Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til forslag fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet nedenfor
og til at Fremskrittspartiet fremmet forslag om å opprette
et eget utenlandsbudsjett i Dokument nr. 8:54 (1999-2000).
Ved Stortingets behandling av Innst. S. nr.
174 (1999-2000) ble forslaget avvist.
Disse medlemmer viser til komiteflertallets merknader
i Innst. S. nr. 174 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den norske stat er i en økonomisk svært
gunstig situasjon og har over tid bygget opp en enorm petroleumsformue
som er saltet ned i utlandet. Samtidig er det mange områder
i Norge som bør styrkes og forbedres, men fordi Regjeringen
og Finansdepartementet har en fastlåst holdning til hvordan
penger kan brukes i Norge, og til enhver tid skaper et feilaktig skremmebilde
om økt prisstigning og rente hvis vi bruker mer av vår
formue til å forbedre og effektivisere ulike deler av norsk økonomi,
kan det være hensiktsmessig å vise at økt
statlig pengebruk ikke nødvendigvis betyr økt
statlig pengebruk i Norge.
Etter disse medlemmers oppfatning
vil en vesentlig og delvis avgjørende vektlegging av etterspørselssiden
og "finanspolitiske indikatorer" ved behandlingen av statsbudsjettet
legge en klar begrensning på offentlige utgifter, og dermed
på hvor mye penger staten tilsynelatende kan bruke.
I dagens budsjettsystem med tabeller og indikatorutregninger
regnes alle foreslåtte endringer av Regjeringens forslag
til budsjett å ha tilnærmet nøyaktig
samme finanspolitiske virkning, helt uavhengig av den reelle situasjon.
Dette er en åpenbar svakhet som både hindrer fornuftig
pengebruk og en nyansert finanspolitisk debatt. Slik budsjettet
i dag er satt opp, skilles det ikke mellom kjøp av varer
og tjenester fra utlandet og kjøp av varer og tjenester
innenlands. For Norge er dette nå en betydelig hindring
for en fornuftig disponering av den økonomiske velstand
i et langsiktig perspektiv.
Disse medlemmer foreslår
derfor å etablere et eget budsjett for kjøp av
varer og tjenester i utlandet som så ikke inngår
i de tabeller og beregninger som foretas i budsjettet for å beregne
"stramhet og slakkhet" i finanspolitikken. Dette budsjettet vil
selvsagt måtte få inntekter på samme
måte som gjennom det øvrige systemet, altså teknisk
overført fra Petroleumsfondet til utenlandsbudsjettet.
For at et slikt budsjett skal kunne virke etter
hensikten, må det etableres klare regler for hvilke typer
utgifter som skal kunne betales fra dette budsjettet.
Etter disse medlemmers vurdering
bør utenlandsbudsjettet ikke omfatte:
– varige
faste og langsiktige utgifter
– områder der det dreier
seg om løpende driftsutgifter, hvis disse ikke er av en
karakter, art eller form som kan avvikles i sin helhet etter maksimalt
3 år
– kjøp av utstyr som
inngår i et vedvarende anskaffelsesprogram
Disse medlemmer mener at utenlandsbudsjettet eller
"Avdelingen for kjøp av varer og tjenester fra utlandet"
skal inneholde de utgifter som påløper i utlandet
for kjøp av varer og tjenester i tillegg til den ordinære
statlige virksomheten og som i sin natur er av ekstraordinær
art og som kan avvikles uten problemer i løpet av en tid
på maksimalt 3 år. På sikt bør
det imidlertid være et mål å sørge
for en mer gjennomarbeidet endring av bevilgningsreglementet som
medfører at også ordinære utgifter som
ikke medfører noen virkning for innenlandsøkonomien,
blir holdt utenom alle de makroøkonomiske beregninger for
virkningen på norsk innenlandsøkonomi. Foreløpig
kan imidlertid kun utgifter som betales til leverandører
i andre land for kjøp av varer og tjenester belastes utenlandsbudsjettet
som tillegg til det mer ordinære statsbudsjett. Det forutsettes
også at Riksrevisjonen sørger for den ordinære
kontroll med at disse retningslinjer følges.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer forslag til tillegg i bevilgningsreglementet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
" Bevilgningsreglementet § 5 Utgiftene
Nytt punkt 5 skal lyde:
Avdelingen for kjøp av varer og tjenester
fra utlandet."
