I tabellen nedenfor fremgår Regjeringens
forslag til bevilgninger på kapittel og post under rammeområde
23.
Tabell 6.1 Regjeringens
forslag til bevilgninger
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr.
1 |
| | | |
Inntekter i hele kroner |
5611 | | Aksjer
i NSB AS | |
| 85 | Utbytte | 349 000 000 |
5616 | | Aksjeutbytte
i Kommunalbanken AS | |
| 85 | Aksjeutbytte | 27 500 000 |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | |
| 85 | Utbytte | 506 000 000 |
| | Aksjer
i Avinor AS | |
| 85 | Utbytte | 398 000 000 |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge | |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 555 000 000 |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen
| 1 000 000 |
| 85 | Utbytte lavrisikolåneordningen
| 15 000 000 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | |
| 85 | Utbytte | 8 100 000 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | |
| 85 | Statens overskuddsandel
| 46 800 000 |
| 86 | Utbytte | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | |
| 85 | Utbytte | 950 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | |
| 85 | Utbytte | 5 000 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning | |
| 85 | Utbytte | 11 781 900 000 |
5680 | | Innskuddskapital
i Statnett SF | |
| 85 | Utbytte | 283 000 000 |
5685 | | Aksjer
i StatoilHydro ASA | |
| 85 | Utbytte | 15 773 000 000 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | |
| 85 | Utbytte | 73 300 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 23 | 29
823 552 000 |
| | Netto
rammeområde 23 | -29 823
552 000 |
Det foreslås samlede inntekter fra
utbytte på om lag 29,3 mrd. kroner for 2008. Dette er en økning
i forhold til anslag på regnskap for 2007 på 140
mill. kroner. Det foreslås blant annet økte utbytter
fra Kommunalbanken AS, Posten Norge AS, Avinor AS, Flytoget AS og
Statnett SF. Reduserte utbytter fra NSB AS og Statkraft SF trekker
i motsatt retning.
I forhold til saldert budsjett 2007 foreslås
utbytteinntektene økt med i underkant av 2,9 mrd. kroner.
Det er særlig utbyttene fra StatoilHydro ASA, Telenor ASA, DnB
NOR ASA, Cermaq ASA, Flytoget AS, Statnett SF, Avinor AS som foreslås økt.
For de børsnoterte selskapene har ikke
Regjeringen laget egne anslag på utbytte i 2008, men lagt
til grunn at utbetalt utbytte pr. aksje i 2007 videreføres
til 2008. Som følge av fusjonen mellom Statoil og Norsk Hydros
olje- og gassvirksomhet er det imidlertid gjort en teknisk justering
knyttet til utbyttene fra Norsk Hydro AS og StatoilHydro ASA. Det
vises for øvrig til nærmere omtale i de enkelte
departementers fagproposisjoner.
Komiteen viser til sine merknader
i punktene nedenfor når det gjelder de enkelte kapitler
og poster.
Gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer
at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital, begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet
etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes
på konsernnivå.
Foreløpig resultatanslag for 2007 innebærer
at prosentsatsen vil være den begrensende faktor. På dette grunnlag
foreslås det budsjettert med 349 mill. kroner i utbytte
fra NSB AS for 2008. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra NSB AS på 80 pst. som gir 23,3 mill. kroner
i økte inntekter.
Avkastningskravet for Kommunalbanken fastsettes for
en periode på tre år. I likhet med avkastningskravet for
perioden 2004-2006 er avkastningskravet for perioden 2007-2009 basert
på kapitalverdimodellen. Det er gjort rede for denne modellen
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Gul bok, pkt. 7.7.1 Generelle virkemidler
for eierstyring. Avkastningskravet defineres som den forventede
avkastningen eieren kunne ha oppnådd ved en alternativ
plassering med tilsvarende risiko. Kravet er stilt i forhold til
den avkastningen selskapet har etter skatt på egenkapitalen.
Aksjeutbytte settes til en gitt andel av den
verdijusterte egenkapitalen, maksimalt 75 pst. av årsresultatet etter
skatt. Prosentsatsen bør utgjøre om lag halvparten av
det normerte avkastningskravet.
For å styrke Kommunalbankens egenkapital
avsto eierne fra utbytte i 2006 og 2007, jf. St.prp. nr. 1 (2005-2006)
og St.prp. nr. 69 (2007-2008). For 2008 foreslås utbytte
til staten på 27,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Gjeldende utbyttepolitikk for Posten Norge AS
innebærer at utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital avgrenset oppover til 75 pst. av overskuddet
etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes
på konsernnivå.
Foreløpig resultatanslag for 2007 innebærer
at prosentsatsen vil være den begrensende faktor. På dette grunnlaget
foreslås det budsjettert med 506 mill. kroner i utbytte
fra Posten Norge AS i 2008. Endelig utbytte blir fastsatt av selskapets
generalforsamling.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra Posten Norge AS på 90 pst. som gir 101,3 mill.
kroner i økte inntekter.
Gjeldende utbyttepolitikk for Avinor AS innebærer at
utbytte skal beregnes som statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital begrenset oppad til 75 pst. av overskuddet
etter skatt. Både egenkapitalen og resultatet skal vurderes
på konsernnivå.
Foreløpig resultatanslag for 2007 innebærer
at utbytte beregnes ut i fra statens innlånsrente multiplisert
med verdijustert egenkapital. På dette grunnlag foreslås
det budsjettert med 398 mill. kroner i utbytte fra Avinor AS i 2008.
Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Avinor AS bør driftes som et "non-profit" selskap, hvor
et overskudd tilbakeføres brukerne i form av lavere avgifter. Disse
medlemmer går imot Regjeringens forslag til utbytte
fra Avinor AS i en situasjon hvor selskapet står foran
store investeringsbehov. Disse medlemmer foreslår
utbytteandelen redusert til 50 pst., som innebærer at utbyttet reduseres
med 71 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra Avinor AS på 66 pst. som gir 32,7 mill. kroner
i økte inntekter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at utbyttet fra Avinor bør settes
til 75 pst., noe som vil innebære at utbyttet økes
med 91,6 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at gjeldende utbyttepolitikk for Avinor AS innebærer
at utbytte skal begrenses oppad til en viss andel av overskuddet
etter skatt, som for 2008 foreslås satt til 61 pst.
Dette medlem mener at det er
mulig å ta ut et noe større utbytte fra selskapet
og fremmer således forslag om en budsjettering på 489,6
mill. kroner, hvilket utgjør 75 pst., under kap. 5622 post
85 Utbytte. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling.
Det er lagt opp til at Innovasjon Norge skal
kunne foreta innlån fra statskassen til valgfri løpetid
og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer med
tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån.
Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet
under kap. 2421 post 90. Rentene er knyttet til
lavrisikolåneordningen, risikolåneordningen og
distriktsrettet låneordning. Til sammen foreslås
en bevilgning på 555 mill. kroner. Bevilgningsanslaget
er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett våren 2008, eller ved
endring av budsjettet høsten 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Renten på innlån fra statskassen
for å finansiere Innovasjon Norges utlån under
risikolåneordningen følger renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader
dekkes innenfor rentemarginen. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene
er dekket, skal tilbakeføres til statskassen. Netto rentemargin
for regnskapsåret 2007 foreslås budsjettert med
1 mill. kroner med tilbakeføring i statsbudsjettet
for 2008. Dette er et anslag, og regjeringen vil om nødvendig
foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett
2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Overskuddet under lavrisikoordningen de siste årene er
benyttet til å bygge opp egenkapital, slik at den skulle
komme opp i 8 pst. av netto utlån. Ved utgangen av
2006 var egenkapitalen på 730,816 mill. kroner,
tilsvarende en egenkapitalandel på 8,12 pst. Resultatet
i 2006 medførte utbetaling av utbytte 23,6 mill.
