Innstilling fra samferdselskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Thore A. Nistad, Per Roar Bredvold og Christopher Stensaker om utbygging av sammenhengende firefelts motorvei E6 fra Oslo til Trondheim

Til Stortinget

Sammendrag

I Dokument nr. 8:97 (2002-2003) fremmes følgende forslag:

"Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av E6 fra Oslo til Trondheim som motorvei klasse A med ferdigstillelse innen 2012."

Som bakgrunn for forslaget vises bl.a. til at i møter med Fremskrittspartiets stortingsgruppe har både LO og NHO pekt på at ca. 1000-3000 anleggsarbeidere er uten jobb. Det betyr at de representerer en viktig innsatsreserve. Det vil altså ikke gi noen vesentlig pressvirkning i økonomien om disse betales for å gjøre en jobb i stedet for å få betalt for ikke å gjøre det.

Utbyggingen av infrastrukturen har tatt uforholdsmessig lang tid i Norge. Andre land, med langt svakere økonomi enn oss, er kommet mye lenger. Nå har vi de økonomiske rammebetingelsene som gjør oss i stand til å bygge opp transportsystem som bare vil bli viktigere og viktigere, spesielt når andre næringer etter hvert overtar for olje og gass.

E6 fra Oslo til Trondheim er et naturlig sted å begynne.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at dokumentet 11. april 2003 ble oversendt Samferdselsdepartementet v/statsråden. Svarbrevet fra statsråd Torild Skogsholm 15. mai 2003 følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at forslaget i Dokument nr. 8:97 (2002-2003) vil ha sterk innvirkning på framtidige samferdselsbudsjett og prioriteringene som skal foretas i den kommende Nasjonal transportplan for 2005-2014.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil ikke ta stilling til realitetene i forslaget, men henvise til behandlingen av den kommende Nasjonal transportplan og forslag til framtidige samferdselsbudsjetter. Dette flertall vil på denne bakgrunn foreslå at Dokument nr. 8:97 (2002-2003) vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:

"Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av E6 fra Oslo til Trondheim som motorvei klasse A med ferdigstillelse innen 2012."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til brevet fra samferdselsminister Torild Skogsholm til komiteen av 15. mai 2002. Disse medlemmer vil understreke statsrådens påpeking av at ut fra eksisterende stamvegnormaler vil det for 290 km av strekningen Oslo-Trondheim være tilstrekkelig med tofeltsveg i et 30-års perspektiv. Disse medlemmer vil understreke at det ikke er et samferdselspolitisk mål at vegtrafikken mellom Oslo og Trondheim skal øke dramatisk, og vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Dokument nr. 8:97 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Thore A. Nistad, Per Roar Bredvold og Christopher Stensaker om utbygging av sammenhengende firefelts motorvei E6 fra Oslo til Trondheim – avvises."

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av E6 fra Oslo til Trondheim som motorvei klasse A med ferdigstillelse innen 2012.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

Dokument nr. 8:97 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Thore A. Ni­stad, Per Roar Bredvold og Christopher Stensaker om utbygging av sammenhengende firefelts motorvei E6 fra Oslo til Trondheim – avvises.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding til vedtak fremmes av alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:97 (2002-2003) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Thore A. Ni­stad, Per Roar Bredvold og Christopher Stensaker om utbygging av sammenhengende firefelts motorvei E6 fra Oslo til Trondheim – vedlegges protokollen.

Vedlegg: Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 15. mai 2003

Dokument nr. 8:97 (2002-2003) forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Thore A. Nistad, Per Roar Bredvold og Christopher Stens­aker om utbygging av sammenhengende firefelts motorveg E6 fra Oslo til Trondheim

Jeg viser til samferdselskomiteens brev av 11. april 2003, med vedlegg.

Det foreslås i Dokument nr. 8 (2002-2003) at E6 bygges ut til sammenhengende firefelts motorveg mellom Oslo og Trondheim.

Jeg vil i den sammenhengen fremheve at E6 mellom Oslo og Trondheim er en viktig og tungt trafikkert del av stamvegnettet.

Vegdirektoratet har i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015 utført en analyse for å avklare hvilke deler av stamvegnettet som får behov for utbygging til fire felt eller mer, i et 30-årsperspektiv. De nye stamvegnormalene legger til grunn at det er behov for fire felt når årsdøgntrafikken (ÅDT) er mer enn 10000 kjøretøy. Med utgangspunkt i gjeldende prognoser vil strekningene Oslo – Øyer og Melhus – Trondheim på E6 ha behov for fire felt eller mer i løpet av 30 år. Lengden på disse strekningene er til sammen om lag 250 km. For den resterende strekningen, som utgjør om lag 290 km, er det ut fra stamvegnormalene tilstrekkelig med to felt i et 30-årsperspektiv.

Statens vegvesen har videre som ledd i arbeidet med Nasjonal transportplan utarbeidet rutevise utbyggingsplaner for hele stamvegnettet, herunder også for E6 Oslo – Trondheim. Nevnte analyse av behov for firefelts veg eller mer på stamvegnettet i et 30-årsperspektiv er lagt til grunn for denne planen. Noen strekninger er allerede utbygd med firefelts veg. Kostnaden ved videre utbygging av E6 mellom Oslo og Trondheim til fire- eller tofelts veg med stamvegstandard, er grovt beregnet til 14-15 mrd. kr. Et billigere alternativ med redusert standard på de lavere trafikkerte strekningene (ÅDT under 5 000 kjøretøy) er anslått til 11-12 mrd kr. Eventuell utbygging av E6 til seks felt gjennom Oslo kommer i tillegg til disse beregningene.

Det er vanskelig å anslå kostnadene ved forslaget om fire felt på hele strekningen mellom Oslo og Trondheim. Sammenligninger med kostnader for andre vegstrekninger tilsier en merkostnad på i størrelsesorden 10 mrd. kr i forhold til vegvesenets plan for utbygging til stamvegstandard.

På grunn av relativt lavt trafikkgrunnlag og stort behov for midler til tiltak og investeringer på andre deler av riksvegnettet, vil jeg imidlertid ikke tilrå at det blir lagt opp til utvikling av E6 til firefelts veg mellom Øyer og Melhus i det tidsperspektivet vi ser for oss i dag. Utviklingen av E6 vil selvsagt bli nærmere vurdert som en del av arbeidet med Nasjonal transportplan 2006-2015.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 20. mai 2003

Petter Løvik

leder

Anne Berit Andersen

ordfører