Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i helselovgivningen som følge av Stortingets vedtak om
fornyelse av den sentrale sosial- og helseforvaltningen, jf. Innst.
S. nr. 325 (2000-2001). Det dreier seg om endringer i lov 9. mars
1973 nr. 14 om vern mot tobakkskader (tobakkskadeloven), lov 5. august
1994 nr. 55 om smittevern m.v. (smittevernloven), lov 2. juli 1999
nr. 62 om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
(psykisk helsevernloven) og lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell
m.v. (helsepersonelloven). Den nye forvaltningsstrukturen krever
i første rekke endringer i navn/betegnelser i nevnte
lover. Enkelte lovbestemmelser foreslås også opphevet.
I tillegg foreslås det en teknisk endring i lov 19. november
1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene (kommunehelsetjenesteloven).
Det redegjøres for de viktigste hensynene som ligger
til grunn for omorganiseringen av den sentrale sosial- og helseforvaltningen,
og for høringen som er blitt gjennomført i denne
forbindelse. Det gis også en kort historisk oversikt over
prosessen.
Det nye Sosial- og helsedirektoratet skal ifølge St.prp.
nr 1 (2001-2002) ivareta oppgaver og sekretariatsfunksjoner for
følgende eksisterende etater:
Statens tobakksskaderåd
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet
Rusmiddeldirektoratet
Giftinformasjonssentralen
Nasjonalt råd for spesialistutdanning av leger
og legefordeling
Det planlagte Nasjonalt råd for prioritering i
helsetjenesten.
Sosial- og helsedirektoratets oppgaver vil blant annet være:
overordnet ansvar for utøvende
oppgaver og iverksetting av tiltak
regelverksforvaltning
tilskuddsforvaltning
ansvar for rådgivning, formidling og andre oppgaver
rettet mot kommunene, helseforetakene og befolkningen
sentrale funksjoner knyttet opp mot kvalitetsutvikling og
prioritering i helse- og sosialtjenesten
aktivitet mot kommunene og helseforetakene, og oppgaver
rettet mot pleie- og omsorgstjenesten, tiltaksapparatet for rusmiddelmisbrukere,
kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
sentrale oppgaver innen psykisk helsearbeid, rehabilitering
og forebyggende og helsefremmende arbeid
oppgaver på personellområdet.
Følgende enheter vil inngå i Nasjonalt folkehelseinstitutt:
Statens institutt for folkehelse
Statens helseundersøkelser
enkelte funksjoner i Helsetilsynet og Statistisk sentralbyrå (blant
annet Dødsårsaksregisteret).
Nasjonalt folkehelseinstitutts oppgaver og sentrale funksjoner
vil blant annet være:
oppgaver innen innsamling og behandling
av data til/fra sentrale helseregistre og befolkningsundersøkelser
spisskompetanse innenfor epidemiologi, smittevern og miljømedisin.
Sentrale funksjoner vil være forskning på de ulike
fagområdene (kreft, smittevern, miljømedisin mv.)
helseovervåking
rådgivning
gjennomføring av befolkningsundersøkelser.
Hovedbegrunnelsen for opprettelsen av et nytt Statens helsetilsyn
er behovet for å skille mellom utføring av oppgaver
(Sosial- og helsedirektoratet) og kontroll av virksomheten (Statens
helsetilsyn). Det nye tilsynet vil fremdeles ha oppgaver innenfor
rådgivning og erfaringsformidling, men rådgivningsfunksjonen
vil bli mer avgrenset som følge av at etatens ansvarsområde
avgrenses. Rådgivningsoppgaver overfor befolkningen vil
i all hovedsak bli ivaretatt av de øvrige etater. Oppgaver
i forbindelse med iverksetting av politisk vedtatte handlingsplaner/prosjekter
og øvrige utøvende oppgaver og rådgivning
vil bli overført til det nye Sosial- og helsedirektoratet.
Fra 1. januar 2003 overføres ansvaret for det overordnete
tilsynet etter sosialtjenesteloven til Statens helsetilsyn. Det
vil bli fremmet egen sak om dette.
