3. Omorganisering av statens nærings- ogdistriktsutviklingsfond (snd) – skattefrihet for heleiet datterselskap(snd invest as)

Sammendrag

For å sikre uavhengighet mellom SNDs roller som bedriftseier og tilbyder av finansiering med elementer av statsstøtte, foreslo Regjeringen i St.meld. nr. 51 (1996-97) å skille ut SNDs egenkapitaldivisjon til et eget heleiet datterselskap (SND Invest AS). Dette syn fikk støtte av næringskomiteen i Innst. S. nr. 283 (1996-97).

SND er i dag fritatt for skatteplikt etter skatteloven § 26 første ledd bokstav e.

Departementet legger til grunn at skattefriheten også skal gjelde for det nystiftede datterselskapet. Departementet fremmer derfor forslag til lov om endring av skatteloven § 26 første ledd bokstav e, slik at også SND Invest AS vil omfattes av skattefritaket i denne bestemmelse.

Komiteens merknader

Komiteens flertall� alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, slutter seg til forslaget til endringer i skatteloven § 26 første ledd bokstav e.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre konstaterer at Regjeringen legger til grunn at SND Invest AS skal fritas for skatteplikt fordi SND er fritatt for skatteplikt.

Disse medlemmer kan ikke se at det er forsøkt gitt noen tilstrekkelig begrunnelse for hvorfor SND Invest AS skal behandles skattemessig annerledes enn andre selskaper som driver lignende virksomhet.

Disse medlemmer viser til at SND Invest AS mer enn noe annet er et rent investeringsselskap som kjøper og selger aksjer og andeler i små og store bedrifter. Selskapet har imidlertid ikke til formål å eie hvilke som helst bedrifter, men går inn i bedrifter som i realiteten ikke har noe velfungerende marked for omsetting av aksjer eller andeler. Dette er imidlertid i seg selv ikke noen særlig god begrunnelse for fritak for skatteplikt.

Disse medlemmer vil fremholde at innføring av skattefritak for SND Invest AS vil være å forskjellsbehandle selskapet i forhold til et hvilket som helst annet investeringsselskap som i prinsippet og i praksis kan ha samme formål som SND Invest AS. I alminnelighet må det anses som et konkurransefortrinn å ikke betale skatt.

Disse medlemmer mener at spørsmålet om skattefritaket for SND Invest AS ikke er tilstrekkelig utredet for Stortinget.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Ot.prp. nr. 32 (1998-99) kapittel 3 sendes tilbake til Regjeringen for utredning.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. S. nr. 283 (1996-97) der Sosialistisk Venstreparti gikk imot opprettelsen av SND Invest AS, med bakgrunn i at dette investeringsselskapet ikke i tilstrekkelig grad ivaretar de samfunnsmessige hensyn SND skal ivareta.

Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte er ikke enig i at SND Invest AS skal ha skattemessige særfordeler framfor andre investeringsselskap.

Dette medlem ser ikke at SND Invest AS ivaretar de distriktspolitiske målsetninger som man skulle forvente.