsidentens Kontorer
kunne ikke møde paa Storthinget, saalænge de indehave deres Stillinger.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 62
De tjenestemenn som er ansatt ved regjeringens kontorer, bortsett
fra statssekretærer og de politiske rådgivere, kan ikke velges til
representanter. Det samme gjelder Høyesteretts medlemmer og tjenestemenn
som er ansatt i utenrikstjenesten, og tjenestemenn ansatt ved presidentens
kontor.
Regjeringens medlemmer kan ikke møte på Stortinget som representanter
så lenge de er medlemmer av regjeringen. Det samme gjelder presidenten,
så lenge hun eller han er president. Heller ikke statssekretærene
kan møte som representanter så lenge de er i embetet, og de politiske
rådgivere ved regjeringens og presidentens kontorer kan ikke møte
på Stortinget så lenge de innehar sine stillinger.
–
§ 62
Tenestemenn som er tilsette ved regjeringskontora, bortsett frå
statssekretærar og politiske rådgjevarar, kan ikkje veljast til
representantar. Det same gjeld medlemmene av Høgsterett og tenestemenn som
er tilsette i utanrikstenesta, og tenestemenn tilsette ved kontoret
til presidenten.
Medlemmer av regjeringa kan ikkje møte på Stortinget som representantar
så lenge dei er medlemmer av regjeringa. Det same gjeld presidenten
så lenge ho eller han er president. Heller ikkje statssekretærane kan
møte som representantar så lenge dei er i embetet, og dei politiske
rådgjevarane ved regjeringskontora kan ikkje møte på Stortinget
så lenge dei har stillingane sine.
I § 67 strykes «Kongeriget» eller «Kongeriket».
§ 68 første punktum skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Storthinget sammentræder i Almindelighed den første Søgnedag
i Oktober Maaned hvert Aar i Rigets Hovedstad, medmindre Regjeringen paa Grund af overordentlige
Omstændigheder, saasom fiendtligt Indfald eller smitsom Syge, dertil
bestemmer en anden Kjøbstad i Riget.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Stortinget trer i alminnelighet sammen i rikets hovedstad den
første hverdag i oktober måned hvert år, med mindre regjeringen
på grunn av usedvanlige omstendigheter, så som fiendtlig angrep
eller smittsom sykdom, velger en annen by i riket.
–
Stortinget kjem i regelen saman i hovudstaden den fyrste kvardagen
i oktober kvart år, om ikkje regjeringa på grunn av usedvanlege
omstende, så som fiendsleg åtak eller smittsam sjukdom, vel ein annan
by i riket.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Storthinget sammentræder i Almindelighed den første Søgnedag
i Oktober Maaned hvert Aar i Rigets Hovedstad, medmindre Præsidenten paa Grund af overordentlige
Omstændigheder, saasom fiendtligt Indfald eller smitsom Syge, dertil
bestemmer en anden Kjøbstad i Riget.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Stortinget trer i alminnelighet sammen i rikets hovedstad den
første hverdag i oktober måned hvert år, med mindre presidenten
på grunn av usedvanlige omstendigheter, så som fiendtlig angrep
eller smittsom sykdom, velger en annen by i riket.
–
Stortinget kjem i regelen saman i hovudstaden den fyrste kvardagen
i oktober kvart år, om ikkje presidenten på grunn av usedvanlege
omstende, så som fiendsleg åtak eller smittsam sjukdom, vel ein
annan by i riket.
§ 69 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 69
Naar Storthinget ikke er samlet, kan det sammenkaldes af Regjeringen dersom den finder
det fornødent.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 69
Når Stortinget ikke er samlet, kan det sammenkalles av regjeringen
dersom den mener det er nødvendig.
–
§ 69
Når Stortinget ikkje er samla, kan regjeringa kalle det saman
dersom den meiner det trengst.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 69
Naar Storthinget ikke er samlet, kan det sammenkaldes af Præsidenten dersom han finder det fornødent.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 69
Når Stortinget ikke er samlet, kan det sammenkalles av presidenten
dersom presidenten mener det er nødvendig.
–
§ 69
Når Stortinget ikkje er samla, kan presidenten kalle det saman
dersom presidenten meiner det trengst.
