Innstilling fra samferdselskomiteen om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 148/1999 av 5. november 1999 om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII om transport

Til Stortinget

Sammendrag

Ved EØS-komiteens beslutning nr. 148/1999 av 5. november 1999 ble rådsforordning (EF) nr. 323/1999 av 8. februar 1999 tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XIII om transport.

Stortinget inviteres gjennom proposisjonen til å samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 148/1999.

Rådsforordning (EF) nr. 323/1999 endrer forordning (EØF) nr. 2299/89 om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer, såkalt CRS (Computer Reservation System). Rådsforordning nr. 2299/89 er en del av EØS-avtalen og regulerer utformingen av edb-baserte reservasjonssystemer for luftfarten og forholdet mellom disse og brukerne (flyselskapene og reisebyråene/agentene). Formålet er å sikre rimelige og like vilkår for luftfartsselskapene innenfor edb-baserte reservasjonssystemer og samtidig ivareta forbrukernes interesser.

De fleste endringene som følger av rådsforordning (EF) nr. 323/1999 er i hovedsak en presisering av tidligere regler. Det som imidlertid er nytt er at jernbanereiser skal kunne integreres i edb-baserte reservasjonssy-stemer og skal presenteres på samme måte som fly-forbindelser. Det er i utgangspunktet jernbaneforbindelser som er realistiske alternativer til flyforbindelser.

Videre er regler om tydeliggjøring av "code sharing" (det vil si der et flyselskap selger billetter "i eget navn" på en strekning hvor flyvningen utføres av et samarbeidende selskap) presisert. Det samme gjelder reglene om tilgjengelighet og salg av reisestatistikk fra CRS. Det er også tatt inn en presisering av prinsippene for å kreve betaling for de tjenester CRS-selskapene yter.

I tillegg pålegges reisebyråene/agentene et selvstendig ansvar overfor forbrukerne for å styrke forbrukervernet ved kjøp av flyreiser.

Forholdet til norsk rett

Beslutningen i EØS-komiteen om å innlemme rådsforordning (EF) nr. 323/1999 i EØS-avtalen ble fattet med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføringen i norsk rett nødvendiggjør lovendring, jf. Grunnloven § 26 annet ledd og EØS-avtalens artikkel 103.

Spørsmålet om hjemmelsgrunnlaget har vært forelagt Justisdepartementets lovavdeling som konkluderte med at endringsforordningen bør hjemles i en ny særlov. Samferdselsdepartementet vil sikre det nødvendige hjemmelsgrunnlag for gjennomføringen av beslutningen i norsk rett, og Samferdselsdepartementet vil fremme en egen odelstingsproposisjon med forslag om ny lov om edb-baserte reservasjonssystemer for passasjertransport m.v.

Vurdering

Rådsforordningen vil styrke forbrukernes rettigheter ved at reisebyråene/agentene pålegges selvstendig ansvar overfor forbrukerne for å styrke forbrukervernet ved kjøp av flyreiser. Rådsforordningen innebærer også at jernbanereiser kan inntas i edb-baserte reservasjonssystemer og sikrer at disse behandles på en ikke-diskriminerende måte.

Forordningen antas ikke å medføre administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning.

Samferdselsdepartementet tilrår at EØS-komiteens beslutning om å ta rådsforordningen inn i EØS-avtalen godkjennes. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.

Utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen, som ikke har merknader til saken.

Komiteens tilråding

Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 148/1999 av 5. november 1999 om endring av EØS-avtalens vedlegg XIII om transport.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 5. juni 2000

Oddvard Nilsen

leder

Sverre Myrli

ordfører

May Britt Vihovde

sekretær