Det tar lang tid å snu trender i oljeindustrien.
Man må tenke langsiktig for å sikre kontinuerlig
utvikling på norsk sokkel. Skattesystemet for oljeindustrien
må derfor være gjenstand for en grundig gjennomgang,
slik at samfunnsøkonomisk lønnsomme investeringer
også kan bli bedriftsøkonomisk lønnsomme.
Dette gjelder både oppstart av nye, små felt så vel
som forlenget produksjon i modne områder. Oljenæringen
kan ikke lenger primært være et skatteobjekt som
eksisterer for å fylle Petroleumsfondet.
På britisk sokkel gikk man inn i oljealderen
rundt ti år før Norge. Også der har man
opplevd en sterk nedgang. Aktiviteten fikk likevel nytt liv etter
at myndighetene for ti år siden senket skattenivået.
Frem til 1993 medførte en særskatt på 75
pst. et marginalt skattenivå på rundt 90 pst.
På samme måte som i Norge gjorde det mindre oljeforekomster
lite lønnsomme. Etter skattenivået ble redusert
tok leteaktiviteten seg betraktelig opp. Det er viktig at norske
myndigheter gjør nødvendige endringer før
også norsk oljenæring går inn i en alvorlig
nedtur.
Forslagsstillerne viser også til arbeidet
som skjer i Kon-Kraft. Dette arbeidet innebærer identifisering
og iverksetting av tiltak for å styrke sokkelen, deriblant mulige
endringer i skattesystemet. Det er nødvendig å nå sikre
en gjennomgang av petroleumsskattesystemet, hvor man derved drar
konkret nytte av Kon-Krafts arbeid.
Forslaget er nærmere redegjort for
i dokumentet.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om petroleumsbeskatningen så raskt som mulig etter
at konklusjonene fra Kon-Kraft er kjent."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til at dokumentet 18. mars 2003 ble oversendt finansminister
Per-Kristian Foss til uttalelse. Hans svarbrev 26. mars 2003 følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil bemerke at det
norske petroleumsskattesystemet nylig har vært gjenstand
for en bred vurdering gjennom Petroleumsskatteutvalget som belyste
temaet grundig i NOU 2000:18, og at oppfølgingen
av utvalgets arbeid har ført til enkelte justeringer
i skattesystemet, bl.a. tiltak for å redusere inngangsbarrierer
for nye selskaper i petroleumsvirksomhet.
Flertalletfinner
grunn til å peke på at analysene fra utvalget
viste at gjeldende system er investeringsvennlig ved å gi
gunstige investeringsbaserte fradrag og at dette fører
til at enkelte investeringer som er samfunnsøkonomisk ulønnsomme
før skatt, kan bli lønnsomme. Omvendt er det mindre
grunn til å anta at samfunnsøkonomisk lønnsomme
investeringer hittil ikke har vært gjennomført
fordi skattesystemet fører til at de blir bedriftsøkonomisk
ulønnsomme etter skatt.
Flertalletviser
til at utvalgets arbeid lå til grunn for Stortingets behandling
av Ot.prp. nr. 86 (2000-2001) om endringer i petroleumsskatteloven
og at et stort flertall i komiteen etter en grundig drøfting
i den tilhørende Innst. O. nr. 106 (2000-2001) sluttet
seg til ovennevnte synspunkter om petroleumsbeskatningens generelle
virkemåte.
Flertalletviser
også til at i de senere årene har vært
gjennomført en rekke tiltak til gunst for petroleumsindustrien,
som gradvis utfasing av produksjonsavgift, reduksjon av CO2-avgiften på sokkelen, at underskudd
kan fremføres med rente og også overdras til overtakende
selskap, samt at departementet i et høringsutkast har foreslått å oppheve
fjerningstilskuddloven.
Flertalletfinner
grunn til å peke på at selv om investeringsnivået
i norsk petroleumsindustri fortsatt holder seg på et høyt
nivå i noen år fremover, så viser regjeringens
utviklingsscenarier fra St.meld. nr. 38 (2001-2002) at dette kan
endre seg, og det er flertalletsoppfatning
at en redusert leteaktivitet på norsk sokkel kan være
bekymringsfull med tanke på sysselsettingen i deler av
næringen.
Flertalletvil
i den anledning peke på de utredninger som petroleumsindustrien
nå selv gjør både med hensyn til beskatning
og øvrig aktivitet i petroleumsindustrien og mener at blant
annet disse utredninger kan gi nyttige innspill til en gjennomgang
av så vel tempoet i nye utvinningstillatelser som de totale
rammebetingelser for selskapene. Herunder bør særlig
de fremtidige betingelser og incentiver for utvinning av små og marginale
felt og såkalt "haleproduksjon" vurderes.
