For 2001 legges det til grunn en total innvilgningsramme
for statsbankene på 22 782 mill. kroner.
Tabellen nedenfor viser faktiske innvilgninger av lån i
1999, rammene for 2000, samt forslag til innvilgningsrammer for
2001 for statsbanker med utlånsramme.
Tabell 5.1 Statsbankenes
innvilgninger 1999. Innvilgningsrammer for 2000. Forslag til innvilgningsrammer
for 2001. Mill. kroner.
Statsbank | 1999 | 2000 | 2001 |
Lånekassen for
utdanning | 6 645 | 6 924 | 7 142 |
Husbanken | 9 000 | 11 000 | 13 000 |
Landbruksbanken (Lån til
landbruksformål) | 377 | | |
SND | 2 221 | 2 580 | 2 640 |
- Grunnfinansieringsordningen (fiskeriformål)
| 800 | 800 | 800 |
-Lavrisikoordningen | 800 | 800 | 800 |
- Lån til landbruksformål
| | 400 | 400 |
Risikolåneordningene | | | |
- Distriktsrettede | 461 | 400 | 400 |
- Landsdekkende
| 160 | 180 | 240 |
Sum | 18 243 | 20 504 | 22 782 |
Kilde: Finansdepartementet
Som det framgår av tabellen foreslås
det i 2001 en samlet innvilgningsramme på 22 782 mill.
kroner. Dette innebærer en økning på 2
278 mill. kroner fra 2000, eller om lag 11 pst. Økningen
skyldes i hovedsak økt innvilgningsramme for Husbanken og
endrede anslag for innvilgninger av lån i Lånekassen for
utdanning.
Innvilgningsrammen for Husbanken foreslås økt med
2 mrd. kroner til 13 mrd. kroner i 2001. Dette er en økning
på 4 mrd. kroner i forhold til 1999, dvs. nærmere
45 pst. Økningen må ses i sammenheng med utfordringer
ved boligetablering for unge og vanskeligstilte, jf. bruken av etableringslån,
og at det er viktig å følge opp den økte
etterspørselen etter oppføringslån på utbyggersiden.
Det vises til nærmere omtale i fagproposisjonen til Kommunal-
og regionaldepartementet.
Regjeringen legger til grunn at SND får
en innvilgningsramme på 800 mill. kroner til grunnfinansieringslån
knyttet til fiskeriformål og 800 mill. kroner til lavrisikolån
i 2001. Dette innebærer en videreføring av rammene
fra inneværende år. Det legges videre til grunn
en innvilgningsramme på 400 mill. kroner i 2001 for SND,
Lån til landbruksformål (tidligere Landbruksbanken),
dvs. en videreføring av rammen i 2000. Innvilgningsrammene
for SNDs risikolåneordninger fastsettes ved bevilgning
til tapsfond. Tapsfondprosenten angir tapsfondets størrelse
som andel av innvilgningsrammene, og gir uttrykk for hvilket risikonivå SND
i gjennomsnitt skal legge til grunn. Tapsprosenten foreslås
satt til 25 pst. i år 2001, som er en videreføring
av tapsprosenten fra 2000. Regjeringen foreslår en bevilgning
på 100 mill. kroner til tapsfond for den distriktsrettede
risikolåneordningen, og en tapsfondsbevilgning på 60
mill. kroner for den landsdekkende risikolåneordningen.
Dette gir en innvilgningsramme på 400 mill. kroner for
den distriktsrettede ordningen og på 240 mill. kroner for
den landsdekkende ordningen i 2001.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens opplegg for statsbankene i proposisjonen og
fremmer følgende forslag:
"Statsbankenes innvilgningsrammer
for 2001 fastsettes i tråd med flertallets merknader i
Budsjett-innst. S. I (2000-2001)."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det over tid er nødvendig å bygge ned Statens
nærings- og distriktsutviklingsfond og samtidig legge forholdene
til rette for et mer velfungerende egenkapitalmarked gjennom reduksjoner
skattetrykket. Særlig formuesskatten bidrar til å inndra
likvide midler. Regjeringens forslag om økt utbyttebeskatning vil
i tillegg føre til at den kapital som i dag er tilgjengelig
i mindre grad, blir investert i næringsvirksomhet og i
større grad plassert i andre formuesplasseringer. Etter disse
medlemmers oppfatning er det ønskelig at en større
del av finansieringsbehovet for bedrifter og private dekkes gjennom
det ordinære kredittmarkedet, fremfor gjennom statlige
særordninger.
Disse medlemmer foreslår
derfor å redusere Husbankens lånerammer med 2
mrd. kroner, rammen for SNDs risikolåneordning med 200
mill. kroner og rammen for SNDs grunnfinansierings- og lavrisikoordning med
800 mill. kroner.
