Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber om at Regjeringen legger fram den framtidige strukturen på AMK-sentraler i Norge til behandling i Stortinget før strukturelle endringer finner sted."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at de akuttmedisinske kommunikasjonssentralene (AMK) er omtalt i St.meld. nr. 43 (1999-2000) som Stortinget behandlet våren 2001, og at det etter statlig overtakelse av sykehusene i hvert av de fem regionale helseforetakene nå er planlagt større strukturelle endringer, der tendensen går i retning av færre AMK-sentraler som skal dekke et større befolkningsgrunnlag og større oppland.
Forslagsstillerne framholder at gjennom teknologiske framskritt vil de ulike AMK-sentralene i økende grad kunne bistå helsepersonell i akuttsituasjoner, og at det dermed oppstår behov for fagpersonell til å forestå denne typen rådgivning. Forslagsstillerne mener at når antall AMK-sentraler reduseres, vil dette kunne ha faglige fordelingseffekter mellom de enkelte sykehusene utover selve AMK-sentralen i favør av det sykehuset der sentralen ligger, men uten at det foreligger noen overordnede politiske vedtak som fører fram til disse strukturelle endringene.
Etter forslagsstillernes syn spiller lokalkunnskaper en vital rolle for at tiltakskjeden innen akuttmedisin skal kunne fungere optimalt.
Forslagsstillerne mener at en endring av strukturen for AMK-sentralene har helsemessige ringvirkninger for hele den medisinske tiltakskjeden, og at Stortinget bør ta stilling til hvordan den overordnede strukturen på nødmeldetjenesten skal være før det igangsettes endringer av strukturen i regi av helseforetakene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen
og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Elisabeth
Røbekk Nørve og Inger Lise Aarrestad, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, er kjent med at etter at staten
overtok ansvaret for sykehusene, planlegger de fem regionale helseforetakene
større strukturelle endringer, der det kan gå i
retning av færre AMK-sentraler.
Komiteen viser til brev fra helseministeren,
datert 30. januar 2003, der helseministeren har følgende merknader:
"Etter at sykehusreformen ble vedtatt har staten
ved de regionale helseforetakene overtatt ansvaret for organisering
og drift av spesialisthelsetjenesten innen sin region . Min foreløpige
oppfatning når det gjelder den fremtidige strukturen for
AMK- sentralene er at dette er en sak for de regionale helseforetakene.
Jeg ønsker derfor på nåværende
tidspunkt ikke å gripe inn i deres planer om endringer
av AMK-strukturen. Dersom det reises spørsmål
av mer prinsipiell og avgjørende karakter vil jeg vurdere
saken på ny."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, slutter seg til helseministerens vurderinger
og legger til grunn at dersom det, slik helseministeren påpeker,
reises spørsmål av mer prinsipiell og avgjørende
karakter, vil saken vurderes på nytt.
Flertallet viser også til
at det i samme brev fra helseministeren er vist til styringsdokumentet
til de regionale helseforetakene:
"I styringsdokumentet til de regionale helseforetakene
for 2003 har departementet bedt de regionale helseforetakene om å foreta
en gjennomgang av organiseringen av hele den akuttmedisinske kjeden.
Dette inkluderer også organiseringen av AMK-sentralene. Gjennomgangen
skal skje i lys av planlagte strukturtiltak og endringer i oppgavefordeling
i den enkelte region, og det forutsettes at gjennomgangen har fokus på den
lovpålagte forpliktelse om å sørge for
at befolkningen gis et faglig forsvarlig akuttmedisinsk tilbud."
Flertallet tar dette til orientering.
Flertallet avviser forslaget
i Dokument nr. 8:36 (2002-2003).
Flertallet viser til at etter
at sykehusreformen ble vedtatt, har staten ved de regionale helseforetakene overtatt
ansvaret for organisering og drift av spesialisthelsetjenesten inklusive
ansvaret for AMK-sentralene. I tråd med dette viser flertallet til
at de regionale foretakene har omstrukturert AMK-sentralene og redusert
antall sentraler fra 44 til 13. Flertallet viser
til at i Innst. S. nr. 300 (2000-2001) Akuttmeldingen, har komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
følgende merknad:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at mens Norge har
tre nødnummer, har mange land bare ett. Flertallet har
merket seg at Justisdepartementet skal utrede ett felles nødnummer
for nødetatene.
Flertallet viser til at
Akuttutvalget enstemmig har anbefalt en reduksjon i antallet akuttmedisinske
kommunikasjonssentraler (AMK-sentraler) fordi så mange sentraler
gjør at det ikke blir tilstrekkelig kvalitet på tjenestene.
