I denne proposisjonen legger Regjeringen frem forslag
om å anskaffe Taktisk Data Link-16 (TDL-16) til Fridtjof
Nansen-klasse fregatter og F-16 Mid Life Update (MLU) fly, ved å
– øke
rammen for prosjekt 6088 med 480 mill. kroner og å anskaffe
TDL-16-terminaler til Fridtjof Nansen-klasse fregatter (5 terminaler),
– øke rammen for prosjekt
7510 F-16 MLU med 115 mill. kroner og å anskaffe TDL-16-terminaler
til F-16 MLU fly (20 terminaler).
I forbindelse med anskaffelse av nye FN-klasse
fregatter (Fritjof Nansen-klasse), varsler Regjeringen også om
tilleggsprosjekter for å tilpasse fregattene til nye operative
krav.
Forsvaret er i ferd med å orientere
seg mot et nettverksbasert forsvar. Det er i denne sammenheng behov
for å anskaffe TDL-16 som et felles system for overføring
av sanntidsdata mellom Forsvarets enheter og våpenplattformer.
TDL-16 vil være et viktig bidrag til å sikre norske
bakke-, sjø- og luftstyrker en komplett kapasitet, som
i tiden fremover vil sette dem i stand til å inngå i
et integrert stridsmiljø nasjonalt og med andre NATO-land.
Innføring av TDL-16 må også sees
i lys av PCC (Prague Capabilities Commitment) hvor bidrag til å oppnå kommando-,
kommunikasjons- og informasjonsoverlegenhet samt å forbedre
evnen til operativt samarbeid og effektivitet i kamp, er blant de
forpliktende satsningsområdene.
Det planlegges å integrere terminaler
på ulike plattformer som nye fregatter, kampfly, DA 20
Jet-Falcon, NASAMS (bakke-til-luft rakettluftvern), 6. divisjonskommandos
mobile kommandoplass (TACCP) etc.
Prosjekt TDL-16 ble omtalt i St.prp. nr. 1 (2002-2003)
under Prosjekter i konsept-, definisjons- eller utviklingsfasen.
Da systemet skal integreres på en rekke ulike våpenplattformer
på tvers av forsvarsgrenene, er det anbefalt at anskaffelsene
foretas under et totalprogram som vil forenkle så vel anskaffelse
som drift og vedlikehold. En vellykket integrering av terminalene
på de ulike plattformene, som er i forskjellige faser av
sitt livsløp, krever individuell tilnærming og tidsfasing.
Det vil derfor bli etablert delprosjekter som ivaretar innføringen
på de ulike plattformene. Totalprogrammet omfatter det
antall terminaler som Forsvaret i dag med sikkerhet vil ha behov
for og som bidrar til et nettverk. Et eventuelt fremtidig behov
for ytterligere terminaler, som følge av utviklingen av
systemets bruksområde, vil bli finansiert enten som selvstendige oppgraderingsprosjekter
eller som en del av fremtidige nyanskaffelser.
Programmet vil bestå av et hovedprosjekt
med to delprosjekter. Hovedprosjektet vil ivareta en helhetlig innføring
av TDL-16 i Forsvaret, og de to delprosjektene ivaretar anskaffelse
av TDL-16 til fregatter og en forsert delanskaffelse til kampfly.
Beslutning om anskaffelse, bevilgning av midler, bestilling og levering
av terminaler til Fridtjof Nansen (FN) -klasse fregatter og F-16
MLU flyene, er tidsmessig kritisk slik det er redegjort for i det
etterfølgende. Totalanskaffelsen har en antatt ramme på i
alt 1825 mill. kroner og forventes gjennomført i perioden
2003-2008.
Delprosjekt TDL-16 for fregatt omfatter anskaffelse av
5 TDL-16-terminaler for de 5 fartøyene av FN-klassen. For å redusere
kostnadene er det viktig å forsere anskaffelsen. Derved
kan test av TDL-16-systemet inngå som en del av testprogrammet
for integrering av fregattens våpenkontrollsystem og den øvrige
programvare på fregattene, mens de er under bygging, og hvor
testmiljøet som etableres for formålet er tilgjengelig.
