Straffelovens regler om foreldelse faller i to hovedgrupper:
Regler om foreldelse av straffansvar og regler om bortfall av adgangen
til å fullbyrde straff og andre strafferettslige reaksjoner.
Ilagt rettighetstap og andre strafferettslige reaksjoner som ikke
skal fullbyrdes, foreldes likevel ikke.
Hovedregelen er at en handling ikke lenger er straffbar når
foreldelse er inntrådt. Lovovertrederen kan ikke lenger
straffes for den handlingen han har begått. Foreldelsesfristene
for straffansvar er fra 2 til 25 år avhengig av lengstestraffen
i det enkelte straffebudet. At flere straffer kan idømmes
samtidig, påvirker ikke foreldelsesfristen. Gjeldende rett
har ingen unntak fra regelen om at straffansvar foreldes. Foreldelsesfristen
regnes som hovedregel fra den dagen det straffbare forholdet er
opphørt. Etter § 69 avbrytes fristen
ved rettergangsskritt som medfører at den mistenkte får
stilling som siktet. Virkningen av at foreldelsesfristen avbrytes
er at forholdet ikke foreldes så lenge politiet fortsetter
en viss aktiv etterforskning.
Straffelovkommisjonen foreslår i all hovedsak å videreføre
gjeldende rett. Størst realitetsforskjell i forhold til
gjeldende rett har forslaget om at straffansvar for krigsforbrytelser,
folkemord og forbrytelser mot menneskeheten ikke skal foreldes.
Departementet slutter seg til kommisjonens syn på at
hovedlinjene i gjeldende regelverk bør beholdes, og at
det på de fleste punkter kun er behov for mindre justeringer.
Straffelovkommisjonen foreslår å oppheve den nåværende
adgangen etter § 66 til å idømme
rettighetstap i form av tap av offentlig stilling etter at straffansvaret
ellers er foreldet.
Departementet slutter seg til Straffelovkommisjonens forslag.
Det skal sterke grunner til for å gjøre unntak
fra hovedregelen om at en handling ikke kan straffes når
foreldelssfristen er utløpt. Slike grunner synes ikke å foreligge
i tilstrekkelig grad i forhold til det aktuelle rettighetstapet.
Også hensynet til likebehandling av ansatte i og utenfor
offentlig sektor taler mot en slik særregel som den vi
har i dag. På denne bakgrunn fremmer departementet forslag
i tråd med kommisjonens anbefaling.
Straffelovkommisjonen mener at det er behov for å klargjøre
reglene om når foreldelsesfristen for straffeansvar avbrytes.
Kommisjonen foreslår at vilkåret om at fristen
avbrytes ved "rettergangsskritt" som medfører at den mistenkte
får stilling som siktet, utelates fra lovteksten og at
fristavbrytelsen i stedet utelukkende knyttes til tidspunktet når
den mistenkte får status som siktet etter bestemmelsen
i straffeprosessloven § 82.
Straffelovkommisjonen mener også det er behov for å tydeliggjøre
at virkningen av at foreldelsesfristen avbrytes ikke er at fristen
stanser sitt løp, men at foreldelse ikke inntrer så lenge
politiet fortsetter etterforskningen på et rimelig aktivitetsnivå.
Poenget som kommisjonen vil synliggjøre i lovteksten, er
at forfølgelsestiden som hovedregel tas med i beregningen
av om foreldelse har inntrådt.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at kriteriet
for når foreldelsesfristen for straffansvar avbrytes bør
klargjøres i loven. Departementet slutter seg til forslaget
fra kommisjonen om at foreldelsesfristen for straffansvar skal avbrytes
i alle tilfeller hvor den mistenkte får stilling som siktet.
Departementet er videre enig i at det er behov for å få klarere
frem at dersom forfølgningen senere innstilles eller stanses
på ubestemt tid, skal forfølgningstiden regnes
ved beregningen av om foreldelse har inntrådt med. Departementet
foreslår imidlertid en noe annen lovteknisk løsning
enn kommisjonen.
Straffelovkommisjonen foreslo i delutredning V en ny regel om
såkalt absolutt foreldelsesfrist, men Straffelovkommisjonen
konkluderer i delutredning VII med at den ikke går inn
for å videreføre forslaget fra den tidligere kommisjonen.
