Det kan ilegges to former for betinget dom. Fullbyrdingsutsettelse
(eksekusjonsutsettelse) innebærer at det utmåles
en straff, men at fullbyrdingen utsettes i en prøvetid.
Straffutmålingsutsettelse (også noe misvisende
kalt domsutsettelse) innebærer at retten avgjør
skyldspørsmålet, men tar stilling til straffutmålingen
først ved et eventuelt lovbrudd eller vilkårsbrudd
i prøvetiden.
Fullbyrdingsutsettelse kan bestemmes ved frihetsstraff. Reaksjonene
omtales vanligvis som betinget fengsel og betinget bot. Adgangen
til å idømme straffutmålingsutsettelse
er naturlig nok ikke knyttet opp til noen reaksjon, men kan idømmes
når retten finner det hensiktsmessig å utsette
utmålingen av straffen i en prøvetid. Loven har
ingen regler om når straffutmålingsutsettelse
kan idømmes. Straffutmålingsutsettelse blir imidlertid
ansett som en mildere reaksjon enn fullbyrdingsutsettelse. Derfor
er det naturlig at straffutmålingsutsettelse reserveres
for de minst alvorlige lovbruddene.
Straffelovkommisjonen går i det vesentlige inn for å videreføre
dagens regler om når fullbyrdingsutsettelse kan idømmes.
Derimot foreslår kommisjonen å oppheve adgangen
til å gjøre en bot betinget. Kommisjonen foreslår å videreføre
adgangen til å gi delvis betinget, delvis ubetinget dom
(såkalt deldom). Også adgangen til å kombinere
fullbyrdingsutsettelse med bot foreslås videreført.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at adgangen
til å idømme fullbyrdingsutsettelse bør
videreføres i en ny straffelov og i at retten fortsatt bør
stå fritt i vurderingen av om en slik reaksjon skal idømmes.
Departementet foreslår derfor ingen endringer i vilkårene
for å idømme fullbyrdingsutsettelse.
Siden betinget bot sjelden ilegges i praksis, støtter
departementet kommisjonens forslag om å oppheve adgangen
til å gjøre en bot betinget.
Departementet deler kommisjonens oppfatning om at det heller
ikke er behov for en adgang til å gjøre et rettighetstap
betinget. Departementet går også inn for at rettighetstap
skal kunne begrenses til å gjelde forbud mot å utøve
visse funksjoner som ligger til stillingen eller virksomheten, eller
til påbud om å utøve virksomheten eller
aktiviteten på bestemte vilkår.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, er enig med departementet i at adgangen
til å idømme fullbyrdingsutsettelse (betinget
dom) bør videreføres i ny straffelov, og i at retten
fortsatt bør stå fritt i vurderingen av om en
slik reaksjon skal idømmes. Flertallet er
videre enig i at adgangen til å gjøre en bot betinget
bør oppheves og at det heller ikke er behov for en adgang
til å gjøre rettighetstap betinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anerkjenner
at det kan være forhold som gjør at det bør
gis betinget dom eller at deler av en dom skal kunne gis betinget.
Spesielt mot unge førstegangskriminelle kan dette være
en løsning. Man bør derfor her ha muligheten til å kunne utvise
et visst skjønn og gi visse straffer betinget.
Disse medlemmer mener at betinget dom bør
kunne kombineres med øvrige straffreaksjoner og at det
bør være vid adgang til å sette forskjellige vilkår
for å avsi betinget dom. Disse medlemmer ønsker
ikke at man skal kunne gi betinget dom for gjengangerkriminelle
eller hvor Stortinget har bestemt at det skal være en minstestraff.
Betinget dom skal ikke kunne være eneste reaksjon hvor
strafferammen er fengselsstraff i mer enn tre år eller
ved alvorlige volds- eller sedelighetsforbrytelser.
Straffelovkommisjonen mener at reaksjonen straffutmålingsutsettelse
fortsatt bør bestå, og foreslår heller
ikke noen endringer i vilkårene for når reaksjonen
kan ilegges. Kommisjonen går ikke inn for at delvis betinget
dom også skal kunne gis ved straffutmålingsutsettelse.
Som kommisjonen mener departementet at reaksjonen straffutmålingsutsettelse
bør videreføres i en ny straffelov. Departementet
er videre enig i at loven - som i dag - bør stille retten
fritt ved vurderingen av når straffutmålingsutsettelse
kan besluttes.
Departementet er enig i at betinget påtaleunnlatelse
ikke alltid vil være en sterk nok advarsel overfor unge
lovbrytere, men vil likevel ikke anbefale at straffutmålingsutsettelse
i særlig grad trer i stedet for betinget påtaleunnlatelse.
