Forslaget til kapittel 27 omhandler vern av sentrale formuesgoder
og -rettigheter, og er i hovedsak forslag til straffebestemmelser
som avløser straffeloven 1902 kapittel 24 om underslag, tyveri og
ulovlig bruk, kapittel 25 om utpresning og ran, og kapittel 31 om
heleri. I tillegg tar kapitlet opp i seg flere av bestemmelsene
i straffeloven 1902 kapittel 40 om "Forseelser mot Formuesrettigheder".
Departementets lovforslag viderefører i hovedsak gjeldende rett,
men med språklige og lovtekniske moderniseringer, særlig som følge
av endringer i den alminnelige delen i straffeloven 2005. En realitetsendring
ligger i at departementet foreslår å erstatte kravet til vinnings
hensikt med et krav om vinnings forsett. Det vises til proposisjonen
for drøftinger av dette.
Departementet foreslår å justere mange av strafferammene for
lovbrudd til vern om formuesgoder og -rettigheter. Formålet er at
strafferammene skal fremstå som mer realistiske ut fra det straffenivå
som er etablert gjennom rettspraksis.
For tyveri etter straffeloven 1902 straffes den som "borttar"
en "gjenstand" som "helt eller delvis tilhører en annen," dersom
hensikten er å skaffe seg selv eller andre en "uberettiget vinning"
ved "tilegnelsen" av gjenstanden. Strafferammen for tyveri er bøter
eller fengsel inntil 3 år. Grovt tyveri straffes med bøter eller
fengsel inntil 6 år. Mindre tyveri betegnes i dag som naskeri, som
er en straffbar forseelse etter straffeloven 1902.
Straffelovkommisjonen går inn for å videreføre tyveribestemmelsen
i straffeloven 1902, men slik at kravet om vinnings hensikt erstattes
med et krav om vinnings forsett, eventuelt kun forsett om å tilegne seg
gjenstanden. Straffelovkommisjonen foreslår at strafferammen for
tyveri settes ned til bot eller fengsel i 2 år. For grovt tyveri
foreslås strafferammen på bot eller fengsel i inntil 6 år videreført.
For naskeri mener kommisjonen det bør være tilstrekkelig å kunne
reagere med bot.
Departementet foreslår å videreføre tyveribestemmelsens materielle
innhold med den endring at kravet om vinnings hensikt erstattes
med et krav om vinnings forsett.
Hvorvidt et tyveri er grovt, bør fortsatt bero på en helhetsvurdering,
men departementet foreslår i likhet med kommisjonen enkelte endringer
i oppregningen av sentrale momenter i forslaget. Departementet foreslår
som kommisjonen at strafferammen for vanlig tyveri settes til bot
eller fengsel i inntil to år. Departementet er enig med Straffelovkommisjonen
i at den øvre strafferammen på fengsel inntil 6 år for grovt tyveri
bør videreføres. Det er behov for en så vidt høy strafferamme for
de alvorligste tyveriene, særlig dem som omhandler betydelige verdier.
Kommisjonen har foreslått å nedjustere strafferammen for naskeri
til bot. Departementet er enig i at bot normalt vil være en tilstrekkelig
reaksjon mot slike straffbare forhold.
Underslag straffes etter straffeloven 1902. Paragrafen beskriver
to ulike måter å begå underslag på: Ved tilegnelse av gjenstander
som gjerningspersonen besitter, men som tilhører en annen, og ved
disponering av penger som er innfordret for en annen eller på annen
måte betrodd gjerningspersonen. Strafferammen for underslag er bøter
eller fengsel inntil 3 år. Mindre underslag betegnes i dag som naskeri,
som er en straffbar forseelse etter straffeloven 1902.
Straffelovkommisjonen foreslår en bestemmelse om underslag som
i hovedsak tilsvarer straffeloven 1902.