Disse medlemmer forutsetter også at
det opprettes et eget rammeområde for utenlandsbudsjettet som
gis et eget kapittel, men da det i budsjettforslaget fra Regjeringen
ikke eksisterer et slikt rammeområde med forhåndsbestemte
kapitler kan Stortingets vedtak om rammer og kapitler kun gis en
tilføyelse med et nytt rammeområde. Det fremmes
derfor også forslag til endring av vedtaket om rammer:
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I Stortingets vedtak av 19. oktober
2000 om statsbudsjettets fordeling til komiteene gjøres
følgende endring/tillegg under finanskomiteen:
Rammeområde 25 (Utenlandsbudsjett)."
Disse medlemmer foreslår
at utenlandsbudsjettet for 2001 skal omfatte følgende områder:
Politiet
Politiet har mange gamle biler som følge
av at regelen for utskiftning ble strammet inn for noen år
siden. Tidligere kunne en bil byttes ut når den hadde gått
i to år eller 200 000 km, men nå er det først
etter tre år eller 300 000 km. Årsaken var en
vanskelig økonomisk situasjon og resultatet er mange trafikkfarlige
politibiler, eller så store reparasjonskostnader at politiet
må la biler stå ubrukt som følge av mangel
på driftsmidler til nødvendig reparasjon. Politiet
trenger også sambandsutstyr, verneutstyr og lignende som
kan kjøpes fra utlandet uten inflasjonsvirkning for norsk
innenlandsøkonomi.
Forskning
Norges forskningsråd påpeker
at utstyr til nødvendig og ønskelig forskning kan
anskaffes fra utlandet uten inflasjonspress på norsk innenlandsøkonomi.
Man trenger heller ikke nytt personell for å utnytte utstyret. Tvert
imot er fagfolkene på plass, men de får ikke gjort jobben
sin på grunn av utstyrsmangel. I følge Forskningsrådet
er situasjonen nå den at mange kvalifiserte personer i
forskningsmiljøene bruker tid på å reparere foreldet
utstyr fremfor å forske. Investering i nytt utstyr vil
raskt gi et løft i norsk forskning.
Forskning er etter Fremskrittspartiets oppfatning
en investering i fremtidig livskvalitet og velferd. Forskningen
har stor betydning for den økonomiske utviklingen, og er
derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig vekst vil henge
sammen med at eksisterende næringer blir mer kunnskapsintensive,
og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
Det er nødvendig med en kraftig økning
i forskningsbudsjettene de neste årene hvis man skal nå målsetningen
bare å komme opp på gjennomsnittlig OECD-nivå.
I denne omgang vil Fremskrittspartiet først
og fremst gi et betydelig løft ved å investere
i vitenskapelig utstyr.
Helikopter
Både redningstjenesten og politiet har
behov for flere helikoptre for å styrke sitt arbeid med å redde
liv og forebygge og etterforske kriminalitet, samt pågripe forbrytere
på flukt. Politiet bør disponere eget helikopter
i Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. For å styrke
redningsberedskapen bør redningstjenesten anskaffe ytterligere
to helikoptre. Helikoptre produseres ikke i Norge, og må følgelig
kjøpes i utlandet. Dermed medfører ikke dette
inflasjonspress på norsk innenlandsøkonomi.
