Vurderingen av kommunefordelingsreglene er ikke ferdigstilt.
Departementets generelle inntrykk er at de gjeldende kommunefordelingsreglene
i de fleste tilfeller nå synes å fungere. Dette
inntrykket bygger blant annet på at antall klager over
disse reglene har vært langt færre ved utskriving
av eiendomsskatten for eiendomsskatteåret 2002 enn for
eiendomsskatteåret 2001. Dette kan nok også ha
en viss sammenheng med at det verserer tvister for domstolene om
gyldigheten av ovennevnte kommunale avtaler om fordeling av eiendomsskattegrunnlaget.
Departementet vil ved ekstern bistand få nærmere
utredet enkelte sider ved kommunefordelingsreglene, blant annet
omfordelingsvirkninger ved å inkludere innsatsfaktorer
som i dag ikke er eiendomsskatteobjekt etter eigedomsskattelova § 3,
jf. § 4 annet ledd. Departementet tar
sikte på å ferdigstille arbeidet med vurderingen
i løpet av 2003, slik at det foreligger permanente kommunefordelingsregler
til bruk for skatteåret 2004.
I påvente av at arbeidet med vurderingen av kommunefordelingsreglene
ferdigstilles, som nevnt i punkt 14.1.1 i proposisjonen, er det
på det rene at kommunefordelingsreglene i eigedomsskattelova § 8 A
vil bli å legge til grunn også for eiendomsskatteåret
2003.
Departementet foreslår derfor at Skattedirektoratet
blir fastsettelsesmyndighet for kommunefordelingen for eiendomsskattegrunnlaget
også for skatteåret 2003. Dette vil bli fastsatt
i den særlige bestemmelsen i § 5 nr.
1 i forskrift 20. desember 2000 nr. 1393 om kommunefordeling
av grunnlaget for eiendomsskatt på kraftanlegg.
I eigedomsskattelova § 8 A-1 annet
ledd er det forutsatt at kommunefordelingen av eiendomsskattegrunnlaget
for kraftanlegg som var satt i drift pr. 1. januar 2000
og som er basert på GAV, skal korrigeres for kostpris på investeringer
i særskilte driftsmidler i kraftanlegget som er ført
i skatteregnskapet første gang for inntektsåret
1997. Slik korrigering skal gjøres for at fordelingen av
eiendomsskattegrunnlaget skal svare til verdien av de særskilte driftsmidler
i kraftanlegget som ligger i den enkelte kommune. Slik korrigering
skal første gang skje for eiendomsskatteåret 2003,
jf. eigedomsskattelova § 8 A-1
annet ledd. Departementet viser til de vurderinger som ble gjort
i Ot.prp. nr. 1 (2001-2002) punkt 11.1.3.3 i forbindelse med at
gjennomføringen av korrigering av kommunefordelingen for
anlegg som ble satt i drift pr. 1. januar 2002 ble utsatt
fra skatteåret 2002 til 2003.
Departementet har ikke ferdigstilt dette arbeidet, som er sett
i sammenheng med den generelle vurderingen av kommunefordelingsreglene
som nevnt i punkt 14.1.1 i proposisjonen. Sluttføring vil
skje i løpet av 2003. Det foreslås derfor at første
gangs korrigering av kommunefordelingen basert på GAV etter de
gjeldende regler, utsettes til skatteåret 2004.
Det vises til forslag om endring av eigedomsskattelova § 8 A-1
annet ledd siste punktum.
Komiteen slutter seg til forslaget
om endring av eigedomsskattelova § 8 A-1 annet
ledd siste punktum.
Komiteen tar proposisjonens orientering til etterretning
og ser positivt på den gjennomgang departementet varsler
i Ot.prp. nr. 1 (2002-2003). Komiteen vil understreke
behovet for en samlet gjennomgang og forenkling av skattereglene
og de konsesjonsbaserte ordningene til kraftnæringen, inklusive
kommunefordelingen av eiendomsskattegrunnlaget.
Komiteen er tilfreds med at det tas sikte på å komme
tilbake til Stortinget med en redegjørelse i løpet
av 2003.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser for øvrig
til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
som innebærer at det igangsettes et arbeid for å se
på forenklinger i systemet for kraftverksbeskatning.
I punkt 14.2 i proposisjonen er eiendomsskatt på anlegg
for overføring og distribusjon av elektrisk kraft omtalt.
Komiteen tar Regjeringens omtale til
orientering.
I punkt 14.3 i proposisjonen er omtalt forestående vurdering
av kraftnæringen.
Komiteen tar Regjeringens omtale til
orientering.