Departementet mener at underslag fortsatt bør reguleres i en
særskilt lovbestemmelse. Underslag kjennetegnes av at handlingen
som oftest innebærer et tillitsbrudd, noe som fortsatt bør synliggjøres
i gjerningsbeskrivelsen. Departementets forslag viderefører i det
alt vesentlige gjeldende rett. Kravet til vinnings hensikt foreslås
også her erstattet med et krav om vinnings forsett.
Departementet foreslår en strafferamme for vanlig underslag på
bot eller fengsel inntil to år. For grovt underslag foreslås den
øvre strafferammen på fengsel inntil 6 år videreført. Ved mindre
underslag synes det å være tilstrekkelig å kunne reagere med en bot.
Ran og grovt ran rammes i dag av straffeloven 1902. Den alminnelige
ransbestemmelsen setter straff for den som "bemektiger seg en gjenstand
som helt eller delvis tilhører en annen, ved å øve vold mot en person
eller sette ham ute av stand til forsvar eller ved hjelp av trusler
som framkaller alvorlig frykt for noens person". Strafferammen er
fengsel inntil 5 år. For grovt ran er strafferammen fengsel inntil
12 år, men inntil 21 år dersom ranet har hatt til følge død eller
betydelig skade på legeme eller helse.
Straffelovkommisjonen foreslår en bestemmelse som i hovedsak
svarer til straffeloven 1902, men slik at kravet om vinnings hensikt
også her foreslås erstattet med et krav om vinnings forsett.
Ran bør fortsatt reguleres i egne straffebestemmelser, og departementet
foreslår å videreføre realiteten i gjerningsbeskrivelsen i ransbestemmelsen
i straffeloven 1902. Departementet foreslår også å videreføre en
egen bestemmelse om grovt ran.
Ran er en vesentlig mer alvorlig handling enn de fleste andre
vinningslovbrudd, ettersom ranshandlingen innebærer legemskrenkelser
og/eller trusler i tillegg til selve vinningsforbrytelsen. Dette
bør fortsatt gjenspeiles i strafferammene. Departementet er likevel
enig med kommisjonen i at det for ordinære ran er tilstrekkelig
med en strafferamme på fengsel i 3 år. Departementet legger da vekt
på det eksisterende straffenivået i rettspraksis og ønsket om at
strafferammene skal fremstå som realistiske. Også for grove ran
foreslår departementet en viss nedjustering av den ordinære strafferammen
i selve ransbestemmelsen. Dette må dels ses i sammenheng med de
alminnelige regler om forhøyede strafferammer, dels med straffenivået
i rettspraksis. I motsetning til kommisjonens skisse foreslår departementet
en øvre strafferamme på fengsel inntil 12 år, den samme som i dag.
Departementet foreslår å opprettholde dagens øvre strafferamme
på 21 års fengsel for ran med død eller betydelig skade på kropp
eller helse til følge.
Straffeloven 1902 gjør det straffbart å inngå forbund med noen
om å begå ran. Bestemmelsen er en av få i straffeloven 1902 som
rammer forberedelseshandlinger, det vil si handlinger som i tid
ligger forut for forsøkshandlinger.
Straffelovkommisjonen mener det fortsatt bør være straffbart
å inngå forbund om ran. For å kunne straffe forbund om de groveste
ranene tilstrekkelig strengt, foreslås samme strafferamme som for
fullbyrdet vanlig ran. Departementet er enig.
Straffeloven 1902 sin bestemmelse om utpressing setter straff
for den som i vinnings hensikt "ved rettsstridig atferd eller ved
å true med slik atferd tvinger noen til å foreta en handling som
volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for."
Strafferammen er fengsel inntil 5 år, eventuelt med tillegg av bot.
Straffeloven 1902 har ingen egen bestemmelse om grov utpressing.
Straffelovkommisjonen foreslår en bestemmelse som i hovedsak
svarer til straffeloven 1902. Strafferammen for utpressing foreslås
satt til bot eller fengsel i 2 år. Kommisjonen foreslår i tillegg
en egen bestemmelse om grov utpressing etter mønster av andre bestemmelser
om grove vinningslovbrudd.
