Til Stortinget
Kommuner som lokale folkevalgte organer har lange
tradisjoner i Norge. Kommunene ble innført ved formannskapslovene
fra 1837Selve ordet kommune (herred) ble imidlertid først
innført ved matrikkelloven i 1853. Før denne tid la den kirkelige
administrative inndelingen i prestegjeld grunnlaget for formannskapsdistriktene.1.
Formålet var å styrke det lokale demokratiet, overføre
makt fra byene og overføre skattebyrder fra herredene til byene.
På denne tiden var det ingen andre europeiske land hvor det kommunale
demokratiet var så gjennomført som i Norge.
Selv om kommunene og ideen om det kommunale
selvstyret kan spores tilbake til formannskapslovene, er dette ikke
grunnlovfestet i Norge. Det finnes heller ingen bindende rettslig
definisjon av det kommunale demokratiet.
Ordningen med kommuner er så innarbeidet i norsk
styreskikk at det er blitt fremhevet at det ikke er nødvendig med
grunnlovsvern. Enkelte har endog hevdet at det lokale demokratiet
har et sedvanebasert konstitusjonelt vern, men dette synet ser ikke
ut til å være det mest utbredte.
Norge er imidlertid det eneste landet blant
26 europeiske demokratier som ikke har bestemmelser om lokalt folkevalgt
nivå inntatt i grunnloven. Kommuner er riktignok omtalt to steder
i Grunnloven, i § 58 og § 100, 5. ledd, men mangler en konkret bestemmelse
som anerkjenner et lokalt folkevalgt nivå.
Gjennom årene har tanken om grunnlovfesting
av kommunalt selvstyre eller lokalt demokrati fått støtte av bl.a.
kommunelovutvalget (se NOU 1990:13 s. 335–339) og av valglovutvalgets
flertall (se NOU 2001:3 s.101–102).
Gjennom ratifiseringen av Europarådets charter om
lokalt selvstyre 26. mai 1989 har Norge forpliktet seg til å grunnlovfeste
«prinsippet» om lokalt selvstyre. Ved ratifiseringen tok ikke Norge
noe forbehold, slik at vi har påtatt oss de plikter som springer ut
av charteret.
Artikkel 2 lyder:
«The principle of local self-government shall be recognised
in domestic legislation, and where practicable in the constitution.»
Oversatt:
«Prinsippet om lokalt selvstyre skal anerkjennes i nasjonal
lovgivning, og i grunnloven hvor dette lar seg gjennomføre.»
Da Norge sluttet seg til charteret ble det ikke
gjort noe gjennomføringsvedtak, da norsk rett ble ansett å være
i samsvar med charterets krav til statene.Charteret ble
innført ved passiv transformasjon
Forslag om grunnlovfesting av lokalt selvstyre/lokaldemokrati
har med ulik ordlyd blitt behandlet og avvist en rekke ganger av
Stortinget. Selv om de fleste er enige om prinsippet, har det vært
reist spørsmål om hvilke konsekvenser en grunnlovfesting av kommunalt
selvstyre/lokaldemokrati vil ha for statens adgang til styring av
kommunene.
Begrunnelsen for avvisningen har blant annet vært
at det kan diskuteres om begrepet lokalt selvstyre er tilstrekkelig
presist for det lokale demokratis stilling i forhold til statsmakten.
Det er blitt anført at en grunnlovfesting av det lokale selvstyret
kan begrense statens handlefrihet og fleksibilitet, fordi det implisitt
i en slik grunnlovfesting vil ligge at statlige myndigheter vil
måtte bli mindre detaljstyrende overfor kommuner og fylkeskommuner.
Dette har medført at ingen av de tidligere fremlagte forslagene har
fått tilstrekkelig flertall.
Ved å grunnlovfeste lokalt folkevalgt nivå og samtidig
klargjøre at dette ikke legger noen begrensninger på statens muligheter
til å bestemme hvilke oppgaver kommunen skal utføre, hvordan virksomheten
skal kontrolleres, vedtak overprøves osv, ivaretas de innvendinger
som tidligere har vært fremført og som har gjort at de tidligere
fremlagte forslagene ikke har fått tilstrekkelig flertall.
