På bakgrunn av de tiltakene FNs Sikkerhetsråds resolusjon
1373 pålegger medlemslandene, foreslås endringer
i utlendingsloven §§ 29, 30 og 58 om
utvisning. Resolusjonen påbyr bl.a. statspartene å sørge
for at staten ikke utgjør eller tilbyr noe trygt tilholdssted (safe
haven) for personer som finansierer, planlegger, støtter
eller utfører terrorhandlinger, eller person som gir trygt
tilholdssted til disse.
Gjeldende regler om bortvisning i utlendingsloven §§ 27
og 28 antas å oppfylle resolusjonens regler om "safe haven".
Bortvisning kan kun anvendes overfor utlendinger som ikke har arbeids-,
oppholds- eller bosettingstillatelse i Norge.
En utlending som ikke oppfyller vilkårene for bosettingstillatelse
eller er omfattet av EØS-avtalen, kan utvises med hjemmel
i utlendingsloven § 29. Bestemmelsens første
ledd bokstav a-c vil hjemle utvisning av utlending som ilegges straff
etter de nye §§ 147 a og 147 b
i straffeloven. I medhold av bestemmelsens bokstav d kan utlending
også utvises "når hensynet til rikets sikkerhet
gjør det nødvendig", selv om han ikke er ilagt
straff for forholdet. Denne bestemmelsen gir imidlertid ikke hjemmel
for utvisning av hensyn til andre lands sikkerhet.
Departementet foreslo på denne bakgrunn i høringsbrevet
en ny utvisningsbestemmelse i utlendingsloven § 29
første ledd bokstav e som fastsetter at utlending kan utvises
når han deltar eller har deltatt i finansiering, planlegging,
støtte til, eller utførelse av terrorhandlinger,
jf. straffeloven § 147 a, eller gir/ har gitt
trygt tilholdssted.
En utlending som fyller kravene til bosettingstillatelse kan
utvises når vedkommende anses som en fare for rikets sikkerhet,
eller når vedkommende er ilagt straff for forhold av en
viss alvorlighetsgrad, jf. utlendingsloven § 30.
En utlending som anses å utgjøre en fare for andre
staters sikkerhet, rammes ikke av § 30. Departementet
foreslo i høringsbrevet en ny utvisningsbestemmelse i § 30
tilsvarende den foreslåtte bestemmelsen i § 29
første ledd bokstav e.
Utlendingsloven § 58 inneholder bestemmelser om
utvisning av utlending som omfattes av EØS-avtalen. Bestemmelsen
gir etter departementets oppfatning ikke tilstrekkelig hjemmel til
utvisning av hensyn til andre lands nasjonale sikkerhet i forhold
til forpliktelsene etter resolusjonen. Departementet foreslo derfor
i høringsbrevet en ny tilsvarende utvisningsbestemmelse
i § 58 som i §§ 29
og 30.
Det var forutsatt at det ikke skulle foretas noen forholdsmessighetsvurdering
mellom forholdets alvor og utlendingens tilknytning til riket, slik
det er fastsatt for andre alternativer i disse bestemmelsene.
Enkelte høringsinstanser er kritiske til forslagene. Det
stilles bl.a. spørsmål angående motivene
bak terrorlovgivningen, og fremheves at de foreslåtte lovendringer
bygger på for spinkelt grunnlag folkerettslig. Andre mener
forslagene legger til rette for en mer effektiv norsk bekjempelse
av internasjonal terrorisme. Høringsinstansenes syn fremgår
av proposisjonen pkt. 11.6.
Departementet opprettholder sitt forslag om nye utvisningsbestemmelser
i §§ 29, 30 og 58 for å ivareta resolusjonens
regler, men foreslår flere endringer som tar hensyn til
kritikken som har kommet under høringen.
Departementet påpeker at utlendingsloven inneholder
en generell bestemmelse (§ 4) om at loven skal anvendes
i samsvar med internasjonale regler som Norge er bundet av, når
disse har til formål å styrke utlendingens stilling.
En utlending som ved utsendelse risikerer å utsettes for
tortur, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff,
vil ikke bli utvist med hjemmel i de foreslåtte utvisningsbestemmelsene.
De fleste høringsinstanser har uttalt seg kritisk til at
man ikke skal foreta en forholdsmessighetsvurdering mellom forholdets
alvor og hensynet til utlendingen ved utvisningsvurderingen. Departementet
har etter høringen kommet til at det bør foretas
en slik forholdsmessighetsvurdering også i disse sakene
for å unngå urimelige avgjørelser, og
har endret forslaget i samsvar med dette.
