Stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen,
Kenneth Svendsen og Per Sandberg har den 4. februar 2003 fremsatt
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og vurdere et prøveprosjekt for utprøving av elektronisk
merking av kjøretøy for å effektivisere
og modernisere politiets kontrollrutiner, basert på systemet
MicroMark. Regjeringen bes om å gi tilbakemelding til Stortinget
for iverksettelse i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003."
Forslaget har sin bakgrunn i de erfaringer politi-
og tolletat har gjort i forhold til kontroll av kjøretøy
ved utekontroll i felten eller på grenseovergang. I den
sammenheng har Midt-Norge Verdisikring utviklet et merkesystem,
kalt MicroMark.
MicroMark er et hjelpemiddel til politi- og
tolletat i de tilfeller der kjøretøy er stanset,
for lettere å kunne kontrollere de data som er samlet om
kjøretøyet i politiets og Veidirektoratets databaser.
MicroMark representerer i så måte en videreføring
av dagens skiltplater, og skal være et elektronisk hjelpemiddel
for politiet i kontrollsituasjoner.
Justisdepartementet ga i 2000 Midt-Norge Verdisikring
klarsignal til å starte et pilotprosjekt for å finne
ut i hvilken grad et elektronisk merkesystem kunne være et
godt hjelpemiddel for politiet.
Et forsøksprosjekt med MicroMark vil
bygge på at det blir sendt ut en elektronisk brikke/oblat
til 350 000 kjøretøy. Brikken plasseres på innsiden
av bakruta. Samlede brikkekostnader vil være 10,5 mill.
kroner, mens oblatkostnadene vil være 2,4 mill. kroner.
Inkludert Q-Frees beregninger på utvikling av avleser,
oppbygging av database og nettverkssystem er den totale kostnadsrammen
på pilotprosjektet 21 mill. kroner.
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND) har signalisert at de er villig til å vurdere å dekke N av kostnadene
til pilotprosjektet i form av en OFU-kontrakt (offentlig forsknings-
og utviklingskontrakt).
Politireform 2000 tar høyde for at
flere politifolk skal ut i gata og bli synlig for publikum. Derfor
er det viktig å skape motivasjonsfaktorer som kan være
med på å oppfylle reformens intensjoner. En modernisering
og kvalitetsheving på informasjonstilgangen vil gjøre hverdagen
og arbeidsutførelsen enklere for politiet. Operasjonssentralene
vil også spare personalressurser som dermed kan brukes
på andre gjøremål. Samtidig vil politiet
stå bedre rustet i kampen mot organisert kriminalitet.
MicroMark vil være ressursbesparende,
samfunnsøkonomisk, bedre rettssikkerheten samt
modernisere offentlig sektor.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre,
Carsten Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad,
fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Harald Espelund,
fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
viser til at forslaget i Dokument nr. 8:57 (2002-2003) har vært
forelagt Justisdepartementet for uttalelse. Justisministeren har
gitt sin vurdering av forslaget i brev til komiteen av 6. mars 2003.
Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen er opptatt av at politiets
arbeid skal være effektivt og raskt, men også at
det skal kunne være plass til å prøve
ut nye metoder for om mulig å forbedre politiarbeidet enda
mer. Komiteen anser det som en lederoppgave for Politidirektoratetå knytte til
seg politifolk, for kortere eller lengre tid, som er spesielt interesserte
i hvordan etaten kan utvikle nye metoder. Slike nye metoder bør
også utprøves for til enhver tid å være
i forkant av utviklingen. Dette gjelder på alle relevante
felt av politiets arbeidsområde.
Komiteen ser at det kriminelle
miljøet til stadighet tar nye ideer i bruk. På denne
bakgrunn er det derfor svært positivt at også nye
ideer som unnfanges innad i etaten for å bekjempe kriminalitet,
vurderes seriøst og utprøves for å se
om disse virker mer effektivt enn eksisterende metoder.
Komiteen får også stadig
påpekt at politiet har for lite folk. Dersom en klarer å gjøre
oppgavene på en ny, bedre og raskere, men like effektiv
måte, kan dette være et virkemiddel for å frigjøre
folk til andre oppgaver.
Komiteen legger til grunn at
det i nærmeste fremtid vil være mulig å ta
i bruk nye elektroniske hjelpemidler for politiet ved kontroll av
kjøretøy. Komiteen vil understreke
at det er svært viktig at en har et best mulig beslutningsgrunnlag
før en velger ett elektronisk system fremfor andre alternative
systemer. Valg av ett system må foretas på bakgrunn
av en bred helhetsvurdering hvor det bl.a. tas hensyn til særegne
forhold for Norge og Norge som en del av Schengen-samarbeidet.