Sykehusutstyr
Mye moderne og høyteknologisk utstyr
til sykehusene må kjøpes fra leverandører
i andre land da det ikke produseres i Norge. Derfor er det mulig å forsere programmet
for anskaffelse av sykehusutstyr slik at pasientbehandlingen kan
bli sikrere og bedre, samt gi en økning i produktiviteten
ved våre sykehus. Når det er en viss mangel på personell
ved mange sykehus, er det fornuftig å sørge for
at de som arbeider der kan tildeles det mest moderne utstyr, slik
at personellressursene gir størst mulig nytte.
IKT-utstyr til utdanningssektoren
IKT er et viktig virkemiddel til å fornye
og effektivisere offentlig sektor med sikte på å styrke
tilbudet av tjenester til befolkningen. Men da må man bort
fra industrisamfunnets hierarkiske tenkemåter og forstå hvordan
de nye teknologiene kan utnyttes til å organisere helt
nye og langt mer kostnadseffektive løsninger. Allerede
i dag er det mulig å få tilgang på nettbaserte undervisningstilbud
i form av web-basert undervisning, nesten uansett hvor man bor i
landet. Men dette krever lang studieerfaring og trening. For å kunne
yte tilbud til folk flest må det derfor legges til rette
for mer organiserte undervisningsformer gjennom forelesninger, veiledning,
gruppediskusjoner og samvær med andre elever. Dette kan
oppnås gjennom en landsomfattende utbygging av elektroniske
klasserom.
Nettbasert undervisning gjennomført
som en kombinasjon av undervisning gjennom elektroniske klasserom
og web-basert undervisning innebærer både en effektivisering
av offentlig sektor, og et styrket og rimeligere undervisningstilbud
til alle. Det forutsetter imidlertid at det bygges ut et nett av
elektroniske klasserom over hele landet. Hvert slik klasserom har
en kostnad på 1-3 mill. kroner. På større
steder kan det være mulig å bygge slike klasserom
på kommersielt grunnlag i samarbeid mellom kommunen og
næringslivet. På mindre steder er dette ikke mulig.
Norske ungdomsskoler og videregående
skoler, samt høyskoler og universiteter bør være
i verdenstoppen når det gjelder tilgang til, og bruk av
IKT-utstyr for å sikre den best mulige kvalitet i utdanningstilbudet.
Satsning på utdanning vil være å investere
i landets fremtid.
Forsvarsutstyr
Forsvaret har betydelige mangler innen utstyr,
sambandsmidler, ammunisjon og drivstoff. I tillegg mangler reservedeler
til fly, helikoptre, kjøretøy og fartøy. Manglene
er oppstått fordi det over tid er bevilget for lite penger
til formålene, slik at lagerbeholdningene er sterkt redusert.
Stridsvogner, kampfly og transportfly kjøpes
fra utenlandske leverandører. Behovet for fornyelse er ikke
omstridt. Det er meningsløst at nødvendig utstyr ikke
er anskaffet.
Skal Forsvaret være operativt er det
nødvendig at lagrene har optimal størrelse og
at utstyret er egnet til forsvar av landet i en krisesituasjon.
Det foreslås derfor bevilget 2 mrd.
kroner til anskaffelse av nødvendig utstyr, reservedeler,
ammunisjon og drivstoff.
Av dette avsettes 200 mill. kroner til ammunisjon
og 400 mill. kroner til sambandsmidler og reservedeler. Videre avsettes
1,4 mrd. kroner til startbevilgninger til anskaffelse av kampfly,
transportfly og stridsvogner.
Støtte til hjemsendelse av flyktninger
Det hevdes at mange flyktninger fra Bosnia,
Kosovo, Sri Lanka, Somalia og andre land nå kan reise hjem fordi
det er trygt, men at dette hindres som følge av store problemer
med reetablering med tilgang til bolig, arbeid og utgifter til livsopphold
i en overgangsperiode. Utgifter til hjelp av flyktninger med slike
forbehold berører ikke norsk innenlandsøkonomi,
og det bør derfor igangsettes et program med assistanse
for flyktninger som returnerer til sine hjemland.