Departementet støtter formålet som ligger til grunn
for forslaget om en absolutt foreldelsesfrist. Likevel har departementet
kommet til at det ikke bør innføres noen slik
frist. Særlig legger departementet vekt på at
det er vanskelig å fastsette frister som har reell betydning
uten at de er for korte.
Etter gjeldende rett foreldes straffansvaret for alle typer av
lovbrudd - uansett hvor alvorlige de er. Vedtektene til Den internasjonale
straffedomstolen (Roma-vedtektene) slår fast at forbrytelser
som faller inn under Den internasjonale domstolens jurisdiksjon,
ikke er gjenstand for foreldelse. Dette er folkemord, forbrytelser
mot menneskeheten og krigsforbrytelser. De strafferettslige prinsipper
som er nedfelt i vedtektene, gjelder bare for Domstolen. Statene er
ikke forpliktet til å ha tilsvarende bestemmelser i sin
nasjonale straffelovgivning.
Straffelovkommisjonen foreslår en helt ny bestemmelse
om at visse straffbare handlinger ikke skal foreldes. Bestemmelsen
må ses i sammenheng med kommisjonens forslag til et nytt
kapittel 16 i straffeloven om krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser
mot menneskeheten. Slike alvorlige forbrytelser skal etter forslaget
unntas fra de alminnelige regler om foreldelse, straffansvaret skal
bestå så lenge lovbryteren lever.
Departementet støtter kommisjonens forslag og tiltrer
den begrunnelsen som er gitt. Særlig legger departementet
vekt på at en regel om ikke-foreldelse gjør at
norsk rett samsvarer med Roma-vedtektene artikkel 29. Departementet
gir uttrykk for at de aktuelle forbrytelser er så alvorlige
at lengstestraffen bør være fengsel i 30 år.
Det kan imidlertid reises spørsmål om mindre alvorlige
krigsforbrytelser mv. likevel skal være gjenstand for foreldelse
etter de alminnelige regler.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at alvorlige
terrorhandlinger på det nåværende tidspunktet
ikke bør omfattes av en bestemmelse om ikke-foreldelse
av straffansvar. Departementet vil likevel ikke utelukke at en særregel
for terrorhandlinger må vurderes på nytt dersom
det på et senere tidspunkt skulle bli internasjonal enighet
om at en slik regel er ønskelig som et middel til bekjempelse
av terrorisme.
Departementet foreslår at den nye bestemmelsen om ikke-foreldelse
av straffansvar for krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser
mot menneskeheten skal få anvendelse også for
handlinger som er begått - men ikke foreldet - før
den nye loven trer i kraft.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, ser at behovet for å straffe avtar
etter hvert, og hensynet til lovbryteren og dennes familie tilsier
at adgangen til å stille vedkommende til ansvar på et
gitt tidspunkt bør falle bort. Verdien av vitneprov og
andre bevis svekkes dessuten med tiden, og faren for uriktige domfellelser øker tilsvarende.
Det er derfor etter flertallets mening nødvendig å ha
regler om foreldelse av straffansvar i ny straffelov.
Flertallet er enige med departementet i at straffeloven § 66
annet ledd ikke bør videreføres i ny straffelov,
og tiltrer den begrunnelse som gis for dette i proposisjonen.
Flertallet støtter forslaget om at foreldelsesfristen
for straffansvar skal avbrytes i alle tilfeller hvor den mistenkte
får stilling som siktet. Det er videre hensiktsmessig å tydeliggjøre
at virkningen av at foreldelsesfristen avbrytes ikke er at fristen
endelig avbrytes, men at foreldelse ikke inntrer så lenge
politiet fortsetter etterforskningen på et rimelig aktivitetsnivå.
Det er etter flertallets mening helt riktig å gjøre
unntak fra reglene om foreldelse når saken gjelder folkemord,
forbrytelser mot menneskeheten og/eller krigsforbrytelser.
