De samlede inntektene i statsbudsjettet for
2000, saldert høsten 1999, utgjør 544,8 mrd. kroner.
Utgiftene er på i alt 472,9 mrd. kroner. Overføring
til og fra Statens petroleumsfond og lånetransaksjoner
er ikke inkludert i disse beløpene. Saldert budsjett for
2000 viste et oljekorrigert underskudd på 13,3 mrd. kroner.
Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra oljevirksomhet på i alt 85,1 mrd. kroner ble i sin
helhet foreslått overført til Statens petroleumsfond.
Etter at 13,3 mrd. kroner ble tilbakeført til statsbudsjettet
for å dekke det oljekorrigerte underskuddet, ble det foreslått
at det netto settes av 71,8 mrd. kroner i Petroleumsfondet. Inkludert
7,4 mrd. kroner i renter og utbytte ble Petroleumsfondets overskudd
anslått til 79,2 mrd. kroner.
Anslag på regnskap for 2000 viser nå et
oljekorrigert underskudd på 17,8 mrd. kroner, som er 4,5
mrd. kroner høyere enn da budsjettet ble saldert. Samtidig anslås
statsbudsjettets netto kontantstrøm fra oljevirksomhet å bli
75,0 mrd. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.
Inklusive renter og utbytte forventes nå overskuddet i
Statens petroleumsfond å bli 152,7 mrd. kroner i 2000.
Brutto finansieringsbehov ble i saldert budsjett anslått
til 9,9 mrd. kroner. Økte tilbakebetalinger forutsettes
nå å redusere statsbudsjettets finansieringsbehov med
9,3 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett. Bruttofinansieringsbehovet
anslås nå til 2,7 mrd. kroner.
I det salderte budsjettet er folketrygdens finansieringsbehov
ført opp med 49,3 mrd. kroner. Tilleggsbevilgninger som
er vedtatt tidligere i år, øker utgiftene under
folketrygden netto med 4,4 mrd. kroner. Inntekter under folketrygden
er ikke økt vesentlig i 1. halvår. For 2. halvår
legges det til grunn at det vil bli fremmet forslag om økte
bevilgninger under folketrygden på om lag 1,6 mrd. kroner.
Folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås å bli
3,4 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Folketrygdens
finansieringsbehov anslås derfor nå til 51,9 mrd.
kroner.
Anslaget for netto kontantstrøm fra
petroleumsvirksomhet ble i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2000 økt
med 53,0 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett, i hovedsak
som følge av at en la til grunn høyere anslag
for oljepriser enn i saldert budsjett. Oppdaterte anslag medfører
at overføringen til Statens petroleumsfond på kap.
2800 må økes med ytterligere 22,0 mrd. kroner.
Forslaget om økt overføring til Petroleumsfondet vil
bli fremmet i nysalderingsproposisjonen.
I henhold til retningslinjene for Petroleumsfondet,
jf. St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (1995-1996), skal det ved framleggelsen
av Gul bok for det kommende år vurderes om det er nødvendig å fremme
egen proposisjon med forslag til endringer i kap. 5800 Overføring
fra fondet, eller om dette kan vente til nysalderingen. Kap. 5800
skal økes hver gang det vedtas svekkelser av budsjettbalansen f.eks.
gjennom tilleggsbevilgninger som ikke dekkes av avsetningen for
tilleggsbevilgninger under kap. 2309. Samlet overføring
fra fondet er i saldert budsjett fastsatt til 13,3 mrd. kroner.
Redegjørelsen for dette kapitlet viser at det oljekorrigerte
underskuddet for 2000 nå anslås til 17,8 mrd.
kroner eller 4,5 mrd. kroner høyere enn i bevilget beløp.
Det er da bl.a. lagt til grunn at salg av DnB-aksjer fra Statens
bankinvesteringsfond først gjennomføres i 2001.
Det er i anslag på regnskap for 2000 lagt til grunn et
anslag på tilleggsbevilgninger som vil bli fremmet i 2.
halvår på 3,5 mrd. kroner som ikke dekkes ved
reduserte avsetninger for ymse utgifter. Det er imidlertid fortsatt
betydelig usikkerhet knyttet til behovet for tilleggsbevilgninger
i 2. halvår og dermed også anslaget for det oljekorrigerte
underskuddet i 2000. Finansdepartementet vil komme tilbake med oppdaterte
anslag for og eventuelle forslag om endrede overføringer
fra fondet til statskassen i nysalderingsproposisjonen for 2000
.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for statsbudsjettets inntekter og utgifter for inneværende år
og for statsregnskapet medregnet folketrygden for 1.
halvår 2000.
Komiteen tar Regjeringens
omtale til orientering.