I Ot.prp. nr. 1 (1998-99) kap. 16.3 ble det angitt at departementet
tar sikte på å foreta høring og fremme forslag
om tilpasninger i lovbestemmelsene om skattefri fusjon og fisjon
som følge av ny regnskaps- og aksjelovgivning innen utgangen
av 1998. Et høringsnotat med forslag til slike lovendringer
ble sendt på høring den 21. oktober 1998
med høringsfrist 30. november 1998. Lovforslagene
i høringsnotatet ble foreslått å tre
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 1999.
I høringsnotatet ble det fremmet forslag om å lovfeste
det skattemessige kontinuitetskrav ved fusjon og fisjon for skatteposisjonen
innbetalt aksjekapital og overkurs på aksjonær-
og selskapsnivå. Det ble blant annet foreslått
lovfestet et krav om videreføring av overdragende aksjonærers
skattemessig innbetalte aksjekapital og overkurs til de mottatte
vederlagsaksjer. Flere av høringsinstansene har reist innvendinger
mot dette. Det anføres at det i praksis er nærmest
umulig å etterspore den enkelte aksjonærs skatteposisjon
som nevnt. Et krav om videreføring av skatteposisjonen
på aksjonærnivå blir tilsvarende umulig å håndtere
i praksis.
I høringsnotatet ble videre foreslått lovfestet
at ved fisjon skal det overdragende selskaps skatteposisjon innbetalt
aksjekapital og overkurs fordeles i samme forhold som delingen av
selskapets egenkapital etter de skattemessige verdier. Flere av
høringsinstansene har reist spørsmål
ved om denne fordelingsnorm er i samsvar med gjeldende rett og om
den kan være hensiktsmessig.
I høringsnotatet ble det også fremmet forslag
om lovfesting av det skattemessige kontinuitetskrav ved konsernfusjoner
og -fisjoner hvor det ytes vederlag i form av aksjer i det overtakende
selskaps morselskap. Forslaget gjaldt bare konsernfusjoner og -fisjoner gjennomført
etter den såkalte fordringsmodellen. På dette
punkt er det kommet inn bemerkninger om at salg av morselskapets
aksjer i datterselskapet etter konsernfusjoner og -fisjoner som
regnskapsmessig er behandlet etter transaksjonsprinsippet, kan gi
grunnlag for en svært gunstig periodisering av det latente skatteansvar
som er overført ved transaksjonen. Departementet vil se
nærmere på dette forhold.
Med bakgrunn i de innkomne høringsuttalelser finner
departementet at de aktuelle lovspørsmål vil kreve
ytterligere utredning. Utarbeidelse av endelige lovforslag vedrørende
de aktuelle spørsmål bør også ses
i sammenheng med nye regnskapsstandarder som Norsk Regnskapsstiftelse
skal fastsette i forbindelse med ikrafttredelse av den nye regnskapsloven.
Nye regnskapsstandarder om regnskapsmessig behandling blant annet
av resultatskatt og av fusjon og fisjon, er varslet avgitt omkring årsskiftet
1998/99.
På denne bakgrunn finner departementet ikke å kunne
fremme forslag til regulering av de aktuelle spørsmål
innen utgangen av 1998. Departementet tar imidlertid sikte på å fremme
forslag om endringer i selskapsskattelovens regler om skattefri
fusjon og fisjon som følge av ny regnskaps- og aksjelovgivning,
i løpet av våren 1999. Det vil bli vurdert om
dette bør skje i forbindelse med at det fremmes andre forslag om
endringer i skattelovgivningen som følge av ny regnskapslov,
jf. omtalen i kap. 16 i Ot.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteen tar departementets omtale
av mulige endringer i selskapsskattelovens regler om skattefri fusjon
og fisjon som følge av ny regnskaps- og aksjelovgivning
til orientering.