I Dokument nr. 8:72 (2002-2003) fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om øyeblikkelig å omgjøre
beslutning av 13. februar 2003 om å gi utsatt iverksettelse
av Post- og teletilsynets vedtak av 8. januar 2003 eller umiddelbart
iverksette midlertidige vilkår som vil gi Teletopia AS
reell mulighet til å konkurrere med Telenor Mobil AS om
tilbud av SMS-meldinger i klagebehandlingsperioden."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Jan Petter
Rasmussen og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen,
Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet,
Jorunn Ringstad, har merket seg at ifølge Post-
og teletilsynets vedtak 8. januar 2003 ble Telenor Mobil AS pålagt å inngå en
nærmere bestemt avtale med Teletopia AS om vilkår
for tilgang til Telenor Mobils nett for tilknytning av Teletopia
AS sin SMS-C. Tilgangen skulle gjelde fra 7. februar d.å. Vedtaket
ble påklaget, og Telenor Mobil AS ba i klagen om at pålegget
fra Post- og teletilsynet måtte utsettes til klagen var
avgjort.
Departementet imøtekom Telenor Mobil
AS sin anmodning. Flertallet har merket seg at dette
er i samsvar med vanlig praksis.
Flertallet vil peke på at
saken reiser flere prinsipielle sider det er viktig å ta
standpunkt til. Disse sidene forutsettes å bli behandlet
i en bredere sammenheng i mobilmeldinga og lov om elektronisk kommunikasjon i
løpet av vårsesjonen.
Flertallet viser for øvrig
til vedlagt uttalelse datert 21. mars 2003 fra Samferdselsdepartementet
i saken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Morten Ørsal Johansen og Kenneth Svendsen, viser
til saksfremstillingen i Dokument 8-forslaget.
Disse medlemmer mener det ikke
er noe mål at hver mobiloperatør skal bygge ut
eget nettverk av bakkestasjoner, og at leie av kapasitet er en miljøvennlig og økonomisk
gunstig måte å produsere mobiltjenester på.
Forutsetningen for dette er at det praktiseres en utleiepolitikk
som gir leietakerne forutsigbare, stabile og økonomisk
bærbare forhold.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om øyeblikkelig å omgjøre
beslutning av 13. februar 2003 om å gi utsatt iverksettelse
av Post- og teletilsynets vedtak av 8. januar 2003 eller umiddelbart
iverksette midlertidige vilkår som vil gi Teletopia AS
reell mulighet til å konkurrere med Telenor Mobil AS om
tilbud av SMS-meldinger i klagebehandlingsperioden."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen om øyeblikkelig å omgjøre
beslutning av 13. februar 2003 om å gi utsatt iverksettelse
av Post- og teletilsynets vedtak av 8. januar 2003 eller umiddelbart
iverksette midlertidige vilkår som vil gi Teletopia AS
reell mulighet til å konkurrere med Telenor Mobil AS om
tilbud av SMS-meldinger i klagebehandlingsperioden.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og ber Stortinget gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:72 (2002-2003) - om forslag fra
stortingsrepresentant Carl I. Hagen om øyeblikkelig å sikre Teletopia
AS tilgang til Telenor Mobil AS" nett, slik at det er mulig
for Teletopia å tilby SMS-meldinger - vedlegges protokollen.
Det vises til brev 5. mars d.å. fra
samferdselskomiteen vedr. ovennevnte forslag fra stortingsrepresentant Carl
I. Hagen. I brevet vises det til samferdselsministerens brev 28.
februar d.å. til stortingsrepresentant Torstein Rudihagen,
og komiteen spør om departementet har ytterligere å bemerke
i saken i forhold til nevnte brev.