Omsorgsboliger og sykehjem
Fremskrittspartiet viser til forslaget om å etablere "Den
Norske stats omsorgsselskap" (Statomsorg) for å etablere
et tilbud av omsorgsboliger og sykehjemsplasser i varme land rundt
Middelhavet og på Kanariøyene (Dokument nr. 8:74
(1999-2000)). Hvis en del norske pensjonister med rehabiliteringsbehov
og pleietrengende eldre kunne gjøre bruk av et tilbud om
opphold i omsorgsboliger og sykehjem i andre land i kortere eller
lengre perioder, vil det virke etterspørselsdempende for
norsk innenlandsøkonomi, og i tillegg være helsebringende
og bedre livskvaliteten for de berørte. Det er voksende
etterspørsel etter sykehjemsplasser ved sykehjem i varmere
land fra mange kommuner. Fremskrittspartiet vil derfor foreslå at
det igangsettes et program hvor omsorgsboliger og sykehjemsplasser
i utlandet tilbys til pensjonister med rehabiliteringsbehov og pleietrengende
eldre.
Veibygging utført av utenlandske entreprenører
Behovet for veibygging og veivedlikehold i Norge
er meget stort, og langt større enn det norske entreprenører
har kapasitet til å påta seg neste år.
En betydelig bedring av infrastrukturen i form av et langt bedre
veinett vil være en fornuftig langsiktig investering for Norge,
og det bør derfor, i tillegg til de ordinære veibevilgninger
også bevilges midler over utenlandsbudsjettet som kan benyttes
til kjøp av tjenester fra utenlandske entreprenører
som må benytte medbrakt arbeidskraft og utstyr. Dette kan
særlig benyttes ved kjøp av tjenester fra svenske,
danske og finske entreprenørbedrifter til bygging av veianlegg
i nærheten av grensen. Konstruksjon av en firefelts motorvei
fra Oslo til Gøteborg vil særlig være
en fordel for norsk næringsliv og for nordmenn, og hvis
pengemangel på de ordinære svenske og norske budsjetter
er hindringen, kan dette betales over utenlandsbudsjettet til svenske
entreprenører for å få frem en radikal
fremskynding av planene. Danske eller tyske entreprenører
kan muligens påbegynne byggingen av en firefelts motorvei
fra Kristiansand til Oslo, fordi det ikke er uvanlig at anleggsarbeidere
også arbeider som ukependlere med lange skiftordninger
på lik linje med det som skjer på sokkelen i Nordsjøen.
Bruk av midler over utenlandsbudsjettet til veibygging utført
av utenlandske entreprenører åpner muligheten
for en vesentlig forsering av den nødvendige utbygging
av det norske veinettet.
Lufthavnutstyr
Det er hevdet at norske lufthavner er dårlig
utstyrt når det gjelder elektronisk sikkerhetsutstyr og
flyledningsutstyr som kan kjøpes fra andre land. Anskaffelse av
slikt utstyr til norske flyplasser vil både bedre sikkerheten
og regulariteten, og når de ordinære budsjetter
ikke gir rom for dette bør det benyttes midler over utenlandsbudsjettet
til slik anskaffelse fordi det ikke vil medføre press i
innenlandsøkonomien.
Reklame for Norge som turistland
Kapasiteten for turister i Norge er langt fra
utnyttet da det er ledig kapasitet i reiselivsnæringen.
Det er mangel på kunder som er problemet, og derfor vil
det i enhver henseende være fornuftig å bedre
kapasitetsutnyttelsen av det eksisterende næringsliv. Mange
slike små og mellomstore bedrifter befinner seg i distriktene,
og dette vil derfor også være god distriktspolitikk.
Staten bør derfor kunne iverksette en omfattende reklamekampanje
for Norge som turistland i utlandet. Kjøp av reklametjenester
og TV-kampanjer i andre land vil således bare medføre
fordeler.