Endring av Helsetilsynets oppgaver som skjer fra 1. januar 2002
krever ikke noen endring i lov 30. mars 1984 om statlig tilsyn med
helsetjenesten, men det er nødvendig med noen endringer
i andre lover.
Tobakkskadeloven § 7 viser flere steder til
Statens tobakksskaderåd. Statens tobakksskaderåd
ble opprettet i 1971, og består av en rådsforsamling
og en administrasjon. Til daglig er det administrasjonen som benytter
betegnelsen Statens tobakksskaderåd. I forbindelse med
fornyelsen av den sentrale sosial- og helseforvaltningen vil administrasjonen
inngå i Sosial- og helsedirektoratet. Det er derfor nødvendig å endre § 7.
Som en følge av at Sosial- og helsedirektoratet overtar
de oppgaver som administrasjonen i Statens tobakksskaderåd
har i dag, foreslås betegnelsen Sosial- og helsedirektoratet å erstatte
betegnelsen Statens tobakksskaderåd i lovteksten. Siste
del av lovens § 7 annet ledd, første
setning, foreslås også opphevet. Årsaken
er at det der vises til Statens tobakksskaderåds mandat
(vedtekter), og at vedtektene ikke vil gjelde for Sosial- og helsedirektoratet.
Rådsforsamlingen vil bli videreført som faglige rådgivere
for Sosial- og helsedirektoratet i saker som gjelder tobakk og helse.
Vedtektene for Statens tobakksskaderåd vil bli endret i
tråd med dette.
Som følge av at helsepersonelloven trådte i
kraft 1. januar 2001, ble Statens helsepersonellnemnd opprettet
fra samme tidspunkt, jf. helsepersonelloven § 68.
De forskjellige profesjonsrådene ble opphevet, jf. Ot.prp.
nr. 13 (1998-1999).
Av denne grunn foreslås det at bestemmelsen i kommunehelsetjenesteloven § 6-3
annet ledd tredje punktum om at Statens helsetilsyn kan forelegge
innhentede opplysninger for Statens legeråd til uttalelse, oppheves.
Forvaltning av smittevernområdet er i stor grad lagt
til Statens helsetilsyn i smittevernloven. Bestemmelsen i gjeldende
smittevernlov § 7-10 regulerer Statens helsetilsyns
oppgaver.
Flere av bestemmelsene i smittevernloven må endres som
følge av fornyelsen av den sentrale helseforvaltningen.
Forvaltningsmyndighet som tidligere er lagt til Statens helsetilsyn,
foreslås lagt til Sosial- og helsedirektoratet. Sosial-
og helsedirektoratet vil etter forslaget få rollen som
gjennomføringsorgan for helsepolitikken. Oppgaver som tidligere
var lagt til Statens institutt for folkehelse på smittevernområdet, foreslås
lagt til Nasjonalt folkehelseinstitutt. Forskriftsmyndigheten foreslås
lagt til departementet.
Oppgavene til det nye Sosial- og helsedirektoratet foreslås
inntatt i § 7-10. Oppgavene til Statens helsetilsyn
foreslås inntatt i ny § 7-10 a.
Psykisk helsevernloven § 3-11 gjelder klage
til Statens helsetilsyn.
Det uttales at det når Helsetilsynet etter omorganiseringen
i størst mulig grad skal rendyrkes som et tilsynsorgan,
er det naturlig å legge avgjørelsen i § 3-11 til
Sosial- og helsedirektoratet, og at dette også er best i
samsvar med forslaget om plasseringen av ansvaret for kontrollkommisjonene.
Statens helsetilsyn har i medhold av helsepersonelloven § 53
myndighet til å gi autorisasjon, lisens og spesialistgodkjenning.
Autorisasjons- og lisensmyndighet er delegert videre til Statens
autorisasjonskontor for helsepersonell (SAFH), som er underlagt
Helsetilsynet. Yrkesorganisasjonene (Den norsk lægeforening,
Den norske tannlegeforening og Norges Optikerforbund) har fått
delegert myndighet til å gi spesialistgodkjenning.
Som følge av omorganiseringen av den sentrale sosial-
og helseforvaltningen vil SAFH bli underlagt Sosial- og helsedirektoratet,
og det foreslås at autorisasjonsmyndigheten legges dit.