kroner i 2007. Det forventes at lavrisikolåneordningen
vil gå med overskudd også i 2007, og at egenkapitalprosenten er
over 8 pst. av netto utlån. Utbyttet fra lavrisikolåneordningen
vil bli fastsatt til 75 pst. av årsresultatet. Oppad
vil utbyttet bli begrenset til statens gjennomsnittlige innlånsrente
i løpet av året, multiplisert med innskuddskapitalen
på 629,8 mill. kroner. Innlånsrenten
beregnes på bakgrunn av renten på 5-års
statsobligasjoner. Utbytte i 2007, som kommer til utbetaling i 2008,
er anslått til 15 mill. kroner. Dette er et anslag,
og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet
hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet.
Endelig vedtak om utbytte for 2007 blir truffet på ordinær
generalforsamling i 2008. Basert på forventet utvikling
i forbindelse med regnskapstallene for Norsk Eiendomsinformasjon
as for 2007 og departementets utbyttepolitikk, foreslås
statens utbytte i 2008 til 8,1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Stortinget har vedtatt at statens andel av driftsoverskuddet
i AS Vinmonopolet i 2007 skal fastsettes til 40 pst. av resultatet
i 2006, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgiften.
Det foreslås at statens andel av overskuddet som tas som
inntekt under denne posten i 2008 - ved eget vedtak - fastsettes
til 40 pst. av resultatet i 2007, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgiften, jf. romertallsvedtak V nr. 3.
Statens andel av overskuddet er, på bakgrunn av budsjettert resultat
i 2007 og en andel av overskuddet på 40 pst., anslått
til 46,8 mill. kroner. Dersom resultatutviklingen for 2007 blir
bedre enn anslått, blir inntektene under posten høyere
enn 46,8 mill. kroner. Tilsvarende blir inntekten lavere dersom
utviklingen blir dårligere enn antatt. Dette følger
av romertallsvedtaket om at statens andel av overskuddet fastsettes
med en bestemt prosentsats.
Forslaget til statens andel av overskuddet for
2007 bygger på en vurdering av selskapets framtidige kapitalbehov,
bl.a. i forbindelse med utvidelse av butikknettet, økt
tilgjengelighet i sin alminnelighet og ønsket kapitalstruktur.
I forbindelse med ny regnskapsstandard valgte Vinmonopolet i 2005 å gjøre
en prinsippendring ved vurdering av pensjonsforpliktelsene. Nytt prinsipp
tar hensyn til de faktiske pensjonsforpliktelsene bedriften vil
møte i framtiden på en bedre måte. Effekten
av prinsippendringen innebærer at egenkapitalen reduseres
fra 31,3 pst. ved utgangen av 2004 til 12,3 pst. ved utgangen av
2006.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag,
jf. forslag til vedtak I og V nr. 3.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra AS Vinmonopolet på 50 pst. som gir 11,7 mill.
kroner i økte inntekter.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjør
50 000 kroner. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5 pst.
av aksjekapitalen og utgjør 2 000 kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
VESO er ei kunnskapsbedrift med fagleg fundament i
norske veterinærmedisinske og liknande miljø.
Landbruks- og matdepartementet eig 51 pst. av aksjane. Dei resterande
49 pst. av aksjane er eigd av SIVA. Omsetninga i 2006 var på 166
mill. kroner. Dette er ein reduksjon på vel 12 mill. kroner
frå 2005. Det meste av omsetninga er knytt til norsk oppdrett
og akvakultur. Resultatet etter skatt blei 2,66 mill. kroner. Det
blei utbetalt eit utbytte til Landbruks- og matdepartementet på 0,765
mill. kroner for 2006. Ein budsjetterer med 0,75 mill. kroner i
utbytte frå selskapet i 2008 ut frå føresetnaden
om ein statleg eigardel på 51 pst.