§ 74 første ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Saasnart Storthinget har konstitueret sig, aabner Statsministeren eller den, han dertil
beskikker, dets Forhandlinger med en Tale, hvori han underretter
det om Rigets Tilstand og de Gjenstande, hvorpaa han især ønsker
at henlede Storthingets Opmærksomhed.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Så snart Stortinget har konstituert seg, åpner statsministeren
eller den statsministeren utpeker til det, forhandlingene med en
tale om rikets tilstand og de forhold som hun eller han især ønsker
å lede Stortingets oppmerksomhet mot.
–
Så snart Stortinget har konstituert seg, opnar statsministeren
eller den statsministeren set til det, forhandlingane med ei tale
om tilstanden i riket og dei emna ho eller han særleg vil gjere
Stortinget merksam på.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Saasnart Storthinget har konstitueret sig, aabner Præsidenten eller den, han dertil beskikker,
dets Forhandlinger med en Tale, hvori hun eller han underretter
det om Rigets Tilstand og de Gjenstande, hvorpaa han især ønsker
at henlede Storthingets Opmærksomhed.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Så snart Stortinget har konstituert seg, åpner presidenten eller
den presidenten utpeker til det, forhandlingene med en tale om rikets
tilstand og de forhold som hun eller han især ønsker å lede Stortingets oppmerksomhet
mot.
–
Så snart Stortinget har konstituert seg, opnar presidenten eller
den presidenten set til det, forhandlingane med ei tale om tilstanden
i riket og dei emna ho eller han særleg vil gjere Stortinget merksam
på.
§ 74 annet ledd skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
Naar Storthingets Forhandlinger ere aabnede, have Statsministeren
og Regjeringens øvrige Medlemmer Ret
til at møde i Storthinget og lige med Storthingets Medlemmer,
dog uden at afgive Stemme, at deltage i de forefaldende Forhandlinger,
forsaavidt disse holdes for aabne Døre, men i de Sager, som forhandles
for lukkede Døre, kun forsaavidt det af Storthinget maatte tilstedes.
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
Når Stortingets forhandlinger er åpnet, har statsministeren og
regjeringens øvrige medlemmer rett til å møte i Stortinget og på
lik linje med Stortingets medlemmer delta i forhandlingene når de
holdes for åpne dører, men uten å avgi stemme. I de saker som behandles
for lukkede dører, gjelder dette bare når Stortinget tillater det.
–
Når forhandlingane i Stortinget er opna, har statsministeren
og dei øvrige medlemmene av regjeringa rett til å møte i Stortinget
og til liks med medlemmene der ta del i forhandlingane når dei blir
haldne for opne dører, men utan å røyste. I saker som blir behandla
for stengde dører, gjeld dette berre når Stortinget gjev løyve til
det.
§ 75 bokstav e oppheves.
§ 75 bokstav f blir bokstav e og skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
e. at lade sig forelægge Regjeringsmødernes Protokoller
og alle offentlige Indberetninger og Papirer;
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
e) å la seg forelegge regjeringsmøtenes protokoller og alle offentlige
innberetninger og papirer;
–
e) å få seg førelagt protokollane frå regjeringsmøtene og alle
offentlege meldingar og papir;
I § 75 bokstav g, som blir bokstav f, gjøres følgende endring:
Alternativ A (originalspråk):
«Kongen» erstattes med «Regjeringen».
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
«kongen» erstattes med «regjeringen» på bokmål og med «regjeringa»
på nynorsk.
§ 75 bokstav h blir bokstav g og skal lyde:
Alternativ A (originalspråk):
g) at kunne fordre Enhver til at møde for sig i Statssager;
Alternativ B (bokmål og nynorsk):
g) å kunne gi enhver påbud om å møte for seg i statssaker;
–
g) å kunne gje kven som helst påbod om å møte for seg i statssaker;
§ 75 bokstav i til m blir § 75 bokstav h til k.
§ 76 første ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Enhver Lov skal først foreslaaes paa Storthinget, enten af dets
egne Medlemmer, eller af Regjeringen ved et
af dens Medlemmer.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Enhver lov skal først foreslås på Stortinget, enten av en stortingsrepresentant
eller av regjeringen ved et av dens medlemmer.