Flertalletviser
i den anledning til Stortingets behandling av St.meld. nr. 38 (2001-2002),
Innst. S. nr. 87 (2002-2003) om olje- og gassvirksomheten, hvor
et flertall i komiteen uttrykte at så vel "haleproduksjon" som
utnyttelse av mindre felt kunne kreve justeringer av rammebetingelsene,
blant annet vurdering av skattetilpasninger.
Flertallet viser til ovenstående
og til finansministerens brev til komiteen av 26. mars 2003 og har
merket seg at finansministeren på egnet måte vil
komme tilbake til Stortinget med vurderinger av rammebetingelsene
på skattesiden, herunder vurderinger av det utredningsarbeidet
som nå gjennomføres av Kon-Kraft i det såkalte
"skatteprosjektet".
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:79 (2002-2003) -
forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Øyvind
Vaksdal, Øyvind Korsberg og Gjermund Hagesæter
om endringer i petroleumsskattesystemet - vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
flertallets manglende vilje til allerede gjennom behandlingen av
dette dokument å slå fast behovet for en gjennomgang
av petroleumsbeskatningen.
Disse medlemmer viser til at
forskjellen i verdiskapning mellom "forvitringsbanen" og "den langsiktige
utviklingsbanen" frem mot 2050 er anslått til mer enn 2
000 mrd. kroner med dagens oljepris.
Disse medlemmer viser videre
til at dersom det ikke blir lagt til rette for økt norsk
verdiskapning, blant annet ved et forbedret petroleumsskattesystem,
er faren stor for at petroleumsproduksjonen vil gå inn
i "forvitringsbanen". Ved dette scenariet anslår bransjen
at oljeproduksjonen på norsk sokkel vil falle ned mot nesten
null allerede omkring 2020.
Disse medlemmer mener derfor
at det haster med å få til endringer i petroleumsskattesystemet
som i større grad legger til rette for økt verdiskapning
og utnyttelse av eksisterende oljefelt.
Disse medlemmer viser likevel
til finansministerens brev til finanskomiteen av 26. mars 2003 og
har merket seg at finansministeren på egnet måte
vil komme tilbake til Stortinget med vurderinger av rammebetingelsene
på skattesiden, herunder vurderinger av det utredningsarbeidet
som nå gjennomføres av Kon-Kraft i det såkalte
"skatteprosjektet".
Disse medlemmer forutsetter at
en slik vurdering vil forelegges Stortinget raskt, og vil med bakgrunn
i dette støtte forslaget om at Dokument nr. 8:79 (2002-2003)
- forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Øyvind
Vaksdal, Øyvind Korsberg og Gjermund Hagesæter
om endringer i petroleumsskattesystemet - vedlegges protokollen.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokumentnr. 8:79 (2002-2003)
- forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Øyvind
Vaksdal, Øyvind Korsberg og Gjermund Hagesæter
om endringer i petroleumsskattesystemet - vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Finanskomiteen av 18.
mars 2003 hvor det bes om en uttalelse vedrørende privat forslag
om endringer i petroleumsbeskatningen.
Stortingsrepresentantene Siv Jensen, Øyvind
Vaksdal, Øyvind Korsberg og Gjermund Hageseter foreslår i
Dokument nr. 8:79 (2002-2003) at Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om petroleumsbeskatningen så snart som mulig etter
at konklusjonene fra KonKraft er kjent.
Stortingsrepresentantene hevder at forutsetningene for
norsk sokkel er blitt betydelig endret de siste ti-årene.
Funnene er små, konkurransen fra andre områder
er stor og langsiktige forventninger om oljepris er lavere enn tidligere.
Signalene fra bransjen om videre leteaktivitet er nedslående.
Videre hevder stortingsrepresentantene at dagens petroleumsskattesystem
er innrettet i forhold til petroleumsvirksomhetenes historie, som
var preget av store langsiktige prosjekter. Norsk petroleumsvirksomhet har
gått inn i en moden fase. De nye feltenes størrelse, beliggenhet,
vanndyp og avstand til markedet gjør leting og utvinning
mer krevende. Vilkårene for petroleumsvirksomheten har
utviklet seg betraktelig, men uten at skattesystemet har blitt fulgt
opp. Dette har ifølge stortingsrepresentantene gjort tiden
overmoden for justeringer i skattesystemet.
