For å sikre uavhengighet mellom SNDs roller som bedriftseier
og tilbyder av finansiering med elementer av statsstøtte,
foreslo Regjeringen i St.meld. nr. 51 (1996-97) å skille
ut SNDs egenkapitaldivisjon til et eget heleiet datterselskap (SND
Invest AS). Dette syn fikk støtte av næringskomiteen
i Innst. S. nr. 283 (1996-97).
SND er i dag fritatt for skatteplikt etter skatteloven § 26
første ledd bokstav e.
Departementet legger til grunn at skattefriheten også skal
gjelde for det nystiftede datterselskapet. Departementet fremmer
derfor forslag til lov om endring av skatteloven § 26
første ledd bokstav e, slik at også SND Invest
AS vil omfattes av skattefritaket i denne bestemmelse.
Komiteens flertall� alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte,
slutter seg til forslaget til endringer i skatteloven § 26
første ledd bokstav e.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre konstaterer at Regjeringen legger til
grunn at SND Invest AS skal fritas for skatteplikt fordi SND er
fritatt for skatteplikt.
Disse medlemmer kan ikke se at det er forsøkt
gitt noen tilstrekkelig begrunnelse for hvorfor SND Invest AS skal
behandles skattemessig annerledes enn andre selskaper som driver
lignende virksomhet.
Disse medlemmer viser til at SND Invest AS mer
enn noe annet er et rent investeringsselskap som kjøper
og selger aksjer og andeler i små og store bedrifter. Selskapet
har imidlertid ikke til formål å eie hvilke som
helst bedrifter, men går inn i bedrifter som i realiteten
ikke har noe velfungerende marked for omsetting av aksjer eller
andeler. Dette er imidlertid i seg selv ikke noen særlig
god begrunnelse for fritak for skatteplikt.
Disse medlemmer vil fremholde at innføring av
skattefritak for SND Invest AS vil være å forskjellsbehandle
selskapet i forhold til et hvilket som helst annet investeringsselskap
som i prinsippet og i praksis kan ha samme formål som SND
Invest AS. I alminnelighet må det anses som et konkurransefortrinn å ikke
betale skatt.
Disse medlemmer mener at spørsmålet
om skattefritaket for SND Invest AS ikke er tilstrekkelig utredet
for Stortinget.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Ot.prp. nr. 32 (1998-99) kapittel 3 sendes tilbake til
Regjeringen for utredning.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 283 (1996-97) der Sosialistisk Venstreparti gikk
imot opprettelsen av SND Invest AS, med bakgrunn i at dette investeringsselskapet
ikke i tilstrekkelig grad ivaretar de samfunnsmessige hensyn SND
skal ivareta.
Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte er
ikke enig i at SND Invest AS skal ha skattemessige særfordeler
framfor andre investeringsselskap.
Dette medlem ser ikke at SND Invest AS ivaretar
de distriktspolitiske målsetninger som man skulle forvente.