–
Alle lovframlegg skal fyrst gjerast på Stortinget, anten av ein
stortingsrepresentant eller av regjeringa ved ein av medlemmene.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Enhver Lov skal først foreslaaes paa Storthinget, enten af dets
egne Medlemmer, af Præsidenten eller af
Regjeringen ved et af dens Medlemmer.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Enhver lov skal først foreslås på Stortinget, enten av en stortingsrepresentant,
av presidenten eller av regjeringen ved et av dens medlemmer.
–
Alle lovframlegg skal fyrst gjerast på Stortinget, anten av ein
stortingsrepresentant, av presidenten eller av regjeringa ved ein
av medlemmene.
§ 77 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 77
Naar en Lovbeslutning to paa hinanden følgende Gange er bifaldt
af Storthinget, sendes den til Regjeringen med
Anmodning om at erholde dens Sanktion.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 77
Når Stortinget har fattet det samme lovvedtak to ganger etter
hverandre, sendes det til regjeringen med anmodning om dens sanksjon.
–
§ 77
Når Stortinget har gjort same lovvedtaket to gonger på rad, går
vedtaket til regjeringa med oppmoding om sanksjon.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 77
Naar en Lovbeslutning to paa hinanden følgende Gange er bifaldt
af Storthinget, sendes den til Præsidenten med
Anmodning om at erholde hans Sanktion.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 77
Når Stortinget har fattet det samme lovvedtak to ganger etter
hverandre, sendes det til presidenten med anmodning om hennes eller
hans sanksjon.
–
§ 77
Når Stortinget har gjort same lovvedtaket to gonger på rad, går
vedtaket til presidenten med oppmoding om sanksjon.
§ 78 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 78
Billiger Regjeringen Lovbeslutningen,
forsyner Statsministereneller,
i dennes Fraværelse, det første af de tilstedeværende Medlemmer
af Regjeringen, Lovbeslutningen med sin Underskrift, hvorved
den vorder Lov.
Billiger Regjeringen den ikke, sendesden tilbage til
Storthinget med den Erklæring, at Regjeringen ikke
for Tiden finder det tjenligt at sanktionere den. Beslutningen maa
i dette Tilfælde ikke mere af det da samlede Storthing forelægges Regjeringen.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 78
Godtar regjeringen lovvedtaket, forsyner statsministeren det
med sin underskrift, og dermed blir det til lov.
Godtar regjeringen det ikke, sendes det tilbake til Stortinget
med den erklæring at regjeringen for tiden ikke finner det tjenlig
å sanksjonere det. I så tilfelle kan ikke det storting som da er
samlet, legge dette vedtak frem for regjeringen igjen.
–
§ 78
Godtek regjeringa lovvedtaket, skriv statsministeren under, og
dermed blir det til lov.
Godtek regjeringa det ikkje, blir det sendt attende til Stortinget
med dei orda at regjeringa for tida ikkje meiner det er tenleg å
sanksjonere det. I så fall kan ikkje det stortinget som då er samla,
leggje dette vedtaket fram for regjeringa att.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 78
Billiger Præsidenten Lovbeslutningen,
forsyner han den med sin Underskrift, hvorved den vorder Lov.
Billiger handen ikke, sender han
den tilbage til Storthinget med den Erklæring, at han ikke for Tiden finder
det tjenligt at sanktionere den. Beslutningen maa i dette Tilfælde
ikke mere af det da samlede Storthing forelægges Præsidenten.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 78
Godtar presidenten lovvedtaket, forsyner hun eller han det med
sin underskrift, og dermed blir det til lov.
Godtar han det ikke, blir det sendt tilbake til Stortinget med
den erklæring at presidenten for tiden ikke finner det tjenlig å
sanksjonere det. I så tilfelle kan ikke det storting som da er samlet,
legge dette vedtak frem for presidenten igjen.
–
§ 78
Godtek presidenten lovvedtaket, skriv ho eller han under, og
dermed blir det til lov.
