Jeg viser til brev datert 2. mai 2008 fra Næringskomiteens medlemmer
fra Høyre i forbindelse med komiteens behandling av Ot. prp. nr.
35 (2007-2008) Om lov om endringar i lov om konkurranse mellom foretak
og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven). Videre
viser jeg til brev datert 24. april 2008 fra Næringskomiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet, med spørsmål til samme Ot. prp.
nr. 35, som jeg har besvart i eget brev av d.d.
I forbindelse med mitt svar nedenfor har jeg innhentet opplysninger
fra Konkurransetilsynet. Grunnet den korte svarfristen til Næringskomiteen,
gjør jeg oppmerksom på at det ikke har vært mulig å få kvalitetssikret
alle tallene fra Konkurransetilsynet, som det fremgår av mitt svar
nedenfor.
"Hvor mange alminnelige meldinger om sammenslåing etter § 18
ble sendt inn i hhv. 2005, 2006 og 2007, og hvor mange av disse
meldingene ble fulgt nærmere opp av Konkurransetilsynet?"
I årene 2005, 2006 og 2007 mottok Konkurransetilsynet henholdsvis
620, 867 og 558 alminnelige meldinger. Av disse påla Konkurransetilsynet
henholdsvis 19, 26 og 17 fullstendige meldinger, mens henholdsvis
3, 5 og 3 frivillige fullstendige meldinger ble mottatt.
"Hvor mange av meldingene som ble levert inn, gjaldt sammenslåinger
som ligger under terskelverdiene som gjelder i Sverige, og hvor
mange av disse ble fulgt opp av Konkurransetilsynet?"
I Sverige skal en foretakssammenslutning meldes til KonkurrensverketFor
mer informasjon se link til Konkurrensverkets hjemmesider: http://www.konkurrensverket.se/t/Page____292.aspx)
dersom:
"de berörda företagen tillsammans
har en årsomsättning som överstiger 4 miljarder kronor och
minst två av de berörda företagen vardera har en årsomsättning
i Sverige som överstiger 100 miljoner kronor."
Konkurransetilsynet kan ikke legge fram omsetningstall på alle
meldinger mottatt i 2005-2007. Tilsynet viser derimot til stikkprøver
av omsetningstall i meldinger i perioden mai 2004 – oktober 2005,
som ble gjennomført i forbindelse med daværende Moderniseringsdepartementets
evaluering av den alminnelige meldeplikten for foretakssammenslutninger. (Med
dagens kurs tilsvarer 100 SEK ca. 85 NOK.)
Meldeplikten i Norge omhandler bare omsetningstall i Norge. 15
av de 150 undersøkte meldingene (10 %) gjaldt sammenslutninger av
foretak som hadde en samlet omsetning over 3400 MNOK i Norge (eller
4 milliarder svenske kroner). Det er imidlertid grunn til å tro
at flere av disse transaksjonene hadde vært meldepliktige, dersom
man bygde på totalomsetning inklusive omsetningstall utenfor Norge. Konkurransetilsynet
har ikke tall på hvor mange av de 15 meldingene med samlet omsetning
på mer enn 3400 MNOK, som også ville ha oppfylt vilkåret om at minst
to av foretakene må ha en omsetning (her) i Norge på mer enn 85
MNOK. Men det kan gi en indikasjon at i 36 av 150 undersøkte meldinger
(24 %) hadde det foretaket med minst omsetning en omsetning på mer
enn 85 MNOK.
Konkurransetilsynet har i tillegg omsetningstall på meldinger
mottatt i 2008 (1.1.2008 – 5.5.2008). På grunn av den korte fristen
kunne ikke disse tallene bli kvalitetssikret, men de vil gi en god
indikasjon. Av 157 mottatte meldinger (Konkurransetilsynet har tall på
nesten alle meldinger, men noen få meldinger som mangler omsetningstall
for Norge er ikke tatt med) hadde 57 (eller 36 %) en omsetning i
Norge for minst to av foretakene på 85 MNOK eller mer. 20 av disse 57
(eller 13 % av de 157 mottatte meldingene) hadde en samlet omsetning
i Norge på mer enn 3400 MNOK (eller 4 milliard SEK).