Delprosjekt TDL-16 for F-16 MLU-flyene omfatter en
forsert anskaffelse av 20 TDL-16-terminaler, som vil bli montert
på de første flyene som skal gjennomgå en
planmessig oppgradering av flyenes programvare, den såkalte
M3-oppgradering. Denne oppgraderingen starter i begynnelsen av mai
2004, og det er økonomisk fordelaktig å montere
TDL-16-terminalene samtidig med M3-oppgraderingen. Det innebærer
videre at Forsvaret vil ha en skvadron F-16 MLU operativ med TDL-16
i løpet av 2005. Besparelsen ved å forsere anskaffelsen
og kjøre disse to prosjektene samtidig er kalkulert til
totalt 170 mill. kroner.
De resterende 40 terminaler til de øvrige
F-16 MLU-flyene og bakkeorganisasjonen vil bli anskaffet innenfor
rammen av hovedprosjektet i likhet med TDL-16 til andre plattformer
i Forsvaret, og er planlagt anskaffet slik at de er tilgjengelige
for montering på resten av F-16 MLU-flåten når
M3-oppgraderingen gjennomføres. Så snart totalprogrammet
er ferdig utviklet og kvalitetssikret, vil Regjeringen legge dette
frem for Stortinget.
Delprosjekt TDL-16 til
F-16 MLU,
20 terminaler | 115,0 |
Delprosjekt TDL-16 til
FN-klasse fregatter | 480,0 |
Delprosjekt TDL-16 til F-16 MLU-flyene, 20 terminaler,
finansieres ved å øke rammen på prosjekt
7510 Mid Life Update (MLU) med i alt 115,0 mill. kroner.
Delprosjekt TDL-16 til FN-klasse fregatter finansieres
ved å øke rammen på prosjekt 6088 Nye
Fregatter med i alt 480 mill. kroner.
Disse kostnadene er en del av prosjektets kostnadsramme,
men hører inn under en annen kostnadsart og føres
derfor over en annen budsjettpost enn investeringsutgiftene.
Ekstern analyse av usikkerheten i et prosjekt
er påkrevd for alle Forsvarets kategori-1-prosjekter, dvs. investeringsprosjekter
som har en kostnadsramme på 500 mill. kroner og mer, eller
som av andre grunner anses som spesielt viktige. I dette tilfellet økes
rammen på to eksisterende kategori-1-prosjekter selv om
kostnadsrammene hver for seg ligger lavere enn 500 mill. kroner.
De to delprosjektene må i forhold til usikkerhet vurderes
som en del av totalprogrammet som vil bli et kategori-1-prosjekt.
Firma HolteProsjekt har utført usikkerhetsanalyse
på begge delprosjektene. Sluttrapport ble fremlagt 10.
januar 2003, og rapporten inkluderer usikkerhetselementer knyttet
til blant annet kontraktsbestemmelser, fremdrift, ressurstilgjengelighet,
funksjonelle avvik, integrasjon av systemer og prosjekter.
Det legges vekt på å definere
suksesskriteria for prosjektet. HolteProsjekt trakk følgende
konklusjoner: Basert på en anbefalt finansieringsramme
på hhv. 115,0 og 480,0 mill. kroner for delprosjektene
er det 85 pst. sannsynlighet for at rammene hver for seg ikke overskrides.
Stortinget vedtok i Innst. S. nr. 192 (1999-2000),
jf. St.prp. nr. 48 (1999-2000) anskaffelse av fem nye fregatter
innenfor en ramme på 14 066 mill. kroner (kroneverdi pr.
juni 2000). Prosjektrammen og usikkerhetsavsetningen ga ikke rom
for tilpasninger til eventuelle endringer i teknologi og trusselbilde
i gjennomføringsperioden for prosjektet (2000-2010). I
sin behandling av Innst. S. nr. 207 (1998-1999) uttalte forsvarskomiteen
at Stortinget skulle informeres dersom det oppsto usikkerhet knyttet
til prosjektets kostnad, fremdrift eller ytelse.