Godtek han det ikkje, blir det sendt attende til Stortinget med
dei orda at presidenten for tida ikkje meiner det er tenleg å sanksjonere
det. I så fall kan ikkje det stortinget som då er samla, leggje
dette vedtaket fram for presidenten att.
§ 79 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 79
Er en Lovbeslutning bleven uforandret antagen af to Storthing,
sammensatte efter to forskjellige paa hinanden følgende Valg og
indbyrdes adskilte ved mindst to mellemliggende Storthing, uden
at afvigende Lovbeslutning i Mellemtiden fra den første til den
sidste Antagelse af noget Storthing er bleven fattet, og den da
forelægges Regjeringen, saa vorder den
Lov, om end Regjeringens Sanktion ikke
paafølger inden Storthinget adskilles.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 79
Når to storting med ett valg og minst to storting imellom har
fattet det samme lovvedtak uforandret uten at Stortinget i mellomtiden
har fattet noe avvikende endelig lovvedtak, og det da forelegges
regjeringen, så blir det til lov selv om regjeringen ikke gir sin
sanksjon før Stortinget adskilles.
–
§ 79
Når to storting med eitt val og minst to storting imellom har
gjort same lovvedtaket uendra utan at Stortinget i mellomtida har
gjort avvikande endeleg lovvedtak, og det då blir lagt fram for
regjeringa, så blir det til lov endå om regjeringa ikkje gjev sanksjon før
Stortinget skilst.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 79
Er en Lovbeslutning bleven uforandret antagen af to Storthing,
sammensatte efter to forskjellige paa hinanden følgende Valg og
indbyrdes adskilte ved mindst to mellemliggende Storthing, uden
at afvigende Lovbeslutning i Mellemtiden fra den første til den
sidste Antagelse af noget Storthing er bleven fattet, og den da
forelægges Præsidenten, saa vorder den
Lov, om end Præsidentens Sanktion ikke
paafølger inden Storthinget adskilles.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 79
Når to storting med ett valg og minst to storting imellom har
fattet det samme lovvedtak uforandret uten at Stortinget i mellomtiden
har fattet noe avvikende endelig lovvedtak, og det da forelegges
presidenten, så blir det til lov selv om presidenten ikke gir sin
sanksjon før Stortinget adskilles.
–
§ 79
Når to storting med eitt val og minst to storting imellom har
gjort same lovvedtaket uendra utan at Stortinget i mellomtida har
gjort avvikande endeleg lovvedtak, og det då blir lagt fram for
presidenten, så blir det til lov endå om presidenten ikkje gjev
sanksjon før Stortinget skilst.
§ 80 tredje ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Inden denne Tid meddeler StatsministerenRegjeringens Resolution paa de ikke allerede
forinden afgjorte Lovbeslutninger (jfr. §§ 77–79), ved enten at stadfæste
eller forkaste dem. Alle de, som ikke udtrykkeligen
ere blevne antagne, ansees som forkastede.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Innen denne tid meddeler statsministeren regjeringens beslutning
om de lovvedtak som ikke allerede er avgjort (jf. §§ 77–79), ved
enten å stadfeste dem eller å forkaste dem. Alle de som ikke uttrykkelig
er blitt godkjent, anses for å være forkastet.
–
Innan den tid kunngjer statsministeren for Stortinget avgjerda
til regjeringa om dei lovvedtaka som ikkje alt er avgjorde (jf.
§§ 77–79), med anten å stadfeste eller å forkaste dei. Alle dei
som ikkje uttrykkeleg blir godkjende, blir rekna som forkasta.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Inden denne Tid meddeler Præsidenten sin
Resolution paa de ikke allerede forinden afgjorte Lovbeslutninger
(jfr. §§ 77-79), ved enten at stadfæste eller forkaste dem. Alle
de, som han ikke udtrykkeligen antager, ansees som af ham forkastede.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Innen denne tid meddeler presidenten sin beslutning om de lovvedtak
som ikke allerede er avgjort (jf. §§ 77–79), ved enten å stadfeste
dem eller å forkaste dem. Alle de som ikke uttrykkelig er blitt
godkjent, anses for å være forkastet.