Departementet foreslår å videreføre bestemmelsen om utpressing
med noen mindre endringer. De typiske utpressingstilfellene har
en annen karakter enn typiske ran, samtidig som utpressing også
skiller seg fra andre vinningsforbrytelser ved at disse lovbruddene,
i likhet med ran, har et element av integritetskrenkelse ved seg.
Departementet er enig med kommisjonen i at den nye straffeloven
bør inneholde en egen bestemmelse om grov utpressing, etter samme
mønster som andre vinningslovbrudd. Departementet går inn for en
øvre strafferamme på bot eller fengsel inntil tre år for vanlig
utpressing, og fengsel inntil seks år for grov utpressing.
Straffeloven 1902 setter straff for den som "mottar eller skaffer
seg eller andre del i utbytte av en straffbar handling (heleri),
eller som yter bistand til å sikre slikt utbytte for en annen (hvitvasking)."
Bestemmelsen er generelt formet og rammer befatning med utbytte
av alle slags straffbare handlinger, både forbrytelser og forseelser
i straffeloven og overtredelser av straffebestemmelser i spesiallovgivningen. Mens
heleri kjennetegnes av mottak eller anskaffelse av utbytte av straffbare
handlinger, er hvitvasking et samlebegrep for handlinger som er
ment å bidra til at utbytte av straffbare handlinger fremstår som
om det er ervervet ved lovlig aktivitet. Strafferammen er bøter
eller fengsel inntil tre år. Straffen for grov overtredelse er fengsel
inntil 6 år.
Departementet foreslår å videreføre straffansvaret for både forsettlig
og uaktsomt heleri og hvitvasking, men er kommet til at det er hensiktsmessig
å regulere heleri og hvitvasking i ulike bestemmelser. Særskilte
bestemmelser vil forenkle hver av dem og bidra til å klargjøre hva
som kjennetegner henholdsvis heleri og hvitvasking.
Strafferammene for heleri og hvitvasking bør fortsatt være like.
Departementet foreslår at straffen for vanlig heleri og hvitvasking
settes til bot eller fengsel inntil to år.
Departementet er enig med Straffelovkommisjonen i at den øvre
strafferammen på seks års fengsel for grovt heleri og grov hvitvasking
bør videreføres. Ved lite heleri og liten hvitvasking synes det
tilstrekkelig å kunne reagere med bot.
For uaktsomt heleri og uaktsom hvitvasking foreslår departementet
at strafferammen på bot eller fengsel inntil to år videreføres.
Begrunnelsen for å sette denne strafferammen lik rammen for en vanlig forsettlig
overtredelse, er at denne strafferammen også skal favne grove, uaktsomme
overtredelser.
Departementet foreslår at særlige strafferammer skal gjelde foruten
for narkotikaheleri også for heleri av utbytte fra grovt ran og
menneskehandel. Slike handlinger er profittmotiverte og innebærer
i tillegg vold, trusler eller frihetsberøvelse. For heleri av utbytte
fra grovt ran og grov menneskehandel skal heleriet straffes med
inntil henholdsvis 12 og 15 års fengsel, samme øvre strafferammer
som for disse primærhandlingene. For befatning med utbytte som stammer
fra et særlig grovt narkotikalovbrudd, foreslår departementet at
den gjeldende strafferammen på 21 års fengsel justeres ned til fengsel
inntil 15 år, som må anses som tilstrekkelig.
Straffeloven 1902 gjør det straffbart å inngå forbund med noen
om å begå heleri og hvitvasking.
Departementet foreslår å videreføre dette straffebudet i straffeloven
2005. Departementet er kommet til at strafferammen for forbund om
heleri og hvitvasking bør settes til bot eller fengsel inntil to
år for å sikre at enkelte avtaler om grove overtredelser kan straffes
tilstrekkelig strengt.