De vedtak som ble fattet på NATO-toppmøtet
i Praha vil akselerere utviklingen innen alliansen på de
hovedområder hvor man så det nødvendig å øke
den militære evnen. Det medfører nye kapasitetskrav
til norske styrkebidrag hva gjelder evne til operativt samarbeid og
effektivitet i kamp i tillegg til bl.a. kommando-, kommunikasjons-
og informasjonsoverlegenhet. Kapasiteter som kan møte de
nye kravene er i ulike stadier av utredning og derfor beheftet med
en del usikkerhet. Forsvarsdepartementet finner det imidlertid riktig å benytte
anledningen til allerede nå å gi en kort beskrivelse
av kapasitetene og merbehovene. De prosjekter som er kommet lengst
i utredningsprosessen er:
SATCOM er nødvendig for å møte
nye krav til utveksling av informasjon mellom mobile enheter, og
mellom mobile enheter og kommandoorganisasjonen på land,
nasjonalt og under internasjonale operasjoner. SATCOM vil også være
en bærer for data fra TDL-16 når fartøyene
opererer i områder hvor jordbasert kommunikasjon ikke er
mulig. Innføring av SATCOM vil bli foreslått finansiert
ved en økning av totalrammen for fregattprosjektet.
ESSM vil være fartøyenes primære
våpen mot lufttrusselen. Utviklingen av ESSM har skjedd
gjennom et konsortium som består av de fleste NATO-landene. Ved
starten av denne utviklingen i 1995 forpliktet de deltakende nasjonene
seg til å anskaffe et visst antall missiler. Grunnet endrede
nasjonale forutsetninger i perioden 1995-2002 har flere av landene
endret sine anskaffelsesplaner. Dette medfører at stykkprisen
for missilet vil kunne øke vesentlig. Innen 2005 må det derfor
tas en avgjørelse om hvorvidt Norge skal opprettholde den
opprinnelige anskaffelsesplanen (med de ekstrakostnader det vil
innebære), eller om det vil bli nødvendig å anskaffe
færre missiler. ESSM inngår i den tidligere godkjente
rammen for fregattprosjektet. Regjeringen vil komme tilbake til
denne saken med en anbefaling på et senere tidspunkt.
I tillegg til SATCOM og ESSM er det fremkommet andre
mulige behov som befinner seg i en tidlig utredningsfase. Det er
derfor på nåværende tidspunkt stor usikkerhet
med hensyn til omfang og kostnader. Det er heller ikke avklart om
det er behov for å materialisere prosjektene for å oppnå den ønskede
operativitet på fregattene, eller om behovene kan gis prioritet
i forhold til andre planlagte materiellanskaffelser. De behov som befinner
seg i denne utredningsfasen er:
Det vurderes å tilføre Fridtjof
Nansen-klasse fregatter en etterretningskapasitet for å møte
nye trusler og ivareta oppgaver som bl.a. tiltak mot asymmetrisk krigføring.
Dette vil være et viktig bidrag til å kunne beskytte
egne og allierte avdelinger gjennom tidlig varsling. Fartøyene
vil i et tidlig stadium av byggeprosessen kunne forberedes for senere
montering av det spesielle utstyret det vil være behov
for.
Fregattene skal gjennomgå et omfattende
test- og verifikasjonsprogram etter levering. Det er indikasjoner
på at dette kan bli noe mer omfattende enn først antatt.
Det er oppstått usikkerhet med hensyn
til gjennomføring av den initielle utdanningen som inngår
som en del av prosjektet. Det vurderes om kapasiteter må kjøpes
eksternt eller om utdanningen i sin helhet kan gjennomføres
i Forsvaret som planlagt. Det samme gjelder produksjon av dokumentasjon
og utdanningsmateriale.
De forannevnte kapasiteter kan utløse
behov for øking av kostnadsrammen for fregattprosjektet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Leif Lund, Liv Marit Moland og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Vidar Andersen og Johnny Hult, fra Sosialistisk Venstreparti, Tove Lehre,
fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen,
og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at prosjektet
TFL-16 ble omtalt i St.prp. nr. 1 (2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, har merket seg at Forsvaret er i ferd med å orientere
seg mot et nettverksbasert forsvar og at det er behov for å anskaffe
TDL-16 som et felles system for overføring av samtidsdata
mellom Forsvarets enheter og våpenplattformer.