–
Innan den tid kunngjer presidenten for Stortinget si avgjerd
om dei lovvedtaka som ikkje alt er avgjorde (jf. §§ 77–79), med
anten å stadfeste eller å forkaste dei. Alle dei som ikkje uttrykkeleg
blir godkjende, blir rekna som forkasta.
§ 81 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 81
Alle Love (de i § 79 undtagne) udfærdiges i Regjeringens Navn,
under Norges Riges Segl, og i følgende Udtryk: «Den
norske Regjering gjør vitterligt at vi er bleven forelagt
Storthingets Beslutning, af Dato saalydende: (her følger Beslutningen).
Thi have vi antaget og bekræftet, ligesom vi herved antage og bekræfte
samme som Lov, under vor Haand og Rigets Segl.»
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 81
Alle lover (unntatt dem i § 79) utferdiges i regjeringens navn,
under Norges rikes segl og med følgende ord: «Den norske regjering
kunngjør at vi er blitt forelagt Stortingets vedtak av dato sålydende: (her
følger vedtaket). Vi godkjenner og stadfester dette vedtaket som
lov, under vår hånd og rikets segl.»
–
§ 81
Alle lover (så nær som dei etter § 79) blir utferda i namnet
til regjeringa, under Noregs rikssegl og med desse orda: «Den norske
regjeringa kunngjer at Stortinget har lagt føre oss eit vedtak dagsett
dato som lyder slik: (her kjem vedtaket). Vi godkjenner og stadfester
dette vedtaket som lov, under vår hand og riksseglet.»
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 81
Alle Love (de i § 79 undtagne) udfærdiges i Præsidentens Navn,
under Norges Riges Segl, og i følgende Udtryk: «Jeg, NN, gjøre vitterligt:at jeg er bleven forelagt Storthingets
Beslutning, af Dato saalydende: (her følger Beslutningen). Thi have
jeg antaget og bekræftet, ligesom jeg herved antager og bekræfter
samme som Lov, under min Haand og Rigets Segl.»
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 81
Alle lover (unntatt dem i § 79) utferdiges i presidentens navn,
under Norges rikes segl og med følgende ord: «Jeg, NN, kunngjør
at jeg er blitt forelagt Stortingets vedtak av dato sålydende: (her
følger vedtaket). Jeg godkjenner og stadfester dette vedtaket som
lov, under min hånd og rikets segl.»
–
§ 81
Alle lover (så nær som dei etter § 79) blir utferda i namnet
til presidenten, under Noregs rikssegl og med desse orda: «Eg, NN,
kunngjer at Stortinget har lagt føre meg eit vedtak dagsett dato
som lyder slik: (her kjem vedtaket). Eg godkjenner og stadfester dette
vedtaket som lov, under mi hand og riksseglet.»
§ 82 annet punktum skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Intet Medlem af Regjeringen maa fremlægge urigtige
eller vildledende Oplysninger for Storthinget eller dets Organer.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Intet medlem av regjeringen må legge frem uriktige eller villedende
opplysninger for Stortinget eller dets organer.
–
Ingen medlemmer av regjeringa må leggje fram urette eller villeiande
opplysningar for Stortinget eller eit stortingsorgan.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Intet Medlem af Regjeringen, eller Præsidenten, maa
fremlægge urigtige eller vildledende Oplysninger for Storthinget
eller dets Organer.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Intet medlem av regjeringen, eller presidenten, må legge frem
uriktige eller villedende opplysninger for Stortinget eller dets
organer.
–
Ingen medlemmer av regjeringa, eller presidenten, må leggje fram
urette eller villeiande opplysningar for Stortinget eller eit stortingsorgan.
§ 86 første ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Rigsretten dømmer i første og sidste Instans i de Sager, som
Storthinget anlægger mod Regjeringens, Høiesterets
eller Storthingets Medlemmer for strafbart eller andet retstridigt
Forhold, naar de have brudt deres konstitutionelle Pligter.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Riksretten dømmer i første og siste instans i de saker som Stortinget
anlegger mot medlemmer av regjeringen, Høyesterett eller Stortinget
for straffbart eller annet rettsstridig forhold når de har brutt
sine konstitusjonelle plikter.
