Dagens sikkerhetsutfordringer er av en helt annen natur og omfang enn tidligere. Vi står ikke lenger overfor en konkret og identifiserbar fiende som kan avskrekkes i tradisjonell forstand. Terrorisme og faren for spredning av masseødeleggelsesvåpen respekterer ingen grenser. NATOs toppmøte i Praha i november 2002 bekreftet at medlemslandene tar de nye sikkerhetsutfordringene på alvor. Utvidelsen vil bidra til å sikre at NATO forblir det viktigste sikkerhets- og forsvarspolitiske samarbeidsorgan på begge sider av Atlanteren.
Dessuten er utvidelsene av NATO og EU viktige bidrag i retning av alleuropeisk samarbeid og stabilitet. Styrkingen av NATOs partnerskapssamarbeid og den stadig sterkere integrering av Russland i euroatlantiske strukturer understreker ytterligere NATOs aktive deltakelse i arbeidet med å skape et Europa uten skillelinjer.
Den kalde krigens slutt førte til en nyorientering i NATO, med vekt på utvikling av et omfattende praktisk og politisk samarbeid med alle land i Sentral- og Øst-Europa.
Da NATOs toppmøte i Madrid i 1997 inviterte Polen, Tsjekkia og Ungarn til å innlede medlemskapsforhandlinger, ble det samtidig understreket at alliansen ville videreføre en "åpen dør"-politikk overfor de øvrige kandidatland. NATOs toppmøte i Washington i 1999 bekreftet dette ved å lansere en egen handlingsplan for medlemskap.
Handlingsplanen er et systematisk program for rådgivning, assistanse og oppfølging overfor kandidatlandene. Handlingsplanen har gitt alliansen et godt praktisk inntak til kandidatlandenes kvalifikasjoner og utfordringer. Samtidig har man hele tiden lagt til grunn at utvidelsesvedtaket i siste instans ville være en politisk beslutning, ut ifra en totalvurdering av konsekvensene for europeisk stabilitet og sikkerhet.
NATOs toppmøte i Praha i november 2002 inviterte Bulgaria, Estland, Latvia, Litauen, Romania, Slovakia og Slovenia til å innlede forhandlinger om tiltredelse til Traktaten.
De nåværende partene til Traktaten undertegnet i Brussel den 26. mars 2003 protokoller om Bulgarias, Estlands, Latvias, Litauens, Romanias, Slovakias og Slovenias tiltredelse til Traktaten.
I henhold til protokollenes artikkel I skal Generalsekretæren i NATO, når protokollene er trådt i kraft, på vegne av medlemslandene invitere de angjeldende regjeringer til å tiltre Traktaten. I henhold til Traktatens artikkel 10 vil landene bli medlemmer av NATO når de har deponert sine tiltredelsesdokumenter hos De forente staters regjering.
I henhold til protokollenes artikkel II trer protokollene i kraft når hver av partene i Traktaten har underrettet De forente staters regjering om at de godkjenner protokollene.
Opptak av nye medlemmer har vært grundig forberedt internt i NATO. Under toppmøtet i Praha ble det lagt frem en samlerapport om utvidelsesprosessen.
NATOs budsjettkomité har konkludert med at de nye ressursbehov som utvidelsen vil medføre, kan håndteres innenfor rammene av eksisterende fireårsplaner. Investeringene vil bli fordelt over minst 10 år. Utvidelsen vil derfor ikke medføre økte bidrag for Norge til NATOs fellesbudsjetter.
Det arbeidet som har vært gjort av kandidatlandene gjennom handlingsplanen for medlemskap bekrefter at de er godt forberedt på medlemskap i alliansen. Opptak av Bulgaria, Estland, Latvia, Litauen, Romania, Slovakia og Slovenia vil styrke sikkerheten og stabiliteten i Europa. Medlemskapet vil også bidra til å befeste og videreutvikle de politiske og økonomiske reformer i disse landene. NATO vil ved utvidelsen bli styrket både politisk og militært.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til at da NATOs toppmøte i Madrid i
1997 inviterte Polen, Tsjekkia og Ungarn til å innlede
medlemskapsforhandlinger, ble det samtidig understreket at alliansen
ville videreføre en "åpen dør"-politikk
overfor de øvrige kandidatland. Komiteen viser
videre til at NATOs toppmøte i Washington i 1999 bekreftet
dette ved å lansere en egen handlingsplan for medlemskap.
Komiteen viser til at Bulgaria,
Estland, Latvia, Litauen, Romania, Slovakia og Slovenia ble invitert
til å starte medlemskapsforhandlinger på NATOS
toppmøte i Praha i november 2002. Komiteen konstaterer
at samtalene med disse landene om tiltredelse til Traktaten for
det nordatlantiske området er gjennomført med
et omforent resultat.
