Det framholdes at det forut for lovens ikraftsetting vil være
nødvendig med gjennomgang, revisjon og utforming av tilhørende
forskrifter, samt å utarbeide informasjonsmateriell. Omfanget
av arbeidet med forskriftsendringene vil variere fra saksområde til
saksområde, og det er derfor nødvendig at ikraftsettingsbestemmelsen
gir klar hjemmel for delt ikraftsetting. Det foreslås at
loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer, og at Kongen kan
sette i kraft de enkelte bestemmelser til forskjellig tid.
Det framholdes at bevillingsinnehavere som ikke selv importerer/produserer
alkoholholdig drikk, evt. kan ha behov for en overgangsordning,
og det foreslås at Kongen kan gi nærmere overgangsbestemmelser.
Som følge av forslagene om å basere regelverket for
salg og skjenking av alkoholholdig drikk på en inndeling
etter alkoholstyrke og ikke alkoholtype er det etter departementets
oppfatning behov for en overgangsregel knyttet til omfanget av skjenkebevilling
inntil utløpet av gjeldende bevillingsperiode. Departementet
foreslår at innehaver av kommunal og statlig bevilling
som på tidspunktet for ikrafttredelsen har rett til skjenking
av øl eller øl/vin, uten forutgående
søknad gis rett til å skjenke også annen
alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent.
Komiteen er klar over at det foreligger
en inkonsekvens i proposisjonens forslag til overgangsbestemmelser
(jf. VII), og fremmer følgende forslag til VII pkt. 2:
"Innehaver av skjenkebevilling som ved lovens ikrafttredelse
har bevilling til skjenking av øl og sterkøl eller øl,
sterkøl og vin eller øl og vin, kan uten forutgående
søknad skjenke også annen alkoholholdig drikk
med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent inntil bevillingen
utløper."