Departementet foreslår at privat bruk av firmabil beskattes
etter en aldersgradert prosentligningsmodell hvor fordelen fastsettes
til 30 pst. av bilens listepris som ny under 235 000 kroner
og 20 pst. av overskytende listepris. For biler eldre enn tre år
ved utgangen av året regnes det bare med 75 pst. av bilens listepris.
En slik omlegging vil bidra til å forenkle gjeldende regelverk,
i hovedsak fordi man går bort fra å fastsette
antall kjørte km mellom hjem og arbeid og fordi gjeldende
firmabilklasser kan oppheves.
Det vil fortsatt være grupper av biler som ikke skal
beskattes etter sjablonreglene og som beskattes etter en individuell
vurdering. Avgrensningen mot sjablonsystemet blir som tidligere,
jf. omtalen i proposisjonens punkt 4.2. Skattedirektoratet vil utforme retningslinjer
for hvordan beskatningen av denne gruppen skal gjennomføres.
Med listepris menes bilens listepris ved første gangs
registrering. For bruktimporterte biler legges tidspunktet for første
gangs registrering i utlandet til grunn. Dersom det er flere importører
av den aktuelle bilmodellen, legges hovedimportørs listepris
i Norge til grunn. For bilmodeller som ikke har listepris i Norge,
må det skjønnsmessig fastsettes en pris med utgangspunkt
i listepris for en tilsvarende bil. Hovedimportørs listepris
skal i utgangspunktet også benyttes for ekstrautstyr. Dersom
hovedimportør ikke har listepris på ekstrautstyret,
typisk ekstrautstyr som ikke direkte knyttes til en bilmodell og
som ikke er fabrikkmontert, benyttes faktisk anskaffelsespris.
Fordelen av firmabil som skattyter bare har disponert deler av
inntektsåret, fastsettes til summen av antall hele og påbegynte
måneder han har hatt bilen til disposisjon multiplisert
med 1/12 av fordelen for et helt år.
Reduksjonen i forhold til listepris for firmabiler som er eldre
enn tre år, gjennomføres med virkning fra og med
det første inntektsåret etter den 36. måneden
etter den måneden bilen ble registrert første gang.
Både ved bruk av el-bil som firmabil og hvor arbeidstaker
har særlig omfattende yrkeskjøring (over 40 000
km i yrke) foreligger det i dag særregler som gir lavere
beskatning enn hovedregelen skulle tilsi. Departementet foreslår
en videreføring av den gunstige behandlingen, men innenfor
den nye beskatningsmodellen. Det foreslås at bilen i disse
tilfellene verdsettes til 75 pst. av bilens listepris som ny. En slik
nedjustering anses å tilsvare om lag samme begunstigelse
som i dag. Tilsvarende reduksjon foretas for biler eldre enn tre år.
Endringen gjennomføres ved en endring av skatteloven § 5-13
første ledd.
De foreslåtte endringene av beskatningsmodell innebærer
at det er behov for endringer i enkelte bestemmelser i forskrift
av 19. november 1999 nr. 1158 (skattelovforskriften), som
departementet vil foreta.
De foreslåtte endringene i reglene for beskatning av
firmabil får også betydning for skattytere som
blir skattlagt for privat bruk av yrkesbil. Skattleggingen for den
private bruken skjer, av ligningstekniske årsaker, ved
at skattyterens fradrag for faktiske kostnader til bilholdet reduseres
med den beregnede verdien av den private bruken. Dette gjennomføres
i praksis ved at den beregnede fordelen tillegges inntekten (tilbakeføring).
Fordelen av den private bruken fastsettes etter det samme regelverket
som benyttes for å beregne fordelen ved privat bruk av
firmabil. Den foreslåtte prosentligningsmodellen skal derfor
også anvendes ved beregningen av tillegget for privat bruk av
yrkesbil.