Straffeloven 1902 setter straff for brukstyveri av motorvogn.
Bestemmelsen rammer den som "rettsstridig tar en motorvogn og bruker
eller forføyer over den". Straffen er bøter eller fengsel inntil
tre år. Den øvre strafferammen er likevel fem års fengsel dersom bruken
har hatt til følge "betydelig skade på person eller formue".
Straffelovkommisjonen foreslår en bestemmelse som i hovedsak
svarer til straffeloven 1902. Strafferammen foreslås satt til bøter
eller fengsel i 2 år.
Departementet foreslår i likhet med kommisjonen å videreføre
en egen bestemmelse om brukstyveri av motorvogn
Straffeloven 1902 setter straff for rettstridig bruk eller forføyning
over løsøregjenstand som tilhører en annen. Forføyningsalternativet
rammer blant annet det å gjemme en gjenstand for eieren. Overtredelse
er en forseelse. For å kunne straffe er det et vilkår at bruken
eller forføyningen fører til tap eller uleilighet for den berettigede.
Straffeloven 1902 rammer også grovere tilfeller av ulovlig bruk.
Bestemmelsen ble vedtatt i 1987 primært med sikte på å ramme datakriminalitet,
men virkeområdet er ikke begrenset til slike lovbrudd.
Departementet mener som Straffelovkommisjonen at det fortsatt
bør være straff for ulovlig bruk av løsøregjenstander, og at gjerningsinnholdet
i straffeloven 1902 i all hovedsak bør videreføres. Dette begrunnes
særlig med skadefølgeprinsippet, i tillegg til at det ofte vil være
lite praktisk å forfølge slike krenkelser av en annens rett i den
sivile rettspleien, særlig hvis krenkelsen har voldt ulemper uten
nevneverdig økonomisk tap.
Departementet foreslår at straffen for ulovlig bruk etter lovforslaget
settes til bot. For grov ulovlig bruk foreslår departementet en
nedjustering til fengsel inntil 2 år, i tillegg til at bot foreslås
innført som alternativ straff.
Straffeloven 1902 setter straff for besittelseskrenkelse av løsøre.
Straffen for overtredelse er i utgangspunktet bøter, men likevel
bøter eller fengsel i inntil 3 måneder dersom gjenstandens verdi
overstiger 10 kroner.
Straffelovkommisjonen foreslår en felles bestemmelse som rammer
besittelseskrenkelse både med hensyn til løsøre og fast eiendom.
Departementet mener det fortsatt er grunn til å ha et straffebud
mot besittelseskrenkelser av løsøre og foreslår en videreføring
av bestemmelsen med noen tilpasninger. Departementet foreslår imidlertid
at de handlingene som hittil har vært omfattet av straffeloven 1902
om krenkelse av besittelsen av fast eiendom, skal rammes av et utvidet
straffebud om ulovlig bruk av fast eiendom.
Komiteen viser til at straffeloven
2005 som hovedregel stiller krav om utvist forsett for å kunne dømmes
etter et straffebud. Andre skyldkrav må presiseres særskilt. For
en rekke av formuesforbrytelsene stilles det i dag krav om vinnings
hensikt. Etter dagens regler kan en derfor i helt spesielle situasjoner oppleve
at for eksempel typiske "tyveri-tilfeller" ikke kan pådømmes som
det, fordi gjerningspersonens hensikt ikke var å oppnå en vinning.
Komiteen støtter Regjeringens forslag om at vilkåret
om vinnings hensikt erstattes med forsett om vinning. Da vil alle
tilfeller der gjerningspersonen er klar over at han oppnår en vinning
rammes, uavhengig av om det er dette som er gjerningspersonens motivasjon.
Et slikt forslag utvider straffeansvaret noe, men vil ha relativt
liten praktisk betydning. Det bidrar derimot til å standardisere
og forenkle straffelovgivningen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at de øvre
delene av strafferammene i straffebudene i dette kapitlet svært
sjelden blir brukt. De mest alvorlige tilfellene vil uansett bli
bedømt som grove overtredelser, slik at strafferammen økes av den
grunn. Flertallet sier seg enig i at det er uheldig
og unødvendig med strafferammer som er misvisende i forhold til
reell straffeutmåling. Flertallet slutter derfor
opp om Regjeringens forslag om å redusere strafferammene for vanlige
vinningslovbrudd fra tre til to år. Flertallet registrerer
at Straffelovkommisjonen foreslo å redusere ytterligere til ett
år, men er enig med Regjeringen i at dette ville være å gå for langt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenig i den reduksjonen i strafferammer som Regjeringen foreslår. Disse
medlemmer mener manglende utnyttelse av strafferammene er
et uttrykk for at straffeutmålingen er for lav. Videre viser disse
medlemmer til at Regjeringen selv påpeker dette i de kapitler
hvor de ønsker å heve straffenivået, se eksempelvis Ot.prp. nr.
22 (2008–2009), s. 231, andre kolonne, andre avsnitt. Disse
medlemmer registrerer imidlertid at Regjeringen ikke følger
denne linjen konsekvent. For at straffen skal ha den ønskede effekt,
må den føles som et onde for de kriminelle og da er det en forutsetning at
den er tilstrekkelig streng.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"§ 321 annet ledd skal lyde:
Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 3 år.
§ 323 første ledd skal lyde:
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som gjør
seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder
en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det.
§ 324 tredje ledd skal lyde:
Straffen for underslag er bot eller fengsel inntil 3 år.
§ 326 skal lyde:
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som gjør
seg skyldig i underslag når straffskylden er liten fordi det gjaldt
en ubetydelig verdi og omstendighetene for øvrig tilsier det.
§ 331 første ledd første punktum skal lyde:
Grov utpressing straffes med fengsel inntil 10 år.
§ 332 tredje ledd skal lyde:
Straffen for heleri er bot eller fengsel inntil 3 år."
§ 344 skal lyde:
Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ulovlig bruker
eller forføyer over en løsøregjenstand som tilhører en annen, og
ved det skaffer seg eller andre en betydelig vinning eller påfører
den berettigede et betydelig tap."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at også for
bestemmelser som avløser det som i dag er forseelser mot formuesrettigheter,
herunder naskeri, lite underslag, lite heleri og liten hvitvasking,
foreslås maksimumsstraffen redusert. Begrunnelsen er den samme som
for vanlige vinningslovbrudd.
Flertallet vil understreke at dagens
straffutmålingspraksis ikke er ment endret i noen av disse tilfellene.
Straffenivået blir dermed ikke redusert, men strafferammene blir
brakt mer i samsvar med praksis.
Komiteen vil understreke ønsket om
å skjerpe straffutmålingen for grov vold, drap, vold i nære relasjoner
og seksuallovbrudd. Straffenivået for slike lovbrudd bør bli forholdsmessig
strengere enn andre typer lovbrudd sammenliknet med praksis i dag.
Dersom en også på mange andre områder skulle gått inn for skjerpet
straffenivå, ville en ikke ha oppnådd en slik ønsket virkning, men
kun fått et generelt høyere straffenivå.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, slutter derfor opp om
ønsket om å beholde dagens straffeutmålingspraksis når det gjelder
denne typen kriminalitet, og vil understreke at økonomisk hverdagskriminalitet
best bekjempes gjennom økt oppklaring, slik bl.a. DNA-reformen legger
til rette for.
Komiteen vil også påpeke at tyverier
som bærer preg av profesjonalisme skal regnes som grovt tyveri,
og straffutmålingen skal foretas i samsvar med det.
