Stortingsrepresentanten Jan Arild Ellingsen har den 25. april 2002 fremsatt følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at vår straffelovgivning endres slik at det innføres faste, ubetingede tilleggsstraffer - uten mulighet for reduksjon - i de tilfellene hvor de kriminelle benytter seg av, eller er i besittelse av våpen når de begår kriminelle handlinger."
I begrunnelsen for forslaget vises det til at stadig flere kriminelle bevæpner seg når de utfører kriminelle handlinger. Denne tendensen har medført et råere og mer brutalt samfunn, samt en høyere risiko for de som tilfeldigvis, eller av tjenestemessige grunner, blir stående ansikt til ansikt med de kriminelle. Forslagsstilleren mener at samfunnet bør gi kraftige signaler om at det er uønsket atferd å bevæpne seg når man begår kriminelle handlinger.
Forslagsstilleren mener at det bør innføres en fast tilleggsstraff i form av ubetinget fengsel - uten mulighet for reduksjon - dersom noen benytter våpen når de begår en straffbar handling.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
lederen Trond Helleland, Carsten Dybevig og Linda Cathrine Hofstad,
fra Fremskrittspartiet, Karstein Hansen og André Kvakkestad,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til merknadene nedenfor. Forslagene i Dokument nr. 8:121 (2001-2002)
har vært forelagt Justisdepartementet til uttalelse, og
departementets svar foreligger i brev til komiteen av 2. juli 2002,
jf. vedlegg.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler forslagsstillerens
bekymring over økningen i antall kriminelle som benytter
seg av våpen når de begår en kriminell
handling.
Etter flertallets oppfatning
er dette i realiteten et forslag om å innføre
minstestraff for kriminelle handlinger ved bruk av våpen. Flertallet viser
til at problemstillingene blir drøftet i Straffelovkommisjonens delutredning
VII jf. NOU 2002:4. Flertallet ser behovet for en
prinsipiell gjennomgang av bruken av minstestraffer, og viser til
at justisministeren i brev til komiteen av 2. juli 2002 varsler
at dette vil bli gjort som ledd i oppfølgingen av Straffelovkommisjonens utredning.
Flertallet viser også til
at Stortinget tidligere i år vedtok en rekke lovendringer
som har til hensikt å redusere ulovlig bruk av kniv og
skytevåpen, jf. Innst. O. nr. 62 (2001-2002). Her ble blant
annet strafferammene for å anskaffe ulovlig våpen
med den hensikt å begå en kriminell handling,
hevet til inntil ti års fengsel, og politiet har fått
utvidet adgang til å ransake etter kniver og skytevåpen. Flertallet vil
også bemerke at det etter dagens rettstilstand vil være
et straffskjerpende moment dersom noen benytter seg av våpen
ved en kriminell handling.
Som en følge av en råere og
mer brutal kriminalitet ber flertallet departementet
tilrettelegge for en fortsatt straffeskjerpelse for bruk og særlig
for trussel om bruk av våpen i forbindelse med kriminelle
handlinger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
på prinsipielt grunnlag betenkt over å anvende minstestraffer
eller pålagte obligatoriske straffeformer, slik også uttrykt
tidligere.
Minstestraffer og pålegg om ubetinget
fengselsstraff begrenser domstolenes mulighet til, på eget
skjønnsmessig grunnlag og basert på et faktum
som lovgiver ikke kjenner, å anvende en mest mulig hensiktsmessig reaksjon.
I en tid hvor vi som politikere stadig krever større grad
av rehabilitering, er det betenkelig å innskrenke domstolenes
mulighet for å anvende en reaksjon den kvantitativt og
kvalitativt finner riktig. Slike begrensninger i domstolenes mulighet
til å foreta straffeutmåling, kan etter disse
medlemmers oppfatning også resultere i uriktige
frifinnelser eller uheldig anvendelse av mildere straffebud. En
skjerping av straffenivået må derfor etter disse
medlemmers oppfatning fortsatt gis gjennom generelle merknader fra
lovgiver eller alternativt som heving av maksimumstraff. For øvrig
bemerker disse medlemmer at det for flere politidistrikters
vedkommende nå faktisk meldes om en gledelig nedgang i
flere typer voldskriminalitet som ikke nødvendigvis skyldes
skjerping av straffenivå, men økt oppdagelsesrisiko
og raskere pådømmelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
en tendens til at terskelen er lavere for bevæpning ved
kriminelle handlinger. Dette er en svært uheldig utvikling
som kan medføre at flere mennesker kan komme til å miste
livet. Når en ser denne utviklingen, er det viktig å gjøre
noe i forkant fremfor bare å beklage i ettertid.
Disse medlemmer registrerer flertallets
noe vage forslag i saken. Selv om det er positivt at flertallet ser
problemstillingen og vil gå lenger enn dagens lovgivning
gir grunnlag for, mener disse medlemmer at det å bevæpne
seg er en så alvorlig handling og medfører en
så stor risiko for andres liv og helse at det må medføre
ubetinget fengsel.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at vår straffelovgivning endres slik at det
innføres faste, ubetingede tilleggsstraffer - uten mulighet
for reduksjon - i de tilfellene hvor de kriminelle benytter seg
av, eller er i besittelse av våpen når de begår
kriminelle handlinger."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at vår straffelovgivning endres slik at det innføres faste, ubetingede tilleggsstraffer - uten mulighet for reduksjon - i de tilfellene hvor de kriminelle benytter seg av, eller er i besittelse av våpen når de begår kriminelle handlinger.
Komiteen viser til dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
Dokument nr. 8:121 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentant Jan Arild Ellingsen om å innføre en fast ubetinget fengselsstraff dersom noen benytter seg av våpen når man begår en kriminell handling - vedlegges protokollen.
II
Stortinget ber Regjeringen tilrettelegge for en straffeskjerpelse for bruk og særlig for trussel om bruk av våpen i forbindelse med kriminelle handlinger.
Jeg viser til brev 14. juni 2002 der komiteen
ber om departementets uttalelse til forslaget i Dok. nr. 8:121 (2001-2002).
Jeg deler mange av representanten Ellingsens bekymringer
som ligger til grunn for forslaget. Derfor fremmet jeg bl.a. tidligere
i år Ot.prp. nr. 58 (2001-2002) med forslag til lovtiltak
mot ulovlig bruk av kniv og skytevåpen. Forslagene ble
vedtatt av Stortinget og sanksjonert som lov 28. juni 2002 nr. 53.
Forslaget fra representanten Ellingsen er imidlertid å regne
som et forslag om minstestraff. Straffelovskommisjonen har uttrykt
skepsis mot bruk av minstestraffer, jf. NOU 2002:4 Ny straffelov
side 144 og 149-151. Kommisjonen viser til at det er vanskelig å overskue konsekvensene
av en slik generelt formet lovgivning, og at det kan dukke opp tilfeller
som lovgiveren ikke har forutsett, slik at den straffen loven gir
anvisning på blir for streng. Dette kan lede til urimelige
enkeltresultater eller til juridisk tvilsomme frifinnelser. Jeg
deler i utgangspunktet den skepsis kommisjonen gir uttrykk for,
men vil vurdere bruken av minstestraffer nærmere som ledd
i oppfølgingen av kommisjonens utredning. Utredningen ble
sendt på høring 13. juni 2002 med frist 1. mars
2003.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. november 2002
Trond Helleland
leder |
Carsten Dybevig
ordfører |
Jan Arild Ellingsen
sekretær |