Kimen Såvarelaboratoriet AS blei etablert
1.7.2004 etter at det tidlegare Såvarelaboratoriet blei
skilt ut frå Mattilsynet, jf. St.prp. nr. 63 (2003-2004).
Selskapet er Noregs kompetansesenter på frøkvalitet og
frøanalysar og har status som nasjonalt referanselaboratorium
på såvareanalysar.
Selskapet har sitt virke retta mot såvarebransjen
og forvaltninga. Sal av laboratorieanalysar og tenester mellom anna
til Mattilsynet, samt rettleiing og opplæring i såvarespørsmål,
er ein del av hovudoppgåvene.
Statens eigardel i selskapet er 51 pst. I tillegg
eig Felleskjøpet Øst Vest 34 pst. og Strand Brænderi
AS 15 pst.
Selskapet hadde i 2006 ein omsetnad på 12,2
mill. kroner og eit overskot etter skatt på 1,4 mill. kroner. Det
blei utbetalt eit utbytte til Landbruks- og matdepartementet på 408
000 kroner. Med grunnlag i informasjon frå selskapet basert
på resultatutviklinga i første del av 2007 budsjetterer
ein med 0,2 mill. kroner i utbytte til departementet i 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Som for 2006 er det grunn til å vente
at resultatet frå Statskog SF i 2007 blir påverka
av innføringa av Finnmarkslova og skipinga av Finnmarkseigedommen.
Det er og grunn til å vente at omstillinga i Statskog SF,
og kostnadene ved denne, vil føre til at resultatet for
2007 ikkje blir høgare enn i 2006. Med bakgrunn i resultatet for
2006 anslår departementet at utbytte frå Statskog SF
for resultatåret 2007 blir 5 mill. kroner. Endeleg berekning
av utbytte vil bli gjort i tråd med utbyttepolitikken,
og endringar vil bli tekne inn i revidert nasjonalbudsjett for 2008.
Vedtak om utbytte blir gjort på ordinært føretaksmøte
første halvår 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Det budsjetteres med 11 781,9 mill. kroner i
utbytte i 2008 fra statens aksjer i selskaper under Nærings-
og handelsdepartementets forvaltning. Beløpet omfatter forventet
aksjeutbytte for regnskapsåret 2007 fra selskapene Statkraft
SF, Norsk Hydro ASA, DnB NOR ASA, Telenor ASA, Kongsberg Gruppen
ASA, Yara International ASA, Cermaq ASA, Argentum Fonds-investeringer
AS, Electronic Chart Centre AS, Entra Eiendom AS, Eksport-finans
ASA, Nammo AS, Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S
og GIEK Kredittforsikring AS. Regjeringen har ikke beregnet egne anslag
på utbytte i 2008 for børsnoterte selskaper, men har
teknisk videreført utbetalt utbytte pr. aksje i 2007.
For Argentum Fondsinvesteringer AS, Entra Eiendom
AS og Store Norske Spitsbergen Kullkompani A/S er det budsjettert
med utbytte på henholdsvis 135, 140 og 7 mill. kroner.
For Statkraft SF foreslås det et utbytte på 98
pst. av konsernets årsresultat etter skatt og minoritetsinteresser
justert for urealiserte gevinster og tap, dvs. 5 765 mill. kroner
ut fra foreliggende resultatanslag.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
et så høyt utbytte som Regjeringen foreslår
fra Statkraft SF vingeklipper selskapets mulighet til å foreta
investeringer. Disse medlemmer foreslår
derfor redusert utbytte fra selskapet og legger til grunn en utbytteandel
på 85 pst., som innebærer at utbyttet reduseres
med 764 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår et
utbytte fra Argentum Fondsinvesteringer AS på 59,1 pst.
som gir 27,5 mill. kroner i økte inntekter.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at utbyttet fra Argentum fondsinvesteringer
og fra Flytoget AS bør økes til 75 pst., og at
utbyttet fra Statkraft bør økes til 98,3 pst.