Begrunnelsen som gis for dette i proposisjonen tiltres. Det vil
være nødvendig å komme tilbake til den
konkrete utformingen av en slik unntaksregel i forbindelse med behandlingen
av forslag til ny spesiell del i straffeloven, men flertallet vil
allerede nå signalisere at norske foreldelsesregler bør
i størst mulig grad være i samsvar med vedtektene
av 17. juli 1998 til Den internasjonale straffedomstolen
(Roma-vedtektene).
Alvorlige terrorhandlinger kan berøre en
hel verden og ramme svært mange mennesker direkte. Det er
derfor avgjørende at de ansvarlige stilles til ansvar for
sine handlinger. Vi har eksempel fra norsk rettspraksis som viser
at det kan gå lang tid før de skyldige etter terrorhandlinger
finnes, stilles for retten og dømmes. Vi vet også at
det i dag finnes nasjoner som gir beskyttelse til terrorister, og
at det derfor kan gå meget lang tid før disse
kan pågripes, selv om man vet hvem som står bak
terrorhandlingen. Etter flertallets mening bør
det derfor gjøres ett ytterligere unntak fra reglene om
foreldelse når saken gjelder alvorlige terrorhandlinger.
Tilsvarende gjelder for reglene om foreldelse av idømt
straff. På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende
forslag:
"Straffeloven § 91 skal lyde:
§ 91. Straffansvar som ikke foreldes
Straffansvaret for terrorhandlinger, krigsforbrytelser,
folkemord og forbrytelser mot menneskeheten foreldes ikke."
Flertallet mener at unntak for alvorlige terrorhandlinger
fra foreldelsesreglene vil være et middel til bekjempelse
av terrorisme. På denne bakgrunn vil flertallet oppfordre
Regjeringen til å arbeide internasjonalt for endring av
foreldelsesreglene for tilfeller av alvorlige terrorhandlinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at det kan være grunner til at man har en regel om foreldelse
av saker. Etter lang tid kan kanskje en visshet om hva som har skjedd være
viktigere enn å få noen straffet, både
for offer og samfunn. Det er svært få saker hvor
dette har blitt brukt eller har blitt oppfattet som sterkt urimelig. Disse
medlemmer ønsker likevel ikke et så finmasket
system som Regjeringen ønsker.
Disse medlemmer mener foreldelse
hvor strafferammen er inntil 6 års fengsel skal inntre
etter 10 år, og hvor strafferammen er 30 års fengsel
inntrer det ingen foreldelse. Der strafferammen er mellom 10 års
fengsel og inntil 30 års fengsel er foreldelsesfristen
30 år. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Straffeloven § 86
skal lyde:
§ 86. Foreldelsesfristen
Fristen for foreldelse av straffeansvar er
a) 10 år når den høyeste
lovbestemte straff er bot eller fengsel i inntil 6 år,
b) 30 år når den høyeste lovbestemte
straff er bot eller fengsel i mer enn 6 år.
Der lovens strengeste straff er fengsel i inntil 30 år
inntrer ingen foreldelse.
Bestemmelsene i den nåværende straffeloven §§ 71-74
omhandler foreldelse av ilagte strafferettslige reaksjoner. Reglene
innebærer at de ilagte reaksjonene faller bort og ikke
lenger kan fullbyrdes. Det gjelder ulike regler for de ulike reaksjonene.
Etter § 71 første ledd varierer foreldelsesfristene for
idømt fengselsstraff fra 5 til 30 år avhengig
av den idømte straffens lengde. Foreldelsesfristen avbrytes ved
at fullbyrdingen av straffen påbegynnes eller ved at den
domfelte blir pågrepet for å sikre fullbyrdingen.
Idømt forvaring bortfaller etter de samme frister som for
fengselsstraff. Det samme gjelder for idømt samfunnsstraff.
Idømte særreaksjoner for utilregnelige lovovertredere
bortfaller ved foreldelse etter 20 år. Ilagt bot foreldes
10 år etter at avgjørelsen ble endelig.
Straffelovkommisjonen foreslår i all hovedsak å videreføre
gjeldende rett. Forslaget om at idømt straff for krigsforbrytelser,
folkemord og forbrytelser mot menneskeheten ikke skal foreldes,
innebærer imidlertid en realitetsforskjell av betydning.
Departementet viser til det som tidligere er sagt om behovet
for regler om foreldelse.