–
Riksretten dømmer i fyrste og siste instans i dei sakene som
Stortinget reiser mot medlemmer av regjeringa, Høgsterett eller
Stortinget for eit strafflagt eller anna rettsstridig tilhøve når
dei har brote sine konstitusjonelle plikter.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Rigsretten dømmer i første og sidste Instans i de Sager, som
Storthinget anlægger mod Regjeringens, Høiesterets
eller Storthingets Medlemmer, eller Præsidenten, for
strafbart eller andet retstridigt Forhold, naar de have brudt deres
konstitutionelle Pligter.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Riksretten dømmer i første og siste instans i de saker som Stortinget
anlegger mot medlemmer av regjeringen, Høyesterett eller Stortinget,
eller presidenten, for straffbart eller annet rettsstridig forhold når
de har brutt sine konstitusjonelle plikter.
–
Riksretten dømmer i fyrste og siste instans i dei sakene som
Stortinget reiser mot medlemmer av regjeringa, Høgsterett eller
Stortinget, eller presidenten, for eit strafflagt eller anna rettsstridig
tilhøve når dei har brote sine konstitusjonelle plikter.
I § 86 tredje ledd tredje punktum skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
Et Medlem af Regjeringen eller Storthinget
kan ikke vælges til Medlem af Rigsretten.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Et medlem av regjeringen eller Stortinget kan ikke velges til
medlem av Riksretten.
–
Ein medlem av regjeringa eller Stortinget kan ikkje veljast til
medlem av Riksretten.
Alternativ 2 A (originalspråk):
Et Medlem af Regjeringen eller Storthinget, eller Præsidenten, kan ikke vælges til
Medlem af Rigsretten.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Et medlem av regjeringen eller Stortinget, eller presidenten,
kan ikke velges til medlem av Riksretten.
–
Ein medlem av regjeringa eller Stortinget, eller presidenten,
kan ikkje veljast til medlem av Riksretten.
§ 112 skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):
§ 112
Viser Erfaring, at nogen Del af denne Norges Riges Grundlov
bør forandres, skal Forslaget derom fremsættes paa første, andet
eller tredie Storthing efter et nyt Valg,
og kundgjøres. Men det
tilkommer først det første, andet eller tredie Storthing efter næste
Valg at bestemme, om den foreslaaede Forandring bør finde Sted eller
ei. Dog maa saadan Forandring aldrig modsige denne Grundlovs Principer, men
alene angaa Modifikationer i enkelte Bestemmelser, der ikke forandre
denne Konstitutions Aand, og bør to Trediedele af Storthinget være
enige i saadan Forandring.
En saaledes vedtagen Grundlovsbestemmelse underskrives af Storthingets
Præsident og Sekretær og sendes Regjeringen til Kundgjørelse som gjældende Bestemmelse i Norges Riges Grundlov.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
§ 112
Viser erfaring at noen del av denne Norges rikes grunnlov bør
endres, skal endringsforslag fremsettes på første, annet eller tredje
storting etter et nytt valg og kunngjøres. Men det tilkommer først
det første, annet eller tredje storting etter neste valg å bestemme om
den foreslåtte endring skal finne sted eller ei. En slik endring
må likevel aldri motsi denne grunnlovs prinsipper, men bare angå
modifikasjoner i enkelte bestemmelser som ikke endrer denne konstitusjons ånd,
og to tredjedeler av Stortinget må være enige i en slik endring.
En grunnlovsbestemmelse som er vedtatt på denne måte, skal underskrives
av Stortingets president og sekretær og sendes regjeringen til kunngjøring
som gjeldende bestemmelse i Norges rikes grunnlov.
–
§ 112
Viser røynsla at nokon del av denne Noregs rikes grunnlov bør
endrast, skal framlegget om endring leggjast fram på det fyrste,
andre eller tredje stortinget etter eit nytt val og kunngjerast.
Men det er fyrst det fyrste, andre eller tredje stortinget etter
neste val som avgjer om endringa skal gjerast eller ikkje. Ei slik
endring må likevel aldri stri mot prinsippa i denne grunnlova, men
berre gjelde modifikasjonar i einskilde føresegner som ikkje endrar
ånda i denne konstitusjonen, og to tredjedelar av Stortinget må vere
samde i ei slik endring.