Leverandørindustrien har ifølge
forslagsstillerne blitt et indirekte offer for dagens skattesystem.
Svak inntjening øker både sjansen for konkurs
og manglende muligheter for ekspansjon og kan få alvorlige
konsekvenser for både for industrien og ressurseierne.
Hvis norske aktører ikke makter å videreutvikle
kompetansen og konkurransekraften, vil norske leverandørers markedsposisjon
gradvis forvitre. Dersom Norge skal sikre en langsiktig optimal
utnytting av olje- og gassressursene, er det ifølge stortingsrepresentantene
viktig at Stortinget/Regjeringen tar aktive grep for å unngå stagnasjon
i aktiviteten på sokkelen.
Forslagsstillerne viser til slutt også til
arbeidet som skjer i KonKraft. Dette arbeidet innebærer
identifisering og iverksetting av tiltak for å styrke sokkelen,
deriblant mulige endringer i skattesystemet. Forslagsstillerne mener
at det er nødvendig å nå sikre en gjennomgang
av petroleumssystemet, hvor man derved drar konkret nytte av KonKrafts
arbeid. Stortingsrepresentantene foreslår at Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om petroleumsbeskatningen så raskt som
mulig etter at konklusjonene fra KonKraft er kjent.
Petroleumsskattesystemet ble nylig vurdert i
NOU 2000:18 Skattlegging av petroleumsvirksomhet, og oppfølgingen
av dette utvalget førte til enkelte justeringer i skattesystemet
med sikte på å hindre at uvedkommende renteutgifter
ble ført til fradrag mot særskatten og å redusere
skattemessige inngangsbarrierer for nye selskaper. Analysene til
utvalget viser også at gjeldende petroleumsskattesystem
er investeringsvennlig ved å gi gunstige investeringsbaserte
fradrag. Dette fører til at enkelte investeringer som er
samfunnsøkonomisk ulønnsomme før skatt,
kan bli bedriftsøkonomisk lønnsomme etter skatt.
Det er derimot mindre grunn til å anta at samfunnsøkonomisk
lønnsomme investeringer ikke blir gjennomført
fordi skattesystemet fører til at de blir bedriftsøkonomisk
ulønnsomme. Det vises til departementets vurderinger i
Ot. prp. nr. 86 (2000-2001) og Innst. O. nr. 106 (2000-2001) der flertallet,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
departementets generelle vurderinger.
Investeringene for felt i drift og feltutbygginger
forventes å vokse relativt sterkt i år og holde
seg på et høyt nivå i noen år
fremover. Når det gjelder fallet i letevirksomheten har
imidlertid flere selskaper gitt uttrykk for at det først
og fremst er mangel på leteareal som er den kritiske faktoren
og ikke skattesystemet.
Det er også grunn til å peke
på en rekke tiltak gjennom de senere årene som
har vært til gunst for petroleumsindustrien:
– Produksjonsavgiften
fases gradvis ut og vil være helt borte fra 2006
– CO2-avgiften på sokkelen
har blitt redusert
– Underskudd kan nå fremføres
med rente
– Ved opphør av virksomheten
på norsk sokkel kan ev. underskudd overdras til overtakende
selskap
– Departementet har i et høringsutkast
foreslått å oppheve fjerningstilskuddsloven. Dette
har vært et ønske fra oljeindustrien
Til slutt vil jeg også minne om at
salget av SDØE-andeler til Statoil og andre har medført
at en større del av den ekstraordinære avkastningen
i petroleumssektoren må hentes inn gjennom skattesystemet.
Dette stiller svært store krav til utformingen av skattesystemet
for å sikre at verdiskapingen blir størst mulig.
Det er et klart mål for Regjeringen
at verdiskapingen på norsk sokkel, og statens inntekter
som følge av denne, blir høyest mulig. For å oppnå dette
følger Regjeringen utviklingen nøye, og utredningene
fra petroleumsindustrien, både "Skatteprosjektet" og "Aktivitetsprosjektet"
vil være viktige innspill. Etter min vurdering er det imidlertid
ikke hensiktsmessig om man alt nå skal legge til grunn
at disse utredningene skal føre til endringer i petroleumsskatteloven,
slik et vedtak om å legge frem forslag for Stortinget om
endringer i petroleumsskatten innebærer. Jeg legger imidlertid
uansett opp til å komme tilbake til Stortinget med en vurdering
av utredningene på egnet måte.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. mai 2003
Siv Jensen
leder |
Svein Flåtten
ordfører |