Skattedirektoratet har i en fortolkning fra 1. juli 2002 gitt uttrykk for at merverdiavgiftslovgivningen må forstås slik at vederlag for utleie av utstyr og adgang til pasientportefølje og eventuelt goodwill, som utveksles mellom tannleger i samme praksis, er merverdiavgiftspliktig. Opprettholdes dette, vil det få uheldige samfunnsmessige virkninger.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen utgangen av 2003 å legge frem forslag om endring av merverdiavgiftslovgivningen slik at det ikke kreves merverdiavgift på vederlag for utleie av utstyr og tjenester som ytes mellom selvstendig næringsdrivende tannleger i samme praksis."
Forslaget er nærmere redegjort for i dokumentet.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, frå Høgre, Svein Flåtten, Heidi Larssen, Erlend Nornes og Jan Tore Sanner, frå Framstegspartiet, Gjermund Hagesæter, leiaren Siv Jensen og Per Erik Monsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, frå Kristeleg Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, frå Senterpartiet, Morten Lund, frå Venstre, May Britt Vihovde, og frå Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at dokumentet 10. april 2003 vart sendt over til finansminister Per-Kristian Foss til uttale. Hans svarbrev av 28. april 2003 følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen har merka seg situasjonen til tannlegar som opererer i same praksis der det vert kravd meirverdiavgift på vederlag for utleige av utstyr og tenester som vert ytt mellom den som eig praksisen og den såkalla assistenttannlegen.
Komiteen meiner at like ytingar bør handsamast likt i forhold til meirverdiavgiftsplikta og der plikta ikkje verkar nøytral, bør det vurderast unnatak. Dette vart også vektlagt både i NOU 199:11 og i Ot.prp. nr. 2 (2000-2001).
Komiteen er av den oppfatning av det ikkje er slik at avgiftsplikta først oppstår når praksiseigaren har tatt inn ytterlegare tannlegar i praksisen. Verksemder utanfor avgiftsområdet, slik som tannlegar, har ikkje frådragsrett for inngåande avgift ved kjøp av varer og tenester. Det skal derimot betalast meirverdiavgift av vederlaget for utleige av tannlegeutstyret. Utleige av lokale og helsepersonell er derimot unnateke.
Komiteen meiner derimot at det er lite føremålstenleg at ei rekkje mindre tannlegepraksisar må inn i meirverdiavgiftssystemet fordi ein heilt marginal del av verksemda er avgiftspliktig. Dette vil skape mykje meirarbeid for å skilje kva som er avgiftspliktig eller ikkje, der eigaren av praksisen nyttar det same utstyret som den som arbeider i den same praksisen.
Komiteen er difor glad for at finansministeren i sitt svarbrev skriv at han har sett i gong eit arbeid med tanke på å få eit unnatak for tenester som vert ytt mellom sjølvstendige næringsdrivande tannlegar i same praksis.
Komiteen er likevel også av den meining at innføring av særordningar for einskilde grupper av næringsdrivande er uheldig, og er såleis einig i at det må setjast klåre avgrensingar for eit slikt fritak. Komiteen ser òg at ei slik særordning i tillegg må gjelde andre grupper av sjølvstendige næringsdrivande helsepersonell som organiserer seg på tilsvarande måte. Komiteen har merka seg at finansministeren vil sjå nærare på dette og kome tilbake med forslag om unnatak i samband med statsbudsjettet for 2004.
Når det gjeld tannlegar er komiteen tilfreds med at finansministeren med heimel i meirverdiavgiftslova § 70 etablerer ei avgrensa unnataksordning for utleige i dei nemnte tilfella.
Komiteen viser til dokumentet og det som står ovanfor og rår Stortinget til å gjere følgjande
vedtak:
Dokument nr. 8:95 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene John I. Alvheim, Harald T. Nesvik og Øystein Hedstrøm om endring av merverdiavgiftslovgivningen slik at det ikke kreves merverdiavgift på vederlag for utleie av utstyr og tjenester som ytes mellom selvstendig næringsdrivende tannleger i samme praksis - vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslaget fra representantene
John I. Alvheim, Harald T. Nesvik og Øystein Hedstrøm
om at det innen utgangen av 2003 legges fram forslag om endring
av merverdiavgiftslovgivningen slik at det ikke kreves merverdiavgift
på vederlag for utleie av utstyr og tjenester som ytes
mellom selvstendige næringsdrivende tannleger i samme praksis.
Representantene viser blant annet til at ordningen med
at tannleger som eier egen praksis leier ut deler av lokalet til
en annen selvstendig tannlege, en såkalt assistenttannlege,
er en svært praktisk måte å organisere
denne type virksomhet på. Det vises også til at oppkreving
av merverdiavgift på de aktuelle tjenestene vil fordyre
kostnaden til behandling, og er i strid med de politiske intensjoner
som ligger bak merverdiavgiftsunntaket for helsetjenester, dvs.
at pasientene skal skjermes for merutgifter til disse tjenestene.