Kommisjonen går inn for å videreføre
bestemmelsene i straffeloven § 72. Hovedprinsippet
sier at foreldelsesfristene for idømt frihetsstraff regnes
fra den dagen dommen er endelig (rettskraftig). Det samme skal gjelde
for dommer på samfunnsstraff. Det nye i bestemmelsen er
at Straffelovkommisjonen foreslår et tillegg som skal klargjøre
utgangspunktet for foreldelsesfristen der det treffes en avgjørelse
om gjeninnsetting på reststraff etter en prøveløslatelse. Forslaget
innebærer at fristen begynner å løpe
den dagen avgjørelsen om gjeninnsetting er endelig. Kommisjonen
foreslår også i utkastet tredje ledd en eksplisitt
regel for situasjonen når fullbyrdingen av straffen avbrytes.
Da skal fristen løpe fra avbrytelsestidspunktet.
Departementet er enig med kommisjonen i at det er behov for å klargjøre
hva som er utgangspunktet for foreldelse av reststraffen ved gjeninnsetting
etter en prøveløslatelse. Dagen da avgjørelsen
om gjeninnsetting er endelig, synes å være det
naturlige utgangspunktet for fristens løp.
Departementet støtter også forslaget om en
egen regel for situasjonen når fullbyrdingen avbrytes,
for eksempel ved rømning eller uteblivelse etter endt permisjon
og forslaget om at fristen i slike tilfeller regnes fra avbrytelsen.
Straffelovkommisjonen foreslår en egen bestemmelse om
foreldelse av idømt særreaksjon for utilregnelige.
Foreldelsesfristen for idømt særreaksjon for utilregnelige
skal være 20 år.
Departementet mener at det er naturlig å se hen til den
fristen som er foreslått å gjelde for tilsvarende frihetsstraffer
når foreldelsesfristen for særreaksjonene for
utilregnelige fastsettes. Dersom gjerningspersonen er tilregnelige,
gjelder etter departementets forslag en 20-års foreldelsesfrist
for fullbyrdingen av idømt fengselsstraff på mer
enn 8 år og inntil 20 år. Denne fristen vil ofte
komme til anvendelse når tilregnelige blir straffet for
lovbrudd det typisk gis særreaksjon for når lovbryteren
er utilregnelig. Departementet er på denne bakgrunn enig
med kommisjonen i at det er ønskelig å videreføre
gjeldende regel om 20 års foreldelsesfrist for idømt
særreaksjon for utilregnelige.
Roma-vedtektene artikkel 29 fastsetter at forbrytelser som faller
inn under Den internasjonale straffedomstolens jurisdiksjon, ikke
er gjenstand for foreldelse. Det må legges til grunn at
artikkel 29 mest naturlig innebærer at de aktuelle forbrytelsene
skal unntas både fra regler om foreldelse av straffansvar
og fra regler om foreldelse av idømt straff.
Straffelovkommisjonen foreslår en bestemmelse om idømt
straff som ikke skal foreldes. Forslaget omfatter krigsforbrytelser,
folkemord og forbrytelser mot menneskeheten.
Departementet støtter kommisjonens forslag. Departementet
legger vekt på at forbrytelsene det er snakk om, ofte vil
ha et politisk preg. Det vil av den grunn trolig være større
fare enn ellers for at lovbryteren slipper unna forfølgningen
eller fullbyrdingen slik at den alminnelige foreldelsesfristen utløper.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til departementets vurderinger og
forslag slik de fremkommer av proposisjonen pkt. 28.3, samt komiteens
merknader under kap. 27.1.2 om foreldelse med hensyn til terrorhandlinger.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende
forslag:
"Straffeloven § 96 skal lyde:
§ 96. Idømt straff
som ikke foreldes
Idømt straff for terrorhandlinger, krigsforbrytelser,
folkemord og forbrytelser mot menneskeheten foreldes ikke."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
idømt straff ikke skal kunne foreldes. Det vil være å premiere
de som unndrar seg straffeforfølgelse for en handling de
alt er kjent skyldige i. Disse medlemmer vil derfor
stemme imot forslaget i § 96 om foreldelse av
idømt straff.