Ei grunnlovsføresegn som er vedteken på denne måten, skal underskrivast
av Stortingets president og sekretær og sendast til regjeringa til
kunngjering som gjeldande føresegn i Noregs rikes grunnlov.
Alternativ 2 A (originalspråk):
§ 112
Viser Erfaring, at nogen Del af denne Norges Riges Grundlov
bør forandres, skal Forslaget derom fremsættes paa første, andet
eller tredie Storthing efter et nyt Valg,
og kundgjøres. Men det
tilkommer først det første, andet eller tredie Storthing efter næste
Valg at bestemme, om den foreslaaede Forandring bør finde Sted eller
ei. Dog maa saadan Forandring aldrig modsige denne Grundlovs Principer, men
alene angaa Modifikationer i enkelte Bestemmelser, der ikke forandre
denne Konstitutions Aand, og bør to Trediedele af Storthinget være
enige i saadan Forandring.
En saaledes vedtagen Grundlovsbestemmelse underskrives af Storthingets
Præsident og Sekretær og sendes Præsidenten til Kundgjørelse som gjældende Bestemmelse i Norges Riges Grundlov.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
§ 112
Viser erfaring at noen del av denne Norges rikes grunnlov bør
endres, skal endringsforslag fremsettes på første, annet eller tredje
storting etter et nytt valg og kunngjøres. Men det tilkommer først
det første, annet eller tredje storting etter neste valg å bestemme om
den foreslåtte endring skal finne sted eller ei. En slik endring
må likevel aldri motsi denne grunnlovs prinsipper, men bare angå
modifikasjoner i enkelte bestemmelser som ikke endrer denne konstitusjons ånd,
og to tredjedeler av Stortinget må være enige i en slik endring.
En grunnlovsbestemmelse som er vedtatt på denne måte, skal underskrives
av Stortingets president og sekretær og sendes presidenten til kunngjøring
som gjeldende bestemmelse i Norges rikes grunnlov.
–
§ 112
Viser røynsla at nokon del av denne Noregs rikes grunnlov bør
endrast, skal framlegget om endring leggjast fram på det fyrste,
andre eller tredje stortinget etter eit nytt val og kunngjerast.
Men det er fyrst det fyrste, andre eller tredje stortinget etter
neste val som avgjer om endringa skal gjerast eller ikkje. Ei slik
endring må likevel aldri stri mot prinsippa i denne grunnlova, men
berre gjelde modifikasjonar i einskilde føresegner som ikkje endrar
ånda i denne konstitusjonen, og to tredjedelar av Stortinget må vere
samde i ei slik endring.
Ei grunnlovsføresegn som er vedteken på denne måten, skal underskrivast
av Stortingets president og sekretær og sendast til presidenten
til kunngjering som gjeldande føresegn i Noregs rikes grunnlov.
II
Vedtak I trer i kraft 1. januar året etter at innføring av republikk
som styreform i Norge har fått flertall ved en folkeavstemning.
Slik folkeavstemning må avholdes innen 31. september 2017.
De som på tidspunktet nevnt i første ledd første punktum er regjeringsmedlemmer,
får fra da av myndighet, rettigheter og plikter som medlem av regjeringen
etter den forandrete grunnloven, og myndighet, rettigheter og plikter
som i eller i medhold av lov er tillagt regjeringsmedlemmer eller
statsråder. Myndighet, rettigheter eller plikter som i eller i medhold av
lov er tillagt kongen, skal fra da av tillegges regjeringen. Myndighet,
rettigheter eller plikter som i eller i medhold av lov er tillagt
Kongen i statsråd, skal fra da av tillegges regjeringen i regjeringsmøte.
Hallgeir H. Langeland | Snorre Serigstad Valen | Eirin Sund |
Truls Wickholm | Marianne Marthinsen | Susanne Bratlie |
| Jette F. Christensen | |
Referert i Stortingets møte 28. september 2012.
«Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg.»
Dag Terje Andersen |
president |
28. september 2012