Disse medlemmer går
også imot forslaget om å opprette et nytt statlig
investeringsselskap, og går dermed også imot bevilgningsforslaget
på 2,45 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Statsbankenes innvilgningsrammer
og rammer for netto utlånsvekst for 2001 fastsettes i tråd
med Fremskrittspartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2000-2001)."
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er ønskelig at en større del av finansieringsbehovet for
bedrifter og private dekkes gjennom det ordinære kredittmarkedet,
fremfor gjennom statlige særordninger. Offentlige finansieringsordninger
bør ikke være en generell finansieringskilde for
store deler av samfunnet, men være rettet mot konkrete
områder der samfunnet er tjent med at det ytes finansieringsbistand
til formål som ikke blir dekket gjennom det ordinære kredittmarkedet.
På denne bakgrunn foreslår disse
medlemmer å redusere Husbankens lånerammer
med 2 mrd. kroner, rammen for SNDs risikolåneordning med
120 mill. kroner og rammen for SNDs grunnfinansierings og lavrisikolåneordning
med 800 mill. kroner. Disse medlemmer viser for øvrig
til at Høyre går inn for å øke
bevilgningen til Fondet for forskning og nyskaping med 1 mrd. kroner,
går mot den foreslåtte bevilgningen på 2,45
mrd. kroner til et statlig investeringsselskap, går mot
forslaget om å bevilge 165 mill. kroner til aksjekapital
i IT Fornebu og mot forslaget om å bevilge 10 mill. kroner
til innskuddskapital i SIVA.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Statsbankenes innvilgningsrammer
og rammer for netto utlånsvekst for 2001 fastsettes i tråd
med Høyres merknader i Budsjett-innst. S. I (2000-2001)."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil understreke at en
sterk, helhetlig og offensiv boligpolitikk er et sentralt virkemiddel
i velferdspolitikken. Skal alle kunne disponere en god og rimelig
bolig i et godt bomiljø, trengs en offensiv boligpolitikk
og der en allmenn og sterk Husbanken er av de mest sentrale virkemidlene. Disse
medlemmer mener at økningen i Husbankens lånerammer
for år 2001 er positivt. Sett på bakgrunn av at
lånerammen har vært utsatt for kraftige kutt i
andre halvdel av 1990-tallet og det store antall unge og vanskeligstilte
som nå har problemer med å skaffe seg bolig, er økningen
likevel liten. Fra 1991 til 1994 var lånerammen over 12 mrd.
kroner. Når en tar hensyn til økte byggekostnader de
siste åra er en økning i låneramma opp
til 13 mrd. kroner i 2001 et minimum. Økning i låneramma
koster ikke staten penger i form av subsidier. Det er også lave tapstall
knyttet til disse lånene.
Disse medlemmer vil vise til
at Husbankens rentemargin til alle lånekunder er 0,5 prosentpoeng. Inntektene
fra rentemargin synliggjøres ikke i boligbudsjettet. Dette
påslaget gir inntekter til statskassa som er betydelig
større enn statens utgifter knyttet til tildeling, forvaltning
og andre kostnader knyttet til utlånene. På grunn
av at borettslag er medlemmer i Stiftelsen Boligsamvirkets Fond
mot Husleietap, er lån til borettslag i praksis risikofrie.
Skal målet om at Husbanken i framtiden også skal
påvirke boligbygging og boligstandard i størst
mulig utstrekning nås, bør rentemarginen til borettslag
reduseres. Disse medlemmer vil peke på at
Husbanken må kunne opptre med fleksibilitet i sin rentemargin
og at borettslag og andre som er medlemmer i fondet mot husleietap
eller tilsvarende ordninger, bør få en rentemargin
ned mot 0,2 prosentpoeng.
Disse medlemmer vil fastholde
sin motstand mot markedsstyrt rente i Statens lånekasse
for utdanning. Lav rente i lånekassen er viktig for å stimulere alle
til å ta utdanning, og for å kunne gi nyetablerte akademikere
en bedre levestandard.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjeninnføre
styrt rente i Statens lånekasse for Utdanning."
Videre vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å sørge
for at renta i Statens Lånekasse settes til 6,5 pst. fra årsskiftet."
Disse medlemmer ønsker å styrke
risikoprofilen i SND. Etter disse medlemmers syn
skal ikke SND konkurrere med det øvrige kommersielle bankvesen,
men ha som hovedoppgave å gi næringslivet høyrisikolån
til gunstigere betingelser enn det øvrige bankvesen. Derfor
foreslår disse medlemmer en vesentlig økning
i risikolåneordningen. Som en konsekvens av øket
risikoprofil bevilges 55 mill. kroner ekstra til SNDs tapsfond under
kap. 2420.
Disse medlemmer går
imot forslaget om å bevilge 165 mill. kroner til aksjekapital
i IT-Fornebu.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Statsbankenes innvilgningsramme
og rammer for netto utlånsvekst settes i tråd
med Sosialistisk Venstrepartis og representanten Steinar Bastesens
merknad i Budsjett-innst. S. I (2000-2001)."