Dette vil gi 120,1 mill. kroner i økte utbytteinntekter
til staten.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at gjeldende utbyttepolitikk for selskapene under Nærings-
og handelsdepartementets forvaltning innebærer at utbytte
skal begrenses oppad til en viss andel av overskuddet etter skatt.
Dette medlem mener at det er
mulig å ta ut et noe større utbytte fra selskapene
Argentum, Statkraft og Flytoget og fremmer således forslag
om en budsjettering på samlet 11 942,8 mill. kroner,
hvilket utgjør en økning på 160,9 mill.
kroner under post 5622 post 85 Utbytte i forhold til Regjeringens
forslag.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2006-2007)
ble den etablerte langsiktige utbyttepolitikken på 50 pst.
av konsernets årsresultat etter skatt forlenget fram til
og med 2010.
Fra regnskapsåret 2007 benytter Statnett
International Financial Reporting Standard (IFRS) i alle sine konsernregnskaper.
Implementeringen av IFRS vil ha betydning for utbyttegrunnlaget
for Statnett.
NVE regulerer hvor store inntekter nettselskapene, herunder
Statnett, maksimalt kan ha (inntektsramme). Grunnet blant annet
variasjoner i overført kraftvolum og kraftpriser, avviker
ofte den fakturerte tariffinntekten fra den fastsatte inntektsrammen.
Merinntekt er fakturert tariffinntekt som er større enn
den tildelte inntektsrammen, mens mindreinntekt oppstår
når den fakturerte inntekten er lavere enn tildelt inntektsramme.
Merinntekt skal, i henhold til NVEs forskrift om økonomisk
og teknisk rapportering, redusere framtidig tariff. Motsatt kan mindreinntekt
tillegges framtidig tariff.
Statnett har til og med regnskapsåret
2006 balanseført mer-/mindreinntekt. Denne regnskapsmessige behandlingen
av mer-/mindreinntekt har vært i tråd med
God Norsk Regnskskapsskikk og NVEs regelverk. Imidlertid er denne
behandlingen ikke i tråd med IFRS, og fra 2007 vil mer-/mindreinntekt
ikke balanseføres. Dette vil føre til at Statnetts
inntekter og følgelig også resultat vil bli mer
volatilt framover, samt at resultatet vil inneholde inntekter Statnett
må avregne (merinntekt) eller manglende inntekter Statnett
kan tilleggsfakturere (mindreinntekt). Av disse grunner, samt at utbyttegrunnlaget
for Statnett skal være tilsvarende som tidligere år,
endres utbyttegrunnlaget for Statnett til konsernets årsresultat
etter skatt justert for mer-/mindreinntekt etter skatt.
Forventingsverdien for denne justeringen er null.
For regnskapsåret 2006 ble utbyttet
fra Statnett SF satt til 50 pst. av konsernets årsresultat
etter skatt. Dette utgjorde 152 mill. kroner. For regnskapsåret 2007
vil et utbytte på 50 pst. av konsernets resultat etter
skatt justert for mer-/mindreinntekt etter skatt utgjøre
283 mill. kroner basert på siste resultatanslag. Endelig
vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte våren
2008 basert på faktisk resultat for 2007.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Kristelig Folkeparti, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at utbyttet fra Statnett bør økes
til 75 pst., noe som vil innebære 141,5 mill. kroner i økte
utbytteinntekter for staten.
Styrene i Statoil ASA og Norsk Hydro ASA meddelte
18. desember 2006 at de anbefaler sine aksjonærer
sammenslåing av Statoil og Hydros petroleumsvirksomhet.
Den 12. og 13. mars 2007 behandlet og undertegnet styret
i henholdsvis Statoil og Hydro en plan for fisjon av Hydro som ledd
i en sammenslåing av Statoil og Hydros petroleumsvirksomhet.