Etter gjeldende regler kan imidlertid ikke tilbakeføringen
for privat bruk av yrkesbil settes høyere enn 75 pst. av
de beregnede samlede kostnadene til bilholdet.
Departementet foreslår at dette taket for tilbakeføringen
for privat bruk videreføres. Ved beregningen av de samlede
kostnadene til bilholdet skal det gjøres et tillegg for
verdiforringelse. Etter gjeldende regler fastsettes tillegget til
10 pst. pr. år, beregnet av bilens kostpris som ny. Etter
departementets vurdering vil et system med saldoavskrivning gi et
riktigere utrykk for faktisk verdiforringelse enn det dagens system
med en lineær avskrivning gjør. Det foreslås derfor
at verdiforringelsen fastsettes ut fra en årlig saldoavskrivning
på 17 pst. med utgangspunkt i bilens listepris på tidspunktet
for førstegangs registrering, og ikke kostpris. Valg av
avskrivningssats er nærmere begrunnet i St.prp. nr. 1 (2004-2005)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Listepris benyttes også som
utgangspunkt for å beregne fordelen ved privat bruk av
firmabil. Det enkelte års saldoavskrivning reduserer grunnlaget
for å beregne påfølgende års
verdireduksjon. For øvrig anvendes de ordinære
reglene om avskrivning så langt de passer.
Overgangen til saldoavskrivninger innebærer at størrelsen
på tilbakeføringstaket vil avhenge av bilens alder.
Ettersom alderen på yrkesbiler antas å variere
mye, antar departementet at det er behov for en overgangsregel som
gjør at avskrivningene beregnes i samsvar med bilens alder.
For biler registrert første gang før 1.1.2005
må således avskrivningsgrunnlaget reduseres i
forhold til bilens alder. Eksempelvis vil avskrivningsgrunnlaget
for en bil registrert 1. januar 2003 være 68,89
pst. av listepris i inntektsåret 2005. Se forslag til overgangsregel
til skatteloven § 6-12 annet ledd.
Det vises til foreslåtte endringer i skatteloven § 6-12
annet ledd.
Prosentligningsmodellen innebærer en forenkling av regelverket,
samt at den med den foreslåtte utforming vil medføre
at beskatningen av fordelen ved privat bruk av firmabil og egen
yrkesbil i større grad tar hensyn til individuelle forskjeller
med hensyn til bilens verdi og alder. Ved at prosentligningsmodellen
bygger på listepris, vil fordelsfastsettelsen av nye firmabiler
endres automatisk i takt med prisutviklingen på biler generelt.
Samlet sett mener derfor departementet at den nye modellen vil
innebære et rimelig kompromiss mellom behovet for vektlegging
av individuelle faktorer ved fordelsfastsettelsen og behovet for
et administrativt praktikabelt regelverk. Med den foreslåtte prosentligningsmodellen
og dens innebygde dynamikk, legger departementet til grunn at det
ikke er behov for løpende justeringer av modellen, og at
endringer således bare vil være aktuelt dersom
det skjer vesentlige endringer i de forutsetninger som er lagt til grunn.
Departementet forventer at prosentligningsmodellen kan bli et mer
robust system som også vil bidra til mer forutsigbarhet
for skattyter.
De foreslåtte endringen i beskatningen av privat bruk
av firmabil innebærer en forenkling av regelverket og at
regelverket blir enklere å praktisere for skattyterne og
ligningsmyndighetene.
Forslagene antas å gi en samlet provenyreduksjon på 160
mill. kroner påløpt i 2005. Det vises for øvrig
til omtalen i St.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Finansdepartementet foreslår at lovendringene trer i
kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag
til endring av skatteloven § 5-13 første
og andre ledd samt endringer i skatteloven § 6-12
annet ledd og overgangsregel til skatteloven § 6-12
annet ledd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004-2005) kapittel
2, og går mot forslagene til endring av beskatningen av
firmabil og yrkesbil.