Ved EØS-komiteens beslutning nr. 148/1999
av 5. november 1999 ble rådsforordning (EF) nr. 323/1999 av
8. februar 1999 tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XIII om
transport.
Stortinget inviteres gjennom proposisjonen til å samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 148/1999.
Rådsforordning (EF) nr. 323/1999
endrer forordning (EØF) nr. 2299/89 om regler
for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer, såkalt CRS
(Computer Reservation System). Rådsforordning nr. 2299/89
er en del av EØS-avtalen og regulerer utformingen av edb-baserte reservasjonssystemer
for luftfarten og forholdet mellom disse og brukerne (flyselskapene
og reisebyråene/agentene). Formålet er å sikre
rimelige og like vilkår for luftfartsselskapene innenfor
edb-baserte reservasjonssystemer og samtidig ivareta forbrukernes
interesser.
De fleste endringene som følger av
rådsforordning (EF) nr. 323/1999 er i hovedsak
en presisering av tidligere regler. Det som imidlertid er nytt er
at jernbanereiser skal kunne integreres i edb-baserte reservasjonssy-stemer
og skal presenteres på samme måte som fly-forbindelser.
Det er i utgangspunktet jernbaneforbindelser som er realistiske
alternativer til flyforbindelser.
Videre er regler om tydeliggjøring
av "code sharing" (det vil si der et flyselskap selger billetter
"i eget navn" på en strekning hvor flyvningen utføres
av et samarbeidende selskap) presisert. Det samme gjelder reglene om
tilgjengelighet og salg av reisestatistikk fra CRS. Det er også tatt
inn en presisering av prinsippene for å kreve betaling
for de tjenester CRS-selskapene yter.
I tillegg pålegges reisebyråene/agentene
et selvstendig ansvar overfor forbrukerne for å styrke
forbrukervernet ved kjøp av flyreiser.
Beslutningen i EØS-komiteen om å innlemme
rådsforordning (EF) nr. 323/1999 i EØS-avtalen
ble fattet med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføringen
i norsk rett nødvendiggjør lovendring, jf. Grunnloven § 26
annet ledd og EØS-avtalens artikkel 103.
Spørsmålet om hjemmelsgrunnlaget
har vært forelagt Justisdepartementets lovavdeling som
konkluderte med at endringsforordningen bør hjemles i en
ny særlov. Samferdselsdepartementet vil sikre det nødvendige
hjemmelsgrunnlag for gjennomføringen av beslutningen i
norsk rett, og Samferdselsdepartementet vil fremme en egen odelstingsproposisjon
med forslag om ny lov om edb-baserte reservasjonssystemer for passasjertransport
m.v.
Rådsforordningen vil styrke forbrukernes
rettigheter ved at reisebyråene/agentene pålegges
selvstendig ansvar overfor forbrukerne for å styrke forbrukervernet ved
kjøp av flyreiser. Rådsforordningen innebærer også at
jernbanereiser kan inntas i edb-baserte reservasjonssystemer og
sikrer at disse behandles på en ikke-diskriminerende måte.
Forordningen antas ikke å medføre
administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning.
Samferdselsdepartementet tilrår at
EØS-komiteens beslutning om å ta rådsforordningen
inn i EØS-avtalen godkjennes. Utenriksdepartementet slutter
seg til dette.
Utkast til innstilling har vært forelagt
utenrikskomiteen, som ikke har merknader til saken.
Komiteen har ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 148/1999 av 5. november 1999 om endring av
EØS-avtalens vedlegg XIII om transport.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 5. juni 2000
Oddvard Nilsen
leder |
Sverre Myrli
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |