Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Regjeringen bes vurdere om dagens inntakskriterier bør endres slik at den enkelte rusmisbruker i samspill med behandler og med de regionale behandlingssentrene, etter individuell, samlet vurdering fritt kan velge behandlingsmetode."
Forslagsstilleren peker på at fra begynnelsen av 1990-tallet har overdosedødeligheten gått i klart negativ retning i Oslo og Norge for øvrig, og at den relative dødeligheten nå er vesentlig høyere i Oslo enn i andre europeiske storbyer.
Det understrekes at bekjempelse av narkotikaproblemer bl.a. må innebære målrettede tiltak mot overdosedødsfallene, tilbud som kan føre fram til rusfrihet, og langsiktig forebyggende arbeid.
Det vises til at gjennomføring av legemiddelassistert behandling i strukturerte former har hjulpet mange. Forslagsstilleren mener at erfaringene hittil innebærer at fagmyndighetene bør vurdere utvidelse av kriteriene for behandling både med hensyn til hvilke legemidler som kan anvendes, og hvilke narkomane som kan tilbys legemiddelassistert behandling.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola
D. Gløtvold, viser til at tilbudet om metadonassistert
rehabilitering ved utgangen av 1998 var landsdekkende. 2001 var
således det tredje hele driftsåret for dette tilbudet
i Norge. Subutex og andre aktuelle legemidler i tillegg til metadon
kan benyttes innenfor rammene av legemiddelassistert rehabilitering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, vil videre vise til
at utbyggingen av det legemiddelassisterte rehabiliteringstilbudet
til narkotikamisbrukere i Norge har foregått i et høyt
tempo.
Komiteen viser også til
at Regjeringen i budsjettårene 2002 og 2003 har styrket
det ekstraordinære tilskuddet til legemiddelassistert rehabilitering. Komiteen viser
for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002–2003)
der flertallet påpeker følgende:
"… behandling med metadon eller buprenorfin
bare gir mening når det settes inn som en del av en helhetlig behandling,
som også inkluderer generell rehabilitering/målrettet
attføring av rusmiddelmisbrukeren. Behandlingsmålsetningen
må etter flertallets syn være å redusere/stanse
den enkeltes rusmiddelmisbruk og over tid sette misbrukeren i stand
til å kunne leve et liv mest mulig uavhengig fra rusmiddelmisbruket."
Flertallet viser videre til at
"Dersom metadon eller buprenorfin gis uten andre, samtidige
oppfølgingstiltak som har dette som utgangspunkt, kan en
liberalisert bruk av stoffene etter flertallets syn i stedet føre
til et økt rusmiddelproblem for den enkelte, i verste fall
med større samlet narkotikamisbruk og flere overdosedødsfall
som konsekvens."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, er derfor uenig i at bruken av metadon
og buprenorfin skal liberaliseres ytterligere.
Komiteen vil vektlegge
andre samtidige tiltak overfor den enkelte rusmiddelmisbruker, med
særlig vekt på et aktivt ettervern, som inkluderer
bolig og sosiale oppfølgingstiltak knyttet til arbeid/attføring
og fritid.
Komiteen er orientert om at det
i regi av Universitetet i Oslo foregår et forsøk
med forskrivning av buprenorfin for 100 opiatavhengige under 25 år.
Studiet er i startfasen og vil bli evaluert tidligst i 2004. Målsettingen
med prosjektet er å implementere og evaluere en modell
for tidsavgrenset, abstinensorientert substitusjonsbehandling.
Komiteen er tilfreds med at legemiddelassistert rehabilitering
er et område Helsedepartementet følger nøye,
og at en tilpasning av regelverket må ses i lys av de erfaringer
som er gjort med legemiddelassistert rehabilitering både
nasjonalt og internasjonalt. Som nevnt i St.prp nr. 1 (2002-2003)
vil en uavhengig evaluering av legemiddelassistert rehabilitering
bli foretatt. Komiteen er enig i at en slik evaluering
vil kunne gi viktig informasjon som grunnlag for eventuelle tilpasninger
i regelverket på dette området.
Komiteen foreslår at
dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til behandlinga av statsbudsjettet
for 2003 der disse partiene ikke ville gå inn på en
endring av reglene for legemiddelassistert rehabilitering av rusmisbrukere.
Flertallet vil vise til det forsøk
som foregår i regi av Universitetet i Oslo med forskrivning
av buprenorfin til rusmiddelmisbrukere under 25 år. Flertallet mener
derfor at Stortinget må avvente evalueringen av dette forsøket
før det tas stilling til eventuelle endringer av retningslinjene
for legemiddelassistert rehabilitering av rusmiddelmisbrukere.
Flertallet viser også til
at det i dagens regelverk er anledning til å avvike kravet
om 25 års aldersgrense for legemiddelassistert rehabilitering
dersom en samlet vurdering tilsier det. Det kan imidlertid synes
som om praktiseringen av 25-årsregelen praktiseres svært strengt.
Det kan derfor være grunn til, slik flertallet ser
det, å legge større vekt på en samla
vurdering av den enkelte rusmiddelmisbrukers situasjon enn en svært
streng håndheving av aldersregelen på 25 år.
Flertallet viser til at legemiddelassistert
rehabilitering er en godt egna behandlingsmetode for mange rusmiddelmisbrukere. Flertallet vil
imidlertid sterkt understreke at en vellykka legemiddelassistert
behandling er avhengig av et helhetlig program av andre tiltak for
den enkelte med sikte på rehabilitering og tilbakeføring
til en annen livssituasjon. Dette dreier seg om bl.a. sosial oppfølging,
tilknytning til rusfrie miljøer og støtte og tilbud
om arbeid og bolig. Flertallet vil derfor be om at
slike tiltak og kommunenes muligheter til å iverksette
disse blir sterkere vektlagt i planleggingen og gjennomføringen
av rusmiddelpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet understreker at hovedprinsippet fortsatt
bør være at den narkomane har forsøkt
behandling og rehabilitering med sikte på rusfrihet. Imidlertid
har det landsomfattende programmet for legemiddelassistert rehabilitering
nå fått betydelig erfaring, og det er derfor ikke
lenger nødvendig med så detaljerte kriterier for
inntak i legemiddelassistert behandling som i startfasen. Disse
medlemmer mener at det nå er mulig å gi
fagkompetansen større spillerom til å legge mer
individuelle vurderinger til grunn. Kriteriene alder og misbrukslengde
kan undergis en samlet faglig vurdering. Videre understreker disse
medlemmer at det bør være faginstansen som
avgjør hvilke medikamenter som kan nyttes i langvarig legemiddelassistert
behandling og tidsavgrenset abstinensorientert substitusjonsbehandling. Disse medlemmer ber
om at dette blir ivaretatt ved den gjennomgang av gjeldende kriterier
som nå er i sluttfasen, og som departementet vil redegjøre
nærmere for i forbindelse med revidert budsjett for 2003. Disse medlemmer
legger til grunn at det i den sammenheng blir lagt til rette for
at kommunene blir i stand til å iverksette et bredt nok
rehabiliteringsopplegg også for disse tyngste rusmisbrukerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet sier
seg glad for at antall overdosedødsfall har gått
ned i 2002, men vil dog påpeke at overdosedødsfallene
i Norge fremdeles er de høyeste i hele Vest-Europa, folketallet
tatt i betraktning. Det er etter disse medlemmers mening
derfor ingen grunn til å trappe ned den medikamentelt assisterte
rehabiliteringen, og disse medlemmer finner at et økende
antall pasienter på metadon eller Subutex er en direkte årsak
til at vi heldigvis har fått et fall i antall overdosedødsfall.
Disse medlemmer har merket seg
at helseministeren i brev til komiteen, datert 29. januar 2003,
opplyser at 2 000 personer i dag er inkludert i legemiddelassistert
rehabilitering, noe som antas å være ca. 20 pst. av
de opiatavhengige rusmiddelmisbrukere i Norge. Med det kjennskap disse
medlemmer har til disse miljøene, er nok de opiatavhengige
rusmiddelmisbrukere i Norge langt over 10 000 personer, ja, kanskje nærmere
20 000. Etter disse medlemmers estimat burde man
i dag hatt minst 5 000 på legemiddelassistert rehabilitering
med metadon eller Subutex. Når vi ikke er kommet lenger
på 10 år, skyldes dette, etter disse medlemmers mening,
for det første et for firkantet regelverk for opptak til
medikamentelt assistert rehabilitering, men kanskje i større
grad et omfattende byråkrati som skal administrere og være
ansvarlig for opptak til den medikamentelt assisterte rehabiliteringen. Etter disse
medlemmers mening bør vi så raskt som
mulig overføre ansvaret for medikamentelt assistert behandling
av de narkomane til fastlegene, som på selvstendig medisinsk
grunnlag skal være ansvarlig for den legemiddelassisterte
rehabiliteringen.
Slik disse medlemmer ser det,
er de regionale metadonteamene en "propp" i systemet som en må bort fra,
og en må overlate ansvaret til helsepersonell i sin helhet
når det gjelder forskriving av metadon og Subutex.
Disse medlemmer er enig i forslagsstillernes intensjon
om en lettere tilgjengelighet for opiatavhengige rusmiddelmisbrukere
til å få legemiddelassistert rehabilitering, men disse
medlemmer kan ikke gi sin tilslutning til at den enkelte
rusmiddelmisbruker selv skal kunne velge behandlingsmetode. Medisinsk behandling
av narkomane må være et ansvar for helsepersonell/fastlege.
Disse medlemmer vil komme tilbake
til konkrete forslag både når det gjelder kriterier
for legemiddelassistert behandling, og hvem som skal være ansvarlig
for å gi denne behandlingen, når Stortinget får
seg forelagt andre del av rusreformen (Rus II).
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:20 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentant Bjarne Håkon Hanssen om endring av
retningslinjene for legemiddelassistert rehabilitering av narkotikamisbrukere,
med sikte på utvidelse av bruken av legemiddelassistert
behandling av narkomane – vedlegges protokollen.
Oslo, i sosialkomiteen, den 18. mars 2003
John I. Alvheim
leder |
Elisabeth Røbekk Nørve
ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund
sekretær |