Komiteen vil også påpeke
at uavhengig av hvilken type elektronisk løsning for kontroll
av kjøretøy som velges, er det viktig å ivareta
rettssikkerheten og personvernet for bilbrukerne. Komiteen kan
ikke se at det vil være mulig å foreta valg av
nytt elektronisk system herunder en vurdering av ulike alternativer
allerede i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2003. Komiteen legger
imidlertid til grunn at Regjeringen gir en tilbakemelding til Stortinget
om denne saken så raskt som mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
et stort potensial for effektivisering med den løsning
som forslagsstillerne angir.
Disse medlemmer mener det er
viktig å ivareta rettssikkerheten og personvernet for bilbrukerne.
Det er nettopp dette som er positivt med det systemet som forslagsstillerne
her ønsker utredet.
Disse medlemmer mener også at
systemet på sikt totalt vil kunne erstatte oblatene og
føre til store besparelser. Det vil i tillegg bli enklere
for politiet og tollvesenet å utføre sine oppgaver.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette
et prøveprosjekt for utprøvning av elektronisk
merking av kjøretøy for å effektivisere
og modernisere politiets kontrollrutiner, basert på et
system som MicroMark."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen igangsette et prøveprosjekt for utprøvning av elektronisk merking av kjøretøy for å effektivisere og modernisere politiets kontrollrutiner, basert på et system som MicroMark.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:57 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Kenneth Svendsen og
Per Sandberg om å iverksette et prøveprosjekt
for utprøving av elektronisk merking av kjøretøy for å effektivisere
og modernisere politiets kontrollrutiner – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 26.02.2003 fra lederen
av Stortingets justiskomité, stortingsrepresentant Trond
Helleland, vedlagt Dok. nr. 8:57 (2002-2003) fra stortingsrepresentantene
Jan Arild Ellingsen, Kenneth Svendsen og Per Sandberg om ovennevnte.
Med bakgrunn i at EU satser på et nytt
system med et vidt anvendelsesområde, finner jeg det lite
hensiktsmessig å teste ut norske systemer for liknende
formål nå, men i stedet avvente resultatet av
dette arbeidet.
I den forbindelse kan jeg opplyse at Norge deltar
i et EU-prosjekt om elektronisk kjøretøy identifikasjon
- Electronic Vehicle Identification (EVI). Prosjektet ble igangsatt
i januar 2003, og rapport er forutsatt å foreligge sommeren
2004.
EVI er definert som en elektronisk innretning
som tillater en fjern og pålitelig kommunikasjon av identifiserbare
parametere i selve kjøretøyet. Systemet inkluderer
viktige egenskaper som kreves av offentlige myndigheter som elektroniske
kjennemerker, kjøretøyregistrering og klassifikasjoner
mv. Systemet kan ha et potensial som kriminalitetsbekjempende virkemiddel, forbedre
håndhevelsen og forsterke effektiviteten for offentlige
myndigheter.
EVI vil kunne støtte og sette i stand
et bredt sett av offentlige applikasjoner bl.a. på områdene:
– Håndhevelse
– Kjøretøyprioritering
av utrykningskjøretøyer mv.
– Forebygge kriminalitet og detektere
stjålne kjøretøy
– Kjøretøyadministrasjon
og registrering
– Div. tiltak av betydning for
miljøspørsmål
– I tillegg vil EVI kunne støtte
andre applikasjoner som for eksempel trafikkovervåkning
og vegprising
Ved implementering av EVI i kjøretøyer,
vil det bli laget koblinger til nasjonale forvaltningskontrollsystem
og øvrig infrastruktur som veg- og politimyndighetene disponerer.
Et slikt nasjonalt elektronisk kontrollopplegg (Forvaltningskontroll-systemet)
er videreutviklet i regi av Statens vegvesen, under ledelse av Samferdselsdepartementet.
Kontrollsystemet har en IT-basert løsning
for periodisk kjørekontroll i hall. Statens vegvesen har
satt i gang et prosjekt som vil innlemme etatens øvrige
kontrollvirksomhet i et tilsvarende IT-system. Noe som vil gi en
vesentlig effektiviseringsgevinst ved at løsningen også legger
til rette for gjennomføring kontroller ute.
Det forutsettes utvidet bruk av håndterminaler å gjøre
kontrollen mer målrettet, samt å redusere etterarbeidet.
Ved kontroller ute, vil man kunne hente ut en rekke opplysninger
i kjøretøysregistret (Autosys). I dette registret
ligger det opplysninger om kjøretøyet, eier, ev.
anmerkninger angående manglende framstilling til kontroll,
manglende omregistrering, at kjøretøyet er meldt
stjålet mv.
Uttesting av systemet skjer i løpet
av 2003, og er for Statens vegvesen planlagt tatt i bruk fra 01.01.2004. Endelig
stilling til politiets fremtidige anvendelse av systemet, vil bli
tatt etter denne utprøvingen.
Oslo, i justiskomiteen, den 1. april 2003
Trond Helleland
leder |
Anne Helen Rui
ordfører |
Jan Arild Ellingsen
sekretær |