Denne sammenslåingsplanen ble godkjent av selskapenes generalforsamlinger
5. juli 2007. Det forventes at sammenslåingen
gjennomføres 1. oktober 2007.
Staten vil eie 62,5 pst. av aksjene i StatoilHydro ASA.
Allmennaksjelovens bestemmelser regulerer prosedyrer
med henhold til utbetaling av utbytte. Forslag om utdeling av utbytte
fremsettes av styret og vedtas formelt av generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan
vedta å redusere, men ikke øke utbyttet som er foreslått
av styret.
Statoils utbyttepolitikk vil videreføres
for det sammenslåtte selskapet. Statoils utbyttepolitikk
ble vedtatt av Statoils styre våren 2006 og lyder som følger:
"Statoils ambisjon er å utbetale
et økende ordinært kontantutbytte målt
i NOK pr. aksje. Statoil har videre til hensikt å distribuere
til sine aksjonærer, gjennom kontantutbytte og tilbakekjøp
av egne aksjer, et beløp i størrelsesorden 45-50 pst.
av konsernets årsoverskudd i henhold til USGAAP. I det
enkelte år kan imidlertid summen av kontantutbytte og tilbakekjøp
utgjøre en høyere eller lavere andel av årsoverskuddet
enn 45-50 pst. avhengig av selskapets vurdering av forventet kontantstrømutvikling,
investeringsplaner, finansieringsbehov og hensiktsmessig finansiell
fleksibilitet."
Staten, ved OED og Statoil ASA inngikk 9. mai
2007 en avtale som regulerer forholdene rundt innløsning
av statens aksjer dersom Statoil kjøper tilbake egne aksjer i
markedet for sletting. Ved gjennomføring av et tilbakekjøpsprogram
skal staten innløse et proporsjonalt antall aksjer som
det selskapet har kjøpt tilbake i markedet slik at statens
prosentvise eierandel i Statoil ikke endres. Utdelingssummen til
staten beregnes ut i fra en volumveiet snittpris på de
aksjer som er kjøpt i markedet. Den inngåtte avtalen
vil videreføres for det sammenslåtte selskapet.
Da det ikke foreligger offentlig informasjon
med foreløpig prognose for StatoilHydro ASAs årsresultat for
2007, legges det i budsjettet for 2008 til grunn det beløp
som ble utbetalt i utbytte fra Statoil ASA i 2007 for regnskapsåret
2006 og estimert utbytte fra Hydros petroleumsvirksomhet for regnskapsåret
2006. For regnskapsåret 2007 er det estimerte utbyttet
fra StatoilHydro ASA på 15 773 mill. kroner. Det
understrekes at budsjettert utbytte er en teknisk fremskriving både
av utbyttet som ble utbetalt fra Statoil ASA for 2006 og estimert
utbytte fra Hydros petroleumsvirksomhet for 2006. Vedtak om utbytte
for regnskapsåret 2007 fattes på StatoilHydro ASAs
generalforsamling våren 2008. Utbetaling av utbytte og
eventuell utbetaling som følge av eventuell innløsning
av aksjer vil bli presentert i revidert budsjett for 2008, eventuelt
nysalderingen for 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte
i forhold til innskutt kapital. Utbyttets størrelse vedtas av
bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige resultater
av virksomheten foregående år. Basert på NIBs
regnskap for 2006 ble det i 2007 vedtatt et utbytte til den norske
stat på 9,2 mill. euro. Basert på samme utbytte
i 2008 som i 2007 og eurokursen pr. 3. september 2007,
foreslås det bevilget 73,3 mill. kroner for 2008.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Tabellen nedenfor viser de ulike fraksjonenes
forslag til utbytte til staten for 2008. Tall angitt i parentes
er endringer i forhold til Regjeringens forslag.
Tabell 5.1 Fraksjonenes
forslag til utbytte til staten for 2008
Avvik fra Regjeringens
forslag i parentes.
Kap. | Post | Formål | A, SV, Sp | FrP | H | KrF | V |
Inntekter rammeområde 23 (i hele tusen
kroner) |
5611 | | Aksjer
i NSB AS | | | | | |
| 85 | Utbytte | 349 000 (0) | 349 000 (0) | 372 250 (+23
250) | 349 000 (0) | 349 000 (0) |
5616 | | Aksjeutbytte
i
Kommunalbanken AS | | | | | |
| 85 | Aksjeutbytte | 27 500 (0) | 27 500 (0) | 27 500 (0) | 27 500 (0) | 27 500 (0) |
5618 | | Aksjer
i Posten Norge AS | | | | | |
| 85 | Utbytte | 506 000 (0) | 506 000 (0) | 607 250 (+101
250) | 506 000 (0) | 506 000 (0) |
5622 | | Aksjer
i Avinor AS | | | | | |
| 85 | Utbytte | 398 000 (0) | 327 000 (-71
000) | 430 700 (+32
700) | 489 600 (+91
600) | 489 600 (+91
600) |
5625 | | Renter
og utbytte fra Innovasjon Norge | | | | | |
| 80 | Renter på lån
fra statskassen | 555 000 (0) | 555 000 (0) | 555 000 (0) | 555 000 (0) | 555 000 (0) |
| 81 | Rentemargin, risikolåneordningen | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) | 1 000 (0) |
| 85 | Utbytte lavrisikolåneordningen | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 15 000 (0) | 15 000 (0) |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | | | | | |
| 85 | Utbytte | 8 100 (0) | 8 100 (0) | 8 100 (0) | 8 100 (0) | 8 100 (0) |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | | | | | |
| 85 | Statens overskuddsandel | 46 800 (0) | 46 800 (0) | 58 500 (+11
700) | 46 800 (0) | 46 800 (0) |
| 86 | Utbytte | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruks- og matdepartementet | | | | | |
| 85 | Utbytte | 950 (0) | 950 (0) | 950 (0) | 950 (0) | 950 (0) |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | | | | | |
| 85 | Utbytte | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
5656 | | Aksjer
i selskaper under NHDs forvaltning | | | | | |
| 85 | Utbytte | 11 781 900 (0) | 11 017 900 (-764 000) | 11 809 400 (+27 500) | 11 902 000 (+120 100) | 11 942 800 (+160 900) |
5680 | | Innskuddskapital
i Statnett SF | | | | | |
| 85 | Utbytte | 283 000 (0) | 283 000 (0) | 283 000 (0) | 424 500 (+141 500) | 283 000 (0) |
5685 | | Aksjer
i StatoilHydro ASA | | | | | |
| 85 | Utbytte | 15 773 000 (0) | 15 773 000 (0) | 15 773 000 (0) | 15 773 000 (0) | 15 773 000 (0) |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | | | | | |
| 85 | Utbytte | 73 300 (0) | 73 300 (0) | 73 300 (0) | 73 300 (0) | 73 300 (0) |
| | Sum
utgifter rammeområde 23 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
inntekter rammeområde 23 | 29
823 552 (0) | 28
988 552 (-835 000) | 30
019 952 (+196
400) | 30
176 752 (+353
200) | 30
076 052 (+252
500) |
| | Sum netto
rammeområde 23 | -29 823
552 (0) | -28 988
552 (+835
000) | -30 019
952 (-196 400) | -30 176
752 (-353 200) | -30 076
052 (-252 500) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd,
skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt
ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2007-2008), tas opp til
votering ved behandling av denne budsjettinnstilling.
Komiteen viser til
at Regjeringens forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen.
Dette forslaget er ført opp under kapittel 10 Komiteens
tilråding. De øvrige forslagene er ført
opp under kapittel 9 Forslag fra mindretall under rammeområde
23.