Staten eier i dag 47,78 pst. av aksjene i DnB Holding ASA gjennom Statens Bankinvesteringsfond. Det foreligger fullmakt til å redusere denne eierandelen ned til 34 pst. DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA har fremforhandlet en plan for å fusjonere de to bankene. Basert på børskurser den 17. mars 2003 og at det ikke foretas noen emisjoner, innebærer integrasjonsforslaget at dagens aksjonærer i DnB Holding ASA vil eie 58,8 pst. av det fusjonerte konsernet, mens aksjonærer i Gjensidige NOR ASA vil eie det resterende. Dette medfører at statens eierandel i utgangspunktet reduseres til under 34 pst.
Navnet på det nye konsernet blir DnB NOR ASA ("DnB NOR") og selskapet skal være notert på Oslo Børs. Regjeringen legger til grunn at staten skal opprettholde en eierandel på 34 pst. i det nye finanskonsernet. I proposisjonen omtales ulike måter å sikre dette på. Dette kan skje ved en rettet emisjon og/eller ved kjøp av aksjer i markedet kombinert med en aksjonæravtale som ivaretar statens behov for kontroll.
Regjeringen ber i proposisjonen om Stortingets samtykke til at staten i en overgangsperiode etter at fusjonen er gjennomført, eventuelt kan ha en lavere eierandel, dog ikke under 28 pst., i DnB Holding ASA, som er det overtagende selskap i den fremforhandlede fusjonsplanen mellom DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA. Videre foreslås det at Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet kan utgiftsføre kjøp av aksjer i det nye selskapet og herunder tilføre Statens Bankinvesteringsfond nødvendig egenkapital som ledd i å igjen nå en eierandel på 34 pst.
Samtidig med dette legger Regjeringen, i Ot.prp. nr. 77 (2002-2003) Om lov om endringer i lov 29. november 1991 nr. 78 om Statens Bankinvesteringsfond, frem forslag om å endre § 5 i bankinvesteringsfondloven slik at investeringsfondet også kan kjøpe aksjer i annenhåndsmarkedet. Hensikten er å gi staten økt fleksibilitet når det gjelder å kunne gjennomføre et opplegg for å sikre 34 pst. eierandel i det nye finanskonsernet.
Etter Nærings- og handelsdepartementets vurdering er fusjonsforslaget solid industrielt begrunnet. En sammenslåing av de to finanskonsernene vil gi betydelige rasjonaliseringsmuligheter og forbedret evne til lønnsom vekst. Fusjonen vil gi styrket konkurransekraft og skape verdier for eierne.
En 34 pst. eierandel i DnB NOR ASA sikrer den norske stat et langsiktig eierskap og en stabil forankring av en sentral norsk finansinstitusjon. Ut fra prinsippet om likebehandling av aksjonærer har det vært reist enkelte innvendinger mot en rettet emisjon som innebærer at staten får 34 pst. eierandel i det nye konsernet, fordi det innebærer en utvanning av øvrige aksjonærer. Dette spørsmålet må imidlertid vurderes på grunnlag av at styret i DnB har foreslått å gjennomføre en slik emisjon fordi det er i aksjonærfellesskapets interesse å få fusjonen gjennomført.
Det anses ikke hensiktsmessig å foreslå en gitt bevilgning for kjøp av aksjer, idet dette vil kunne lede til spekulasjoner om hvilke kursforutsetninger som er lagt til grunn. Det foreslås derfor at det gis en fullmakt til å foreta en utgiftsføring uten bevilgning innen utgangen av 2004. Konkret bevilgningsforslag fremmes når eierandelen har nådd 34 pst. og kostnadene er kjent.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland Bjørkly, Ivar
Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa
Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og
Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser
til at DnB Holding ASA og Gjensidige NOR ASA har fremforhandlet
en fusjonsplan for de to bankene. Komiteen anser
det som positivt at det foreslås en løsning som
bidrar til å sikre et vesentlig nasjonalt eierskap innen
finansnæringen. Planen innebærer at dagens aksjonærer
i DnB Holding ASA vil eie 58,8 pst. av det fusjonerte selskapet,
og aksjonærene i Gjensidige NOR ASA vil eie resten. Komiteen viser
til at dette vil medføre at statens eierandel i utgangspunktet
da vil bli redusert til under 34 pst.
