EFTA-statene undertegnet 10. desember 2001 en avtale
om endring av protokoll 3 til avtalen mellom EFTA-statene om opprettelse
av et overvåkningsorgan og en domstol (ODA) av 2. mai 1992.
Bakgrunnen for endringsavtalen er å gjennomføre reglene
fastsatt i Rådsforordning 659/99 om fastsettelse
av nærmere regler for anvendelse av EF-traktatens art.
93 (Prosedyreforordningen). Denne forordningen regulerer Kommisjonens
rett og plikt til kontinuerlig å granske medlemsstatenes
statsstøtteordninger.
EFTAs overvåkningsorgan (ESA) skal
overvåke EFTA-statenes anvendelse av bestemmelsene i EØS-avtalen
for å sikre at EØS-avtalen etterleves rettmessig, herunder
føre tilsyn med statsstøtteordningene i EFTA-statene,
jf. EØS-avtalens art. 61(b). ESA skal ha tilsvarende myndighet
og funksjoner som Kommisjonen til å undersøke
støtteordninger etter EF-traktatens art. 93.
EFTA-statenes forpliktelse til å utstyre
ESA med tilsvarende myndighet og funksjoner som Kommisjonen er nedfelt
i protokoll 26 til EØS-avtalen.
Da ODA-avtalen utgjør det rettslige
grunnlaget for ESAs kompetanse i forhold til EFTA-statene og deres borgere,
må gjennomføringen av ESAs myndighet og funksjoner
tilsvarende reglene i prosedyreforordningen inntas i ODA protokoll
3.
Avtalen om endring av ODA nødvendiggjør
lovendring. Stortingets samtykke til godkjenning av avtalen om endring
er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven § 26
annet ledd.
Fortalen til endringsavtalen angir bakgrunnen
og behovet for avtalen.
Artikkel 1 i endringsavtalen fastsetter hvilke
endringer som gjøres i protokoll 3.
Artikkel 1 nr. 1 bestemmer at det foran artikkel
1 i protokoll 3 innsettes en ny overskrift; Del I Alminnelige regler.
Artikkel 1 nr. 2 introduserer en ny artikkel
2 og innsetter en ny del II om gjennomføringsbestemmelser med
egen artikkelnummerering, samt ny overskrift til del III om transport:
Ny artikkel 2 bestemmer at med de forbehold
for særskilte saksbehandlingsregler som er fastsatt i protokoll
3 og i EØS-avtalen for visse sektorer, får gjennomføringsbestemmelsene
omhandlet i protokollens del II anvendelse i alle sektorer.
Den nye Del II Gjennomføringsbestemmelser
fastsetter saksbehandlingsregler for gjennomføring av artikkel
1 i del I. Her er det regler for bl.a. framgangsmåte ved
meldt støtte, framgangsmåte ved ulovlig støtte,
framgangsmåte ved uriktig bruk av støtte, framgangsmåte
i forbindelse med eksisterende støtteordninger, samt regler
om berørte parters rettigheter og om ESAs kontrollbeføyelser.
Avslutningsvis gis det en del felles bestemmelser bl.a. om taushetsplikt
og offentliggjøring av tiltak. Det vises for øvrig
til kapittel 2 i proposisjonen som omtaler de forskjellige bestemmelsene nærmere.
I statsstøttesaker gir ODA ESA kompetanse
til å avgjøre med bindende virkning om et statsstøttetiltak
i en EFTA-stat er i overensstemmelse med EØS-reglene. Selv
om disse vedtakene kan ha store praktiske konsekvenser for de involverte
foretak, vil ESAs vedtak rette seg mot vedkommende stat og være
en forpliktelse på det folkerettslige plan, i motsetning
til vedtak etter konkurransereglene i EØS-avtalen hvor
det er de enkelte foretak som er plikt- og rettighetssubjekter. Dette
gjelder uansett om vedkommende som påklager vedtaket er
en stat eller en direkte berørt bedrift. Selve vedtaket
vil være rettet mot staten og berører således ikke
Grunnlovens § 93. Vedtak som innebærer at statsstøtte
som er gitt i strid med EØS-avtalen må tilbakebetales,
retter seg heller ikke direkte mot vedkommende foretak idet det
pålegger vedkommende stat å sørge for
tilbakebetaling, og dette må skje etter nasjonale rettsregler.
Det samme gjelder vedtak om kontrollbesøk hos støttemottaker.
EFTA-staten må her gi tillatelse til at slike besøk
kan foretas og det må foreligge en internrettslig hjemmel.
Gjennomføring av prosedyreforordningen
i norsk rett nødvendiggjør lovendring, som foreslås
gjennomført ved endring av lov om offentlig støtte
av 27. november 1992 nr. 117 og endring av forskrift om gjennomføring
av EØS-avtalens bestemmelser om offentlig støtte
av 4. desember 1992.
Nærings- og handelsdepartementet vil
fremme en egen odelstingsproposisjon med forslag til nødvendige lovendringer
for Stortinget.
De økonomiske og administrative konsekvensene
av å gjennomføre prosedyreforordningen i norsk
rett anses for å være små. Det kan oppstå noe
utgifter i forbindelse med håndteringen av den nye bestemmelsen om
kontroll på stedet hos støttemottager. Denne bestemmelsen
antas imidlertid å få begrenset anvendelse.
Komiteen har ingen
merknader, viser til proposisjonen og ber Stortinget gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av Avtale
av 10. desember 2001 om endring av Protokoll 3 til Avtalen mellom
EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan og
en Domstol (ODA) av 2. mai 1992.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 11. november 2002
Thorbjørn Jagland
leder |
Lars Rise
ordfører |
Åslaug Haga
sekretær |