Studieplasser i utlandet
Høyere utdannelse i Norge legger beslag
på innenlandske ressurser i form av arbeidskraft, bygninger
og utstyr, og studentene på boliger. Denne etterspørsel
vil kunne reduseres noe hvis noen flere norske studenter studerte
i andre land. Norsk næringsliv og det norske samfunn vil
også få en fordel hvis et noe høyere
antall studenter i tillegg til den rent faglige kompetansen, også fikk
nære kunnskaper om andre lands språk, kultur,
rettssystem, forvaltningssystem m.m. i den nye tid med omfattende
globalisering. Det bør derfor innføres en vesentlig
forbedring av mulighetene for norske studenter til å studere
i andre land ved forbedringer av de økonomiske vilkårene
som tilbys. Samtidig bør man langt mer aktivt hjelpe, stimulere
og tilrettelegge forholdene for studenter som vil studere i utlandet.
Behandlingsreiser
Mange norske pasienter eller personer som lider
av kroniske sykdommer får god hjelp ved behandlingstilbud
i varme land og på det ordinære statsbudsjett
bevilges det støtte til slike nødvendige behandlingsreiser.
Kriterier for å få slik støtte er imidlertid,
av økonomiske grunner, meget strenge, og det er mange som
vil kunne forlenge sitt arbeidsliv, sin arbeidsinnsats eller bedret
sin livskvalitet hvis tilgangen til behandlingsreiser ble forbedret.
Utgifter til behandlingsreiser bør derfor forbedres og
gjøres mer tilgjengelig ved blant annet reduksjon i egenandeler
og ved anskaffelse av langt større kapasitet ved bevilgninger
over utenlandsbudsjettet.
Høykommisæren for flyktninger
Mange barn lider unødvendig mye som
følge av ulike katastrofer og nødsituasjoner rundt
om i verden. FNs høykommisær for flyktninger er
98 pst. finansiert av frivillige bidrag og sliter med manglende
finansiering til flere av sine programmer. Fremskrittspartiet er opptatt
av barns situasjon og fremmer forslag om øke bevilgningene
til høykommisæren.
Sel- og hvalfangst
Behovet for sel- og hvalfangst, for å redusere
disse dyrs beskatning av fiskeriressurser, er stort og voksende.
For å sikre en bærekraftig fiskerinæring må vi beskatte
både sel og hval for å holde bestanden på et forsvarlig
nivå. Den største hindring for en fornuftig beskatning
er den internasjonale opinion og holdningene i den internasjonale
hvalfangstkommisjon og diverse såkalte miljøorganisasjoner.
Det er således et behov for en omfattende kampanje for å endre
holdningene til en fornuftig og bærekraftig sel- og hvalfangst internasjonalt.
Når Norge kunne lansere en kostbar og omfattende kampanje
for prestisjeprosjektet om å få Norge inn i FNs
sikkerhetsråd, bør det kunne organiseres en kampanje
for økt forståelse for sel- og hvalfangst ved
bruk av norske utenriksstasjoner og profesjonelle informasjonsfirmaer
i flere land.
Fremskrittspartiet foreslår at det
avsettes 50 mill. kroner til en slik kampanje.
Disse medlemmer viser til forslag
foran om å opprette et nytt rammeområde 25 Utenlandsbudsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Under rammeområde 25 Utenlandsbudsjett
bevilges for 2001 i henhold til oppstillingen nedenfor:
Inntekter |
(Overført fra
Petroleumsfondet) | 10 450 000 000 |
Utgifter |
Ekstraordinært
kjøp av utstyr til sykehus | 1 000 000 000 |
Kjøp av rednings-
og politihelikoptre | 1 000 000 000 |
Forskningsutstyr | 700 000 000 |
Politibiler o.a. utstyr
| 300 000 000 |
IKT-utstyr til utdanningssektoren
| 1 000 000 000 |
Forsvarsutstyr Støtte til hjemsendelse av flyktninger
Omsorgsboliger og sykehjem Veibygging Lufthavnsutstyr
Turistreklame i utlandet Studieplasser i utlandet Behandlingsreiser
FNs høykommisær for flyktninger
Markedsføring sel- og hvalfangst
| 2 000 000 000 500 000 000 1 000 000
000 1 500 000 000 300
000 000 200 000 000 500
000 000 300 000 000 100
000 000 50 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"a.