Enkelte høringsinstanser er kritiske til at sannsynlighetsovervekt
skal være tilstrekkelig for at en person skal kunne rammes
av de foreslåtte bestemmelsene om utvisning. Departementet
opprettholder at sannsynlighetsovervekt bør være
tilstrekkelig, og viser bl.a. til at utvisning er et sivilrettslig
forhold og at det skal vurderes om utvisning er et uforholdsmessig
tiltak.
Flere høringsinstanser er kritiske til den tekniske utformingen
av ordlyden i forslagene, og departementet foreslår en
forenklet ordlyd i forhold til i høringsbrevet.
Når det gjelder reglene om straff for å ha
gitt en terrorist trygt tilholdssted, foreslår departementet
i proposisjonen at det stilles krav om at verten kjenner til at
den han gir eller har gitt trygt oppholdssted begår eller
har begått handlinger som nevnt i straffeloven §§ 147
a eller 147 b.
Departementet bemerker for øvrig at forslaget til nye
utvisningsbestemmelser må anses som en sikkerhetsventil
som det bare i sjeldne tilfeller vil bli aktuelt å anvende.
Forslaget innebærer ikke noen tidsbegrensning når
det gjelder hvor lenge terrorhandlinger kan tas i betraktning som
utvisningsgrunn. Departementet bemerker at dette forholdet vil bli
trukket inn under forholdsmessighetsvurderingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener det er
særdeles viktig at Norge etterlever FNs resolusjon også når
det gjelder å ivareta hensynet til andre lands sikkerhet.
Norge skal bidra i størst mulig grad til bekjempelse av
internasjonal terrorisme, og terrornettverk opererer i stor grad
på tvers av landegrensene. Terrorister skal nektes et trygt
tilholdssted for å planlegge og utføre terrorhandlinger.
Flertallet støtter derfor departementets
forslag om å innføre nye utvisnings- bestemmelser
i utlendingslovens §§ 29, 30 og 58. Har
en utlending overtrådt straffeloven §§ 147
a eller 147 b, skal det etter flertallets syn kunne
føre til utvisning, selv om det ikke foreligger rettskraftig
straffedom. Når utlendinger blir ansett for å være
en så stor fare for samfunnet som overtredelser av disse
bestemmelsene tilsier, må hensynet til rikets sikkerhet
veie tyngst. I tillegg vil flertallet bemerke at
utvisning er en viktig sikkerhetsventil i enkeltstående
og sjeldne tilfeller hvor utlevering eller domstolsbehandling ikke
er aktuelt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det er av avgjørende betydning at utlendinger som begår
straffbar terrorvirksomhet utvises. Dette gir eksisterende lovverk
hjemmel for.
Den foreslåtte hjemmel, som gir adgang til utvisning
før rettskraftig dom foreligger, reiser flere vanskelige
prinsipielle avveininger. Et så inngripende tiltak som
utvisning bør som utgangspunkt bygge på en rettskraftig
dom. Det er knyttet betenkeligheter til å overlate dette
viktige bevistema til utlendingsmyndigheten alene. Beskyldningen
om terrorhandlinger og sanksjonen utvisning er jo svært
alvorlig.
Utvisning kan etter gjeldende regler foretas når vedkommende
er rettskraftig dømt for overtredelse av straffelovens §§ 147 a
og 147 b. Endelig kan man foreta utvisning når
hensynet til rikets sikkerhet gjør det nødvendig.
Spørsmålet som da gjenstår er utvisning
av mennesker som kan knyttes opp mot terrorvirksomhet rettet mot
andre stater. Disse kan ikke utvises med bakgrunn i å utgjøre
en fare for rikets sikkerhet. Disse medlemmer mener
at den utvidelse som nå skjer i straffelovens virkekrets
i straffelovens § 12 sikrer at også disse
kan straffeforfølges i Norge og således også utvises
ved rettskraftig dom. Det er viktig at de undergis de rettssikkerhetsgarantier
en straffeprosess gir dem. Bl.a. kan det raskt bli spørsmål om
handlingene er å anse som terrorvirksomhet eller ikke,
ved aksjoner mot fremmede stater. Grensedragningen mellom ulovlig
terrorvirksomhet og mer lovlig motstand mot flere typer statsregimer
kan være svært vanskelig å trekke.