Komiteen viser til at staten
i dag eier 47,78 pst. i DnB Holding ASA gjennom Statens Bankinvesteringsfond.
Regjeringen har fullmakt til å redusere eierandelen ned
til 34 pst.
Komiteen viser til at Regjeringen
ber om Stortingets tilslutning til at staten i en overgangsperiode
etter at fusjonen er gjennomført eventuelt kan ha en lavere eierandel,
dog ikke under 28 pst., i DnB Holding ASA som det overtakende selskap. Komiteen slutter
seg til dette, og komiteen slutter seg videre til
at Nærings- og handelsdepartementet kan utgiftsføre
kjøp av aksjer i det nye selskapet uten bevilgning og eventuelt
herunder tilføre Statens Bankinvesteringsfond nødvendig
egenkapital som ledd i å igjen nå en eierandel
på 34 pst. Komiteen viser i denne forbindelse
til den inngåtte aksjonæravtalen som er inngått
mellom Statens Bankinvesteringsfond og styret for Stiftelsen Gjensidige
NOR Sparebank, som innebærer at staten og stiftelsen vil
ha over 34 pst. av aksjene i det nye selskapet, og at avtalen forutsettes å gjelde
i inntil 18 måneder fra dato for generalforsamlingenes
fusjonsvedtak til staten har ervervet 34 pst. av aksjene i DnB NOR
ASA. Komiteen forutsetter at man på dette tidspunktet
har ervervet 34 pst. Dersom dette ikke er skjedd, må det
legges til rette for en rettet emisjon. Komiteen slutter
seg videre til at det foretas en endring av bankinvesteringsfondloven,
slik at investeringsfondet eventuelt kan kjøpe aksjer i
annenhåndsmarkedet. Komiteen slutter seg
også til den oppfatning at dette gir staten økt
fleksibilitet i opplegget for å nå opp til 34
pst. eierandel i det nye finanskonsernet. Et oppkjøp i
annenhåndsmarkedet vil også etter komiteens oppfatning
være den mest ryddige fremgangsmåte.
Komiteen understreker betydningen
av at de eksisterende miljøene rundt fusjonspartnernes
aktiviteter i Bergen og Trondheim beholdes og videreutvikles.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, og støtter forslaget om å gi
bankinvesteringsfondet fullmakter til å investere i aksjer
også i annenhåndsmarkedet dersom nødvendige
tillatelser og konsesjoner gis til fusjonen mellom DNB og Gjensidige
NOR.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det bør vurderes å overføre
statens eierandel i DnB NOR enten til Folketrygdfondet, Argentum
fondsinvesteringer eller til et nyopprettet statlig kontrollert
fond. Disse medlemmer er av den oppfatning at det
vil være best for selskapet at eierskapet blir skilt fra
direkte politisk styring, men at det er viktig at staten opprettholder
en eierandel på 34 pst., slik at norsk kontroll i selskapet
sikres.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å utrede
muligheten for en overføring av statens eierandel i DnB
NOR til Folketrygdfondet, Argentum Fondsinvesteringer eller til et
nytt statlig kontrollert fond."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag
Stortinget ber Regjeringen å utrede muligheten for en overføring av statens eierandel i DnB NOR til Folketrygdefondet, Argentum Fondsinvesteringer eller til et nytt statlig kontrollert fond.
Komiteens innstilling fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget samtykker i at statens eierandel
i det fusjonerte selskapet mellom DnB Holding ASA og Gjensidige
NOR ASA skal utgjøre 34 pst.
II
Nærings- og handelsdepartementet gis
fullmakt til innen utgangen av 2004 å utgiftsføre
kjøp av aksjer i det fusjonerte selskapet mellom DnB Holding
ASA og Gjensidige NOR ASA uten bevilgning inntil den statlige eierandelen
utgjør 34 pst.
III
Nærings- og handelsdepartementet gis
fullmakt til innen 1. mai 2004 å øke egenkapitalen
i Statens Bankinvesteringsfond uten bevilgning tilstrekkelig til å dekke
fondets tegning av aksjer i en emisjon fra DnB, og/eller
kjøp av aksjer i DnB og Gjensidige NOR i markedet, for å sikre
statens eierandel på 34 pst.
Oslo, i næringskomiteen, den 20. mai 2003
Olav Akselsen
leder |
Ivar Kristiansen
ordfører |