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å omdanne
Statkraft SF til aksjeselskap, med påfølgende delprivatisering
og børsnotering av selskapet.
b.
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om omdannelse av
Posten BA, produksjonsavdelingene i Statens Vegvesen, Jernbaneverket og
NSB BA til aksjeselskap.
c.
Stortinget ber Regjeringen legge frem et reguleringsregnskap for
eksisterende lovreguleringer, slik at kostnaden ved reguleringen
kan måles opp mot formålet samt en vurdering av å innføre
offentlig betaling til bedrifter for arbeid med skjemaer som kun
har statistisk verdi for det offentlige.
d.
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag
for å gjøre kompensasjonsordningen for merverdiavgift til
kommuner og fylkeskommuner generell.
e.
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
konkurranse på jernbanenettet og anbud ved kjøp
av persontransporttjenester.
f.
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
om liberalisering av råfiskloven og deltagerloven.
g.
Stortinget ber Regjeringen omorganisere standardiseringsvirksomheten
med sikte på å etablere en fullt integrert standardiseringsorganisasjon,
og slik at det overordnede ansvaret for alt standardiseringsarbeid legges
til Nærings- og handelsdepartementet.
h.
Stortinget ber Regjeringen skjerpe regler og
praksis for dagpengeutbetaling slik at det stilles strengere krav for
å ta tilvist arbeid.
i.
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
gradvis avvikling av Statens Nærings- og distriktsutviklingsfond.
j.
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om
at statlige eierandeler i Norsk Hydro ASA, AS Olivin, Kongsberggruppen
ASA og Raufoss ASA selges eller overføres til Folketrygdfondet.
k.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
omsetningsloven.
l.
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve
lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom og dermed gjeldende
bestemmelser vedrørende bo- og driveplikten.
m.
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
om omorganisering av Aetat i sin nåværende form,
slik at etaten frigjøres for oppgaver knyttet til ordinær arbeidsformidling,
for fullt arbeidsføre personer og forslag om adgang for
private bedrifter til å drive ordinær arbeidsformidling.
n.
Stortinget ber Regjeringen utrede et nytt system
for hel- eller delfinansiering av pensjoner basert på avkastning
fra folketrygdfondet og petroleumsfondet og, ved delfinansiering,
forslag om innføring av øremerkede pensjons- og
helsepremier som betales av arbeidsgivere og arbeidstagere.
o.
Stortinget ber Regjeringen gi statslosene full
kompensasjon for bortfallet av sjømannsfradraget for statsloser."
Komiteen viser til
kap. 1070 Elektroniske navigasjonshjelpemiddel (Loran C Eurofix)
og viser til at komiteen har behandlet denne saken i Revidert nasjonalbudsjett
både for 1999 og 2000. Komiteen har ved
begge anledninger gått inn for å sikre en varig
løsning for det midlertidige kontrollsenteret for Loran
C i Bø. Ved behandlingen i Revidert nasjonalbudsjett for 2000
uttales det:
"Fiskeridepartementet har bedt Forsvarets tele- og datatjeneste
utrede denne mulighet nærmere".
Komiteen uttalte:
"Flertallet i komiteen formoder at denne utredningen blir
lagt fram i forbindelse med statsbudsjettet for 2001".
Komiteen har merket
seg at arbeidet med en videreutvikling av Loran C, Eurofix fortsetter,
og ber derfor departementet legge fram en statusrapport i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2001.