Kommunene er en del av det samlede offentlige styringsapparat,
og staten bør selv velge hvilke oppgaver som bør løses lokalt og
hvilke som bør løses på et overorìdnet nivå. Grunnloven bør ikke
legge noen begrensninger på dette.
Ved å forankre det lokale folkevalgte nivå i Grunnloven
klargjøres dessuten Norges forpliktelser overfor charteret.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag: § 49 annet ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originalspråk):Indvaanerne have Ret til at styre Anliggender af lokal Karakter
gjennem lokale Organer udpegede ved direkte og frie Valg. Nærmere
Bestemmelser om det lokale folkevalgte Niveau fastsættes ved Lov.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):Innbyggerne har rett til å styre anliggender av lokal karakter
gjennom lokale organer utpekt ved direkte og frie valg. Nærmere
bestemmelser om det lokale folkevalgte nivå fastsettes ved lov.
–
Innbyggjarane har rett til å styre lokale tilhøve gjennom lokale
organ som er utpeika gjennom direkte og frie val. Nærare føresegner
om det lokale folkevalde nivået blir fastsette i lov.
Alternativ 2 A (originalspråk):Innvaanerne have Ret til at styre Anliggender af lokal Karakter
gjennem lokale folkevalgte Organer. Nærmere Bestemmelser om det
lokale folkevalgte Niveau fastsættes ved Lov.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):Innbyggerne har rett til å styre anliggender av lokal karakter
gjennom lokale folkevalgte organer. Nærmere bestemmelser om det
lokale folkevalgte nivå fastsettes ved lov.
–
Innbyggjarane har rett til å styre lokale tilhøve gjennom lokale
folkevalde organ. Nærare føresegner om det lokale folkevalde nivået
blir fastsette i lov.
Alternativ 3 A (originalspråk):Innvaanerne have Ret til at styre lokale Anliggender gjennem
lokale folkevalgte Organer. Nærmere Bestemmelser om det lokale folkevalgte
Niveau fastsættes ved Lov.
Alternativ 3 B (bokmål og nynorsk):Innbyggerne har rett til å styre lokale anliggender gjennom lokale
folkevalgte organer. Nærmere bestemmelser om det lokale folkevalgte
nivå fastsettes ved lov.
–
Innbyggjarane har rett til å styre lokale tilhøve gjennom lokale
folkevalde organ. Nærare føresegner om det lokale folkevalde nivået
blir fastsette i lov.
Alternativ 4 A (originalspråk):Indvaanerne have Ret til at styre lokale Anliggender gjennem
lokale folkevalgte Organer. Nærmere Bestemmelser om Lokaldemokratiet
fastsættes ved Lov.
Alternativ 4 B (bokmål og nynorsk):Innbyggerne har rett til å styre lokale anliggender gjennom lokale
folkevalgte organer. Nærmere bestemmelser om lokaldemokratiet fastsettes
ved lov.
–
Innbyggjarane har rett til å styre lokale tilhøve gjennom lokale
folkevalde organ. Nærare føresegner om lokaldemokratiet blir fastsette
i lov.
Alternativ 5 A (originalspråk):Indvaanerne have Ret til at styre lokale Anliggender gjennem
lokale folkevalgte Organer. Nærmere Bestemmelser om det lokale Selvstyre
fastsættes ved Lov.
Alternativ 5 B (bokmål og nynorsk):Innbyggerne har rett til å styre lokale anliggender gjennom lokale
folkevalgte organer. Nærmere bestemmelser om det lokale selvstyret
fastsettes ved lov.
–
Innbyggjarane har rett til å styre lokale tilhøve gjennom lokale
folkevalde organ. Nærare føresegner om det lokale sjølvstyret blir
fastsette i lov.
Anders Anundsen | Ulf Erik Knudsen | Øyvind Vaksdal |
| Ib Thomsen | |
Referert i Stortingets møte 28. september 2012.
«Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg.»
Dag Terje Andersen |
president |
28. september 2012