Komiteen vil vise til at Stortinget
en rekke ganger tidligere har drøftet spørsmålet
om utvidelse av NATO og konstaterer at det har vært bred
tilslutning til dette i Stortinget. Komiteen viser
her også til Innst. S. nr. 94 (1997-1998), jf. St.prp.
nr. 29 (1997-1998), i forbindelse med Polen, Tsjekkia og Ungarns
tiltredelse til Traktaten.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, mener at
også denne utvidelsen av NATO er et viktig bidrag til stabiliteten
i Europa. Utvidelsen er sammen med styrkingen av partnerskapssamarbeidet
og en stadig sterkere integrering av Russland i euroatlantiske strukturer,
etter flertallets mening viktige bidrag for å hviske
ut gamle skillelinjer i Europa. Flertallet er også av
den oppfatning at medlemskapet i NATO vil bidra til å befeste
og videreutvikle de politiske og økonomiske reformer i disse
landene. Flertallet mener videre at opptaket av disse
landene vil være en styrke for NATO både politisk
og militært.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke viktigheten av at NATOs rolle som forsvarsallianse ikke
svekkes militært etter utvidelsen. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at nye medlemsland raskest mulig
blir en integrert del av NATOs militære struktur. Disse medlemmer mener
utvidelsen av NATO er svært viktig politisk, men det må ikke
gå på bekostning av den militære kapasitet.
Disse medlemmer er glad for å kunne
registrere at de nye medlemslandene synes opptatt av å styrke
de transatlantiske bånd, særlig til USA. Disse
medlemmer mener at det, særlig for Norge, er viktig
at NATO befester rollen som den viktigste sikkerhets- og forsvarspolitiske
organisasjonen for medlemslandene. Disse medlemmer betrakter
utvidelsen av NATO som en styrking av NATO som organisasjon, og
håper med det at EUs rolle innen sikkerhets- og forsvarspolitikken
blir klart underordnet NATOs rolle.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti gikk imot at NATO skulle utvides
med Polen, Tsjekkia og Ungarn i 1997, ut fra de reaksjonene som
dette vakte i Russland. Disse medlemmer viser til
Innst. S. nr. 94 (1997-1998) hvor Sosialistisk Venstreparti argumenterte
for at en i stedet for en slik utvidelse av NATO burde satse på reelt
alleuropeisk samarbeid om sikkerhet, slik som OSSE som inkluderte
Russland. Disse medlemmer viser til at motstanden
mot også denne utvidelsen har vært sterk på russisk
side. Selv med de nye medlemmene vil NATO vedlikeholde skillelinjer fra
den kalde krigen.
Disse medlemmer vil likevel understreke
at en ved den forestående utvidelsen av NATO er i en annen situasjon
i forhold til Russland, ved at en våren 2002 fikk en samarbeidsavtale
mellom NATO og Russland. Dette må sees som et bidrag til
avspenning i Europa. Disse medlemmer vil imidlertid
vise til at avtalen omfatter et politisk samarbeid om aktuelle politiske spørsmål,
og er ikke en militær samarbeidsarena. Det gjenstår å se
hvilke konkrete konsekvenser samarbeidet vil ha.
Disse medlemmer mener at det
først og fremst bør være opp til de enkelte
søkerland å vurdere om de er tjent med NATO-medlemskap,
når de oppfyller søkerkriteriene og når
utvidelse av NATO ikke vil føre til et tilspisset forhold
mellom NATO og Russland.
En utvidelse av NATO vil imidlertid ikke i seg
selv bedre innholdet i NATO. Disse medlemmer vil understreke
behovet for en bred debatt om NATOs videre utvikling. Det tette
sikkerhetspolitiske og militære samarbeidet i NATO påvirkes
for eksempel sterkt av den kursen USA de siste årene har
valgt for sin utenriks- og sikkerhetspolitikk. NATO-alliansen bygger
på forpliktelse til å stille opp dersom et medlemsland
blir angrepet. Når USA har valgt å satse på "forebyggende angrep"
som en del av sin sikkerhetsstrategi kan det få store konsekvenser
for NATO-samarbeidet. Forebyggende angrep vil kunne utløse
forpliktelser i NATO til å stille opp med forsvar til å håndtere
reaksjoner på slike angrep. Denne situasjonen er allerede
aktualisert ved at Tyrkia har bedt om støtte fra NATO dersom USAs
og Storbritannias angrep på Irak fører til irakiske angrep
på Tyrkia. Disse medlemmer understreker at
den amerikanske strategien om forebyggende angrep er uakseptabel,
og vil ha økt usikkerhet som konsekvens for USAs alliansepartnere. Disse
medlemmer mener at det må være et sentralt
mål for norsk sikkerhetspolitikk å unngå at
Norge kommer i militær konflikt.
Disse medlemmer mener at NATOs
konsept fra 1999 hvor en slo fast at NATO kan virke "out of area" må endres,
og at det er FN som er den globale organisasjonen med legitimitet
til å kunne gripe inn for å forebygge, dempe og
løse i konflikter globalt. Disse medlemmer mener
også det er viktig for Norge å arbeide for å endre
den rollen masseødeleggelsesvåpen (atomvåpen)
i dag spiller i NATOs militære strategi, og at NATO bør
legge økt vekt på at sikkerhet best skapes ved å forebygge
konflikter. Disse medlemmer mener også at
Norge bør gå imot at utbygging av rakettskjold
skal være en oppgave for NATO. Rakettskjoldplanene vil
kunne føre til et nytt farlig og ressurskrevende rustningskappløp,
og dermed skape mer usikkerhet enn sikkerhet.
Komiteens tilråding
er enstemmig.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker til godkjenning av protokoller av
26. mars 2003 om Bulgarias, Estlands, Latvias, Litauens, Romanias,
Slovakias og Slovenias tiltredelse til Traktaten for det nordatlantiske
område av 4. april 1949.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 9. april 2003
Thorbjørn Jagland
leder og ordfører |
Åslaug Haga
sekretær |