Adgangen til å kombinere straffutmålingsutsettelse
med bot selv om straffebudet ikke gir anvisning på bruk
av bot, bør videreføres, men da bare hvis det er
flere straffbare handlinger som pådømmes i samme
sak. Departementet kan ikke se behovet for å kunne kombinere
bot og straffutmålingsutsettelse for ett straffbart forhold.
Departementet har vurdert om betinget dom bør kunne
kombineres med henholdsvis rettighetstap og samfunnsstraff, men
har ikke funnet at det er behov for disse kombinasjonsmulighetene.
Departementet mener derimot, i motsetning til Straffelovkommisjonen,
at retten sammen med straffutmålingsutsettelse
bør kunne idømme ubetinget fengsel ved flere lovbrudd
som avgjøres under ett.
Komiteen er enig med departementet
i at reaksjonen straffutmålingsutsettelse bør
videreføres i ny straffelov. Som i dag bør retten
stilles fritt ved vurderingen av når straffeutmålingsutsettelse
skal besluttes. Komiteen vil imidlertid presisere
at straffutmålingsutsettelse normalt ikke skal anvendes
i saker om barmhjertighetsdrap, slik proposisjonen gir anvisning
på. Barmhjertighetsdrap er etter norsk rett ikke en rettmessig
handling og vil således svært sjelden kunne karakteriseres
som unnskyldelig. Komiteen mener derfor det kun helt
unntaksvis vil være aktuelt å ilegge straffutmålingsutsettelse
som strafferettslig reaksjon i saker av denne type.
Komiteen har for øvrig ingen merknader
til departementets anbefalinger hva gjelder straffutmålingsutsettelse.
Departementet går ikke inn for å innføre
en generell straffritaksregel, men en regel som gir retten adgang
til å frafalle utmåling av straffen. Slikt straffutmålingsfrafall
vil være aktuelt når saken ligger slik an at det
ut fra en helhetsvurdering ikke fremstår som rimelig å la
lovbryteren få en reaksjon med betingelser, slik en straffutmålingsutsettelse
vil være.
Bestemmelsen om straffutmålingsfrafall bør være
en snever unntaksregel for tilfeller hvor retten, på tross
av en urettmessig straffbar handling, ikke finner grunn til å sette
en prøvetid med vilkår.
Straffutmålingsfrafall bør med den samme begrunnelse
som for straffutmålingsutsettelse kunne kombineres med
bot når flere straffbare forhold pådømmes
i samme sak.
Straffutmålingsfrafall bør også kunne
idømmes sammen med ubetinget fengsel når lovbryteren
har begått flere lovbrudd og det skal idømmes
en felles straff, selv om departementet forutsetter at en slik kombinasjon
ikke vil brukes ofte. Departementet foreslår derfor en
regel om at retten kan idømme straffutmålingsfrafall
i kombinasjon med ubetinget fengsel hvor flere straffbare handlinger
pådømmes i samme sak.
Komiteen viser til sine merknader til
kap. 8.
Alle reglene om vilkårene for betinget dom er i gjeldende
straffelov samlet i § 53. Straffelovkommisjonens
forslag følger en noe annen systematikk. I stedet for å plassere
alle vilkårene i én paragraf, er bestemmelsene
delt i flere paragrafer og en inndeling i henholdsvis grunnvilkår
og særvilkår ved betinget dom.
Departementet er enig i systematikken som kommisjonen foreslår.
Det er alltid et vilkår for betinget dom at den domfelte
ikke begår straffbare handlinger i prøvetiden.
Retten kan også fastsette andre vilkår i prøvetiden
(såkalte særvilkår). Med enkelte språklige
endringer og tilpasninger viderefører Straffelovkommisjonens
utkast gjeldende straffelov § 53 nr. 1 første og
annet ledd. En viktig realitetsforskjell er imidlertid at kommisjonen
går inn for at den siktede "så vidt mulig" skal
få adgang til å uttale seg om særvilkårene før
de fastsettes. Han skal altså ikke ha noe absolutt krav
på å uttale seg, slik ordningen er i dag.
Departementet slutter seg til kommisjonens forslag om i hovedsak å videreføre
gjeldende regler om vilkår ved betinget dom.
Departementet har vært i tvil om behovet for å endre
bestemmelsen om den siktedes uttalerett. Modifikasjonen vil være
praktisk når man ikke lykkes i å få tak
i vedkommende. Det er imidlertid bare unntaksvis at retten kan pådømme
en sak uten at den tiltalte er til stede. Departementet ser likevel
at det for disse unntakstilfellene kan være hensiktsmessig
at loven modifiserer kravet om at den siktede skal få uttale
seg slik kommisjonen foreslår. Det er likevel viktig for
departementet å understreke at man strekker seg så langt
som mulig for å innhente den siktedes uttalelse.
Etter gjeldende straffelov § 53 nr. 4 skal
retten pålegge den domfelte å yte slik erstatning
og oppreisning som den fornærmede eller andre skadelidte
har rett til og krav på, og som retten mener at den domfelte
har evne til å betale. Etter § 53 nr.
5 kan retten bestemme at den domfelte betaler underholdsbidrag som
er forfalt eller forfaller i prøvetiden.
Straffelovkommisjonen foreslår å videreføre gjeldende
regler, men går inn for at bestemmelsen om erstatning og
underholdsbidrag plasseres i en egen paragraf før de øvrige
særvilkårene.
Departementet er enig med kommisjonen i at dagens regler om særvilkår
om erstatning bør videreføres og at reglene skilles
ut i en egen bestemmelse. Men i motsetning til kommisjonens utkast
som bare viser til erstatning, går departementet inn for
at bestemmelsen, som i dag, uttrykkelig nevner både erstatning
og oppreisning.
Departementet foreslår at underholdsbidrag nevnes særskilt
i utkastet § 37 bokstav c om oppfyllelse av økonomiske
forpliktelser, og ikke sammen med vilkåret om erstatning
og oppreisning som retten på visse vilkår skal
pålegge den domfelte å oppfylle.
Etter gjeldende rett kan domstolen fastsette ytterligere særvilkår,
jf. § 53 nr. 3. Bestemmelsen er ikke uttømmende.
Det betyr at retten også kan sette andre særvilkår
som den finner hensiktsmessig.
Straffelovkommisjonen foreslår ingen realitetsendringer
i forhold til dagens regler. Bestemmelsen i § 53
nr. 3 annet ledd om at retten kan overlate til tilsynsmyndigheten å fastsette
vilkår, er overflødig etter at ordningen med tilsyn
som vilkår ved betinget dom er opphevet og erstattet med
den nye sanksjonen samfunnsstraff. Straffelovkommisjonen foreslår
derfor ikke bestemmelsen videreført.
Kommisjonen mener at det er unødvendig å videreføre
straffeloven § 53 nr. 6 om promilleprogram som
en prøveordning. Utkastet som uttrykkelig nevner promilleprogram,
sammenholdt med at Kongen gir nærmere regler om gjennomføringen
av særvilkårene, gir etter kommisjonens syn tilstrekkelig
hjemmel til å etablere slike promilleprogram og til å gi nærmere
regler om innholdet i og gjennomføringen av programmene.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at det bør
beholdes en ikke uttømmende opplisting av særvilkår
ved betinget dom.
Departementet ser at det kan være grunner som taler
for å regulere promilleprogrammet i straffegjennomføringsloven
som et vilkår ved samfunnsstraff. Departementet går
likevel ikke på det nåværende tidspunkt
inn for å overføre promilleprogram til straffegjennomføringsloven.
Siden ordningen fortsatt er en prøveordning, bør
den være regulert i straffeloven og være knyttet
til vilkår ved betinget dom.
I vilkårene som nevner berusende og bedøvende midler,
ser ikke departementet grunn til å fjerne den konkrete
henvisningen til alkohol. Som kommisjonen er inne på, er
alkohol det mest utbredte rusmiddel og må forventes å være
det i overskuelig fremtid.
Komiteen viser til at promilleprogram
per i dag er knyttet til vilkår ved betinget dom. Komiteen mener
erfaringen med bruk av promilleprogram er så gode at ordningen
bør gjøres permanent. Komiteen ber
Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om at promilleprogram
gjøres til en permanent ordning.
Komiteen er kjent med at det også foregår
lignende prosjekter med program overfor unge fartsovertredere. Komiteen ønsker
at Regjeringen jobber videre med dette og vurderer en utvidet bruk
av slike programmer som reaksjonsform for denne gruppen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til proposisjonens omtale av grunnvilkår
og særvilkår ved betinget dom, og tiltrer de vurderinger
og anbefalinger som der fremkommer.
Straffeloven § 54 nr. 2 og 3 regulerer virkningene av
vilkårsbrudd i prøvetiden. Retten kan bestemme
at dommen helt eller delvis skal fullbyrdes. Forutsetningen er at
den domfelte "alvorlig eller gjentatt bryter fastsatte vilkår".
Ved lovendringen i 1981 ble det åpnet adgang for delvis
fullbyrding av en betinget dom ved vilkårsbrudd.
Straffelovkommisjonen foreslår i det vesentlige å videreføre
dagens regler. Visse mindre endringer foreslås imidlertid.
Fristregelen om at dom om hel eller delvis fullbyrding av straffen
må være avsagt innen 3 måneder etter
at prøvetiden gikk ut, kan slå uheldig ut. På denne
bakgrunn går Straffelovkommisjonen inn for at påtalemyndighetens
begjæring skal være avgjørende for fristen.
Både i delutredning V og i delutredning VII foreslås
det regler om utvidet rett til offentlig forsvarer ved vilkårsbrudd.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at dagens regler
om brudd i det vesentlige bør videreføres, men
at enkelte mindre endringer bør gjennomføres.
Fristregelen i gjeldende § 54 nr. 2 bør endres,
slik at påtalemyndighetens begjæring, og ikke
rettens avgjørelse av begjæringen, er avgjørende for
når fristen avbrytes. Departementet har kommet til at fristen
på 3 måneder bør videreføres.
Etter departementets oppfatning er det også grunn til å følge
opp kommisjonens forslag om utvidet rett til forsvarer ved vilkårsbrudd.
Etter departementets forslag skal den domfelte alltid få oppnevnt forsvarer
dersom det er spørsmål om fullbyrding eller fastsetting
av en fengselsstraff på mer enn 6 måneder, med
mindre retten på grunn av sakens art og forholdene ellers
finner det ubetenkelig at han er uten forsvarer. Av hensyn til den
domfeltes rettssikkerhet, bør han også ha rett
til forsvarer ved pågripelse og varetektsfengsling med
sikte på omgjøring etter forslaget til ny § 173a
i straffeprosessloven.
Departementet ser også behovet for å klargjøre de
materielle betingelsene for å kunne pågripe og
varetektsfengsle ved alvorlig eller gjentatt brudd på fastsatte
særvilkår. Departementet er likevel enig med Straffelovkommisjonen
i at det av hensyn til den domfeltes rettssikkerhet og av informasjonsgrunner bør
lovfestes en regel om at den domfelte "så vidt mulig" gis
anledning til å uttale seg før kjennelsen blir
avsagt. Tilsvarende bør det også lovfestes en
uttalerett når det er aktuelt med en hel eller delvis fullbyrding
av dommen som følge av alvorlig eller gjentatt brudd på særvilkårene.
Departementet er enig med kommisjonen i at brudd på særvilkår
også i den nye straffeloven kan få som konsekvens
at dommen helt eller delvis fullbyrdes. Som kommisjonen går
departementet inn for å videreføre regelen om
at omgjøring kan skje dersom brudd på særvilkårene
er gjentatt eller alvorlig. Forutsetningen om at vilkårsbruddet
må være alvorlig er ment å gi uttrykk
for at terskelen for omgjøring ved første gangs
vilkårsbrudd er høy.
Spørsmålet om retten må overholde
minimum på 14 dagers fengselsstraff når bare en
del av straffen fullbyrdes, synes ikke å være
avklart etter gjeldende rett. Departementet antar at regelen om
minstestraff også gjelder når straff fastsettes
på grunn av brudd på særvilkårene
for straffutmålingsutsettelse.
Departementet vil derimot foreslå at det lovfestes en
regel om at minstestraffen på 14 dager ikke gjelder når
del av en betinget dom fullbyrdes som følge av brudd på særvilkårene.
Selv om det er en forutsetning for omgjøring at vilkårsbruddet
er gjentatt eller alvorlig, vil karakteren og grovheten av vilkårsbruddet variere.
Derfor bør retten også kunne fullbyrde mindre
enn 14 dager av straffen.
Komiteen er enig med departementet
i at påtalemyndighetens begjæring bør
være avgjørende for beslutning om hel eller delvis
fullbyrding av betinget straff. Hensynet til domfeltes rettssikkerhet
tilsier etter komiteens mening at det oppnevnes forsvarer i
flere saker vedrørende omgjøring enn tilfellet
er i dag. Komiteen er dessuten enig i at den domfelte så vidt
mulig bør gis anledning til å uttale seg før kjennelse
om omgjøring av betinget dom blir avsagt.
Komiteen mener at betinget dom skal ha realitet
for den domfelte. Brudd på fastsatte særvilkår
eller grunnvilkår skal få konsekvenser. På denne
bakgrunn støtter komiteen departementets
forslag om at brudd på særvilkår også etter
den nye straffeloven skal ha som konsekvens at dommen helt eller
delvis fullbyrdes. Omgjøring av en betinget dom bør
etter komiteens mening skje dersom brudd på særvilkårene
er gjentatt eller alvorlig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det skal være en vid adgang til å stille vilkår
ved straffeutmålingsutsettelse. Det er også viktig
at det er en reell kontroll i forhold til om man har overholdt alle
vilkår.
Disse medlemmer mener som utgangspunkt at dersom
det foreligger brudd på de betingelsene som ligger til
grunn for betinget dom, så skal man umiddelbart sone hele
dommen fullt ut. Det bør imidlertid her som ved samfunnsstraff
tas høyde for de helt unnskyldelige brudd som følge
av for eksempel "force majeure".