Det vises til at det høye antallet AMK-sentraler er kostnadskrevende
og opptar betydelige helsepersonellressurser inn mot ikke-pasientrettet
arbeid. Flertallet legger til grunn at det maksimalt skal være én sentral
i hvert fylke. "
Flertallet ser i likhet
med helseministeren på nåværende tidspunkt
ikke noen grunn til å gripe inn i foretakenes omstrukturering
av AMK-sentralene.
Flertallet har merket seg at
helseministeren i brev til sosialkomiteen av 30. januar 2003 meddeler
at han i sitt styringsdokument til helseforetakene for 2003 har bedt
de regionale helseforetakene å foreta en gjennomgang av
organiseringen av hele den akuttmedisinske kjeden. Dette er flertallet enig
i, og viser i denne sammenheng til en enstemmig merknad i Innst.
S. nr. 300 (2000-2001) hvor det anføres følgende:
"Komiteen vil understreke at den medisinske akuttberedskapen
må gi et mest mulig likeverdig tilbud til hele befolkningen.
Organiseringen av tjenesten må ta hensyn til at bosetningen
i deler av landet er spredt, og at det mange steder er lang avstand
til spesialiserte helsetilbud."
Slik flertallet ser det, er det
viktig at de eksisterende AMK-sentralene er faglig godt bemannet
for å ivareta sine oppgaver. Dette er etter flertallets mening
viktigere enn antall AMK-sentraler i landet. Den tekniske utviklingen
med eksempelvis gode elektroniske kart overflødiggjør
i stor grad sentralenes lokalkunnskap i formidling av akuttjenester. Flertallet stiller
seg uforstående til at en reduksjon av AMK-sentraler vil
kunne gi faglige fordelingseffekter mellom de enkelte sykehusene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til behandlingen av St.meld. nr.
43 (1999-2000) (Akuttmeldinga) og Innst. S. nr. 300 (2000-2001)
der Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
understreket at antall AMK-sentraler og strukturen for disse måtte
sees i sammenheng bl.a. med lokalkunnskap, særlig der det
er stor avstand mellom sykehusene, og at det er viktig med rask
og umiddelbar varslings- og kommunikasjonsmulighet mellom de ulike
nødmeldetjenester for riktig henvisning og behov for koordinering.
Videre ble det påpekt at god og kontinuerlig kontakt med
lokal legevakt og ambulansetjeneste var nødvendig og viktig. Disse
medlemmer mener derfor at strukturen for AMK-sentralene
må sees i en bredere sammenheng der bl.a. samspillet med primærhelsetjenesten
og ambulansevirksomheten tillegges betydelig vekt.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber om at Regjeringen
legger fram den framtidige strukturen på AMK-sentraler
i Norge til behandling i Stortinget før strukturelle endringer
finner sted."
Slik komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet ser det, er det langt viktigere at det antall
AMK-sentraler en opprettholder, blir maksimalt faglig oppdatert,
enn en tettere dekning av AMK-sentraler med redusert fagpersonell. Disse
medlemmer viser også til at større antall
anrop til AMK-sentralene gir god trening og kompetanseoppbygging
av helsepersonale. Det er derfor etter disse medlemmers mening
en stor fordel å redusere antall sentraler.
Disse medlemmer ser det slik
at antall sentraler ikke er det viktigste for en god akutt meldetjeneste, men
at kvaliteten i den enkelte sentral er god og betjenes av toppkvalifisert
personell på akuttmedisin. Disse medlemmer mener
at antall AMK-sentraler bør reduseres til én sentral
i hver helseregion, men vil i denne sammenheng ikke fremme konkret
forslag om det. Disse medlemmer vil komme tilbake
til saken når helseforetakene i 2003 har foretatt en gjennomgang av
hele den akuttmedisinske kjede, herunder AMK-sentralenes virksomhet.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Stortinget ber om at Regjeringen legger fram den framtidige strukturen på AMK-sentraler i Norge til behandling i Stortinget før strukturelle endringer finner sted.
Komiteens tilråding fremmes
av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:36 (2002-2003) - forslag fra
stortingsrepresentantene Olav Gunnar Ballo, Karin Andersen og Sigbjørn
Molvik om de akuttmedisinske kommunikasjonssentralers (AMK) framtidige
struktur - avvises.
Oslo, i sosialkomiteen, den 1. april 2003
John I. Alvheim
leder |
Gunn Olsen
ordfører |
Åse Gunhild Woie Duesund
sekretær |