Formålet med krav om avsetning til fond for vurderingsforskjeller
etter regnskapsloven § 5-17 tredje ledd nr. 4,
er å bidra til at eierselskapets utbyttegrunnlag ikke blir
påvirket av at investeringen vurderes etter et annet vurderingsprinsipp
(egenkapitalmetoden) enn det som ville følge av generelle
vurderingsregler. Bestemmelsen i regnskapsloven § 5-17
tredje ledd nr. 4 medfører en begrensning i selskapenes
adgang til å dele ut utbytte som går lenger enn
dette formålet skulle tilsi ved at andre utdelinger enn
utbytte ikke kommer til fradrag i resultatandelen som skal avsettes
til fondet.
Departementet mener at beslutninger om utdeling i selskapene
ikke bør påvirkes av den regnskapsmessige behandlingen
av investering i datterselskap. Etter departementets syn bør
heller ikke eventuell utbyttebegrensning påvirke valg av
vurderingsprinsipp i de tilfeller der egenkapitalmetoden er valgfri
for den regnskapspliktige (små foretak og datterselskap
som ikke konsolideres). Ut fra dette hensynet bør egenkapitalmetoden
være nøytral i forhold til de generelle vurderingsreglene
når det gjelder adgangen for selskapene til å dele
ut utbytte. De høringsinstanser som har uttalt seg støtter
departementets forslag i høringsnotatet om ut fra dette å åpne
for at også andre utdelinger enn utbytte skal komme til
fradrag ved beregning av resultatandelen som skal inntektsføres
etter egenkapitalmetoden. Departementet foreslår at også andre
utdelinger enn utbytte skal komme til fradrag ved beregning av resultatandelen
som skal inntektsføres etter egenkapitalmetoden.
Departementet viser til at ingen høringsinstanser har
hatt innvendinger mot forslaget i høringsnotatet om å relatere
virkemåten til fond for vurderingsforskjeller til beholdninger
snarere enn inntektsstrømmer. Departementet legger på samme
måte som i høringsnotatet vekt på at
dette vil gi en bedre beskrivelse av fondets virkemåte.
Departementet går i tråd med dette inn for at
fond for vurderingsforskjeller skal være lik en positiv
differanse mellom investeringens balanseførte verdi og
dens anskaffelseskost.
Departementet legger til grunn at beregningen av fond for vurderingsforskjeller
etter § 5-17 tredje ledd nr. 4, skal gjøres
separat for hver investering.
Etter forskrift 16. desember 1998 nr. 1236 om overgangsregler
til lov om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) § 6
første ledd, skal forskjellen mellom balanseført
verdi av investeringer i tilknyttet selskap, felles kontrollert
virksomhet og datterselskap i inngående balanse 1. januar
1999 og balanseført verdi av tilsvarende investeringer
31. desember 1998, føres mot fond for vurderingsforskjeller.
Dette gjelder likevel ikke investeringer som for regnskapsåret
1998 er vurdert etter egenkapitalmetoden eller bruttometoden. Ved
en endring av regnskapsloven § 5-17 nr. 4 om fond
for vurderingsforskjeller som foreslått i proposisjonen
her, vil ikke denne overgangsregelen være strengt nødvendig.
Departementet mener imidlertid at det bør tas hensyn til
regnskapspliktige som har innrettet seg etter overgangsregelen,
og legger derfor ikke opp til å endre realiteten.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag, jf. forslaget til endringer i regnskapsloven § 5-17 tredje
ledd.