Det kan gjenstå tilfeller hvor utvisning synes nødvendig
også før straffedom foreligger. Etter disse medlemmers oppfatning
bør disse vanskelige avveiningene og dette lovforslaget
utsettes, og behandles samtidig med den gjennomgang som nå skjer
i forbindelse med utlendingsloven. Det utvalg som er nedsatt til å se
på utlendingslovgivningen bør se på denne utfordringen
i sin helhet med alle de hensyn som gjør seg gjeldende.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
"Ot.prp. nr. 61 (2001-2002) om lov om endringer i straffeloven
og straffeprosessloven mv. (lovtiltak mot terrorisme - gjennomføring
av FN-konvensjonen 9. desember 1999 om bekjempelse av finansiering
av terrorisme og FNs sikkerhetsråds resolusjon 1373 28. september
2001) lovforslaget VI om endringer i utlendingsloven - sendes tilbake
til Regjeringen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
lovverket må være slik at det gir klare signaler
om hvilken reaksjon den eller de som vurderer å utføre
terroranslag mot vårt land vil få. Disse
medlemmer er av den oppfatning at personer som har overtrådt
straffeloven §§ 147 a eller 147 b,
skal kunne utvises fra landet. Disse medlemmer begrunner
dette med at slike handlinger vil være alvorlige angrep
på grunnleggende verdier i det norske samfunn, og at det
derfor skal ramme den som utøver slik handling på en
måte som viser hvor uakseptabelt dette er. Som en del av
dette mener disse medlemmer at utvisning fra Norge
må være naturlig. En person som begår
en handling som nevnt i §§ 147 a
eller 147 b gir et klart signal om at vedkommende ikke
vil være en del av vårt samfunn, og må således
forlate landet umiddelbart.
Disse medlemmer vil etter dette gå imot
de foreslåtte endringer i utlendingsloven § 29
annet ledd første punktum og i § 30 tredje
ledd, og fremmer forslag til en endring i § 58
i tråd med dette slik at forholdsmessighet ikke skal være
et vurderingstema ved utvisning etter forbrytelser som nevnt.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag til
endring av § 58 i utlendingsloven:
"Nåværende fjerde ledd blir femte ledd og skal
lyde:
Med unntak for tilfeller som nevnt i tredje ledd besluttes ikke
utvisning dersom det i betraktning av forholdets alvor og utlendingens
tilknytning til riket vil være et uforholdsmessig tiltak
overfor utlendingen selv eller de nærmeste familiemedlemmene."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
forslaget om nye utvisningsbestemmelser i utlendingsloven er svært
betenkelig. Dette medlem går imot forslaget
om at man skal kunne utvise en utlending dersom det foreligger alminnelig
sannsynlighetsovervekt for at de nye terrorbestemmelsene er overtrådt. Dette
medlem mener at også utlendinger har krav på rettssikkerhet,
og derfor bør det etter dette medlems oppfatning
foreligge rettskraftig dom i en sak før man kan utvise
et menneske fra landet. Dette medlem er dessuten
av den oppfatning at avgjørelser om utvisning generelt burde
fattes av en domstol, og ikke som i dag, gjennom forvaltningsvedtak
ut fra en vurdering i UDI.
Dette medlem mener det er kritikkverdig at Justisdepartementet
i høringsbrevet fastslår at ved motstrid mellom
de forpliktelser som følger av Sikkerhetsrådets
resolusjoner og andre folkerettslige forpliktelser (herunder EMK),
går resolusjonsforpliktelsene foran. Dette medlem mener
Justisdepartementet burde vite hvilke forpliktelser som følger
av EMK. Også FNs Counter Terrorism Committee (CTC) har
etter det dette medlem har kunnet bringe på det
rene, oversett menneskerettighetene, bl.a. i forbindelse med norske
utvisningsregler. Etter dette medlems syn burde CTCs
retningslinjer nevnt menneskerettighetene, og minnet de tilsluttede
statene om at resolusjon 1373 krever at asyl- og flyktningesaker skal
behandles innenfor rammen av gjeldende menneskerettighetslover.
Det vises i denne forbindelse til forslaget fra dette medlem om
at Regjeringen aktivt skal arbeide for at CTC tilføres
menneskerettighetskompetanse.
Dette medlem mener problemene som knytter seg
til det å definere terrorisme også gjør
seg gjeldende her. En utlending som søker asyl i Norge,
kan nektes opphold dersom vedkommende ut fra en sannsynlighetsbetraktning
har deltatt i terrorvirksomhet i et annet land. Men hva som er terrorvirksomhet
er omstridt, og politisk svært betent. Mennesker som svært mange
nordmenn oppfatter som legitime opprørere mot undertrykkende
regimer, vil kunne falle inn under en meget vag terrordefinisjon,
og således utvises fra Norge.
Dette medlem vil etter dette gå imot
de foreslåtte endringene i utlendingsloven.