Konkurransetilsynet kan ikke legge fram tall på alle meldinger
mottatt i 2005-2007, men for å svare på hvor mange av sakene som
har blitt fulgt opp av tilsynet under de svenske terskelverdiene,
er følgende tall relevante:
Konkurransetilsynet har pålagt fullstendig melding eller mottatt
frivillig fullstendig melding i 91 saker siden ny konkurranselov
trådde i kraft 1. mai 2004. I 41 av disse sakene var omsetning for
minst to av foretakene 85 MNOK eller mer. I 17 av sakene var samlet
omsetning i Norge høyere enn 3400 MNOK (4 milliarder SEK). Dette
betyr at i alle fall 74 av de 91 sakene hvor tilsynet mottok frivillig
eller påla fullstendig melding kommer under de svenske terskelverdiene.
Tilsynet har fattet vedtak i 16 av de 91 sakene hvor fullstendig
melding ble pålagt eller sendt frivillig. I én sak fattet Kommisjonen
vedtak, og 5 av sakene om fullstendig melding er fortsatt under
behandling. Resten av sakene har blitt avsluttet uten vedtak om
inngrep.
Av de 17 sakene hvor det ble truffet vedtak er det 11 saker hvor
omsetning på minst to av foretakene var 85 MNOK eller mer. 7 av
disse 11 sakene har en samlet omsetning på mer enn 3400 MNOK (4
milliarder SEK) i Norge. Dette betyr at i totalt 10 av de 17 sakene
hvor det ble fattet vedtak kom under de svenske terskelverdiene.
"Hva er estimert gjennomsnittskostnad i bedriftene for å levere
inn en melding?"
Konkurransetilsynet innhentet i oktober 2005, i forbindelse med
daværende Moderniseringsdepartementets evaluering av den alminnelige
meldeplikten for foretakssammenslutninger, opplysninger om kostnadene
for næringslivet forbundet med innlevering av meldinger. Siden det
ble beregnet at tre av fire bedrifter benytter bistand fra advokatfirma
ved levering av melding, ble advokatene spurt om tidsbruk og kostnader
ved innlevering av alminnelig melding. De fleste firmaene anslo
et gjennomsnitt på 10.000 til 30.000 NOK per melding i 2004, med
en stor variasjon fra 2 til 20 timer per melding.
"Hvilke konkurransepolitiske konsekvenser vil det være av å
doble terskelverdiene og hvor store vil besparelsene være av dette
for bedriftene og Konkurransetilsynet?"
Når det gjelder spørsmål 4 viser jeg til mitt svar av d.d. på
spørsmål nr. 4 og 8 fra Næringskomiteens medlemmer fra Høyre og
Fremskrittspartiet. Som nevnt i dette brevet er terskelverdiene
for meldeplikten satt slik at en skal kunne oppdage konkurranseskadelige
foretakssammenslutninger i lokale, smale og markeder for innsatsfaktorer.
Terskelverdiene er således en konsekvens av Stortingets ambisjon
for kontrollen med foretakssammenslutninger.
Jeg hevet terskelverdiene ved endringer i forskriften, så sent
som i januar 2007. De nye terskelverdiene førte til en reduksjon
av meldepliktige foretakssammenslutninger på ca. 30 prosent. I dag
er det ikke aktuelt for departementet å fremme et nytt forslag om
ytterligere endringer i terskelverdiene. Konkurransemyndighetene
vil imidlertid kontinuerlig følge med på erfaringer knyttet terskelverdiene
for meldepliktige foretakssammenslutninger, og eventuelt vurdere
behovet for revisjon av regelverket på nytt på et senere tidspunkt.