Jeg vil først få presisere
at det fortsatt er slik at helsetjenester, herunder tannhelsetjenester,
er unntatt fra merverdiavgiftsplikt. Det samme gjelder formidling
av helsetjenester. Varer og tjenester som leveres som et naturlig
ledd i ytelsen av helsetjenester, er også unntatt. Dette
gjelder kun levering av varer og tjenester til pasienten fra den
som yter helsetjenesten. Som eksempel kan nevnes omsetning av medisiner
og bandasjer fra behandlende lege. Helsepersonells omsetning av
andre varer og tjenester ellers omfattes imidlertid ikke av unntaket.
Det er også klart at utleie av varer generelt, også av
tannlegeutstyr, er merverdiavgiftspliktig. Dette gjelder i Norge
og i hele EØS området.
Virksomheter utenfor avgiftsområdet,
slik som tannleger, har ikke fradragsrett for inngående
avgift ved anskaffelser av varer og tjenester. Dette er en sentral del
av vårt og alle andre lands merverdiavgiftssystem. For
tannleger og annet helsepersonell vil derfor alle anskaffelser til
bruk i virksomheten utgjøre en kostnad som vil ha innvirkning
på vederlaget for den tjeneste som ytes. Den manglende
fradragsretten betyr for eksempel at dersom en tannlege kjøper
et nytt avansert tannlegebor så vil denne anskaffelsen
være med merverdiavgift, og anskaffelsen påplusset
merverdiavgift kan utgjøre et betydelig kostnadselement
som på vanlig måte forutsettes dekket inn i den
prisen tannlegen tar for sine tjenester. At det påløper
merverdiavgift på anskaffelser av nødvendig utstyr
til en tannlegevirksomhet, enten det skjer ved kjøp eller
leie, er derfor ikke i strid med intensjonene bak merverdiavgiftsreformen,
men er en konsekvens av grunnleggende prinsipper i avgiftssystemet.
Det er heller ikke slik at denne avgiftsbelastningen først
oppstår når praksiseieren tar inn en assistenttannlege.
Som nevnt har merverdiavgiften alltid vært en kostnad ved
innkjøp av varer og tjenester for virksomheter utenfor
avgiftsområdet.
Når det gjelder de tilfellene hvor
en praksiseier leier ut lokaler, helsepersonell og utleie av utstyr
mot et vederlag, så er utgangspunktet etter gjeldende regler
at det ikke skal svares merverdiavgift av utleie av lokaler og av
helsepersonell. Dette er unntatte tjenester. Det skal imidlertid
betales merverdiavgift av vederlaget for utleie av tannlegeutstyret.
Dette tilsvarer reglene i Sverige. Som et utgangspunkt skal derfor
praksiseieren i slike tilfeller registrere seg som merverdiavgiftspliktig og
betale merverdiavgift på sin utleievirksomhet. Han har
rett til forholdsmessig fradragsrett ved anskaffelse av tannlegeutstyr
dels til eget bruk og dels til bruk i utleie. Det skjer derfor ikke
noen dobbel avgiftsbelastning i slike tilfeller. Dersom assistenttannlegen
også mot vederlag nyter godt av å kunne benytte
praksiseiers pasientportefølje, kan dette også utløse
avgiftsplikt.
Jeg ser at dette er en hensiktsmessig og praktisk
måte å organisere mindre tannlegevirksomheter
på. Det kan også framstå som lite hensiktsmessig
at en rekke mindre tannlegepraksiser må inn i merverdiavgiftssystemet
fordi en helt marginal del av virksomheten er avgiftspliktig. Jeg
har derfor satt i gang et arbeid med tanke på et unntak
for tjenester som ytes mellom selvstendig næringsdrivende
tannleger i samme praksis og hvor praksiseieren selv også benytter
tannlegeutstyret. Mye tyder på at det må en lovendring
til for å kunne unnta den type tjenester det her er snakk
om.
Innføring av særordninger
for enkelte grupper av næringsdrivende reiser imidlertid
prinsipielle spørsmål i forhold til avgiftssystemet.
Dette tilsier at det må settes klare betingelser for et
slikt fritak. Fritaket må blant annet avgrenses mot mer
profesjonell og forretningsbasert utleievirksomhet. Den skisserte
problemstilling berører i tillegg andre næringsdrivende
som yter unntatte helsetjenester, for eksempel fysioterapeuter og kiropraktorer.
Mye taler derfor for at en særordning også bør
omfatte andre grupper av selvstendig næringsdrivende helsepersonell
som organiserer seg på tilsvarende måte.
Finansdepartementet vil i samarbeid med Skattedirektoratet
se nærmere på hvordan et slikt unntak kan utformes.
Jeg vil derfor komme tilbake til dette i forbindelse med budsjettet
for 2004.
Jeg erkjenner selv at det bare helt unntaksvis
har vært oppkrevd merverdiavgift i slike tilfeller tidligere
selv om utleie av varer har vært avgiftspliktig fra 1970.
Jeg vil derfor inntil arbeidet med å vurdere et slikt unntak er
ferdig med hjemmel i merverdiavgiftsloven § 70, etablere
en begrenset unntaksordning for utleie i de nevnte tilfellene.
Oslo, i finanskomiteen, den 20. mai 2003
Siv Jensen
leiar |
May Britt Vihovde
ordførar |