Flertalletmener
at Forsvaret må være i stand til å operere
effektivt sammen med allierte styrker både ute og hjemme,
og kunne bidra aktivt til å løse hele spekteret
av NATOs oppgaver. Flertalletviser
til at TDL-16 i den sammenheng vil være et viktig bidrag
til å sikre norsk bakke-, sjø- og luftstyrker
en komplett kapasitet, som i tiden fremover vil sette dem i stand
til å inngå i et integrert stridsmiljø nasjonalt
og med andre NATO-land.
Flertalletviser
videre til at da TDL-16 skal integreres på en
rekke ulike våpenplattformer på tvers av forsvarsgrenene,
er det anbefalt at anskaffelsene foretas under et totalprogram som
vil forenkle så vel anskaffelse som drift og vedlikehold. Flertalleter enig i denne anbefalingen.
Flertallet har merket seg at
programmet vil bestå av et hovedprosjekt med to delprosjekter.
Hovedprosjektet vil ivareta en helhetlig innføring av TDL-16 i
Forsvaret, og ha en antatt ramme på i alt 1 825 mill. kroner
og forventet gjennomført i perioden 2003-2008.
Flertallethar
videre merket seg at delprosjektet TDL-16 for fregattene omfatter
anskaffelse av fem TDL-16-terminaler for de fem fartøyene
av den nye FN-klassen, og at delprosjekt TDL-16 for F-16 MLU-flyene
omfatter en forsert anskaffelse av 20 TDL-16-terminaler, som vil
bli montert på de første flyene som skal gjennomgå en
såkalt M3-oppgradering.
Flertalletviser
til at så snart totalprogrammet er ferdig utviklet og kvalitetssikret,
vil Regjeringen legge dette fram for Stortinget.
Flertalletviser
videre til proposisjonens omtale av anskaffelseskostnader og finansiering,
og slutter seg til dette.
Flertallethar
merket seg departementets beskrivelse av kapasiteten og merbehov
ved anskaffelse av nye FN-klasse fregatter, samt departementets
svar på spørsmål angående gjenkjøp
i forbindelse med fregattanskaffelsen.
Flertallet har ellers ingen merknader
og støtter proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til det
vedtak et flertall i Stortinget har gjort angående innkjøp
av fregatter og kostnadsrammen knyttet til dette.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen varsler mulig kjøp av tilleggsutstyr som vil
gå ut over den vedtatte kostnadsramme. Disse medlemmer har
merket seg at det er knyttet betydelig usikkerhet til kostnadene
ved anskaffelse av luftvernsmissiler. Disse medlemmer er
av den oppfatning at Regjeringen snarest bør avklare om
slike missiler skal anskaffes i det antall som har vært
antydet til en høyere pris enn opprinnelig, eller om man
bør redusere innkjøp av missiler for å holde
seg innenfor kostnadsrammen.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen varsler flere tilleggsprosjekt som man ikke vet om blir
materialisert. Disse medlemmer finner det svært
lite tilfredsstillende at Stortinget på en slik måte orienteres
om mulige nye prosjekter. Regjeringen bør snarest gi Stortinget
en samlet oversikt over omfang og kostnader for de tilleggsprosjekter
som faktisk planlegges gjennomført.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at Forsvaret i større grad
burde prioritere å styrke kystvernet i Norge, og viser
til at disse partiene har gått imot fregattkjøpet
ut fra en vurdering av at dette ikke er hva som trengs med dagens
trusselbilde, og at de enorme kostnadene ved fregattkjøpet
både ved investering og drift vil kunne gå utover
andre viktige forsvarsområder.
Disse medlemmer viser til at
Delprosjekt TDL-16 til FN-klasse fregatter vil øke rammen
for nye fregatter med i alt 480 mill. kroner.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer gå imot anskaffelse av Taktisk Data Link-16.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i øyeblikket er knyttet stor usikkerhet i forhold
til kostnadene ved innkjøp av nye fregatter, og mener at
Stortinget snarest bør bli forelagt de endelige rammene
for disse, slik at en kan se denne kostnaden i sammenheng med øvrige
prioriteringer for Forsvaret i de nærmeste årene. Dette medlem mener
at en slik oversikt også må inneholde en vurdering
av den rollen fregattene skal spille i vårt nasjonale forsvar,
og i hvilken grad disse inngår i planer om en ytterligere
opptrapping av Norges engasjement i utenlandsoppdrag. Dette
medlem er kritisk til at det norske forsvaret i økende
grad innrettes mot å delta i offensive utenlandsoperasjoner,
særlig i en tid hvor flere av våre nære
allierte har vist liten respekt for at maktbruk skal hjemles klart
i FN-mandat for å kunne være legitim.
Komiteen har ingen flere merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Forsvarsdepartementet gis fullmakt til:
-
1. Øke rammen for prosjekt 6088 med 480 mill. kroner og å anskaffe TDL-16-terminaler til Fridtjof Nansen-klasse fregatter (5 terminaler).
-
2. Øke rammen for prosjekt 7510 F-16 MLU med 115 mill. kroner og å anskaffe TDL-16-terminaler til F-16 MLU fly (20 terminaler).
Jeg viser til telefaks fra Forsvarskomiteen
av 20. mai 2003 med spørsmål vedrørende
de varslede tilleggsprosjekter under fregattprosjektet. I den forbindelse
har jeg følgende opplysninger til komiteen:
Spørsmål
1:
Hva er årsaken til at Norge må vente
til eventuelt 2005 med å ta en avgjørelse om hvorvidt
man skal opprettholde den opprinnelige anskaffelsesplanen for Evolved
Sea Sparrow Missile (ESSM)?
Prisen på missilet er avhengig av det
totale antall missiler som vil bli produsert initielt. Ettersom
enkelte av de deltakende nasjoner nå signaliserer endringer
i det antall missiler de opprinnelig hadde planlagt å anskaffe,
er det på nåværende tidspunkt ikke mulig med
sikkerhet å fastsette kostnadsrammen for denne anskaffelsen.
Endelig avklaring mht. antall missiler som vil bli produsert og
derved kostnadene forventes først i 2005. De nødvendige
beslutninger kan da baseres på et verifisert kostnadsbilde.
Spørsmål
2:
Er det på grunnlag av nye opplysninger
om konsortiumet for utvikling av ESSM, grunn til å tro
at anskaffelse av missilene ikke lenger kan dekkes innen den godkjente
rammen for prosjektet?
Med de varslede reduksjoner av antall missiler
som vil bli produsert synes det lite sannsynlig at anskaffelsen
fra norsk side kan gjennomføres som planlagt. Det betyr
at enten må den godkjente rammen på prosjektet økes
for å fange opp merkostnadene, eller man kan velge å redusere
antall missiler til fregattene, med de operative konsekvenser det
vil medføre. Med de hurtige endringer som skjer innenfor
utvikling av militær teknologi (trusselbildet) og de tilhørende
kostnader, vil det være riktig å foreta den endelige
avveiningen nærmere 2005.
Spørsmål
3:
Når vil Stortinget få seg
forelagt spørsmålet om hvilke prosjekter utover
SATCOM og ESSM som vil bli "materialisert" og til hvilken kostnad
de skal realiseres?
Det arbeides kontinuerlig i forsvarets militære
organisasjon med å konkretisere prosjekter ut over SATCOM
og ESSM. Det er imidlertid fortsatt knyttet usikkerhet til omfang
og innhold. Det er heller ikke avklart hvorvidt det faktisk er merbehov
i forhold til godkjent omfang, og om disse i så fall bør
prioriteres i forhold til andre av Forsvarets behov. En foreløpig
oversikt forventes fremlagt Forsvarsdepartementet i løpet
av 2004. Etter at departementet har foretatt sin vurdering, vil
et eventuelt forslag bli fremmet for Stortinget.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 27. mai 2003
Marit Nybakk
leder |
Leif Lund
ordfører |