Det vises innledningsvis til samferdselsministerens svarbrev
28. februar d.å. til stortingsrepresentant Rudihagen. Selv
om dette brevet gjør nærmere rede for departementets
syn på saken, finner departementet likevel behov for å knytte
noen merknader til forslaget fra stortingsrepresentant Hagen;
Det vises til forslaget der det uttrykkes forbauselse over
at Samferdselsdepartementet har grepet inn med beslutning om utsatt
iverksettelse i tid etter at Teletopia hadde startet opp sin virksomhet.
Til dette må det bemerkes at det er tatt hensyn til dette
forholdet i departementets vurdering av hvorvidt iverksettelsen
av Post- og teletilsynets vedtak skulle utsettes. Det vises til
beslutningen der det heter; "Det er også et motargument
i forhold til å etterkomme anmodningen at Teletopia allerede
har lansert tilbud om kortmeldinger ..."
Etter departementets vurdering kunne ovennevnte imidlertid
ikke tillegges avgjørende betydning idet "... Teletopias
virksomhet foreløpig er relativt begrenset som følge
av den korte tiden tilbudet om kortmeldinger har virket og at Teletopia
hele tiden har hatt kunnskap om at spørsmålet
om utsatt iverksettelse ennå ikke er sluttbehandlet."
Bakgrunnen for at departementet ikke kunne avgjøre spørsmålet
om utsatt iverksettelse innen fristen for iverksettelse som fastsatt
av Post- og teletilsynet, var at Teletopia samme dag som denne fristen
løp ut ba om å få komme med skriftlig
innspill og møte departementet i sakens anledning. Teletopia
valgte å lansere tilbudet om kortmeldinger fredag 7. februar
til tross for at de selv hadde avtalt et møte med departementet
den påfølgende mandagen (10. februar) der spørsmålet
om utsatt iverksettelse skulle diskuteres.
Det vises videre til forslaget der det anføres
at anmodningen fra Telenor Mobil ble fremsatt så sent at den
gir inntrykk av overrumplingstaktikk. Til dette vil departementet
bemerke at anmodningen fra Telenor Mobil ble fremmet før
Post- og teletilsynets frist for iverksettelse av vedtaket og før
klagefristen var utløpt.
Det vises også til forslaget der det
fremheves at staten er en majoritetseier i Telenor konsernet og
at beslutningen innebærer at det er gitt en meget stor
fordel til et statlig eid selskap. Til dette bemerkes at vi ikke
gjør forskjell i regulering avhengig av om involverte selskapet
er statseide eller ikke. For øvrig gjøres det
oppmerksom på at eierskapet til statens aksjer i Telenor ASA
ikke forvaltes av Samferdselsdepartementet, men av Nærings-
og handelsdepartementet. Nevnte hensyn har dermed ikke vært
en del av vurderingen om iverksettelse av Post- og teletilsynets
vedtak skulle utsettes eller ikke.
Til anførselen i forslaget om at departementets beslutning
innebærer at det er umulig for Teletopia AS å komme
i gang med sin SMS-virksomhet, vises det til det som er sagt i brevet
til stortingsrepresentant Rudihagen.
Avslutningsvis vises det til forslaget der det
heter at departementets inngripen "i den ordinære saksbehandlingen"
medfører store problemer for Teletopia. Til dette bemerkes
at adgangen til å beslutte utsatt iverksettelse av vedtak
er en del av den ordinære saksbehandlingen. Saksbehandlingsreglene
etter både forvaltnings- og teleloven bygger på et
kontradiktorisk prinsipp, noe som innebærer at man gjennom
bestemmelsen tar hensyn til alle sakens parter, og ikke bare en av
partene.
Departementet viser til at beslutning om utsatt
iverksettelse kun er en prosessledende beslutning og at det gjenstår å treffe
vedtak i selve klagesaken. I beslutningen om utsatt iverksettelse
uttrykkes det en forventning om at klagesaken relativt raskt kan
bli oversendt departementet for endelig klagebehandling.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 8. april 2003
Petter Løvik
leder |
Bjørgulv Froyn
ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |