I sammenheng med budsjettforslaget for 2001
er det foreslått innhentet bestillings- og tilsagnsfullmakter for
i alt 33 513 mill. kroner mot 39 389 mill. kroner i 2000.
Forslagene til bestillingsfullmakter utgjør
i alt 26 686 mill. kroner mot 32 625 mill. kroner i 2000. Under Forsvarsdepartementet er
det foreslått bestillingsfullmakter på 25 693
mill. kroner mot 31 673 mill. kroner i 2000.
Det fremmes forslag om tilsagnsfullmakter på i
alt 6 827 mill. kroner mot 6 764 mill. kroner i 2000. Det fremmes
også enkelte tilsagnsfullmakter uten en beløpsgrense,
f.eks. en fullmakt som hjemler at Statens lånekasse for
Utdanning kan gi tilsagn om støtte for vårhalvåret
2002 etter de samme satser som for høsthalvåret
2001.
For 2001 bes det om fullmakt til å gi
nye garantier innenfor følgende totale garantirammer under
disse ordningene:
Utenriksdepartementet Import fra u-land . | 50
mill. kroner |
Sosial- og helsedepartementet Opprettelse av apotek | 400
mill. kroner |
Nærings- og handelsdepartementet Svensk-norsk Industrifond | 80
mill. SEK |
GIEK - samfunnsdelen, inkl.
gammel alminnelig ordning | 30 000 mill. kroner |
- SUS7Baltikum | 3 000 mill. kroner |
- eksport/investering
i uy-land | 1 500 mill. kroner |
Samferdselsdepartementet Ferger i riksvegsamband | 1
150 mill. kroner |
Finansdepartementet Den nordiske investeringsbank - prosjektinvesteringslån | 341 mill. euro |
- miljølån
| 19,5 mill. euro |
- grunnkapital til Den
nordiske investeringsbank | 716 mill. euro |
Det legges opp til at enkelte garantiordninger ikke videreføres
i 2001, jf. omtale i departementenes fagproposisjoner.
Det vises for øvrig til spesifisert
oversikt over statens garantiansvar og utbetalinger i 1999 i St.meld.
nr. 3 (1999-2000) Statsrekneskapen medrekna folketrygda for 1999,
vedlegg 4.
Økonomireglementet for staten med tilhørende
funksjonelle krav fastsetter normalvilkår for statlige
garantier. Normalvilkårene er basert på tidligere
generelle behandlinger i Stortinget av garantisaker, senest på grunnlag
av Dokument nr. 3:6 (1995-1996) Riksrevisjonens undersøkelse
om forvaltningen av statlige garantiordninger, jf. Innst. S. nr.
218 (1995-1996). Stortinget har imidlertid akseptert unntak fra
normalvilkårene for flere av de eksisterende ordningene,
fordi de ellers ville blitt uinteressante for låntakerne
og derved heller ikke kunne tjene som virkemidler for å nå vitale
mål. Dette gjelder særlig de bistandspregede ordningene.
Det forutsettes at eksisterende garantiordninger som blir fornyet
for 2001, kan fortsette med de tidligere godtatte unntakene fra
normalvilkårene. De nærmere vilkårene
for de enkelte garantiordningene er for øvrig omtalt i
departementenes fagproposisjoner.
Komiteen tar dette
til orientering og viser når det gjelder bestillings-,
tilsagns- og garantifullmakter også til merknader i de
respektive fagkomiteinnstillingene.