Komiteen viser til at også utpressing har et element
av integritetskrenkelse ved seg. Komiteen er enig
i at den nye straffeloven bør inneholde en egen bestemmelse som
rammer grov utpressing, etter samme mønster som fra andre vinningslovbrudd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at dagens
straffenivå forutsettes videreført, og viser til at grovere tilfeller
av utpressing, som i dag rammes av den ordinære utpressingsbestemmelsen
med øvre strafferamme fem år, med det nye forslaget vil rammes av
det nye straffebudet om grov utpressing med strafferamme seks år.
Komiteen viser til at ran skiller seg
fra andre vinningsforbrytelser ved at det foreligger et element av
vold eller trussel om vold i handlingen. Dette bør også gjenspeiles
i strafferammene og straffenivået. Det vises her til komiteens merknader
under kapittel 6 om voldslovbrudd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at gjeldende
strafferammer for ran og grovt ran synes å være tilstrekkelig vide
til at strenge straffer kan utmåles. Ved behandlingen av straffelovens
alminnelige del, ble imidlertid antallet strafferammer redusert,
slik at straffeloven 2005 ikke lenger opererer med strafferammene
5 år og 12 år. Flertallet mener at det på grunn av
dette, er riktig å fastsette øvre strafferamme for ran og grovt
ran til henholdsvis 6 år og 15 år. Flertallet påpeker
at økningen i forhold til forslaget knyttet til simpelt ran, har
sin bakgrunn i volds- og trusselselementet som ligger i et ran og
for å sikre at rammen skal være høy nok til å kunne utmåle tilstrekkelig
høy straff for de tilfellene av simpelt ran som ligger svært nær
grensen mot grovt ran.
Flertallet har merket seg at Høyesterett i den senere
tid har utmålt strenge straffer for grovt ran utført på en organisert
måte og hvor voldselementet var særlig fremtredende. Flertallet antar
således at det generelt har skjedd en viss oppjustering av straffenivået
for ran og grovt ran. Flertallet mener det fortsatt
kan være behov for å øke straffene for ran og grovt ran hvor blant
annet voldselementet er spesielt fremtredende, men at det ikke nødvendigvis
er behov for en tilsvarende oppjustering av straffenivået i forhold
til gjeldende rettspraksis som for voldslovbrudd ellers.
Komiteens flertall fremmer følgende forslag:
"§ 327 annet ledd skal lyde:
Straffen for ran er fengsel inntil 6 år.
§ 328 første ledd første punktum skal lyde:
Grovt ran straffes med fengsel inntil 15 år."
Komiteen slutter seg også til forslaget
om å opprettholde lettere uaktsomhet som skyldkrav for følger. Komiteen mener
det er riktig at en som begår grovt ran som medfører død eller betydelig
skade på kropp eller helse, bør ha et mer vidtrekkende ansvar for
følgene enn det straffeloven 2005 § 24 skulle tilsi. Dette har sammenheng
med at det som skiller ran fra andre vinningsforbrytelser er nettopp
volden eller trusselen om voldsbruk med de følgene det kan få.
Komiteen viser til at forslaget til bestemmelsene
om grovt heleri og grov hvitvasking (§§ 333 og 338 i straffeloven
2005) opererer med strafferamme 12 år dersom utbyttet stammer fra
grovt ran. Ved behandlingen av straffelovens alminnelige del, ble
antallet strafferammer redusert. Fordi det ikke lenger opereres
med strafferamme 12 år i straffeloven 2005, foreslås strafferammen
i disse bestemmelsene satt til 15 år. Flertallet understreker
at denne endringen ikke er ment å virke inn på straffutmålingen
i denne typen saker.
Komiteen fremmer følgende forslag:
"§ 333 annet ledd skal lyde:
Dersom utbyttet stammer fra grovt ran, grov menneskehandel eller
særlig grov narkotikaovertredelse, er straffen fengsel i inntil
15 år.
§ 338 annet ledd skal lyde:
Dersom utbyttet stammer fra grovt ran, grov menneskehandel eller
særlig grov narkotikaovertredelse, er straffen fengsel inntil 15
år."